Της Δήμητρας Καδδά - Capital.gr
Εξηγήσεις για την "παροχολογία" των τελευταίων εβδομάδων και για τον "αντίκτυπο" που αυτή έχει στα δημόσια οικονομικά, αλλά και στην γενικότερη πορεία της χώρας (που πρέπει να εφαρμόζει τις δεσμεύσεις που ανέλαβε το 2018), θα ζητηθούν από την κυβέρνηση στα 2 πολιτικά "ραντεβού" των επόμενων ημερών: στο EWG της Δευτέρας αλλά και στο Eurogroup της 13ης Ιουνίου (σ.σ. στο οποίο παραβρεθεί ο ΥΠΟΙΚ Ευκλείδης Τσακαλώτος, όπως αναφέρουν στελέχη του επιτελείου του).
Ο "λογαριασμός" των παροχών μεγαλώνει μέρα με την ημέρα. Προστίθενται πλέον τα 2 νομοσχέδια που κατατέθηκαν στη Βουλή χθες, μετά την προκήρυξη εκλογών.
Σύμφωνα με πληροφορίες οι θεσμοί αλλά και οι ΥΠΟΙΚ της Ευρωζώνης θα ζητήσουν να ενημερωθούν και για τα νέα αυτά ζητήματα που προκύπτουν.
Επίσης, σύμφωνα με αρμόδιες πηγές θα ζητηθούν και "δεσμεύσεις" από τα (υπηρεσιακά κατ ουσίαν πλέον στελέχη του οικονομικού επιτελείου) ότι δεν θα υπάρξει και νέο κύμα "παροχών" όχι μόνο μέσα από τροπολογίες στα εν λόγω νομοσχέδια, αλλά και από άλλες "οδούς". Και τούτο αφού πυκνώνουν οι πληροφορίες για κύμα τοποθετήσεων και άλλων διευθετήσεων εκκρεμοτήτων προεκλογικού τύπου.
Το πιο βασικό μέτωπο όμως είναι αυτό των δημοσιονομικών παροχών που προηγήθηκαν. Ο απολογισμός οριστικοποιείται και οι θεσμοί βλέπουν ένα δημοσιονομικό κόστος που φτάνει στο 1,2% του ΑΕΠ μόνο για φέτος (0,7% του ΑΕΠ από την μείωση του ΦΠΑ και από τις συντάξεις και 0,5% του ΑΕΠ από τις ρυθμίσεις οφειλών. Με (προσωρινή) πρόβλεψη της Επιτροπής για πρωτογενές πλεόνασμα στο 3,6% του ΑΕΠ φέτος, οδηγεί σε δημοσιονομική τρύπα 1% του ΑΕΠ περίπου.
Μένει λοιπόν να φανεί η στάση του EWG της Δευτέρας αλλά και του Eurogroup της 13ης Ιουνίου όχι μόνο για την έγκριση (ή όχι) της 3ης αξιολόγησης, αλλά και για την γενικότερη αποτίμηση της πορείας της χώρας στο καθεστώς μετα-προγραμματικής "ενισχυμένης Εποπτείας" που συνδέεται και με τις εν λόγω παρεμβάσεις στο χρέος.
Πλέον, διαπιστώνεται απόκλιση από το βασικότερο "προαπαιτούμενο" της εποπτείας της χώρας: από το Πρωτογενές Πλεόνασμα στο 3,5% του ΑΕΠ. Επιπλέον, καταγράφονται και καθυστερήσεις στις μεταρρυθμίσεις (ιδιωτικοποιήσεις, NPLs) αλλά και ανατροπές συμφωνηθέντων παρεμβάσεων.
Η πληροφορία ότι η κυβέρνηση θα σπεύσει να ψηφίσει εκ των προτέρων την μη μείωση του αφορολόγητου διαψεύσθηκε χθες από στέλεχος του ΥΠΟΙΚ, ενώ ο Ευκλείδης Τσακαλώτος πριν τις Ευρωεκλογές είχε δεσμευθεί για "ομαλό" αίτημα (μαζί με τον νέο προϋπολογισμό τον Σεπτέμβριο).
Από τη θέση των θεσμών και των κρατών μελών την Δευτέρα θα φανεί αν θα διατηρηθεί η απόφαση για "χαμηλούς τόνους" στην έκθεση της Κομισιόν λόγω των εκλογών. Σε κάθε περίπτωση, οι ανακοινώσεις της Τετάρτης δεν θα αφήσουν πολλά στο "περιθώριο". Θα περιλαμβάνουν το πακέτο των εκτιμήσεων για τα δημοσιονομικά και την αποτίμηση των προαπαιτούμενων. Αυτό που θα μπορεί να "περιοριστεί" είναι το σκέλος των πολιτικών "σχολίων" για τις κυβερνητικές επιλογές...
Το πακέτο εκθέσεων της 5ης Ιουνίου θα ολοκληρώνει το εαρινό τμήμα του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου. Οδηγεί – μαζί με την έκθεση Ενισχυμένης Εποπτείας στην περίπτωση της Ελλάδας – στην διατύπωση συστάσεων.
Οι συστάσεις που θα ανακοινωθούν θα πρέπει να οδηγήσουν στην "συμμόρφωση" της χώρας. Μόνο που, βάσει των κανονισμών Ενισχυμένης Εποπτείας και Ευρωπαϊκού Εξαμήνου, διορθωτικά μέτρα δεν προβλέπονται πριν από τον νέο Προϋπολογισμό, δηλαδή με τον Προϋπολογισμό του 2020 που θα κατατεθεί στην Βουλή και στις Βρυξέλλες το Φθινόπωρο..
Βεβαίως, "παρενέργειες" υπάρχουν. Στη σύνοδο της Δευτέρας αναμένεται να γίνει σαφές ότι αναβάλλεται η απόφαση για το αίτημα πρόωρης εξόφλησης του δανείου με το ΔΝΤ λόγω "απόκλισης" από την συμφωνία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου