Επιστολή με συγκεκριμένες προτάσεις και επιχειρήματα αναφορικά με την αντικατάσταση του clawback και την απλοποίηση του rebate έχουν αποστείλει από τις 26 Ιανουαρίου στον υπουργό Υγείας κ. Ανδρέα Ξανθό και τον πρόεδρο του ΕΟΠΥΥ κ. Σωτήρη Μπερσίμη, τα μέλη του ΣΦΕΕ.
Της Νατάσσας Ν. Σπαγαδώρου
Ωστόσο απάντηση ακόμη δεν έχουν λάβει.
Όπως αναφέρουν στην επιστολή τους, είναι σαφές, ότι οποιαδήποτε υπέρβαση προκύπτει (clawback) σχετίζεται με το χαμηλό ύψος του στόχου της δημόσιας φαρμακευτικής δαπάνης. Εδώ η διοίκηση του ΣΦΕΕ αναφέρεται ξεκάθαρα στην πολύ χαμηλή φαρμακευτική δαπάνη των 1,945 δισ. ευρώ, την ώρα που οι ανάγκες είναι τόσο αυξημένες - με μία μεγάλη ουρά από ανασφάλιστους- σημειώνοντας ότι οι πραγματικές ανάγκες της αγοράς για την εξωνοσοκομειακή περίθαλψη, κυμαίνονται στα 2,3 με 2,5 δισ. ευρώ το οποίο δύσκολα υποχωρεί με τα συνήθη οριζόντια μέτρα που έχουν εφαρμοσθεί ως τώρα.
Στην επιστολή του ο ΣΦΕΕ επαναλαμβάνει ότι ο μηχανισμός αυτός της επιστροφής (clawback), αποτελεί μέτρο φοροεισπρακτικού χαρακτήρα και δεν προωθεί την εφαρμογή διαρθρωτικών αλλαγών οι οποίες είναι απαραίτητες για τον εξορθολογισμό της δαπάνης.
Στο σημείο αυτό να πούμε ότι ο ΣΦΕΕ, προσέφυγε στο Συμβούλιο της Επικρατείας όσον αφορά τα νοσοκομειακό clawback. Σύμφωνα με το σκεπτικό του Συνδέσμου, η νοσοκομειακή δαπάνη είναι απόλυτα ανελαστική, και οι ασθενείς χρειάζονται τα φάρμακά τους για να καλύψουν την πραγματική ανάγκη περίθαλψης, επομένως δεν υπάρχει προκλητή ζήτηση η οποία να ανεβάζει τη νοσοκομειακή δαπάνη φαρμάκων.
Μεταξύ των προτεραιοτήτων που θέτει ο ΣΦΕΕ ως μέτρα άμεσης εξοικονόμησης και άμεσης εφαρμογής είναι:
- Σύσταση και ενεργοποίηση της τεχνικής Επιτροπής Παρακολούθησης της φαρμακευτικής δαπάνης σε μηνιαία βάση με την συμμετοχή του υπουργείου Υγείας, ΕΟΠΥΥ, ΕΟΦ, ΣΦΕΕ, ΠΕΦ και όλων των εμπλεκόμενων φορέων στην αλυσίδα διανομής.
- Προσδιορισμό των κατάλληλων SPC φίλτρων με βάση τις περιλήψεις των χαρακτηριστικών των προϊόντων για τις ενδεδειγμένες ενδείξεις ή άλλων ενδεδειγμένων θεραπευτικών πρακτικών και Προσδιορισμό φίλτρων ποσοτήτων με βάση την ενδεδειγμένης δοσολογία και τη συσκευασία του εκάστοτε φαρμακευτικού προϊόντος για τον αποτελεσματικότερο έλεγχο της συνταγογράφησης.
- Την χρήση Θεραπευτικών Πρωτοκόλλων συνταγογραφίας για τις 20 πιο δαπανηρές θεραπευτικές κατηγορίες και κατ' επέκταση για όλες τις νόσους.
- Εφαρμογή registries για τις 10 πιο δαπανηρές κατηγορίες προϊόντων που πωλούνται στον ΕΟΠΥΥ. και χρήση πολιτικών διαχείρισης αβεβαιότητας.
- Άμεση ενεργοποίηση Επιτροπής Διαπραγμάτευσης
- Κατάργηση της κάλυψης από το κράτος έως το ήμισυ της συμμετοχής του ασθενή.
Η χρήση της ηλεκτρονικής κάρτας υγείας του ασθενούς, η επένδυση σε προγράμματα πρόληψης αγωγής και προαγωγής της υγείας, η αύξηση mark up των φαρμακοποιών για τα γενόσημα - ώστε να δοθούν κίνητρα για την συνταγογράφησή τους, η αξιοποίηση δεδομένων της ΗΔΙΚΑ αποτελούν μία σειρά ακόμη μέτρων εξοικονόμησης πόρων.
Τέλος, ο ΣΦΕΕ στην επιστολή του, κάνει λόγο για απλοποίηση του συστήματος rebate. Μιλάει δηλαδή για την ανάγκη ενσωμάτωσης των οριζόντιων rebate σε ένα rebate όγκου το οποίο θα είναι απλό, δίκαιο και σταθερό, θα ενισχύει την διαφάνεια αλλά και την προβλεψιμότητα για τις επιχειρήσεις. Συγκεκριμένα, θα αντικαθιστά σε μία κλίμακα όλα τα επιμέρους rebate (9%μ 2% για ATC5 όγκου, 5% για νέες δραστικές και δυναμική τιμολόγηση, επιστροφή χονδρεμπορικού κέρδους, 50%- 50% και επιστροφή διαφοράς των ΦΥΚ από απευθείας πωλήσεις στα φαρμακεία. Θα ξεκινάει από το 1ο κουτί πώλησης και θα τηρεί την αρχή της αναλογικότητας μεταξύ ιδιωτικής αγοράς και ΦΥΚ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου