Τον προβληματισμό του για τα κύματα μετανάστευσης που θα σημειωθούν στον ιατρικό και επιστημονικό κόσμο συνεπεία της μεταρρύθμισης της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, τονίζει στο onmed ο πρόεδρος του Ιατρικού Συλλόγου Αθήνας Γιώργος Πατούλης, απαιτώντας, την υπογραφή Συλλογικών Συμβάσεων για όσους ιατρούς το επιθυμούν και τη διασφάλιση αξιοπρεπών αμοιβών αντίστοιχων της προσφοράς τους.
Onmed.gr
Σε μία συνέντευξη εκ βαθέων γύρω από τη νέα κατάσταση που δημιουργείται στο υγειονομικό τοπίο, με αφορμή την ψήφιση του νομοσχεδίου για την ΠΦΥ, ο κ. Πατούλης, χαρακτηρίζει το εγχείρημα κρατικοδίαιτοκαι υποβαθμισμένο, το οποίο εγκυμονεί κινδύνους για τη δημόσια υγεία. Ακόμη, τονίζει πως ανησυχεί για την χρηματοδότηση, καθώς εξαιτίας των ΕΣΠΑ, αυτή φαίνεται να είναι προσωρινή, ενώ δηλώνει αντίθετος σε οποιαδήποτε μορφή gatekeeping, αλλά λέει ναι στον οικογενειακό γιατρό, με την προϋπόθεση ότι θα παρακολουθεί τον ιατρικό φάκελο του ασθενή.
Το πλήρες κείμενο της συνέντευξης έχει ως εξής:
- Ποια είναι η άποψή σας για το νέο σύστημα Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, τι εκτιμάτε ότι θα αλλάξει στη χώρα;
- Πρόκειται για ένα πρόχειρο νομοθέτημα που έχει σοβαρές αδυναμίες καθώς δεν διασφαλίζει την πρόσβαση όλων των ασθενών σε ποιοτικές υπηρεσίες υγείας. Στην πραγματικότητα δημιουργείται ένα συγκεντρωτικό κρατικοδίαιτο και υποβαθμισμένο σύστημα Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, χαμηλού κόστους, το οποίο εγκυμονεί κινδύνους για τη δημόσια υγεία. Σε αυτό το σημείο μάλιστα, θα πρέπει να γίνει σαφή διάκριση ανάμεσα στο δημόσιο σύστημα που αφορά την αξιοποίηση όλων των υφιστάμενων κονδυλίων, για την παροχή όσο το δυνατόν καλύτερων υπηρεσιών υγείας στους ασφαλισμένους από τον ασφαλιστικό τους φορέα και στο υποβαθμισμένο κρατικό σύστημα που αντιμετωπίζει τους παρόχους υγείας ως ιδιοκτησία του και διασφαλίζει μόνο ένα μίνιμουμ παροχών για τους ασφαλισμένους.
Παρά το γεγονός ότι η ιδεοληπτική και παρωχημένη προσέγγιση του κρατικοδίαιτου συστήματος υγείας έχει καταρρεύσει όπου εφαρμόστηκε, στη χώρα μας επιχειρείται να αναβιώσει και μάλιστα χωρίς κανένα σοβαρό σχεδιασμό.
- Γιατί μιλάτε για κινδύνους για τη δημόσια υγεία;
- Θεσμοθετείται μεταξύ άλλων η αντιποίηση του ιατρικού επαγγέλματος καθώς επιτρέπεται σε μη ιατρούς να πραγματοποιούν ιατρικές πράξεις, ενώ για παράδειγμα δίνεται η δυνατότητα συνταγογράφησης ιατρικών εξετάσεων σε μαίες. Την ώρα που στις υπόλοιπες χώρες του κόσμου τηρείται ευλαβικά η απαγόρευση της χορήγησης φαρμάκων χωρίς ιατρική συνταγή, στη χώρα μας θεσμοθετείται η τέλεση ιατρικών πράξεων από μη γιατρούς. Την επικίνδυνη αυτή πρακτική η Ελλάδα την έχει πληρώσει πολύ ακριβά καθώς έχουμε τα υψηλότερα ποσοστά σε κατάχρηση αντιβιοτικών που οδηγούν στην εμφάνιση επικίνδυνων πολυανθεκτικών μικροβίων.
Όπως καταλαβαίνουμε, πρόκειται για μια δραματική υποβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας. Το υψηλά εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό της χώρας μας οδηγείται στη μετανάστευση και στελεχώνει τα συστήματα υγείας των άλλων χωρών, ενώ η υγεία των Ελλήνων ασθενών παραδίδεται σε μη ιατρούς.
- Ωστόσο θα δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας. Ήδη έχουν προκηρυχτεί οι πρώτες θέσεις για τη στελέχωση των ΤομΥ. Αυτό δεν είναι προς όφελος του ιατρικού σώματος; Από την πλευρά του ο υπουργός Υγείας, πρόσφατα δήλωσε πως το φθινόπωρο θα προκηρυχθούν 400 νέες θέσεις μόνιμων γιατρών. Να σημειωθεί, ότι οι εν λόγω 400 μόνιμες θέσεις, είναι ξεχωριστές από τις 3.000 που έχουν ήδη προκηρυχθεί (2.868 για την ακρίβεια, και οι οποίες θα στελεχώσουν τις ΤΟΜΥ).
- Αντίθετα πιστεύουμε ότι ανοίγει την πόρτα για την έξοδο του ιατρικού σώματος από το σύστημα υγείας και πολύ φοβόμαστε και από τη χώρα, καθώς η μετανάστευση του υψηλά εξειδικευμένου επιστημονικού προσωπικού έχει φτάσει στα υψηλότερα επίπεδα αποτελώντας ένα μεγάλο πλήγμα για τη χώρα μας. Δυστυχώς το σύστημα που έχει θεσμοθετηθεί, προβλέπει για τους ιατρούς μια δημοσιοϋπαλληλική σχέση χωρίς κίνητρα και με αποδοχές πολύ χαμηλότερες από την προσφορά τους. Καθώς μάλιστα η χρηματοδότηση που έχει εξασφαλιστεί είναι προσωρινή μέσω ΕΣΠΑ, όταν τελειώσουν τα κοινοτικά κονδύλια θα καταρρεύσει. Ζητούμε την υπογραφή Συλλογικών Συμβάσεων για όσους ιατρούς το επιθυμούν και τη διασφάλιση αξιοπρεπών αμοιβών αντίστοιχων της προσφοράς τους.
Πρέπει επίσης να επισημανθεί ότι ο σχεδιασμός των 239 νέων Μονάδων σε 65 σημεία της χώρας έγινε χωρίς υγειονομικό χάρτη, πρόχειρα και αποσπασματικά και για άλλη μια φορά αγνοήθηκαν οι ανάγκες των απομακρυσμένων και δυσπρόσιτων περιοχών της χώρας που έχουν τις μεγαλύτερες υγειονομικές ανάγκες.
- Πάντως ο οικογενειακός ιατρός είναι κατά κοινή ομολογία προς όφελος του ασθενή. Ποια η άποψή σας, καθώς οι περισσότερες ενστάσεις από την ιατρική κοινότητα, αφορούσαν το gatekeeping;
- Η θέσπιση του οικογενειακού γιατρού είναι σε θετική κατεύθυνση, με την προϋπόθεση ότι θα παρακολουθεί τον ιατρικό φάκελο του ασθενή. Ωστόσο είμαστε αντίθετοι σε οποιαδήποτε μορφή gatekeeping που θέτει εμπόδια στην πρόσβαση των ασθενών στους γιατρούς που έχουν ανάγκη. Με το συγκεκριμένο νομοθέτημα ο ασφαλισμένος ουσιαστικά αποστερείται του δικαιώματος επιλογής του γιατρού, με τη εισαγωγή ενός ξένου προς τη νοοτροπία της ελληνικής κοινωνίας συστήματος παραπομπών για τους ασθενείς. Ουσιαστικά πρόκειται για μια δραματική υποβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών καθώς παρεμποδίζεται η πρόσβαση στο υψηλά εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό της χώρας που έχει γίνει ανάρπαστο από τα συστήματα υγείας των άλλων χωρών.
Ένα σύγχρονο σύστημα Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας με ευρωπαϊκές προδιαγραφές θα πρέπει να διασφαλίζει την απρόσκοπτη πρόσβαση όλων των ασφαλισμένων σε υψηλού επιπέδου παρεχόμενες υπηρεσίες υγείας, να καλύπτει τις ανάγκες των ασθενών σε όποιο σημείο της Ελλάδας και εάν κατοικούν και να αξιοποιεί το ιατρικό δυναμικό της χώρας προς όφελος του ασθενή και του συστήματος υγείας.
Παντως η Γερμανια ευγνωμονει την κυβερνηση για τους αριστους γιατρους που της παρεχει.
ΑπάντησηΔιαγραφήΓια να μείνουν οι γιατροί στην Ελλάδα , θα πρέπει να σοβαρευτούν οι αρμόδιοι και να καθήσουν να εργασθούν στο τι πρέπει να γίνει και ποιό μοντέλο ιατρικής περίθαλψης θα ισχύει σ'αυτή τη χρεοκοπημένη χώρα. Το πόσοι γιατροί είναι αναγκαίοι και σε ποιές ειδικότητες πρέπει να περιορισθεί ή να αυξηθεί ο αριθμός των γιατρών δεν το έχω ακούσει να το λέει κανείς τα τελευταία 30 χρόνια. Το μοντέλο του ΕΣΥ, με το γιατρό δημόσιο υπάλληλο πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης, μόνιμο, αμετάθετο και χωρίς κανένα έλεγχο, με τις σημερινές αποδοχές της πείνας είναι για να το κρατάει ακόμη ένα κράτος ,που τίποτα δεν κατάλαβε επιτέλους απο τις σοβαρές και τραγικές συνέπειες της διαφθοράς ακόμη και τότε που οι αποδοχές ήταν παχυλές;; Λοιπόν θα πρέπει να γίνει χάρτης αναγκών σε ιατρικό δυναμικό για την Ελλάδα. θα πρέπει όλοι οι γιατροί να έχουν δικαίωμα ιδιωτικού ιατρείου . Στα Νοσοκομεία και στα ΤΟΜΥ να προσλαμβάνονται γιατροί με ατομικές συμβάσεις 5/ετίας μετά απο διαφανείς προκηρύξεις και αξιολόγηση . Σωστό είναι να υπάρχει φίλτρο απο την πρωτοβάθμια περίθαλψη στη πρόσβαση σε δημόσια Νοσοκομεία,πλην των επειγόντων περιστατικών. Επίσης το... δωρεάν για ολους... θα πρέπει να περιοριστεί στους πραγματικά ασθενείς με αυστηρότητα και σοβαρότητα με έλέγχους απο τον ΕΟΠΥΥ στους ασθενείς και όχι στους γιατρούς. Οι ασθενείς είναι ασφαλισμένοι στον ΕΟΠΥΥ και πρέπει να ελέγχονται για τη σωστή χρήση των υπηρεσιών.
ΑπάντησηΔιαγραφή