Σελίδες

Κυριακή 19 Μαΐου 2019

Προσαρμογή στα μοντέλα Υγείας της άλλης Ευρώπης

Του Θοδωρή Γιάνναρου - Capital.gr

Επίκαιρο καθίσταται, πλέον, το υπόδειγμα των κεντρικών συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα στον χώρο της Υγείας, σε επίπεδο λειτουργίας νοσοκομειακών μονάδων, το οποίο εφαρμόζεται με επιτυχία εδώ και 25 χρόνια σε άλλες χώρες του ευρωπαϊκού Νότου όπως η Ισπανία, η Ιταλία, η Πορτογαλία και η Γαλλία.

Η επιτακτική πλέον ανάγκη διαχείρισης των λειτουργιών των δημόσιων νοσοκομείων, τα οποία παρουσιάζουν τεράστιες έως εγκληματικές ελλείψεις, οι οποίες υποβαθμίζουν βάναυσα το επίπεδο της παρεχόμενης υγείας στους πολίτες αυτής της χώρας, σε συνδυασμό με την αδυναμία του κράτους να αυξήσει τις δαπάνες για την Υγεία, φέρνουν όλο και πιο κοντά το μοντέλο των συμπράξεων που εφαρμόζεται στην Ευρώπη με τεράστια επιτυχία προς όφελος των πολιτών τους.

Οι Ισπανοί και οι Ιταλοί χρησιμοποιούν δυναμικά την τελευταία δεκαπενταετία το σχήμα της σύμπραξης των δημόσιων με τα ιδιωτικά νοσοκομεία τα οποία λειτουργούν ως πάροχοι του κρατικού συστήματος υγείας για όλους τους πολίτες. 

Όπως και στην Ελλάδα, στην Ιταλία επιβλήθηκαν μετά το 2012 περικοπές δαπανών στην περιοχή των 8 δισ. ευρώ, ενώ συστήματα όπως το περίφημο claw back και η συνταγογράφηση βάσει μόνο της δραστικής ουσίας αποτελούν δεδικασμένο εδώ και καιρό.

Το ισπανικό ΕΣΥ ακολουθεί το σύστημα των αυτόνομων περιφερειών οι οποίες χρηματοδοτούνται από την κεντρική διοίκηση, ενώ από το 1995 άρχισε να χρησιμοποιείται ιδιαίτερα εκτενώς το μοντέλο των ΣΔΙΤ, τα οποία γεννήθηκαν στην Αγγλία πριν πολλά χρόνια και λειτουργούν με εξαιρετική επιτυχία!

Το συγκεκριμένο πρότυπο των Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα επεκτάθηκε τα τελευταία χρόνια μετά τις μεγάλες αλλά αναγκαστικές περικοπές στον τομέα της Υγείας, που έφτασαν κοντά στο 25%, με το ξέσπασμα της οικονομικής κρίσης το 2010. 

Συνολικά, πάνω από 25-30% των υπηρεσιών Υγείας παρέχονται πλέον από ιδιώτες μέσω των Συνπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα.

Αντίστοιχη διείσδυση έχει το υπόδειγμα των κεντρικών συμπράξεων ΣΔΙΤ και στην Πορτογαλία, με τη δραστηριοποίηση ιδιωτών παροχών υπηρεσιών Υγείας.

Για καθαρά ιδεοληπτικούς λόγους αποστρέφονται οι σκοταδιστικές πολιτικές δυνάμεις της χώρας μας τις Συμπράξεις Δημοσίου και ιδιωτικού Τομέα... Πώς όμως η ανάπτυξη εφαρμοσμένων συνεργειών μεταξύ δημοσίου και ιδιωτικού τομέα θα μπορούσε εν δυνάμει να προκαλέσει σειρά θετικών επιδράσεων στον χώρο της Υγείας στη χώρα μας και πώς η νέα ηγεσία της Περιφέρειας Αττικής θα μπορούσε να συμβάλει σε αυτό το πρότζεκτ;

Δύο εντελώς διαφορετικοί "κόσμοι"... δύο κουλτούρες που δεν προσομοιάζουν στο ελάχιστο θα κληθούν να συνεργαστούν και να παράξουν ποιοτικό προϊόν υπηρεσιών υγείας, παρά τη χαώδη απόσταση που χωρίζειτο αρτηριοσκληρωτικό δημόσιο από τον ευέλικτο ιδιωτικό τομέα. Είναι οι δύο δομές με απόλυτα διακριτούς ρόλους στο ευρύτερο κοινωνικό-οικονομικό σύστημα, που θα πρέπει να συνεργαστούν.

Το να θεωρήσει κάποιος πως το δημόσιο θα μπορούσε να λειτουργήσει με τη λογική και τους χρόνους της αγοράς θα ήταν μάλλον ουτοπικό. Σίγουρα, όμως, υπάρχουν περιθώρια για κάποιες συγκλίσεις ή κοινές συνιστώσες, ικανές να εξασφαλίσουν ανταποδοτικά οφέλη. 

Η ανάπτυξη συνεργειών στον χώρο της Υγείας αποτελεί ένα καλό παράδειγμα σύγκλισης των δημοσίων και των ιδιωτικών δομών, που θα μπορούσε να πάρει σάρκα και οστά μέσα από κοινές δράσεις και πρωτοβουλίες δημόσιων νοσοκομείων, προμηθευτών, ιατρών αλλά και ιδιωτικών ασφαλιστικών εταιρειών!

Η ανάπτυξη συνεργειών μεταξύ δημοσίου και ιδιωτικού τομέα θα μπορούσε να προκαλέσει σημαντικές θετικές επιδράσεις:

1. Να δημιουργήσει υποδομή για νέες επενδύσεις στο Δημόσιο, με στόχο, τις ριζικές αναβαθμίσεις των κρατικών νοσοκομείων.


2. Να εξασφαλίσει έσοδα για το Δημόσιο, με την εκμετάλλευση υποδομών για την κάλυψη ασφαλισμένων σε ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες.

3. Να επηρεάσει θετικά την κουλτούρα των εργαζομένων στα δημόσια νοσοκομεία, καθότι η καθημερινή συναναστροφή τους με εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα θα τόνωνε τόσο την παραγωγικότητα και την αποδοτικότητα τους, πόσο και την ενσυναίσθησή τους.

4. Να οδηγήσει στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, ενισχύοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο, την απασχόληση.

5. Να δημιουργήσει νέας γενιάς Ασφαλιστικά Προγράμματα Υγείας με μειωμένα ασφάλιστρα για όσους μείνουν πιστοί στο δημόσιο σύστημα υγείας.

6. Να επιτρέψει στην ασφαλιστική αγορά τη μεγαλύτερη διείσδυσή της στην κοινωνία, με ευέλικτο και προσιτό για τους καταναλωτές προϊόν.

7. Να μειώσει δραστικά τα τιμολόγια των ιδιωτικών θεραπευτηρίων, λόγω της στροφής μέρους των ασφαλιζόμενων στα δημόσια θεραπευτήρια.

8. Να δημιουργήσει συνθήκες ανταγωνισμού στον χώρο της υγείας μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.

9. Να υποβοηθήσει την εισαγωγή στο δημόσιο σύστημα υγείας νέων τεχνικών και μεθόδων θεραπείας, όπως και την οργάνωση σύγχρονων υποδομών, που σήμερα συναντώνται μόνο στον ιδιωτικό τομέα.

10. Να διαμορφώσει κλίμα συνέργειας μεταξύ δημοσίου και ιδιωτικού τομέα.

Είναι βέβαιο ότι όσο οι κυβερνήσεις θα αρνούνται να αποδεχθούν μια πραγματικότητα, όσο θα επιμένουν να αποστρέφονται για καθαρά και μόνο ιδεοληπτικούς λόγους τις ευκαιρίες που υπάρχουν μέσω των ΣΔΙΤ, τόσο θα χάνονται σημαντικά οφέλη για την οικονομία και τους πολίτες αυτής της χώρας που δοκιμάζονται, βλέποντας, μεταξύ άλλων, το δημόσιο σύστημα υγείας να καταρρέει, χάνοντας πόρους, δομές, στελέχη, προσωπικό και απέναντι... το ιδιωτικό σύστημα υγείας να υποδέχεται μόνο τους έχοντες υψηλά εισοδήματα και τους κατέχοντες ασφαλιστήρια συμβόλαια. Ας αναρωτηθούμε ωστόσο... Έως πότε θα απεμπολούμε την ευκαιρία αυτή;

Είμαι σίγουρος πως τη φορά αυτήν η νέα ηγεσία της Περιφέρειας Αττικής θα σπάσει αυγά και πολλά πράγματα θα γίνουν στον τομέα των ΣΔΙΤ για την Υγεία... Δεν μένει παρά να περιμένουμε τις εξελίξεις!

*Ο κ. Θοδωρής Γιάνναρος είναι Μοριακός Βιολόγος-Γενετιστής, Μέλος Τομέα Υγείας της Νέας Δημοκρατίας, Υποψήφιος για την Περιφέρεια Αττικής (Νότιος Τομέας), με τον Γιώργο Πατούλη - Νέα Αρχή

email: theogiannaros@gmail.com, Twitter: @theogiannaros1, FaceBook: Theo Giannaros

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου