Σελίδες

Τρίτη 16 Ιουλίου 2019

Στο μικροσκόπιο της Ε.Ε. το άρθρο 96 του νόμου 4600 που ψηφίστηκε αντικανονικά από την Ελληνική Βουλή

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναμένεται να αποφανθεί γραπτώς τις επόμενες εβδομάδες επί της αντικανονικότητας που ακολούθησε η προηγούμενη ηγεσία του Υπουργείου Υγείας αναφορικά με το άρθρο 96 του νόμου 4600/2019.


Το συγκεκριμένο άρθρο, επιβάλει τη θέσπιση τεχνικών κανόνων στα ατμιστικά προϊόντα και βάσει Ευρωπαϊκού Κανονισμού θα έπρεπε να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση για 3 μήνες. Η πρόσφατη (4/6/2019) παρέμβαση της Ρουμανίας με "εμπεριστατωμένη γνώμη" για την αντικανονικότητα του εν λόγω άρθρου στον ιστότοπο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, επιβεβαιώνει την προχειρότητα με την οποία αντιμετωπίστηκε το όλο θέμα.

Όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, παρότι ο Υπουργός Υγείας είχε ενημερωθεί γραπτώς από φορείς και την Κομισιόν για αυτή την υποχρέωση, επέλεξε να ψηφίσει το άρθρο αυτό και να το καταστήσει πρακτικά άκυρο. Η ακυρότητα έγκειται στη νομολογία της Κομισιόν, για τεχνικούς κανόνες που ψηφίστηκαν πριν τη δημόσια διαβούλευσή τους, η οποία ρητά ορίζει πως δεν είναι αντιτάξιμοι σε ιδιώτη ενώπιον δικαστηρίου".

Σύμφωνα με τις πηγές μας, η νέα ηγεσία του Υπουργείου Υγείας, οφείλει να πράξει τα αυτονόητα, εναρμονίζοντας το Υπουργείο με τις κοινοτικές υποχρεώσεις που έχουμε ως μέλος της ΕΕ: δηλαδή να ακυρώσει το άρθρο 96 και μετά από νέα διαβούλευση στην Κομισιόν, να επανακαταθέσει στις Επιτροπές της Βουλής το αναθεωρημένο άρθρο, χωρίς τις στρεβλές, λανθασμένες και πρωτοφανείς, σε παγκόσμιο επίπεδο, διατάξεις του. Πολλές εξ αυτών αντίκεινται σε θεμελιώδεις ευρωπαϊκές αρχές.

Θα πρέπει να υπογραμμιστεί ότι το άρθρο 96 αποτέλεσε σημείο έντονης κριτικής, τόσο από την επιχειρηματική κοινότητα, όσο και από επιστήμονες σε Ελλάδα και Ευρώπη που έμαθαν για το περιεχόμενό του: απαγορευόταν η πώληση συμπυκνωμένων αρωμάτων και γλυκερίνης, τα ατμιστικά υγρά εξομοιώνονταν με τα νικοτινούχα στις απαγορεύσεις χρήσης, τους επιβλήθηκε προειδοποίηση υγείας που δεν υφίσταται καν στα νικοτινούχα υγρά (δε συμβαίνει σε καμμιά από τις 27 άλλες χώρες της ΕΕ), ενώ παράλληλα αποκτούσαν ενημερωτικό φυλλάδιο για τον κίνδυνο εθιστικότητάς τους (παρά την απουσία νικοτίνης) με μια φιλοσοφία αντιγραφής (copy-paste) από τις προδιαγραφές των νικοτινούχων. Επιπρόσθετα, το άρθρο 96, απαιτούσε τη συνέχιση του παραλογισμού με τις ατμιστικές συσκευές οι οποίες, παρότι δεν περιέχουν υγρό, να φέρουν προειδοποιητική σήμανση "Το προϊόν περιέχει νικοτίνη που είναι εξαιρετικά εθιστική".

Αναφορικά με την εφαρμογή του αντικαπνιστικού νόμου που έχει προαναγγελθεί από τον Πρωθυπουργό κ. Μητσοτάκη, τονίζουν οι πηγές μας, είναι απολύτως απαραίτητη η προηγούμενη αναθεώρηση των διατάξεών του, με γνώμονα την ενσωμάτωση επιτυχημένων ευρωπαϊκών πρακτικών όπως αυτή της Μεγάλης Βρετανίας. Μάλιστα, ο επικεφαλής του αγγλικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας βρέθηκε τον Ιούνιο στην Ελλάδα, στο Ίδρυμα Νιάρχος, όπου και ανέπτυξε τη γνώση του πάνω στην αντικαπνιστική στρατηγική. Υπενθυμίζουμε ότι στα πλαίσια του αντικαπνιστικού αγώνα, η Μεγάλη Βρετανία έχει εντάξει με μεγάλη επιτυχία το άτμισμα, λόγω της αποτελεσματικότητάς του στη δημιουργία πρώην καπνιστών, ενώ δύο φορές το χρόνο, κάθε Απρίλιο και Οκτώβριο (VApril, Stoptober) οργανώνει καμπάνιες ενημέρωσης των καπνιστών για αυτό τον σύγχρονο τρόπο αντικατάστασης της καπνιστικής συνήθειας. Διότι, καταλήγουν στελέχη της αγοράς τελικά, στόχος των Υπηρεσιών Υγείας είναι η συντριπτική μείωση της βλάβης από το κάπνισμα, βλάβης που είναι υπεύθυνη για το θάνατο δεκάδων χιλιάδων καπνιστών κάθε χρόνο και την ασθένεια πολλαπλασίων, από συνδεδεμένες με τον καπνό νόσους.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου