Αν και με ρυθμό χαμηλότερο από άλλες χώρες του εξωτερικού, όπως στη Μεγάλη Βρετανία, όπου η έννοια της αυτοφροντίδας είναι πιο διαδεδομένη και στηρίζεται και από το δημόσιο σύστημα υγείας, η αγορά των μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων (ΜΗΣΥΦΑ) και των σκευασμάτων που βρίσκονται στην αρνητική λίστα (και δεν αποζημιώνονται από τα ασφαλιστικά ταμεία) καταγράφει αυξητικές τάσεις.
Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσιάστηκαν κατά τη χθεσινή συνέντευξη τύπου του Συνδέσμου Εταιρειών Φαρμάκων Ευρείας Χρήσης (Ε.Φ.Ε.Χ) και Πανελλήνιου Φαρμακευτικού Συλλόγου (Π.Φ.Σ) με θέμα την έναρξη καμπάνιας ενημέρωσης για τη σημασία της αυτοφροντίδας σε συνεννόηση με τους φαρμακοποιούς, το πρώτο εξάμηνο του 2019, ο τζίρος της εν λόγω αγοράς έφτασε τα 260 εκατ. ευρώ, αυξημένος κατά 30 εκατ. σε σχέση με το εξάμηνο του 2018. Κατά το πρώτο εξάμηνο επίσης διακινήθηκαν 82 εκατομμύρια συσκευασίες, ενώ αναμένονται τα στοιχεία σε επίπεδο έτους.
Όπως αναφέρθηκε ακόμη, η μέση τιμή των μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων στην Ελλάδα διαμορφώνεται στα 3,3 ευρώ, όταν αυτή των συνταγογραφούμενων ξεπερνά τα 10 ευρώ.
Η εφαρμογή της αυτοφροντίδας (self care) σημειώθηκε επίσης πως συμβάλλει θετικά στην αποδοτικότερη αξιοποίηση των διαθεσίμων πόρων, ενώ ταυτόχρονα μειώνει σημαντικά τη φαρμακευτική δαπάνη. Οι υπολογισμοί δείχνουν πως αν δεν υπήρχαν τα ΜΗΣΥΦΑ, τα ασφαλιστικά ταμεία θα επιβαρύνονταν με 1,5 δισ. ευρώ.
Τηn ίδια ώρα, όπως τονίστηκε κατά τη συνέντευξη τύπου, ευρωπαϊκές αλλά και παγκόσμιες μελέτες δείχνουν ότι για κάθε ένα 1 ευρώ που δαπανάται για την αυτοφροντίδα, το ανταποδοτικό όφελος για τον πολίτη, την κοινωνική ασφάλιση και τη δημόσια υγεία είναι 7 ευρώ.
Τελευταία έρευνα του ΙΟΒΕ (1.000 πολίτες-13 περιφέρειες της χώρας 18-64 ετών - 2017) έδειξε πως 6 στους 10 πολίτες πάντα ρωτούν τον φαρμακοποιό και σχεδόν 8 στους 10 συμβουλεύονται τον φαρμακοποιό πάντα ή έστω κάποιες φορές. Οι υπηρεσίες που παρέχονται στο φαρμακείο αφορούν κατά 88% τη μέτρηση πίεσης, 72,8% αντιγριπικούς εμβολιασμούς, 56,8% έλεγχο βάρους και τεστ σακχάρου.
Ανοδικά η αγορά φαρμάκου
Παρά τις μειώσεις τιμών, η αγορά του φαρμάκου στην Ελλάδα κινείται επίσης θετικά, και πιο συγκεκριμένα με ρυθμό ανόδου της τάξης του 4,7% σε αξία και 2,8% σε όγκο.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρίας μελετών IQVIA για λογαριασμό του Συνδέσμου Φαρμακευτικών Εταιρειών Ελλάδας, το τέλος Σεπτεμβρίου του 2019 η αγορά φαρμάκων σε ετησιοποιημένη βάση (1/10/2018-30/9/2019) άγγιξε στα 3,9 δισ. ευρώ σημειώνοντας αύξηση σε απόλυτες τιμές κατά 170 εκατ. ευρώ.
Η καμπάνια
Όπως σημειώθηκε στη συνέντευξη τύπου, η καμπάνια για την ενημέρωση του κοινού ξεκινά τον Φεβρουάριο και θα διαρκέσει έως τον Μάιο, με επίκεντρο τα φαρμακεία. Στο πλαίσιο της καμπάνιας τα φαρμακεία πανελλαδικά θα φέρουν σήμανση με το λογότυπο και το μήνυμα και ο Φαρμακοποιός θα εκπαιδεύει το κοινό αναφορικά με την αυτοφροντίδα.
Παράλληλα για την ενίσχυση της διάδοσης του μηνύματος και την εκπαίδευση των πολιτών η καμπάνια περιλαμβάνει ενέργειες δημοσιότητας, όπως μετάδοση ραδιοφωνικού σποτ ως κοινωνικού μηνύματος, καθώς και παρουσία της καμπάνιας στο digital περιβάλλον.
Βίκυ Κουρλιμπίνη
Το φαρμακο ειναι και θα παραμεινει κοινωνικο αγαθο ,οσο και αν πασχιζουν οι φαρμακοποιοι να το διαφημιζουν ως καταναλωτικο εμπορευμα για 'αυτοφροντιδα'. Αξιακα προηγειται η ζωη του κερδους,θελουν δεν θελουν!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΤρίχες λες. Εγώ, η εταιρεία που το φτιαξα θέλω να πληρωθώ για τον κόπο μου και τα εκατομμύρια που δωσα για να το εξελίξω.
ΔιαγραφήΜ αυτή τη λογική και το ψωμί και το νερό είναι "κοινωνικά αγαθά" και οι τηλεπικοινωνίες το ίδιο.
Εσύ τζάμπα τα παίρνεις πανίβλακα?