Σελίδες

Σάββατο 31 Αυγούστου 2013

Σύγκριση των τιμών γενόσημων φαρμάκων σε Ελλάδα και Σουηδία.



Argirios Argiriou
Forum Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας

Δεδομένα στις 7 Μαρτίου 2013

Η σιμβαστατίνη είναι ένα από τα πιο συχνά συνταγογραφούμενα φάρμακα παγκοσμίως για την υπερλιπιδαιμία.

Κοίταξα σήμερα (07/03/2013) στο online Εθνικό Συνταγολόγιο της Σουηδίας το www.fass.se πόσο κάνει ένα γενόσημο σιμβαστατίνης που λέγεται Simvastatin Teva των 40 mg με 100 ταμπλέτες σε κάθε κουτί.

Το ένα κουτί λοιπόν Tabl Simvastatin Teva 40 mg x 100 έχει Λιανική Τιμή 61 Σουηδικές Κορώνες ( = 7,33 Ευρώ). 

Δείτε τέρμα κάτω στην σελίδα:


Κοίταξα επίσης την ίδια μέρα (07/03/2013) στο www.galinos.gr πόσο κοστίζει ένα γενόσημο σιμβαστατίνης στην Ελλάδα π.χ. το Tabl. Simvatin 40 mg x 30. Έχει Λιανική Τιμή 21,24 Ευρώ.


Δηλαδή, στις 07/03/2013 η γενόσημη Σιμβαστατίνη είναι 865% ακριβότερη στην Ελλάδα από ότι στην Σουηδία.

Είναι αναπόφευκτο να είναι χαμηλό το ποσοστό των γενοσήμων στην Ελλάδα (τελευταία δεδομένα μιλούν για 15% - βλ. http://www.ygeianet.gr/box/cal/35137.pdf με πληροφορίες από το 1ο Generics Conference που διεξάγεται στην Αθήνα) από τη στιγμή που η τιμή τους πλησιάζει πολύ το πρωτότυπο ή τα off-patent. 

Η Ελλάδα είναι ο παράδεισος του γενόσημου αλλά για τις εταιρείες, και όχι για το σύστημα υγείας, εννοώντας την ανταποδοτικότητα στον ασθενή.

Περί συνταγογράφησης γενόσημων φαρμάκων

Athanasis Boukalis
A Neurosurgeon, founder of International Medical Rights

Athanasis BoukalisΤο θέμα είναι πρωτίστως ηθικό από ιατρικής άποψης και το πρόβλημα πρωτίστως νομικό. Σε όλη αυτή η συζήτηση (ο Θεός να την κάνει συζήτηση) δεν έχω ακούσει από καμία επίσημη οπή ομιλίας για το νομικό καθεστώς γύρω από τα γενόσημα φάρμακα. Έκανα λοιπόν μια έρευνα…

Πολλοί πιθανοί κίνδυνοι ενός φαρμάκου δεν έχουν γίνει γνωστοί μέχρι το φάρμακο να είναι στην αγορά για πολλά χρόνια. Το Reglan, για παράδειγμα, ένα φάρμακο που χρησιμοποιείται για τη θεραπεία γαστρεντερικών προβλημάτων, εγκρίθηκε για πρώτη φορά το 1979 στις ΗΠΑ. Περισσότερα από 30 χρόνια αργότερα, το 2009, έλαβε ένα μια «μαύρη» προειδοποίηση (a black-box warning) από τον Αμερικανικό Οργανισμό Τροφίμων και Φαρμάκων (FDA), αφού ανακαλύφθηκε ότι θα μπορούσε να προκαλέσει tardive dyskinesia, μια σοβαρή μη αναστρέψιμη διαταραχή της κίνησης. Μέχρι εκείνη τη στιγμή, πάνω από 2 εκατομμύρια άνθρωποι λάμβαναν προϊόντα που περιείχαν το φάρμακο.

Σε αντίθεση με τους brand-name κατασκευαστές φαρμάκων, οι παραγωγοί φαρμάκων κοινόχρηστης ονομασίας (γενόσημων) δεν είναι υποχρεωμένοι να κάνουν άμεσες αλλαγές στην ετικέτα ενός φαρμάκου, όταν αντιληφθούν σημαντικές νέες πληροφορίες για την ασφάλεια, δηλαδή νέες πληροφορίες για σοβαρές παρενέργειες. Τα φάρμακα κοινόχρηστης ονομασίας απαρτίζουν το 80% του συνόλου των ιατρικών συνταγών το 2011 στις ΗΠΑ, σύμφωνα με τον εκεί Φαρμακευτικό Σύλλογο Γενόσημων.

Στις ΗΠΑ οι ασθενείς που έχουν υποστεί ζημία από τη χρήση φαρμάκων κοινόχρηστης ονομασίας που είχε ελλιπή επισήμανση δεν μπορούν να μηνύσουν κατασκευαστές φαρμάκων κοινόχρηστης ονομασίας για τυχόν βλάβες, όπως μπορούν τις εταιρίες παραγωγής πρωτοτύπων φαρμάκων, ως αποτέλεσμα της υπόθεσης PLIVA, Inc. v. Mensing, η οποία αποφασίστηκε από το Ανώτατο Δικαστήριο των ΗΠΑ το 2011 . Οι κατασκευαστές γενόσημων φαρμάκων πήραν περαιτέρω ασυλία από αγωγές στα τέλη του Ιουνίου. Στην υπόθεση Mutual Pharmaceutical Company v. Bartlett, το Ανώτατο Δικαστήριο των ΗΠΑ ‘θωράκισε’ περαιτέρω τους κατασκευαστές φαρμάκων κοινόχρηστης ονομασίας κατά της ευθύνης από το σχεδιασμό ενός φαρμάκου. Οι δύο αποφάσεις έχουν κλείσει σε μεγάλο βαθμό την πόρτα στους καταναλωτές για μηνύσεις κατά κατασκευαστές φαρμάκων κοινόχρηστης ονομασίας για τυχών βλάβες.

Με λίγα λόγια οι εταιρίες κατασκευής γενόσημων φάρμακων δεν είναι υπεύθυνοι για τις παρενέργειες των φαρμάκων που κατασκευάζουν.

Χωρίς κανένα κίνδυνο αστικής ευθύνης, δεν υπάρχει κίνητρο για καμία εταιρεία γενόσημων φαρμάκων για τη διεξαγωγή επιθετικής παρακολούθησης για νέες παρενέργειες για να επικαιροποιηθεί η ετικέτα του φαρμάκου ή να επαναξιολογηθεί κατά πόσο η σχέση κινδύνου-οφέλους του φαρμάκου εξακολουθεί να είναι ευνοϊκή. Έτσι, οι περιορισμοί του FDA σχετικά με την επισήμανση αναθεώρησης από κατασκευαστές φαρμάκων κοινόχρηστης ονομασίας, δημιουργούν ένα κενό που απειλεί την υγεία των ασθενών και την ασφάλεια.

Δεν μπορώ να βρω πουθενά το νομικό πλαίσιο για τα γενόσημα φάρμακα στην Ελλάδα. Αναρωτιέμαι αν υπάρχει.
 
Σαν Ιατρός δεν έχω καμία αντίρρηση (τουναντίον) για φθηνότερα φάρμακα. Χωρίς όμως νομικό πλαίσιο για τυχόν βλάβες σε ασθενείς από χρήση γενόσημων φαρμάκων δεν μπορώ να πάρω εγώ την ηθική ευθύνη για κάτι που δεν ευθύνομαι.

------------------------------------------------------

Περί γενόσημων φαρμάκων - 2


Στις ΗΠΑ o κατασκευαστής γενόσημων φαρμάκων πρέπει να αποδείξει ότι το φάρμακο είναι το ίδιο (βιοϊσοδύναμο) με το πρωτότυπο φάρμακο. Δηλαδή θα πρέπει να μετρηθεί η ποσότητα του φαρμάκου στην κυκλοφορία του αίματος όταν ο ασθενής παίρνει το γενόσημο φάρμακο. Εάν τα επίπεδα του φαρμάκου στην κυκλοφορία του αίματος είναι τα ίδια με τα επίπεδα που βρέθηκαν μετά τη χορήγηση του προτοτύπου, το γενόσημο φάρμακο θα λειτουργεί το ίδιο (μεγάλο λογικό άλμα κατά τη γνώμη μου).

Το FDA δεν ξεκαθαρίζει ποιος είναι υπεύθυνος για την άνω έρευνα.

Το FDA από την άλλη ξεκαθαρίζει ότι δεν γίνεται έρευνα για παρενέργειες στα γενόσημα φάρμακα. Και μόνο προτρέπει τις εταιρίες κατασκευής των γενόσημων φαρμάκων να ερευνήσουν (δηλ αν θέλουν) καταγγελίες παρενεργειών.

Με λίγα λόγια το μόνο που πρέπει να αποδείξει ο κατασκευαστής γενόσημων φαρμάκων είναι ότι το φάρμακο του είναι βιοϊσοδύναμο του πρωτοτύπου (δηλ μετά τη χορήγηση το φάρμακό να έχει την ίδια συγκέντρωση στο αίμα με το προτότυπο). ΔΕΝ πρέπει να αποδείξει ούτε την αποτελεσματικότητα (efficacy) ούτε την έλλειψη παρενεργειών.

Αυτά στις ΗΠΑ. Εδώ ακόμα ψάχνω για το νομικό πλαίσιο για τα γενόσημα και την επίσημη θέση του ΕΟΦ, επιστημονικά τεκμηριωμένη. 

Με αυτά τα στοιχεία αναρωτιέμαι αν κανείς από εμάς θα έπαιρνε γενόσημο (και κατά συνέπεια θα το συνταγογραφούσε). Και με το συμπέρασμα της προηγούμενης ανάρτησης (σχετικά με την αστική ευθύνη των κατασκευαστών γενόσημων φαρμάκων, που δεν έχουν) τελικά ο μόνος λόγος να συνταγογραφεί κανένας γενόσημα είναι οικονομικός και καθόλου ιατρικός.

-----------------------------------------------

Περί γενόσημων φαρμάκων – 3

Δεν υποστηρίζω ότι όλα τα γενόσημα φάρμακα δεν είναι ‘καλά’. Σαν Ιατρός όμως (και από ότι φαίνεται ο μόνος στην αλυσίδα συνταγογράφησης και λήψης φαρμάκου που έχει αστική ευθύνη για τη φαρμακευτική θεραπεία) θα μοιραστώ μαζί σας τον συλλογισμό μου και τις αντιρρήσεις που έχω σχετικά με την ‘έξυπνη’ και ‘ηθική’ πώληση γενόσημων φαρμάκων στην διαβεβαίωση ότι είναι ίδια με τα πρωτότυπα φάρμακα αλλά πιο φθηνά, χρησιμοποιώντας δυο παραδείγματα –ερωτήματα (το ένα λαϊκό, το άλλο πιο επιστημονικό) ώστε να γίνει κατανοητό από όλους ακόμα και από νοικοκυρές τηλεοπτικές και μη, ανώνυμες και επώνυμες.

Το πρώτο λοιπόν είναι το παράδειγμα με τους κεφτέδες. Αν 100 άτομα κάνουν κεφτέδες, θα είναι όλοι οι κεφτέδες ίδιοι; Ακόμα και με την ίδια συνταγή. Ακόμα και με τα ίδια υλικά. Ακόμα και στην ίδια κουζίνα. Αν οι απάντηση δεν είναι 100% ναι… πως είναι δυνατό δύο φάρμακα που το μόνο που έχουν κοινό είναι η δραστική ουσία να είναι ίδια; 

Όταν ένα φάρμακο γίνεται off-patent, η εταιρία παραγωγής δεν δημοσιοποιεί τον τρόπο παραγωγής όχι του σκευάσματος… ούτε καν την δραστικής ουσίας. 

Στο παράδειγμα με τους κεφτέδες αν θεωρήσουμε ότι η δραστική ουσία είναι η πρωτεΐνη (την οποία θεωρητικά θα μπορούσαμε να μετρήσουμε στο αίμα) δυο κεφτέδες με τελείως διαφορετικά κρέατα θα μπορούσαν να είναι βιοϊσοδύναμοι… με τη διαφορά βέβαια ότι αυτοί που φτιάχτηκαν με κρέας στρουθοκαμήλου ή ζαρκαδιού (αν τα θεωρήσουμε 1ης ποιότητας κρέατα) θα ήταν πάρα πολύ ακριβότεροι από αυτούς που φτιάχτηκαν από κρέας αδέσποτων σκύλων και γατιών. Κανένας νομίζω δεν θα συμφωνούσε ότι αν είναι δυνατό όλοι θα έπρεπε να τρώμε πρώτης ποιότητας κρέας. Και άμα μπορούμε να έχουμε το ίδιο διατροφικό αποτέλεσμα με κρέατα φθηνότερα… όπως κρέας γαλοπούλας… θα ήταν όντως βλακεία να κολλήσουμε στο ζαρκάδι. Αλλά είναι μεγάλη διαφορά η κατανάλωση κρέατος από ποντίκια για οικονομία. Και μιλάμε για κεφτέδες… όχι για φάρμακα… που η δυσκολία παρασκευής θεωρώ ότι είναι μεγαλύτερη.

Το επιστημονικό παράδειγμα έχει να κάνει με τη φαρμακοκινητική των φαρμάκων. Η μέτρηση συγκέντρωσης στο αίμα του φαρμάκου δεν σημαίνει αυτόματα και το ίδιο φαρμακευτικό προφίλ. Η γλυκόζη πχ υπάρχει στερεοτακτικά σε L και D μορφές. Η συγκέντρωση στο αίμα μπορεί να είναι ίδια μετά από χορήγηση δυο σκευασμάτων γλυκόζης. Αν όμως η γλυκόζη προορίζεται για τον εγκέφαλο… τότε έχει μεγάλη διαφορά η αναλογία L και D μορφής, γιατί μόνο η D-glucose περνά τον αιμοτοεγκεφαλικό φραγμό. Αν ένα αντιβιοτικό είναι κλινικά ενδεδειγμένο για την θεραπεία εγκεφαλίτιδας ή μηνιγγίτιδας (μετά από πολλές κλινικές μελέτες του πρωτότυπου σκευάσματος)… και ο έλεγχος του γενόσημου είναι μόνο έλεγχος βιοϊσοδυναμίας, ποιος εγγυάται ότι έχει το ίδιο κλινικό αποτέλεσμα και το ίδιο προφίλ παρενεργειών;

Με το δικό μου μυαλό η χορήγηση γενόσημων είναι μια πληθυσμιακή έρευνα του συγκεκριμένου σκευάσματος χωρίς την εισαγωγή των ασθενών σε πρωτόκολλο μελέτης και χωρίς κόστος για την εταιρία παραγωγής. Ποιος έχει την ηθική ευθύνη, ποιος έχει την αστική και νομική ευθύνη και ποιος συνταγογραφεί το σκεύασμα; Ο γιατρός…

Και κάτι τελευταίο… αν ήμουν επιχείρηση παραγωγής φαρμάκων πριν τελειώσει το χρονικό διάστημα της φαρμακευτικής πατέντας θα μείωνα την τιμή του φαρμάκου όσο δυνατό μπορούσα ώστε να διατηρήσω το ποσοστό της αγοράς που έχω. Αντί αυτού μεγάλες φαρμακευτικές εταιρίες συνεχίζουν να παράγουν το πρωτότυπο και εισάγουν στην αγορά γενόσημο κατασκευασμένο στις ίδιες εγκαταστάσεις με τιμή πολύ πιο μειωμένη

Αν η τιμή πώλησης είναι διαφορετική στα δυο σκευάσματα (που η ίδια εταιρία παράγει) τότε λογικά και το κόστος παραγωγής είναι διαφορετικό… πρέπει λογικά να μειώνουν το κόστος παραγωγής (they cut production costs, cutting corners). 

Η μείωση στο κόστος παραγωγής μιας και μιλάμε για την ίδια εταιρία… σημαίνει και χαμηλότερη ποιότητα σκευάσματος γιατί αν τα σκευάσματα ήταν ίδια τότε και το κόστος παραγωγής θα ήταν το ίδιο όποτε η διαφορά στην τιμή ανώφελη και επιχειρηματικά επιζήμια. Και αυτό το συμπέρασμα είναι λογικό επακόλουθο από την στιγμή που η εταιρία θα χάσει το 40-80 του αγοραστικού του κοινού από την συνταγογράφηση γενοσήμων. 

Από την άλλη, αν μια εταιρία γενοσήμων μπορούσε να κατασκευάσει το ίδιο φάρμακο 60-80% πιο φθηνά (σύμφωνα με τις τιμές πώλησης), μια εταιρία παραγωγής πρωτοτύπου θα μπορούσε μιας και θεωρητικά έχουν το ίδιο κόστος παραγωγής να μειώσει την τιμή τόσο ώστε να μην συμφέρει καμία εταιρία να κατασκευάσει το γενόσημο και να διατηρήσει έτσι το 100% της αγοράς. Αλλά ξέρουμε ότι επιχειρηματικά οι φαρμακευτικές εταιρίες δεν είναι χαζές, οπότε δεν θα μπορούν να μειώσουν το κόστος παραγωγής του φαρμάκου τόσο ώστε να συναγωνιστούν τις εταιρίες γενοσήμων. Μειωμένο κόστος παραγωγής συνεπάγεται διαφορετικό φάρμακο, αν όχι απαραίτητα υποδεέστερο. 

Ηθικά, μιας και δίνω θεραπεία σύμφωνα με διεθνή βιβλιογραφία και όχι μετά από εντολή κάποιου (ιδιαίτερα κάποιου ανίδεου στο τομέα της ιατρικής), δεν καλύπτομαι (στο να μην προκαλέσω κακό σε ασθενή και να προσπαθήσω να τον θεραπεύσω). Αν δεν καλύπτομαι και νομικά τότε δεν μπορώ να μην σκεφτώ ότι υπάρχουν υστερόβουλα κίνητρα.

Αν ο ασφαλιζόμενος πληρώνει τη διαφορά τιμής πρωτότυπου – φθηνότερου γενόσημου, ο Έλληνας υπουργός Υγείας – tele-βιβλιοπώλης γιατί έχει αναλάβει προσωπικά την προώθηση των γενόσημων;

Και μπορώ να μιλήσω έχοντας καθαρή την συνείδηση μου μιας και δεν έχω πάρει ούτε cent από φαρμακευτική εταιρία ούτε άμεσα ούτε έμμεσα. Ακόμα και στα Ελληνικά συνέδρια Νευροχειρουργικής από την τσέπη μου έχω πληρώσει, από επιλογή. 

Αδ. Γεωργιάδης: Τη μετάταξη 6.000 γιατρών του ΕΟΠΥΥ στο ΕΣΥ μελετά η κυβέρνηση


Ο κ. Γεωργιάδης αναφέρει ότι πολλοί ειδικοί, Έλληνες και ξένοι, που συμβουλεύουν την κυβέρνηση, προτείνουν να μην συνεχίσει ο ΕΟΠΥΥ να παρέχει υπηρεσίες Υγείας και να παραμείνει ως ασφαλιστικός οργανισμός που «αγοράζει» υπηρεσίες υγείας.


Tη μετάταξη 6.000 γιατρών του ΕΟΠΥΥ στο ΕΣΥ μελετά η κυβέρνηση, σύμφωνα με δηλώσεις του υπουργού Υγείας Άδωνι Γεωργιάδη στο Βήμα της Κυριακής.

Ο κ. Γεωργιάδης αναφέρει ότι πολλοί ειδικοί, Έλληνες και ξένοι, που συμβουλεύουν την κυβέρνηση, προτείνουν να μην συνεχίσει ο ΕΟΠΥΥ να παρέχει υπηρεσίες Υγείας και να παραμείνει ως ασφαλιστικός οργανισμός που «αγοράζει» υπηρεσίες υγείας.

Αν και ο κ Γεωργιάδης υπογραμμίζει ότι πρόκειται για ένα από τα πολλά σενάρια που έχουν κατατεθεί για την εξυγίανση του Οργανισμού και δεν έχει ληφθεί καμία απόφαση, σημειώνει πως «αυτή τη συζήτηση θα την κάνουμε χωρίς ταμπού, όσο και αν κάποιοι είναι βέβαιο ότι θα ενοχληθούν».

Ακόμη υπογραμμίζει πως «δεν υπάρχει καμία περίπτωση να λάβουμε καμία απόφαση που θα οδηγούσε 6.000 γιατρούς σε απόλυση» και στην ερώτηση αν θα μεταταχθούν στο ΕΣΥ δηλώνει πως «όταν ξεκινήσει αυτή η συζήτηση (για το ρόλο του ΕΟΠΥΥ) θα ολοκληρωθεί και θα δούμε».

Τέλος τονίζει ότι το υπουργείο Υγείας θα έχει σημαντική συμμετοχή και στο δεύτερο κύμα κινητικότητας, που θα ολοκληρωθεί έως το τέλος του έτους.

Πηγή: ΑΜΠΕ

Άδωνις: Χωρίς τη διείσδυση των γενοσήμων καταρρέει το σύστημα υγείας

«Αν δεν επιτευχθεί ο στόχος του 60% στη διείσδυση των γενοσήμων, το σύστημα υγείας θα καταρρεύσει» ξεκαθάρισε μέσω του ΣΚΑΪ ο υπουργός Υγείας Άδωνις Γεωργιάδης.

«Τα γενόσημα φάρμακα τα παίρνουν σε ποσοστό 70% σε όλες τις χώρες της Ευρώπης, είναι πιστοποιημένα από την Ευρώπη. Αν πάω σε ένα γιατρό και επιμένει να πάρω φάρμακο με εμπορική ονομασία θα πω ότι αυτός ‘τα παίρνει’» τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Γεωργιάδης και συμπλήρωσε:

«Ο ΕΟΦ κάνει ελέγχους ασταμάτητα, όσο ποσοστό πιάσανε να μην είναι εντάξει στα γενόσημα τόσο πιάσανε να μην είναι εντάξει και στην εμπορική ονομασία, να μην κολλάμε με την εμπορική ονομασία» είπε ο υπουργός και ανέφερε ότι το μεγαλύτερο στοίχημα στη χώρα μας είναι να δώσουμε υπηρεσίες δημόσιας υγείας σε όλους. «Δεν αφήνουμε κανέναν να πεθάνει στην Ελλάδα» τόνισε.

http://www.protothema.gr

ΔΗΛΩΣΗ ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΓΙΑ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΑΔΩΝΙ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗ ΣΤΟ ΣΚΑΙ


Η σημερινή δήλωση του κ. Α. Γεωργιάδη ότι όποιος ιατρός συνταγογραφεί πρωτότυπα φάρμακα θα θεωρήσει ότι τα παίρνει, είναι απολύτως ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΗ προσβάλει το σύνολο της ιατρικής κοινότητας και την νοημοσύνη των Ελλήνων ! Δείχνει το επίπεδο του πολιτικού διαλόγου που το Υπουργείο Υγείας με δική του ευθύνη θέλει να ακολουθήσει ! Αντίστοιχα θα μπορούσε κανείς να υποστηρίξει ότι όποιος θέλει να επιβάλει τα γενόσημα με αυτό τον τρόπο ίσως τελικά να είναι αυτός που τα παίρνει !

Οι ιατροί δεν θα ακολουθήσουμε τον κ. Γεωργιάδη στον κατήφορο, δηλώνουμε όμως ότι θα αγωνισθούμε για το δικαίωμα των ασθενών μας σε ποιοτικό φάρμακο, φάρμακο που θα το επιλέγουμε εμείς πιστοί στον όρκο μας και ΟΧΙ το Υπουργείο. Απο την άλλη αν δεν αποδέχεται το Υπουργείο αυτό το αυτονόητο για ΟΛΕΣ τις χώρες του κόσμου, καλούμε τους αρμόδιους γραφειοκράτες να πάρουν οι ίδιοι μολύβι και χαρτί και να αρχίσουν να συνταγογραφούν με δική του ευθύνη ότι νομίζουν σωστό αφού είναι απολύτως ξεκάθαρο ότι ο ίδιοι ΔΕΝ τα παίρνουν ....

Σωσίβιο για το ΕΣΥ τα γενόσημα

ΓΙΑΤΙ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΓΕΙΑΣ ΔΙΝΕΙ ΜΑΧΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΒΟΛΗ ΤΟΥΣ
ΕΘΝΟΣ
Βασικό «εργαλείο» ελέγχου της φαρμακευτικής δαπάνης είναι τα γενόσημα.

Πρόκειται για αντίγραφα φάρμακα, τα οποία παρέχουν ποιοτική και φθηνή περίθαλψη σε ολόκληρο τον κόσμο. Το ποσοστό χορήγησης γενοσήμων στην Ελλάδα παραμένει χαμηλό, σε σχέση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες.

Στον ΕΟΠΥΥ, κυμαίνεται από 16% έως 19%, όταν σε χώρες, όπως η Ολλανδία και η Γερμανία, βρίσκεται πάνω από το 60%. Το υπουργείο Υγείας επιχειρεί να το φτάσει στο 60%, χρησιμοποιώντας ως αιχμή του δόρατος τη συνταγογράφηση με δραστική ουσία.

Τι είναι, όμως, τα γενόσημα και τι σημαίνει συνταγογράφηση με δραστική ουσία; Μπορούν τα συγκεκριμένα μέτρα να οδηγήσουν σε μείωση της φαρμακευτικής δαπάνης;

Ολα σχετίζονται με τον κύκλο ζωής ενός πρωτοτύπου σκευάσματος, ο οποίος αποτελείται από τρία στάδια: Το πρώτο, είναι η έρευνα και ανάπτυξη ενός νέου φαρμάκου, μέχρι τη διάθεσή του στην αγορά.


Το δεύτερο είναι η διάθεσή του στην αγορά έως τη λήξη του δικαιώματος αποκλειστικής διάθεσης (λήξη του δικαιώματος ευρεσιτεχνίας). Στην Ευρώπη, το δίπλωμα ευρεσιτεχνίας προστατεύεται έως 20 χρόνια.

Στο τρίτο στάδιο, το φάρμακο χάνει το προνόμιο της αποκλειστικής εκμετάλλευσης και καθίσταται «off patent» (εκτός πατέντας). Στη φάση αυτή, μπορούν να κυκλοφορήσουν νόμιμα στην αγορά ουσιωδώς όμοια με αυτό φάρμακα ή γενόσημα, τα οποία περιέχουν την ίδια δραστική ουσία. Τα συγκεκριμένα σκευάσματα έχουν πολύ χαμηλές τιμές, οι οποίες μπορεί να φτάσουν και στο 10% ή 20% της τιμής που είχε το πρωτότυπο πριν χάσει την πατέντα. Πιο φθηνό γίνεται και το εκτός πατέντας φάρμακο. Στην Ελλάδα, διατίθεται στο 50% της τιμής που είχε όταν ήταν πρωτότυπο.

Πώς μπορεί να συμβάλει η συνταγογράφηση με δραστική ουσία στη μείωση της φαρμακευτικής δαπάνης; Κάθε σκεύασμα που αγοράζουμε από το φαρμακείο έχει διπλή «ταυτότητα». Η πρώτη αφορά το εμπορικό του όνομα (aspirin) και η δεύτερη τη δραστική ουσία που περιέχει (ακετυλοσαλικυλικό οξύ).

Στην περίπτωση που ο γιατρός αναγράψει στη συνταγή «aspirin», υποχρεώνει τον φαρμακοποιό να χορηγήσει στον ασθενή ένα συγκεκριμένο προϊόν. Στην περίπτωση που αναγράψει «ακετυλοσαλικυλικό οξύ», ο φαρμακοποιός μπορεί να χορηγήσει οποιοδήποτε σκεύασμα (γενόσημο) περιέχει τη συγκεκριμένη δραστική ουσία (salospir, algon, calmol).

Με τη χορήγηση γενοσήμου μειώνεται αυτόματα η αξία της συνταγής, καθώς τα γενόσημα είναι φθηνότερα. Υπάρχει, ωστόσο, και ο αντίλογος: Η συνταγογράφηση με δραστική ουσία μπορεί να οδηγήσει σε μετατόπιση της συνταγογραφίας σε πρωτότυπα φάρμακα (χωρίς γενόσημο). Στην περίπτωση των πρωτοτύπων, η αναγραφή της δραστικής ουσίας «δείχνει» ένα και μοναδικό σκεύασμα.

Σε μελέτη του καθηγητή κ. Νίκου Μανιαδάκη επισημαίνεται ότι ?σε αρκετές περιπτώσεις? με τη λήξη της πατέντας ενός πρωτοτύπου φαρμάκου και την εισαγωγή γενοσήμων, η συνταγογράφηση μετακινείται σε ακριβότερα, εντός πατέντας πρωτότυπα, τα οποία προορίζονται για τις ίδιες θεραπευτικές ενδείξεις.

Η πρακτική της υποκατάστασης των φθηνότερων φαρμακοθεραπειών από νέες ακριβότερες θεραπείες αποτελεί συχνά τον κυριότερο λόγο αύξησης της φαρμακευτικής δαπάνης. Για το λόγο αυτό, διάφορες χώρες έχουν προχωρήσει στην εφαρμογή υποχρεωτικών ποσοστώσεων συνταγογράφησης γενοσήμων φαρμάκων.

Κάτι ανάλογο επιχειρεί να κάνει και η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υγείας. Προωθεί κίνητρα στους φαρμακοποιούς για χορήγηση φθηνότερων γενοσήμων, βάζοντας στο «παιχνίδι» και τον ασφαλισμένο, ο οποίος θα πληρώνει μεγαλύτερη συμμετοχή, εάν επιμείνει στη λήψη πρωτοτύπου.

ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΜΕΛΕΤΗ
Μεγάλη εξοικονόμηση πόρων

Σε άμεση μείωση της φαρμακευτικής δαπάνης οδηγεί η κυκλοφορία γενοσήμων στην αγορά. Μελέτη της ΕΕ έδειξε ότι δύο χρόνια μετά την είσοδό τους στην αγορά, οι τιμές τους ήταν κατά μέσον όρο 40% χαμηλότερες από τις τιμές των προηγούμενων πρωτότυπων σκευασμάτων.

Το μερίδιο αγοράς των εταιρειών παραγωγής γενοσήμων ήταν 30% στο τέλος του πρώτου έτους και 45% μετά από δύο έτη. Στις αγορές στις οποίες διατίθενται γενόσημα, η μέση εξοικονόμηση για το σύστημα Υγείας φτάνει σχεδόν το 20% έναν χρόνο μετά τη λήξη του δικαιώματος αποκλειστικής εκμετάλλευσης. Ενδιαφέρον παρουσιάζει η μελέτη για το κόστος φαρμάκων, τα οποία έχασαν την αποκλειστικότητά τους την περίοδο 2000?2007, σε 17 χώρες?μέλη της ΕΕ.

Τα συγκεκριμένα φάρμακα κόστισαν στα εθνικά συστήματα 50 δισ. ευρώ, ποσό το οποίο θα είχε φτάσει στα 64 δισ. εάν δεν είχε μεσολαβήσει η είσοδος των γενοσήμων.,

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΑΡΑΓΙΩΡΓΟΣ


ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ

Γ. Τούντας, καθηγητής Ιατρικής
Ασφαλή και αποτελεσματικά

Τα γενόσημα φάρμακα είναι ασφαλή και αποτελεσματικά φάρμακα γιατί αδειοδοτούνται και ελέγχονται με αυστηρές διαδικασίες που ισχύουν για όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Επειδή είναι και πολύ πιο φτηνά από τα πρωτότυπα φάρμακα, η χρήση τους είναι ιδιαίτερα διαδεδομένη διεθνώς. Στην Ελλάδα όμως το μερίδιο αγοράς τους δεν υπερβαίνει το 19%, γεγονός που επιβαρύνει σημαντικά τη δημόσια φαρμακευτική δαπάνη και συνακόλουθα δυσχεραίνει την ανόρθωση της κοινωνικής ασφάλισης. Οι λόγοι είναι προφανείς. Το ακριβό φάρμακο συνεπάγεται περισσότερα οικονομικά οφέλη για τις φαρμακευτικές εταιρείες, τις φαρμακαποθήκες, τους φαρμακοποιούς, αλλά και για όσους γιατρούς εισπράττουν άμεσες ή έμμεσες «ανταμοιβές». Οπως, προφανείς είναι και οι ευθύνες της πολιτείας που όλα τα προηγούμενα χρόνια δεν προσπάθησε επαρκώς να εξυγιάνει τον χώρο του φαρμάκου.

Χάρη στα μέτρα του υπουργείου Υγείας και τις πρωτοβουλίες του ΕΟΦ με τα πρωτόκολλα συνταγογράφησης και την εκστρατεία ενημέρωσης, η χρήση των γενοσήμων αυξήθηκε σημαντικά στα δημόσια νοσοκομεία και λιγότερο στα φαρμακεία.

Ολα τα μέτρα που αφορούν το φάρμακο δεν θα πρέπει να περιορίζονται στις μνημονιακές υποχρεώσεις, αλλά να εντάσσονται σε μία ευρύτερη Εθνική Πολιτική Φαρμάκου, που δυστυχώς δεν έχουμε ακόμα διαμορφώσει.

----------------------------------------------
Kυρ. Θεοδοσιάδης, πρόεδρος του ΠΦΣ
Δεν έχουν τίποτα να ζηλέψουν

Στην ελληνική αγορά υπάρχουν επώνυμα ποιοτικά γενόσημα φάρμακα ελληνικών φαρμακοβιομηχανιών που δεν έχουν τίποτα να ζηλέψουν από τα πρωτότυπα και εξάγονται σε πολλές χώρες της Ευρώπης. Σε κάθε περίπτωση ο φαρμακοποιός έχει τη συγκρότηση και την επιστημονική επάρκεια και γνώση να υποστηρίξει με τρόπο ωφέλιμο για τη δημόσια υγεία ένα τόσο λεπτό ζήτημα.

Ο Πανελλήνιος Φαρμακευτικός Σύλλογος (ΠΦΣ), ως θεσμοθετημένος σύμβουλος της πολιτείας σε θέματα φαρμακευτικής περίθαλψης βάσει νόμου, θέτει στη διάθεση του υπουργείου Υγείας, του ΕΟΦ και κάθε θεσμικού φορέα την τεχνογνωσία και την επιστημονική γνώση που διαθέτει, προς όφελος των ασφαλισμένων και της δημόσιας υγείας.

Νέες μαύρες τρύπες ΕΟΠΥΥ

Συναγερμός σήμανε στον ΕΟΠΥ για τις νέες "μαύρες τρύπες" που έχουν δημιουργηθεί στα ταμεία του οργανισμού, αφού στον προϋπολογισμό του 2013 δεν είχαν συνυπολογιστεί και οι οφειλές από το Β΄ εξάμηνο του 2012 προς τους παρόχους Υγείας, κι έτσι τα χρήματα για την αποπληρωμή των οφειλών του προηγούμενου έτους εξαντλήθηκαν, αδειάζοντας τους λογαριασμούς για τις υποχρεώσεις του 2013.

Ειδικότερα, ο κωδικός για τις ιδιωτικές κλινικές, τα κέντρα αποκατάστασης, τις μονάδες αιμοκάθαρσης, τις ψυχιατρικές κλινικές και τις κλινικές χρονίων παθήσεων έχει υπόλοιπο 1,723 εκατ. ευρώ, ενώ θα έπρεπε να έχει περίπου 400 εκατ. ευρώ, καθώς οι πάροχοι έχουν λάβει μόνο την προκαταβολή του Ιανουαρίου.

Ο πρόεδρος της πανελλήνιας Ένωσης Ιδιωτικών Κλινικών Γρηγόρης Σαραφιανός σημειώνει ότι ο προϋπολογισμος του 2013 έχει εξαντληθεί, ενώ πριν λίγες ημέρες πληρώθηκε προκαταβολή νοσηλείων του 2013, όχι για όλες τις κλινικές, δηλαδή δεν πληρώθηκαν οι νευροψυχιατρικές και οι μισές μονάδες αιμοκάθαρσης.

Ελλειμματικός είναι και ο κωδικός για τα διαγνωστικά κέντρα και τα φυσιοθεραπευτήρια, καθώς το υπόλοιπό του είναι 90,494 εκατ. ευρώ, ενώ θα έπρεπε να έχει περίπου 300 εκατ. ευρώ, τη στιγμή που έχει καταβάλει, στα μεν διαγνωστικά μόνο τον Ιανουάριο, στα δε φυσιοθεραπευτήρια και τον μήνα Μάρτιο.

Πάντως, το υπουργείο Υγείας εμφανίζεται καθησυχαστικό υποστηρίζοντας ότι έχει βρεθεί λύση για τις νέες μαύρες τρύπες του ΕΟΠΥΥ. "Ορισμένοι κωδικοί του προϋπολογισμού του ΕΟΠΥΥ έχουν πράγματι υπερκαλυφθεί, με αποτέλεσμα να επηρεάζεται η διαδικασία πληρωμών προς τους αντίστοιχους παρόχους υγείας. Αυτό έγινε, γιατί από τους ίδιους κωδικούς πραγματοποιήθηκαν πληρωμές το 2013 για οφειλές του 2012", διευκρινίζει ο υφυπουργός Υγείας κ. Μπέζας, ενώ προσθέτει: "Έχουμε βρει χρήματα, τα οποία δεν είχαν αναζητηθεί στο παρελθόν από τον ΕΟΠΥΥ, θα προχωρήσουμε σε τροποποίηση του προϋπολογισμού του στους συγκεκριμένους κωδικούς και θα γίνουν πληρωμές προς τους παρόχους εντός του Σεπτεμβρίου. Δεν πρέπει να υπάρχει ανησυχία".

Η ηγεσία του υπουργείου Υγείας και η διοίκηση του ΕΟΠΥΥ προκειμένου να καλύψουν τα κενά που έχουν δημιουργηθεί στους κωδικούς πληρωμής των παροχών Υγείας θα πάρουν χρήματα από τους τραπεζικούς λογαριασμούς των κλάδων Υγείας των ταμείων που αποτελούν τον ΕΟΠΥΥ. Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες, η αρχή θα γίνει το ΤΑΠ-ΟΤΕ, από το οποίο θα αντληθούν 120 εκατ. ευρώ.

Την ίδια ώρα πάντως, η ανακοίνωση του πλαφόν για το 2013 και το "κούρεμα" για κάθε υπέρβαση έχει προκαλέσει την έντονη αντίδραση των παρόχων Υγείας, οι οποίοι θα προσφύγουν στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Άγνωστό είναι, πάντως, κατά πόσο αυτό το μέτρο μπορεί να επιβαρύνει επιπλέον τους ασφαλισμένους, καθώς οι πάροχοι Υγείας δεν επιθυμούν να σηκώσουν όλο το βάρος της διαφοράς μόνοι τους.

Ο Πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Ιατρικών Διαγνωστικών Κέντρων Παναγιώτης Βουγιούκας κάνει λόγο για ένα εντελώς άδικο μέτρο, διότι -όπως σημειώνει- έρχεται να απαιτήσει από τα διαγνωστικά κέντρα επιστροφή υπέρβασης δαπανών, τη στιγμή που αυτά ούτε προσδιορίζουν, ούτε προκαθορίζουν το είδος και τον όγκο των εξετάσεων που πρέπει να εκτελεστούν.

Γεωργιάδης προς ΙΣΑ: άλλοι δύο μήνες των τρεχόντων επισκέψεων και πράξεων θα πληρωθούν στους Γιατρούς από τον ΕΟΠΥΥ μέσα το Σεπτέμβριο


Δημοσιεύθηκε Σάββατο, 31 Αυγούστου 2013 12:57

Τη δρομολόγηση της αποπληρωμής ακόμη δυο μηνών ιατρικών επισκέψεων για τον μήνα Απρίλιο 2013 και ιατρικών πράξεων για το μήνα Μάρτιο 2013 μεσα στο Σεπτέμβριο διαβεβαίωσε στον Πρόεδρο του ΙΣΑ κ Γιώργο Πατούλη ο Υπουργός Υγείας κος Αδωνις Γεωργιάδης, πέραν των οφειλών του Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου που αποπληρώνονται.

Επιπλέον, ο Πρόεδρος του ΙΣΑ επεσήμανε τη σημασία της παρέμβασης στις ΥΠΑΔ για αύξηση προσωπικού, προκειμένου να επιταχυνθούν οι διαδικασίες αποπληρωμής των ληξιπρόθεσμων σε όλα τα προ ΕΟΠΥΥ Ταμεία. Δήλωσε, ότι εξίσου με τα φαρμακεία, τα μικροβιολογικά, ακτινολογικά και λοιπά εργαστήρια χρειάζονται χρήματα για την αγορά αναλωσίμων και υλικού, προκειμένου να διεξάγουν τις απαραίτητες ιατρικές εξετάσεις, για αυτό θα πρέπει ο Ιατρικός Κλάδος να αποπληρώνεται χρονικά ισότιμα με τον Φαρμακευτικό.

Ο κος Πατούλης, επεσήμανε επίσης την αναγκαιότητα της αδιοδότησης, που εδώ και 1,5 χρόνο ο ΙΣΑ έχει διατυπώσει, των εργαστηρίων μέσω των οικείων Ιατρικών Συλλόγων και όχι από την Περιφέρεια, μέτρο, που ο Υπουργός υποσχέθηκε, ότι θα περιληφθεί στην επόμενη Νομοθετική Ρύθμιση

Τέλος, ο Πρόεδρος του ΙΣΑ ζήτησε να εφαρμοστεί επιτέλους η νομοθεσία «κανένα φάρμακο χωρίς ιατρική συνταγή» και στη χώρα μας, μέσα από ελέγχους του ΣΕΥΥΠ και άλλων Οργάνων του Υπουργείου Υγείας, ώστε να διασφαλιστεί η η Δημόσια Υγεία υπερ του Κέρδους ορισμενων.

Γραφείο Τύπου ΙΣΑ

Η σκοτεινή πλευρά των γενοσήμων! "Τα παίρνεις από τα γενόσημα" ανταπαντούν οι γιατροί στις κατηγορίες Άδωνι



Νέα κόντρα άνοιξε ο Άδωνις Γεωργιάδης σε μια προσπάθεια να προωθήσει τα γενόσημα φάρμακα. Τι είπε για γιατρούς που τα παίρνουν και για τι τον κατηγορούν οι γιατροί.

Της Δήμητρας Ευθυμιάδου - IATROPEDIA

Ευθείες βολές κατά του υπουργού υγείας ότι ο ίδιος ¨τα παίρνει από τα γενόσημα¨ εξαπολύουν οι γιατροί μετά τις κατηγορίες του Άδωνι Γεωργιάδη ότι όσοι συνταγογραφούν εμπορική ονομασία φαρμάκου «τα παίρνουν». 
Λάδι στη φωτιά έριξε ο υπουργός Υγείας ο οποίος σε μια προσπάθεια να αυξηθεί το ποσοστό γενοσήμων στην Ελλάδα και να ικανοποιηθεί η τρόικα δε δίστασε να δηλώσει ότι όποιος γράφει εμπορική ονομασία φαρμάκου τα παίρνει. 

"Αν πάω σε ένα γιατρό και επιμένει να πάρω φάρμακο με εμπορική ονομασία θα πω ότι αυτός ‘τα παίρνει’» τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Γεωργιάδης.
Δήλωση που ουσιαστικά καθιστλα όλους τους γιατρούς διεφθαρμένους καθώς σχεδόν το σύνολο του ιατρικού κόσμου συνταγογραφεί με εμπορική ονομασία. 

Η δήλωση αυτή ... έβγαλε από τα ρούχα τους τους γιατρούς με αποτέλεσμα και αυτοί να εξακοντίσουν κατηγορίες εναντίον του υπουργού Υγείας με αφορμή τη μανία με την οποία ο Άδωνις Γεωργιάδης προωθεί τα γενόσημα. 

"Η σημερινή δήλωση του κ. Α. Γεωργιάδη ότι όποιος ιατρός συνταγογραφεί πρωτότυπα φάρμακα θα θεωρήσει ότι τα παίρνει, είναι απολύτως απαράδεκτη προσβάλει το σύνολο της ιατρικής κοινότητας και την νοημοσύνη των Ελλήνων ! Δείχνει το επίπεδο του πολιτικού διαλόγου που το Υπουργείο Υγείας με δική του ευθύνη θέλει να ακολουθήσει ! Αντίστοιχα θα μπορούσε κανείς να υποστηρίξει ότι όποιος θέλει να επιβάλει τα γενόσημα με αυτό τον τρόπο ίσως τελικά να είναι αυτός που τα παίρνει !" Επισημαίνει η Ένωση Ιατρών ΕΟΠΥΥ (ΕΝΙ ΕΟΠΥΥ) μέσα από τη σελίδα της στο Facebook. 

Ο πρόεδρος της ΕΝΙ ΕΟΠΥΥ Γιώργος Ελευθερίου τονίζει χαρακτηριστικά: "Οι ιατροί δεν θα ακολουθήσουμε τον κ. Γεωργιάδη στον κατήφορο, δηλώνουμε όμως ότι θα αγωνισθούμε για το δικαίωμα των ασθενών μας σε ποιοτικό φάρμακο, φάρμακο που θα το επιλέγουμε εμείς πιστοί στον όρκο μας και ΟΧΙ το Υπουργείο.

Από την άλλη αν δεν αποδέχεται το Υπουργείο αυτό το αυτονόητο για ΟΛΕΣ τις χώρες του κόσμου, καλούμε τους αρμόδιους γραφειοκράτες να πάρουν οι ίδιοι μολύβι και χαρτί και να αρχίσουν να συνταγογραφούν με δική του ευθύνη ότι νομίζουν σωστό αφού είναι απολύτως ξεκάθαρο ότι ο ίδιοι ΔΕΝ τα παίρνουν ". 

Στο μεταξύ ο Ιατρικός Σύλλογος της Αθήνας¨(ΙΣΑ) με ανακοίνωσή του επισημαίνει ότι ο Εθνικός Οργανισμός Φαρμάκων (ΕΟΦ) είναι ανεπαρκής να πραγματοποιήσει ελέγχους για την ασφάλεια των φαρμάκων. 
Σε επιστολή του στον ΕΟΦ ο ΙΣΑ υπογραμμίζει χαρακτηριστικα: "Με τις απαντήσεις σας στα συγκεκριμένα ζητήματα που έθεσε ο Ιατρικός Σύλλογος Αθηνών (23 και 29/8/2013) δημιουργούνται σοβαρά ερωτήματα για τη Διαφύλαξη της Δημόσιας Υγείας στη χώρα μας.

Ειδικότερα αναφέρετε ότι τα πολυδάπανα εργαστήρια του ΕΟΦ και το υψηλής εξειδίκευσης προσωπικό του, πραγματοποίησαν εργαστηριακούς ελέγχους σε 1100 δείγματα φαρμάκων από το 2010 έως σήμερα. Δηλαδή μας απαντάτε ουσιαστικά ότι γίνεται μόνο ένας έλεγχος την ημέρα πανελλαδικά στα φάρμακα και αναρωτιόμαστε εάν αυτό δεν είναι υποχρησιμοποίηση των υποδομών και των πόρων του οργανισμού" σημειώνει μεταξύ άλλων ο ΙΣΑ.

Το Μέγεθος του Δημοσίου Τομέα



INDEEPANALYSIS.GR. Το μέγεθος του Ελληνικού δημόσιου τομέα θεωρείται από πολλούς ο κύριος ένοχος για τη διαχρονική συσσώρευση των ελλειμμάτων, η οποία οδήγησε στην κρίση χρέους που τα τελευταία τέσσερα χρόνια μάχεται να αντιμετωπίσει η ελληνική οικονομία. Αποκορύφωμα ήταν το έτος 2009 όπου το έλλειμμα άγγιξε το 15.4% του ΑΕΠ, καθώς οι δημόσιες δαπάνες το εν λόγω έτος ανήλθαν σε 53% του ΑΕΠ ενώ τα έσοδα ήταν μόλις 38% του ΑΕΠ. Ως εκ τούτου, ο δημόσιος τομέας βρέθηκε στο στόχαστρο του προγράμματος προσαρμογής. Είναι όμως έτσι τα πράγματα;

Η μέτρηση του μεγέθους του δημόσιου τομέα, σε γενικές γραμμές, ενέχει πολλές δυσκολίες, οι οποίες πηγάζουν από την πολυπλοκότητα αλλά και τη μοναδικότητα των υπηρεσιών που το κράτος παρέχει στους πολίτες. Το πιο συνηθισμένο μέτρο που χρησιμοποιείται στην οικονομική βιβλιογραφία είναι το ύψος των δημοσίων δαπανών ως ποσοστό του ΑΕΠ. Το Διάγραμμα 1 συνδυάζει τον πλούτο μιας οικονομίας με την κατανομή του και το ποσοστό αυτού που δαπανάται σε δημόσιες υπηρεσίες. Φαίνεται πως, με βάση το μέτρο των δημοσίων δαπανών ως ποσοστό του ΑΕΠ, η Ελλάδα ανήκει, μαζί με τις χώρες της Βόρειας Ευρώπης (Δανία, Φινλανδία), το Βέλγιο και τη Γαλλία, στις χώρες με το μεγαλύτερο δημόσιο τομέα στην Ευρώπη. Ο μέσοςόρος δημοσίων δαπανών των χωρών της ΕΕ αλλά και της Ευρωζώνης για το 2012 ήταν λίγο κάτω από το 50% του ΑΕΠ (49.4% και 49.9%, αντίστοιχα), ενώ οι δημόσιες δαπάνες του ελληνικού κράτους το 2012 ανήλθαν σε 54.8%.

Δύο σημειώσεις πρέπει να γίνουν σ’ αυτό το σημείο: η πρώτη αφορά στην παραοικονομία. Αν γίνει αναπροσαρμογή στο ΑΕΠ της Ελλάδας (29% παραοικονομία) και των Ευρωπαϊκών χωρών (περίπου 15% παραοικονομία) τότε ο μέσος όρος των δημοσίων δαπανών στην Ελλάδα είναι παρόμοιος με αυτόν στην Ευρώπη. Η δεύτερη σημείωση αφορά στο βάθος της ύφεσης στην Ελλάδα σε σχέση με τις Ευρωπαϊκές χώρες. Λόγω του βάθους της ύφεσης στην Ελλάδα αναμένεται αυξημένο ποσοστό συμμετοχής του δημόσιου τομέα στο ΑΕΠ που, όμως, δε συμβαίνει.

Διάγραμμα 1. Μέγεθος δημοσίου τομέα σε επιλεγμένες ευρωπαϊκές οικονομίες (2012)


Πηγή: IMF.

Μια άλλη προσέγγιση στο μέγεθος του δημοσίου τομέα μπορεί να γίνει με βάση τον αριθμό των ατόμων που απασχολούνται σε αυτόν. Το 2008 στην Ελλάδα απασχολούνταν 1.022 εκ. άτομα, αριθμός που αντιστοιχεί σε 9.05% στο σύνολο του πληθυσμού. Από το Διάγραμμα 2 φαίνεται πως η Ελλάδα, με βάση αυτή την προσέγγιση, βρίσκεται λίγο πιο κάτω από μέσο όρο των χωρών της ΕΕ (9.69%) και λίγο υψηλότερα από το μέσο όρο των χωρών της Ευρωζώνης (8.35%). Το 2010, μάλιστα, ο αριθμός των δημοσίων υπαλλήλων είχε συρρικνωθεί κατά 32.8 χιλ., καθώς ανήλθε σε 988.2 χιλ., υποδεικνύοντας μια τάση περιορισμού των ατόμων που εργάζονται στο δημόσιο.

Διάγραμμα 2. Απασχόληση στο δημόσιο τομέα ως ποσοστό του συνολικού πληθυσμού (2008)


Πηγή: International Labor Organization (ILO), Ίδιοι Υπολογισμοί.

Σ’ αυτό το σημείο θα πρέπει να επισημάνουμε ότι ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά του ελληνικού δημόσιου τομέα είναι το χαμηλό, ουσιαστικά, μορφωτικό επίπεδο των ατόμων που απασχολεί. Σύμφωνα με στοιχεία του 2006 (Διάγραμμα 3), η πλειοψηφία των εργαζομένων (67.3%) είναι απόφοιτοι δευτεροβάθμιας και υποχρεωτικής εκπαίδευσης (50.1% και 17.2%, αντίστοιχα), ενώ το υπόλοιπο 14.6% και 18.1% είναι απόφοιτοι τεχνολογικής και πανεπιστημιακής εκπαίδευσης, αντίστοιχα.

Διάγραμμα 3. Εκπαιδευτικό επίπεδο εργαζομένων στο δημόσιο τομέα, 2006 (%)


Πηγή: ΓΓ Δημόσιας Διοίκησης & Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης Υπουργείου Εσωτερικών, Δ/νση Ηλεκτρονικής Επεξεργασίας Στοιχείων, Στατιστικά Στοιχεία από Ετήσια Απογραφή 2006 (10/02/2009).

Ένας δημόσιος τομέας, όμως, θα πρέπει να κρίνεται στη βάση του πόσο αποτελεσματικός είναι. Η αποτελεσματικότητα, όπως και το μέγεθός του, είναι δύσκολο να αποτιμηθεί, ωστόσο ένας δείκτης που συχνά χρησιμοποιείται είναι ο Government Effectiveness Indicator της Παγκόσμιας Τράπεζας. Ο δείκτης αυτός αποτελεί μέτρηση της ποιότητας των δημοσίων υπηρεσιών (όπως είναι για παράδειγμα οι μεταφορές, οι τηλεπικοινωνίες, η παροχή ηλεκτρικού ρεύματος, η υγειονομική περίθαλψη και η εκπαίδευση), της ανεξαρτησίας τους από πολιτικές πιέσεις, του βαθμού γραφειοκρατίας, καθώς και της ποιότητας στη διαμόρφωση και εφαρμογή των πολιτικών και της αξιοπιστίας της κυβέρνησης στις δεσμεύσεις της.

Οι χώρες με τη μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα τείνουν να επιτυγχάνουν υψηλότερα επίπεδα οικονομικής ανάπτυξης, καλύτερη ποιότητα παρεχόμενων υπηρεσιών (πιο αποδοτικό υγειονομικό και εκπαιδευτικό σύστημα), ευνοώντας παράλληλα τη συσσώρευση ανθρωπίνου κεφαλαίου και την τεχνολογική αλλαγή. Με μέγιστη τιμή το 2.5, που υποδεικνύει υψηλότερη αποτελεσματικότητα, και χαμηλότερη το -2.5, που συνεπάγεται το αντίστροφο, είναι εμφανές από το επόμενο διάγραμμα πως οι χώρες της Βόρειας Ευρώπης εμφανίζουν πολύ υψηλό βαθμό αποτελεσματικότητας παρότι το μέγεθος του δημοσίου τομέα τους είναι από τα μεγαλύτερα στην ΕΕ. Σημειωτέον ότι οι χώρες αυτές διαθέτουν πολύ υψηλό κατά κεφαλήν ΑΕΠ. Αντίθετα, ο δείκτης για την Ελλάδα λαμβάνει αρκετά χαμηλή τιμή (0.48), η οποία με εξαίρεση την Ιταλία, είναι η χαμηλότερη συγκριτικά με τις υπόλοιπες εξεταζόμενες χώρες, αποτυπώνοντας τις αδυναμίες και ευπάθειες του ελληνικού δημοσίου τομέα. Είναι κρίσιμο, επομένως, να δοθεί έμφαση στη βελτίωση των παραγόντων εκείνων που δυσχεραίνουν την αποτελεσματικότητα του δημοσίου τομέα (π.χ. παραοικονομία, διαφθορά) και όχι στον απλό περιορισμό του μεγέθους του.

Διάγραμμα 4. Αποτελεσματικότητα του δημοσίου τομέα (2011) 


Πηγή: World Bank, Government Effectiveness Indicator.

Το γενικότερο συμπέρασμα, όμως, είναι ότι δεν είναι το μέγεθος του δημόσιου τομέα που ενοχλεί. Είναι το χαμηλό εκπαιδευτικό επίπεδο του προσωπικού του που ενοχλεί (ας όψονται τα ρουσφέτια!). Είναι η χαμηλή αποτελεσματικότητά του που ενοχλεί! Το πόσο εμποδίζει τη λειτουργία του ιδιωτικού τομέα είναι αυτό που ενοχλεί!

Καθηγητής ΕΚΠΑ

Με τη συνεργασία της Δανιηλοπούλου Νικολέτας
Οικονομολόγος, MSc
Ερευνήτρια In Deep Analysis

Γεωργιάδης: Κατάρρευση του συστήματος υγείας χωρίς επαρκή διείσδυση των γενοσήμων

«Αν δεν επιτευχθεί ο στόχος του 60% στη διείσδυση των γενοσήμων το σύστημα υγείας θα καταρρεύσει» προειδοποίησε μέσω του ΣΚΑΪ ο υπουργός Υγείας Άδωνις Γεωργτιάδης. «Εθνικός, και όχι μνημονιακός, στόχος είναι ο αγώνας για τα γενόσημα» πρόσθεσε. 

«Τα γενόσημα τα παίρνουν σε ποσοστό 70% σε όλες τις χώρες της Ευρώπης, είναι πιστοποιημένα από την Ευρώπη. «Αν πάω σε ένα γιατρό και επιμένει να πάρω φάρμακο με εμπορική ονομασία θα πω ότι αυτός ‘τα παίρνει’» τόνισε. 

«Ο ΕΟΦ κάνει ελέγχους ασταμάτητα, όσο ποσοστό πιάσανε να μην είναι εντάξει στα γενόσημα τόσο πιάσανε να μην είναι εντάξει και στην εμπορική ονομασία, να μην κολλάμε με την εμπορική ονομασία» σημείωσε ο υπουργός Υγείας. 

Σύμφωνα με τον κ. Γεωργιάδη, τα εργαστήρια του ΕΟΦ είναι πιστοποιημένα από το 2006 από την ΕΕ κι έχουν ανακηρυχθεί ως τα καλύτερα της Ευρώπης. 

Ο υπουργός ανέφερε ότι το μεγαλύτερο στοίχημα στη χώρα μας είναι να δώσουμε υπηρεσίες δημόσιας υγείας σε όλους. «Δεν αφήνουμε κανέναν να πεθάνει στην Ελλάδα» τόνισε. 

ΙΣΑ: Aνεπαρκής ο ΕΟΦ για τον έλεγχο της ασφάλειας και της αποτελεσματικότητας των φαρμάκων.



IATRONET. Επιστολή στην Αντιπρόεδρο Α’ ΔΣ ΕΟΦ κα Σκουρολιάκου και στα Μέλη του ΔΣ απέστειλε ο ΙΣΑ, που θεωρεί ότι ο έλεγχος της ασφάλειας και της αποτελεσματικότητας των φαρμάκων στη χώρα μας είναι ανεπαρκής.

Η επιστολή του ΙΣΑ έχει ως εξής. 

'Κύριοι,

Με τις απαντήσεις σας σήμερα στα συγκεκριμένα ζητήματα που έθεσε ο Ιατρικός Σύλλογος Αθηνών (23 και 29/8/2013) δημιουργούνται σοβαρά ερωτήματα για τη Διαφύλαξη της Δημόσιας Υγείας στη χώρα μας.

Ειδικότερα αναφέρετε ότι τα πολυδάπανα εργαστήρια του ΕΟΦ και το υψηλής εξειδίκευσης προσωπικό του, πραγματοποίησαν εργαστηριακούς ελέγχους σε 1.100 δείγματα φαρμάκων από το 2010 έως σήμερα. Δηλαδή μας απαντάτε ουσιαστικά ότι γίνεται μόνο ένας έλεγχος την ημέρα πανελλαδικά στα φάρμακα και αναρωτιόμαστε εάν αυτό δεν είναι υποχρησιμοποίηση των υποδομών και των πόρων του οργανισμού.

Αναφέρετε επίσης ότι σε ένα εξάμηνο του 2013 λάβατε από όλη τη χώρα 52 αναφορές ανεπιθύμητων ενεργειών. Δηλαδή μας λέτε ότι το σύστημα φαρμακοεπαγρύπνησης της χώρας μας υπολειτουργεί σοβαρά, αφού λαμβάνετε μόνο μία αναφορά ανεπιθύμητης ενέργειας κάθε τρεις μέρες σε πανελλαδικό επίπεδο ,όπου γίνονται καθημερινά χιλιάδες ιατρικές συνταγογραφήσεις.
Στοιχεία Ελέγχων

Οι μελέτες βιοδιαθεσιμότητας και βιοϊσοδυναμίας, τις οποίες αναφέρετε ως υποχρεωτικές, γίνονται σε όλα τα γενόσημα που πρόκειται να κυκλοφορήσουν;

Δηλαδή, όλες οι εταιρείες που παράγουν γενόσημα μιας δραστικής ουσίας καταθέτουν όλες τις «υποχρεωτικές» απαραίτητες μελέτες, ή κάποιες καταθέτουν ως αναφορά μόνο την αντίστοιχη μελέτη του πρωτοτύπου;

Επιπλέον αναρωτιόμαστε αν υπάρχουν μελέτες σύγκρισης των Ανεπιθύμητων Ενεργειών των γενοσήμων μεταξύ τους ή και σε σύγκριση με το πρωτότυπο;

Εξετάζετε αν οι ανεπιθύμητες ενέργειες αφορούν εκτός από τη δραστική ουσία και το έκδοχο;

Οι μελέτες που λέτε ότι γίνονται, αφορούν όλα τα γενόσημα που κατασκευάζονται στην Ελλάδα ή και όλα τα γενόσημα που εισάγονται από άλλες χώρες του εξωτερικού πλην Ευρωπαϊκής Ένωσης (π.χ. Ινδία). Ποιός και πότε κάνει αυτούς τους ελέγχους;

Τα εργαστήρια του ΕΟΦ εκτελούν ΠΟΙΟΤΙΚΗ και ΠΟΣΟΤΙΚΗ ΧΗΜΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ της ΔΡΑΣΤΙΚΗΣ ΟΥΣΙΑΣ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΓΕΝΟΣΗΜΩΝ;

Γίνονται έλεγχοι Φαρμακοδυναμικής Ισοδυναμίας καθώς και έλεγχοι βιοδιαθεσιμότητας; Πόσοι τέτοιοι έλεγχοι έχουν γίνει το 2013;

Τα εργαστήρια του ΕΟΦ εκτελούν δοσομετρικούς ελέγχους της δραστικής ουσίας και ελέγχους στην καθαρότητα των εκδόχων σε ΟΛΑ τα υπό κυκλοφορία γενόσημα; Πόσοι τέτοιοι έλεγχοι έχουν γίνει το 2013;

Τέλος, παρακαλούμε ενημερώστε μας πόσα είναι τα διαπιστευμένα από το Ε.Σ.Υ.Δ. εργαστήρια του ΕΟΦ; Σε ποιες περιοχές της χώρας βρίσκονται, καθώς και γιατί υπάρχει τόσο μεγάλη υποχρησιμοποίηση των λειτουργιών των εργαστηρίων αυτών τα οποία παίζουν καθοριστικό λόγο στην προάσπιση της δημόσιας υγείας;

Αναμένοντας τις απαντήσεις σας'

Υπουργέ Υγείας είπατε ψέματα



Ακουσα τη ραδιοφωνικη συνεντευξη του υπουργου υγειας σημερα το πρωι και αγανακτησα.

6 χρονια δουλευα σε φαρμακειο στη Γερμανια, επεστρεψα 3 Αυγουστου και πιστοποιω τα παρακατω:

1. Ειναι ΨΕΜΜΑΤΑ οτι η Ελλαδα ειναι πρωτη σε καταναλωση φαρμακων. Πρωτη με διαφορα ειναι η Γερμανια (βεβαια ολη η Γερμανια ειναι μια φαρμακοβιομηχανια), γι’ αυτο και τα μεγαλα φαρμακεια εφοδιαζονται 4 φορες την ημερα με φαρμακα (07:00, 12:00, 15:00 και 17:00).

2. Τα ταμεια δικαιολογουν το 99% των φαρμακων ακομα και Dr Hauschka κραγιον ή Walla κρεμα ματιων.

3. Φαρμακα δινουν και οι γιατροι (τα οποια φυσικα αγοραζουν απο το φαρμακειο).

4. ΕΙΝΑΙ ΨΕΜΜΑΤΑ οτι οι συνταγες γραφουν τη δραστικη ουσια. Γραφουν ακριβως το φαρμακο, εκτος απειροελαχιστων περιπτωσεων που τοτε, συνηθως, το παρασκευαζει ο φαρμακοποιος.

5. Τα φαρμακα δεν ειναι χυμα, ειναι συσκευασμενα οπως εδω. Omeprazol, Pandoprazol, Dioggeva κλπ. Η δραστικη ουσια αναγραφεται εξω απο το συρταρι για να ψαξει ο φαρμακοποιος να βρει το φαρμακο.

6. Τιμη πωλησης δεν μπαινει πανω στο φαρμακο αν το κερδος του φαρμακειου δεν ειναι 50% +.

Κανενας δεν εχει αντιρρηση για τα γενοσημα που τα χρησιμοπποιει ολος ο πλανητης. Τα καινοτομα ομως, θα προτεινα να τα δοκιμασει ο ιδιος ο υπουργος για 5 χρονια (που θεωρειται χρονος ασφαλειας) και μετα να τα ριξει στην αγορα.

Ευχαριστω, 

Μ. Βαλαη

ΥΠΕΡΣΥΝΤΑΓΟΓΡΑΦΗΣΗ - ΤΟ ΣΚΑΝΔΑΛΟ ΦΑΝΤΑΣΜΑ: "Είναι ίδιον των ανερμάτιστων να είναι και ανερυθρίαστοι"

Το ΕΘΝΟΣ της περασμένης Κυριακής διαλαλούσε με πρωτοσέλιδο το «σκάνδαλο της λευκής μπλούζας». Χορηγός ο Άδωνις Γεωργιάδης και τα στοιχεία τερατώδη: 20% του προϋπολογισμού του ΕΟΠΥΥ πάει στα τρωκτικά της συνταγογράφησης!
Μόνο αποδεικτικό στοιχείο μια ντουζίνα ανώνυμες περιπτώσεις ανά την Ελλάδα.
Ξεσηκώθηκε θύελλα διαμαρτυριών, έγινε προσφυγή στις εισαγγελικές αρχές και τελικά ο Πρόεδρος του ΕΟΠΥΥ έκανε λόγο για 11 όλες κι όλες περιπτώσεις υπερσυνταγογράφησης επί 60.000 γιατρών, ενώ ο πληροφοριοδότης και χορηγός του ΕΘΝΟΥΣ κατάπιε τη γλώσσα του και άρχισε να μιλά για το τεκμήριο της αθωότητας.
Είναι ίδιον των ανερμάτιστων να είναι και ανερυθρίαστοι.
Ο υπουργός Υγείας, αντί να ζητήσει συγνώμη από το ιατρικό σώμα, επικαλείται αυτό ακριβώς που τσαλαπατά από την πρώτη μέρα της θητείας του, το τεκμήριο αθωότητας.
Όμως και το ΕΘΝΟΣ, η μεγάλη θυγατέρα του Μπόμπολα, έχει πρόβλημα. Αγνοώντας ότι υπάρχει ο νόμος της βαρύτητας φτύνει στον ουρανό.
Και τα σάλια πέφτουν στα μούτρα της..   YGEIANET

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΔΙΟΙΚΗΣΕΩΝ & ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΩΝ



Δημήτρης Ν. Πατσάκης, 25.8.13

Η αξιολόγηση έχει πρόσφατα εισαχθεί στο δημόσιο διάλογο, ως προϋπόθεση τοποθέτησης, ανάδειξης, ανταμοιβής και ενδεχομένως αντικατάστασης του προσωπικού, με βάση την συνολική βαθμολογία της απόδοσής τους στις θέσεις και τα καθήκοντα τα οποία κατέχουν και διεκπεραιώνουν αντίστοιχα.

Με αυτήν διαδικασία, δόκιμη και αποτελεσματική στο σύνολο σχεδόν των χωρών της Ε.Ε. αλλά και διεθνώς, επιλέγονται οι καταλληλότεροι κάθε φορά για την υλοποίηση της εργασίας την οποία καλούνται να αναλάβουν, με τις αρμόζουσες υλικές και ηθικές ανταμοιβές.

Η θλιβερή εξαίρεση της χώρας της «φαιδράς πορτοκαλέας» από την γενική αυτή αρχή ευνομίας, δημοκρατίας και ουσιαστικής ισότητας, με την ευγενή συμβολή πολιτικών και εκπροσώπων των εργαζομένων και την ανοχή της Κοινωνίας, απασχολημένης με άλλα «σοβαρότερα», όπως ανέγερση αυθαιρέτων κατασκευών, λήψη προνοιακών επιδομάτων, συνταξιοδότηση στα «50-φεύγα» κ.τ.λ. δικαιολογεί σε μεγάλο βαθμό την απαξίωσή της στα μάτια της ευρωπαϊκής και γενικά αλλοδαπής «κοινής γνώμης».

Στον χώρο της Υγείας ,από την αξιολόγηση εξαιρούνται, για άγνωστο λόγο, οι διοικούντες, με χειρότερο ενδεχόμενο την αντικατάστασή τους πρόσκαιρα ή λόγω λήξης της θητείας τους.

Το ερώτημα που τίθεται, συνοψίζεται στα ακόλουθα:

-Υπάρχει πρόθεση σκέψης περί του πρακτέου;

-Mε ποιόν ακριβώς τρόπο κρίνεται κάποιος, όχι τόσο γιατί έπραξε κάτι λάθος αλλά γιατί απέφυγε να πράξει κάτι ουσιαστικό, αρκούμενος στην κατοχή της θέσης και την νομιμοποίηση δια της υπογραφής του πράξεων που ,αν δεν ζημίωσαν, μπορούσαν να είχαν μικρότερο κόστος. Ως «κόστος» δεν εννοείται μόνον το οικονομικό, αλλά και το γενικότερο ποιοτικό αρνητικό όφελος. Η περιβόητη «Ποιότητα», με όσες μορφές και μεθόδους είναι διαπιστώσιμη, είναι ένα μόνο παράδειγμα.

Έχοντας επικεντρώσει το ενδιαφέρον μας μόνον στις συγκρίσεις του κόστους νοσηλείας διαχρονικά, όλοι σχεδόν είναι «επιτυχημένοι». Ταο γεγονός πως το κόστος πολλών συντελεστών ορίζεται εξωγενώς, προφανώς αποτελεί «λεπτομέρεια».

Η δημοσιοποίηση τεκμηριωμένων στοιχείων για κάθε μονάδα του Ε.Σ.Υ, π.χ. για την εξέλιξη του όγκου Τομογραφιών εντός αλλά κυρίως εκτός αυτής, συνδυασμένη με την νοσηλευτική κίνηση των επί μέρους κλινικών ειδικοτήτων, είναι ένα απλό παράδειγμα αξιολόγησης. Αν κάποιος δεν γνωρίζει (ή δεν θέλει να πληροφορηθεί) τι γίνεται στο «μαγαζί» του, μάλλον «δεν κάνει» και καλό θα είναι να ενημερωθεί για την αποχώρησή του (με τις σχετικές υπουργικές τυπικές ευχαριστίες κ.τ.λ).

Συμπερασματικά, υπάρχει πολλή δουλειά και κάποιοι πρέπει να ζυγίσουν καλά τις δυνάμεις τους προκειμένου να αποδεχθούν τις θέσεις που προσφέρονται.