Σελίδες

Τετάρτη 25 Απριλίου 2012

Συνέντευξη: Ανδρέας Λοβέρδος υπουργός Υγείας

loverdos-6636
«ΟΙ ΣΥΜΜΑΧΟΙ ΜΑΣ ΔΕΝ ΒΓΑΙΝΟΥΝ ΣΤΑ ΚΑΝΑΛΙΑ!»

«Ήμουν αναγκασμένος να είμαι ο λογιστής της Υγείας και της ασθένειας, αντί να είμαι ο Υπουργός Υγείας και Πρόληψης».

Δέκα μέρες πριν τις εκλογές ο νυν Υπουργός Υγείας, Ανδρέας Λοβέρδος, μιλάει στο Healthview και υπερασπίζεται το έργο που έγινε τους 20 μήνες της θητείας του στο Υπουργείο. Δηλώνει ότι στάθηκε απέναντι στα συμφέροντα, μιλάει για το «νοικοκύρεμα», προειδοποιεί για άλλα μέτρα αν η συνταγογράφηση με δραστική οδηγήσει σε υποκατάσταση και θεωρεί ότι κλείνει η «μαύρη τρύπα» στο χώρο της Υγείας: «…επί των ημερών μου έγιναν μεγάλες δομικές αλλαγές και δημιουργήθηκαν τα απαραίτητα εργαλεία για τον έλεγχο και σωστή λειτουργία του συστήματος… Αν άρχιζα σήμερα τη θητεία μου στο Υπουργείο Υγείας δεν θα άλλαζα, την ταχύτητα εφαρμογής των αλλαγών. Δυστυχώς οι καιροί δεν μας επιτρέπουν την πολυτέλεια του χρόνου».
Να ξεκινήσουμε με τον ΕΟΠΥΥ. Πολλοί λένε ότι το μεγαλύτερο ταμείο της χώρας καταρρέει από τα χρέη; Ήταν λάθος σχεδιασμός; Υπήρχε διοικητική αδυναμία; Ή κάτι άλλο;
Ο ΕΟΠΥΥ αποτελεί τη μεγαλύτερη διαρθρωτική τομή στο σύστημα της δημόσιας υγείας. Μετά από χρόνια, όλοι οι Έλληνες πολίτες, ανεξάρτητα σε ποιόν ασφαλιστικό φορέα ανήκουν, απολαμβάνουν τις ίδιες παροχές υγείας. Η συνένωση όλων, σχεδόν, των ταμείων σε ένα, παρουσιάζει μεγάλη οικονομία κλίμακος και πολλαπλά οφέλη. Κατά τη μεγάλη αυτή αλλαγή και σε συνδυασμό με τη συγκεκριμένη οικονομική κατάσταση , παρουσιάζονται κάποιες καθυστερήσεις στις πληρωμές και στη ρευστότητα. Το γεγονός ότι η ίδρυση και η λειτουργία του ΕΟΠΥΥ βάζει τέλος σε πολλές «μαύρες τρύπες» του συστήματος υγείας προκαλεί μεγάλες αντιδράσεις από εκείνους που σταματούν να πλουτίζουν ερήμην του Έλληνα ασφαλισμένου. Δεν μιλάει κανείς για λάθος σχεδιασμό, ή διοικητική αδυναμία, ο ΕΟΠΥΥ χρειάζεται εύλογο χρόνο προσαρμογής και δυστυχώς οι σημερινές δυσμενείς οικονομικές συνθήκες επιμηκύνουν αυτή την περίοδο.
Οι μεγάλες σπατάλες στην υγεία οι οποίες ευθύνονται σε ένα πολύ μεγάλο ποσοστό για το έλλειμμα της χώρας θεωρείτε ότι δε γίνονται πια;
Η σπατάλη στο χώρο της Υγείας ήταν μία από τις βασικές «μαύρες τρύπες» της οικονομίας μας. Τα τελευταία δύο χρόνια τοποθετηθήκαμε απέναντι στα ισχυρά συμφέροντα που προκαλούσαν όλη αυτή την κατάσταση σε αντίθεση με τις πολιτικές των προηγούμενων χρόνων που έφεραν τη φαρμακευτική δαπάνη σε διπλασιασμό μέσα σε ένα μόλις χρόνο και άφηναν τους προμηθευτές απλήρωτους επι σειρά ετών. Δημιουργήσαμε βασικά εργαλεία ελέγχου των δαπανών, όπως η ηλεκτρονική συνταγογράφηση, το παρατηρητήριο τιμών για τα φάρμακα, η πληρωμή σε ορισμένο και σύντομο χρονικό διάστημα των προμηθευτών και η υποχρεωτική επιστροφή χρημάτων με τη μορφή rebate ανάλογα με την κατανάλωση. Νοικοκυρεύουμε τις δαπάνες και αξιοποιούμε τις δομές και τους εργαζόμενους στο χώρο της υγείας. Η εξοικονόμηση χρημάτων και πόρων από όλες αυτές τις αλλαγές έχει επιτευχθεί σε μεγάλο βαθμό. Έχω δηλώσει και άλλες φορές ότι δεν υπάρχει περιθώριο για περαιτέρω εξοικονόμηση από «νοικοκύρεμα δαπανών» πέραν αυτών που εφαρμόζονται μέσα στο 2012. Καταφέρνουμε χωρίς να κλείσουμε κανένα νοσοκομείο να κλείνουμε τη μαύρη τρύπα στα οικονομικά της Υγείας.
Σε αυτή την κατεύθυνση ήταν και το μέτρο συνταγογράφησης με βάση τη δραστική ουσία. Όμως υπάρχουν επιχειρήματα ότι αυτό μπορεί να έχει αντίθετα αποτελέσματα με το φαινόμενο της υποκατάστασης…
Η συνταγογράφηση με βάση τη δραστική ουσία είναι ένα μέτρο το οποίο «αναγκαστήκαμε» να εφαρμόσουμε όταν το ύψος της φαρμακευτικής δαπάνης υπερέβαινε τους στόχους. Με αυτό τον τρόπο οδηγούμε στη συνταγογράφηση των γενοσήμων φαρμάκων και ως συνέπεια τον περιορισμό της φαρμακευτικής δαπάνης. Βεβαία όπως καμία μέθοδος δεν εξασφαλίζει το αποτέλεσμα, ανεξάρτητα από την εφαρμογή της, βλέπουμε ότι όταν και αν η συνταγογράφηση με βάση τη δραστική ουσία αντί να εξασφαλίζει τον περιορισμό της δαπάνης, «γεννά» νέα πρωτότυπα φάρμακα, τότε θα προτείνουμε νέες εφαρμογές που δεν θα αφήνουν περιθώρια άσκοπων δαπανών.
Πόσο πιθανό θεωρείτε όμως ότι η συνταγογράφηση με βάση τη δραστική ουσία να οδηγήσει σε προβλήματα Δημόσιας Υγείας, όπως διατείνεται η ιατρική κοινότητα (και έχει φανεί σε άλλες χώρες); Υπάρχει σχέδιο ανάπτυξης του ΕΟΦ ώστε να είναι θεματοφύλακας της ποιότητας των εισαγομένων;
Ο ΕΟΦ είναι ο φορέας εκείνος που σε συνεργασία με τους αντίστοιχους Ευρωπαϊκούς φορείς, εξασφαλίζει μεταξύ άλλων, την ασφάλεια και την επάρκεια των φαρμάκων που διακινούνται στη χώρα μας. Αν η ερώτησή σας, στην ουσία της, αναφέρεται στο εάν η συνταγογράφηση γενοσήμων φαρμάκων θα οδηγήσει σε χρήση επικίνδυνων για την υγεία φαρμάκων, ένα μόνο μπορώ να απαντήσω. Ο ΕΟΦ χρησιμοποιώντας όλους τους μηχανισμούς της Ευρώπης αλλά και τα ευρήματα της επιστημονικής κοινότητας με σχολαστικότητα ελέγχει τα σκευάσματα που εισάγονται στη χώρα και δίδονται προς κατανάλωση. Θέλω να θυμίσω ότι ο ΕΟΦ ελέγχεται και αυτός με τη σειρά του από τους αντίστοιχους Ευρωπαϊκούς φορείς και πολλές φορές έχει αποδειχτεί ότι η ελληνική νομοθεσία ασφάλειας είναι πολύ πιο αυστηρή από αντίστοιχες Ευρωπαϊκές.
Τελικά, γιατί καμία επαγγελματική ομάδα (γιατροί, φαρμακοποιοί, φαρμακοβιομηχανία) δεν ήταν σύμμαχός σας στις μεγάλες μεταρρυθμίσεις που επιχειρήσατε να κάνετε;
Στις μεταρρυθμίσεις που κάνουμε εδώ και μήνες έχουμε ως πρώτο και μοναδικό στόχο την ασφάλεια της υγείας του ασθενούς και τον περιορισμό της σπατάλης. Οι μεγάλες μεταρρυθμίσεις που έχουν γίνει στην Υγεία έχουν προκαλέσει μια αναστάτωση ως προς τον τρόπο εφαρμογής τους, κυρίως γιατί αλλάζουν ένα κατεστημένο ετών που ωφελούσε κάποιους αλλά όχι τους ασθενείς. Ξέρετε, έχουμε συμμάχους πολλούς, αλλά εκείνοι δεν βγαίνουν στα κανάλια και δεν αφορούν τη δημοσιότητα. Δεν μιλά κανείς για τη μεγάλη τομή στον αγώνα κατά των ναρκωτικών. Ανοίξαμε τα νοσοκομεία στους ασθενείς –χρήστες και κλείσαμε την πόρτα στις ατελείωτες λίστες αναμονής, για την ένταξή στα προγράμματα απεξάρτησης. Θα ήθελα και εγώ, να είμαι Υπουργός σε ένα Υπουργείο με γεμάτα ταμεία ώστε να μπορώ να δίνω αυξήσεις στους εργαζόμενους που προσπαθούν και υπερβαίνουν εαυτόν και να δίνω επιπλέον παροχές στους ασθενείς. Είμαι όμως μέλος στην Κυβέρνηση μιας χώρας που βρίσκεται σε αυτή την οικονομική κατάσταση και οφείλω υπεύθυνα και αποτελεσματικά να κινηθώ απέναντι στην σπατάλη και υπέρ του Δημόσιου Συστήματος Υγείας.
Τι θα κάνατε αλλιώς αν άρχιζε τώρα η κυβερνητική σας θητεία στο Υπουργείο Υγείας;
Μέσα από τη θητεία μου στο Υπουργείο Υγείας έκανα μια εγκάρσια τομή σε ένα παράλληλο σύστημα διαφθοράς ενώ την ίδια στιγμή είχα την ευθύνη για την ασφάλεια της υγείας όλων των Ελλήνων πολιτών. Η πολιτική που εφάρμοσα δεν είχε μόνο διαχειριστικό χαρακτήρα. Για πολύ καιρό ήμουν αναγκασμένος να είμαι ο λογιστής της Υγείας και της ασθένειας αντί να είμαι ο Υπουργός Υγείας και Πρόληψης. Μέσα σε αυτή τη δύσκολη κατάσταση χρειάζεται να προσαρμοζόμαστε και να δίνουμε προτεραιότητα στην εξυπηρέτηση των βασικών αναγκών, και σε παράλληλο επίπεδο να εφαρμόζουμε πολιτική Υγείας. Βέβαια στην εφαρμογή μιας πολιτικής υπάρχουν παραλείψεις και κακές εκτιμήσεις, επί των ημερών μου όμως έγιναν μεγάλες δομικές αλλαγές και δημιουργήθηκαν τα απαραίτητα εργαλεία για τον έλεγχο και σωστή λειτουργία του συστήματος. Αυτό που σίγουρα δεν θα άλλαζα αν άρχιζα τη θητεία μου στο Υπουργείο Υγείας, εκ νέου, είναι η ταχύτητα εφαρμογής των αλλαγών. Δυστυχώς οι καιροί δεν μας επιτρέπουν την πολυτέλεια του χρόνου.

HEALTH VIEW
Ημ/νία Δημοσίευσης: 25/04/2012

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου