Του Δημήτρη Κατσαγάνη - Capital.gr
Αντιμέτωπη με πέντε "βόμβες" ανά πάσα στιγμή έτοιμες να… εκραγούν θα βρεθεί αυτή ή οποιαδήποτε μελλοντική κυβέρνηση σε σχέση με το νέο Ασφαλιστικό το τοπίο που διαμορφώνει ο νόμος Κατρούγκαλου.
Οι "βόμβες" αυτές που δεν είναι άλλες από τα "κρυφά "ελλείμματα των Ταμείων, οι έωλες προβλέψεις για έσοδα από εισφορές και τις δαπάνες για συντάξεις, τα ληξιπρόθεσμα χρέη του ΕΟΠΥΥ αλλά και οι αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας είναι πολύ μεγαλύτερες από εκείνη την κατάργηση του ΕΚΑΣ για 80.000 χαμηλοσυνταξιούχους με στόχο την εξοικονόμηση μόλις 168 εκατ. ευρώ μέχρι τέλος του 2016.
Και αυτό γιατί έχουν στο εσωτερικό τους "κρύβουν" μέτρα που φτάνουν ακόμα και τα 7 δισ. ευρώ, πέρα από τα 3 δισ. ευρώ που έχουν δρομολογηθεί με την ψήφιση του νέου Ασφαλιστικού μέχρι και το 2019 ή και την διπλάσια σχεδόν απόδοση τους μέχρι το 2025.
Πιο συγκεκριμένα:
1. Ούτε η οικονομική μελέτη του Υπ. Εργασίας, ούτε η μελέτη της Εθνικής Αναλογιστικής Αρχής που συνόδευσαν στη Βουλή το ασφαλιστικό νομοσχέδιο δεν έχει λάβει υπόψη το δημοσιονομικό κόστος της ικανοποίησης 144.000 εκκρεμών αιτήσεων για κύριες συντάξεις το οποίο ανέρχεται σε 1,2 δισ. ευρώ και αντιστοιχούν στο διάστημα 1.1.2015 μέχρι και 11.5.2016. Έτσι δεν αναμένεται να υποστούν καμία μείωση με βάση τα νέα χαμηλότερα ποσοστά αναπλήρωσης και άρα θα έχουν αυξημένο αναλογικά οικονομικό "βάρος" για τα Ταμεία, το οποίο δεν μπορεί να ελαφρυνθεί τουλάχιστον μέχρι το 2019 οπότε θα γίνει ο επανυπολογισμός τους.
2. Υπάρχει διαφορά πάνω από 900 εκατ. ευρώ μεταξύ των προβλέψεων που κάνει η έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους για τα έσοδα που θα προκύψουν ως το τέλος του 2017 προπαντός από τη νέα εισφορά 20% επί του εισοδήματος των επαγγελματιών και αυτών που κάνει η Εθνική Αναλογιστική Αρχή για τη πορεία των εσόδων από εισφορές. Σε περίπτωση που επαληθευτεί το ΓΛΚ θα προκύψει ένα επιπλέον έλλειμμα έως 900 εκατ. ευρώ στους προϋπολογισμούς των ταμείων κύριας ασφάλισης τα οποία θα ενταχθούν από 1.1.2017 στον Ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ), το οποίο ενδεχομένως να πρέπει να καλυφτεί με επιπλέον περικοπές κύριων συντάξεων.
3. Τα 200 εκατ. ευρώ από τα συνολικά 720 εκατ. ευρώ περίπου τα οποία προβλέπει η Εθνική Αναλογιστική Αρχή ότι θα εξοικονομηθούν από τις συνταξιοδοτικές δαπάνες του ΙΚΑ, του Δημοσίου, του ΟΑΕΕ και του ΟΓΑ θα προέλθουν από την μείωση του πλήθους των συνταξιούχων, η οποία –σύμφωνα με ειδικούς της κοινωνικής ασφάλισης- θα προκύψει από την αύξηση των ηλικιακών ορίων συνταξιοδότησης. Φυσικά, η πρόβλεψη σύμφωνα με την οποία θα υπάρξουν λιγότερες από τις αρχικά αναμενόμενες αιτήσεις συνταξιοδότησης, μιας και αν αυτές γίνουν πρόωρα φέρνουν έως και 40% χαμηλότερες χορηγούμενες συντάξεις θα μπορούσε να ανατραπεί, δεδομένου πως μία μεγάλη μερίδα ασφαλισμένων του ιδιωτικού τομέα ενδέχεται να στραφεί –παρόλα αυτά- στη σύνταξη υπό την πίεση της απόλυσης ή της μείωσης του μισθού.
4. Στα 1,7 δισ. ευρώ ανέρχονται τα ληξιπρόθεσμα χρέη του ΕΟΠΥΥ προς τρίτους. Το χρέος αυτό πυροδοτείται προπαντός από το γεγονός ότι τα συνταξιοδοτικά ταμεία χρωστάν 1 δις. ευρώ προς τον ΕΟΠΥΥ. Μάλιστα, σύμφωνα με την εισηγητική έκθεση του Κρατικού Προϋπολογισμού αναμένονται τα έσοδα του ΕΟΠΥΥ από εισφορές να αυξηθούν μόλις κατά 300 εκατ. ευρώ το 2016 σε σχέση με το 2015, παρότι και μόνο από τις νέες παρακρατήσεις 6% στις κύριες –επικουρικές συντάξεις που ισχύουν από τον Ιούλιο του 2015, αναμένονται 500-600 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση. Τα γιγαντιαία ληξιπρόθεσμα χρέη του ΕΟΠΥΥ αποτελούν μία μόνιμη απειλή προς το σύνολο των ασφαλισμένων και όχι μόνο για τους συνταξιούχους (που αποτελούν μόλις το 1/3 του συνόλου αυτών), η οποία μπορεί να γίνει ανεξέλεγκτη σε περίπτωση που τα συνταξιοδοτικά ταμεία χρειαστούν να παρακρατήσουν ατύπως μεγαλύτερους πόρους από εκείνους που παρακρατούν ήδη.
5. Ασφαλείς πληροφορίες του Capital.gr αναφέρουν πως οι δανειστές δεν έχουν πάψει να έχουν στην ατζέντα τους το ζήτημα της οικονομικής κάλυψης –μέρους τουλάχιστον – των αποφάσεων του Συμβουλίου της Επικρατείας περί αντισυνταγματικότητας των περικοπών στις συντάξεις το 2012-13. Το κόστος αυτής της "κάλυψης" ανέρχεται στο 2% του ΑΕΠ ή στα 3 δισ. ευρώ με βάση τα σημερινά δεδομένα. Μάλιστα η κάλυψη αυτή πρέπει, κατά τους δανειστές, να αποτελέσει μέρος της εξελισσόμενης ασφαλιστικής μεταρρύθμισης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου