Σελίδες

Δευτέρα 2 Μαΐου 2016

Μιχάλης Ψαλτάκος: Θέλουμε αποτελεσματική δημόσια πρωτοβάθμια φροντίδα για όλους


Το παράλληλο πρόγραμμα της κυβέρνησης στον χώρο της Υγείας και το έργο της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υγείας αξιολογεί μιλώντας στην κυριακάτικη «Αυγή» ο συντονιστής της Νομαρχιακής Επιτροπής Υγείας Αττικής του ΣΥΡΙΖΑ Μιχάλης Ψαλτάκος.

Μιλά για την αναγκαιότητα αιμοδότησης των δημόσιων δομών, προκειμένου να ανταποκριθούν στην ανάγκη για πρόσβαση σε ποιοτικές υπηρεσίες υγείας, καθώς και για τον νευραλγικό χαρακτήρα που έχει η ενίσχυση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας (ΠΦΥ). Επιπλέον ο Μ. Ψαλτάκος απαντά για το κρίσιμο ζήτημα της σχέσης μεταξύ κόμματος και κυβέρνησης και της συμβολής στην υλοποίηση ενός αριστερού κυβερνητικού έργου.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΗ ΜΑΡΙΑ ΚΑΛΥΒΙΩΤΟΥ

* Πώς αξιολογείτε το παράλληλο πρόγραμμα της κυβέρνησης στον τομέα της Υγείας;

Μια πολύ σημαντική προσπάθεια μέσα σε ασφυκτικά οικονομικά πλαίσια που πρακτικά, αν το δει κανείς με μια πολιτική, προγραμματική ματιά, είναι η υλοποίηση ενός μέρους του προγράμματος της Θεσσαλονίκης. Νομίζω ότι έγινε πολύ καλή δουλειά από τους υπουργούς και τους συνεργάτες τους και όσους εμπλέκονται στην όλη αυτή υπόθεση.

Η κάλυψη των πάνω από 2,5 εκατ. ανασφάλιστων από τις δημόσιες δομές υγείας αποτελεί ένα μέτρο που συνάδει με τη φυσιογνωμία και την πολιτική ταυτότητα της Αριστεράς, που όμως προϋποθέτει τη γενναία ενίσχυση των δημοσίων δομών, ώστε να μπορέσουν να ανταποκριθούν στα καινούρια αυτά δεδομένα.

Στο σημείο αυτό να τονίσουμε τη σημαντική προσπάθεια που γίνεται στη διαχείριση της προσφυγικής κρίσης, κυρίως όσον αφορά την ταυτόχρονη κάλυψη των προσφύγων και των μεταναστών και την προστασία της δημόσιας υγείας.

* Ποια τα αιτήματα του ΣΥΡΙΖΑ Υγείας για τον χώρο της Υγείας που μένει να υλοποιηθούν;

Να ενισχυθούν οι δημόσιες δομές ώστε να καλύπτεται ο πληθυσμός με όσο το δυνατόν μεγαλύτερη επάρκεια μέσα σε αυτές τις δύσκολες συνθήκες.

Η ΠΦΥ πρέπει να ενισχυθεί στην κατεύθυνση αποσυμφόρησης των νοσοκομείων. Η ΠΦΥ πρέπει να ενισχυθεί και ιδιαίτερα οι δομές του ΠΕΔΥ. Εδώ να σημειώσουμε ότι εκκρεμεί η αποκατάσταση των εκδιωχθέντων από τον νόμο Γεωργιάδη έμπειρων ιατρικών στελεχών της ΠΦΥ.

Ήδη δρομολογείται η σημαντικότατη ψυχιατρική μεταρρύθμιση, που αλλάζει άρδην τα δεδομένα στην ψυχιατρική περίθαλψη.

Απαραίτητη είναι η ουσιαστική παρέμβαση στην εκπαίδευση των νέων γιατρών και της επαγγελματικής τους αποκατάστασης, στην κατεύθυνση να σταματήσει η αιμορραγία των νέων επιστημόνων στο εξωτερικό.

Επίσης, αναγκαία είναι η ενίσχυση του ΕΚΑΒ, των ΜΕΘ και των ΤΕΠ (να σημειώσουμε εδώ τις 500 προσλήψεις που έχουν ήδη δρομολογηθεί μέσω ΚΕΕΛΠΝΟ για τις ΜΕΘ και που τόση σπέκουλα έχει γίνει).

* Η ΠΦΥ θεωρείται ως το κύτταρο της δημόσιας Υγείας, ωστόσο έχει υποστεί κατάρρευση. Ποια η γνώμη σας για το σχέδιο αναδιοργάνωσής της;

Η προσπάθεια που γίνεται για πιλοτική εφαρμογή του σχεδίου είναι μια προσπάθεια που πρέπει να ολοκληρωθεί, με τη σημαντική συμβολή όμως, που μέχρι τώρα δεν φαίνεται να έχει υπάρξει, των ίδιων των φορέων των λειτουργών της ΠΦΥ. Η εμπειρία τους και οι προτάσεις τους πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπόψιν.

Επιτέλους να υλοποιηθεί ένα βιώσιμο, λειτουργικό πρωτοβάθμιο σύστημα υγείας με ποιοτικές υπηρεσίες και ελεύθερη πρόσβαση για όλο τον λαό.

Δεν πρέπει να παραλείψουμε βέβαια και τη σημαντική συμμετοχή του μικρού και μεσαίου ιδιωτικού τομέα της ΠΦΥ, που πλήττεται από τις μνημονιακές επιταγές, με τις διάφορες υποκοστολογήσεις και την αβάντα ουσιαστικά που αυτές κάνουν στο μεγάλο ιδιωτικό κερδοσκοπικό κεφάλαιο.

Επείγει αυτό που είναι και βούληση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υγείας, να εφαρμοστούν αντισταθμιστικά μέτρα στήριξης του μικρομεσαίου εργαστηρίου. Θεωρούμε άκρως απαραίτητη την επαναφορά των πληθυσμιακών κριτηρίων στην ίδρυση και λειτουργία διαγνωστικών κέντρων.

Πρέπει επίσης να τονιστεί η σημαντική δουλειά που γίνεται με τη νέα διοίκηση του ΕΟΠΥΥ, που μας βρίσκει συνεργάτες και αρωγούς στην προσπάθεια εκσυγχρονισμού και λειτουργικής αποτελεσματικότητας του οργανισμού. Σε αυτό θα συμβάλουν μέτρα περιορισμού της προκλητής ζήτησης και της άσκοπης υπερσυνταγογράφησης.

* Πώς αξιολογείτε τις αλλαγές στις διοικήσεις των νοσοκομείων και τις αντιδράσεις που έχουν ξεσπάσει με αφορμή αυτήν την πολιτική επιλογή της ηγεσίας του υπουργείου;

Πιστεύω ότι πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στα κριτήρια με τα οποία θα επιλεγούν οι νέοι διοικητές και υποδιοικητές, Αυτό σημαίνει για εμάς ένα επαρκές βιογραφικό και μια παράλληλη ύπαρξη μιας πολιτικής αντίληψης για την Υγεία εκ μέρους των υποψηφίων στην κατεύθυνση της ανθρωποκεντρικής άποψης της Αριστεράς για την Υγεία, της ενίσχυσης των νοσοκομειακών δομών και της αποτελεσματικής παροχής περίθαλψης για όλους τους κατοίκους αυτής της χώρας.

Το επισημαίνουμε αυτό ιδιαίτερα για να υπερισχύσει αυτός ο συνδυασμός κριτηρίων, μακριά από απόλυτα τεχνοκρατικές αντιλήψεις που μπορεί να αφήσουν αξιόλογα στελέχη έξω από τις διοικήσεις, με τον κίνδυνο να στελεχωθούν μόνο επιβαρυμένοι από το παρελθόν παράγοντες «μόνο με πλούσια βιογραφικά».

* Ποιο θεωρείτε ότι θα ήταν το βέλτιστο μοντέλο για τη σχέση μεταξύ ΣΥΡΙΖΑ και κυβέρνησης;

Σε ό,τι αφορά εμάς ως Νομαρχιακή Επιτροπή Υγείας Αττικής, βαδίζουμε ακριβώς στα χνάρια της απόφασης της Κεντρικής Επιτροπής για ένα κόμμα «άγρυπνη αριστερή συνείδηση της κυβέρνησης». Σε αυτό το πλαίσιο η προσπάθειά μας είναι να μεταφέρουμε τα αιτήματα, τον παλμό και τις ανάγκες της κοινωνίας μέσα από την παρουσία και δράση των μελών μας στους μαζικούς φορείς και στους τόπους δουλειάς προς την πολιτική ηγεσία του υπουργείου, ώστε να υπάρχει και μια διαλεκτική σχέση της δουλειάς του υπουργείου και της δικής μας συμβολής στην υλοποίηση του κυβερνητικού έργου στον χώρο της Υγείας.

Δεν είναι ζήτημα που έχει λυθεί, οι καταστάσεις είναι πρωτόγνωρες, είναι κάτι που το παλεύουμε, το ψάχνουμε και προσπαθούμε να βρούμε φόρμες και σχήματα όσο το δυνατόν πιο λειτουργικά. Στεκόμαστε αλληλέγγυοι στην πολιτική ηγεσία στην επίθεση που δέχεται τελευταία, στην προσπάθειά της να θιγούν διαπλεκόμενα συμφέροντα και να υπάρξει ουσιαστική εξυγίανση στον χώρο της Υγείας.

Να σημειώσουμε ότι έχουμε να κάνουμε με μια πολιτική ηγεσία, και αναφέρομαι τόσο στους δύο υπουργούς Ανδρέα Ξανθό και Παύλο Πολάκη, όσο και τον γενικό γραμματέα Δημόσιας Υγείας Γιάννη Μπασκόζο, που πραγματικά λειτουργούν σαν ακούραστοι κομάντος στον χώρο ευθύνης τους, χωρίς βέβαια να παραβλέπει κανείς τη συμβολή συνεργατών και υπηρεσιακών παραγόντων στο υπουργείο Υγείας.

Από την άλλη, όμως, οι καθημερινές ανάγκες για λήψη άμεσων αποφάσεων μπορεί να δημιουργήσει αθέλητα έναν μηχανισμό γύρω από την πολιτική ηγεσία, αυτονομημένο από το κόμμα, άρα και από τις ανάγκες της κοινωνίας. Αυτό είναι πιστεύω και η δική τους και η δική μας επιθυμία να μην γίνει, αντίθετα να υπάρξει μια ουσιαστική συνεργασία.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου