Σελίδες

Δευτέρα 26 Φεβρουαρίου 2024

Οι «νικητές» και οι «χαμένοι» του φαρμάκου στο 4ο τρίμηνο 2023

Αυξημένες πωλήσεις καταγράφουν 20 από τις 25 κορυφαίες φαρμακευτικές εταιρείες στη διάρκεια του τέταρτου τριμήνου 2023, με 17 εξ’ αυτών να παρουσιάζουν αύξηση τουλάχιστον 6%.Γράφει ο Κοσμάς Ζακυνθινός

Healthpharma.gr

Σύμφωνα με την ανάλυση του fiercepharma, από τις 5 εταιρείες που σημείωσαν μείωση εσόδων, οι 4 είχαν διαδοχικές αυξήσεις από το τρίτο έως το τέταρτο τρίμηνο.

Στην πρώτη θέση, από πλευράς αύξηση εσόδων, βρέθηκε η φαρμακευτική επιχείρηση Novo Nordisk, η οποία σημείωσε αύξηση 37% στη διάρκεια του τέταρτου τριμήνου. Στα τρία από τα τέσσερα τρίμηνα του 2023, η φαρμακευτική εταιρεία σημείωσε ραγδαία αύξηση εσόδων μεταξύ των κορυφαίων 25 εταιρειών, όπως κατατάσσονται με βάση την κεφαλαιοποίηση της αγοράς.

Μεταβολές

Στο σύνολο του έτους, η Novo Nordisk σημείωσε αύξηση 31% σε επίπεδο πωλήσεων, φτάνοντας στις 232 δισεκατομμύρια κορώνες (33,7 δισεκατομμύρια δολάρια). Με την μεταβολή αυτή, η εταιρεία βρέθηκε στο top 10 του κλάδου σε ετήσια έσοδα, μετά την κατάταξη της στη θέση 17 το 2022.

Το 55% των πωλήσεων της εταιρείας το 2023 προήλθε από φάρμακα κατά του διαβήτη και την απώλεια βάρους Ozempic και Wegovy. Οι θεραπείες GLP-1 συγκέντρωσαν πωλήσεις 18,4 δισεκατομμυρίων δολαρίων, από 9,3 δισεκατομμύρια δολάρια την αντίστοιχη περίοδο του 2022.

Μιμούμενη την επιτυχία της Novo Nordisk, η Eli Lilly πέτυχε αύξηση εσόδων κατά 28% στη διάρκεια του τέταρτου τριμήνου, επίσης λόγω της αυξανόμενης ζήτησης για τα φάρμακα που ρυθμίζουν τον μεταβολισμό. Ενώ το Mounjaro για τη θεραπεία του διαβήτη απέφερε πωλήσεις 2,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων στο τρίμηνο, το φάρμακο κατά της παχυσαρκίας Zepbound συγκέντρωσε επιπλέον 176 εκατομμύρια δολάρια, μετά την έγκριση του.

Ωστόσο, η εταιρεία σημείωσε μείωση εσόδων κατά 11% στο πρώτο τρίμηνο, η οποία αποδόθηκε στη μείωση των πωλήσεων για τα φάρμακα αντισωμάτων κατά της COVID. Μέχρι το τέταρτο τρίμηνο, η ετήσια αύξηση της Lilly κινούνταν σε διψήφια ποσοστά.

Στην ίδια κατεύθυνση, οι φαρμακευτικές εταιρείες Merck, Roche, AstraZeneca και Gilead Sciences ανέφεραν επίσης μείωση πωλήσεων στο πρώτο τρίμηνο του 2023, λόγω της πτώσης των εσόδων από προϊόντα κατά της COVID.

Άλλοι μεγάλοι κερδισμένοι

Σε αντίθεση με το πρώτο τρίμηνο του 2023, όταν η Novo ήταν η μόνη εταιρεία στον κλάδο με διψήφια αύξηση εσόδων, αρκετές φαρμακοβιομηχανίες σημείωσαν μεγάλα κέρδη το τέταρτο τρίμηνο, συμπεριλαμβανομένων των Daiichi Sankyo (26%), της Amgen (20%) και της Teva ( 15%).

Η απόδοση της Daiichi είναι παράλληλη με την επιτυχία του ανερχόμενου φαρμάκου Enhertu για τον καρκίνο του μαστού, το οποίο η εταιρεία αναπτύσσει με την AstraZeneca.

Η τεράστια αύξηση των εσόδων της Amgen προήλθε σε μεγάλο βαθμό από προϊόντα που κέρδισε κατά την εξαγορά της Horizon Therapeutics, ύψους 27,8 δολαρίων. Ενώ αυτά τα φάρμακα αντιπροσώπευαν 954 εκατομμύρια δολάρια από τα έσοδα 8,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων της Amgen στο τρίμηνο, η εταιρεία επεσήμανε ότι πέτυχε 5% αύξηση εσόδων χωρίς τις συνεισφορές της Horizon.

Η αύξηση των πωλήσεων της Teva το τέταρτο τρίμηνο είναι απόδειξη ότι η εταιρεία οδεύει προς τη σωστή κατεύθυνση υπό τον νέο CEO, Richard Francis. Κάθε χρόνο από το 2017, όταν η Teva κατέγραψε πωλήσεις 22,4 δισεκατομμυρίων δολαρίων, έως το 2022, όταν τα έσοδα μειώθηκαν στα 14,9 δισεκατομμύρια δολάρια, η Teva σημείωσε ετήσια μείωση εσόδων.

Η GSK σημείωσε άνοδο 9%, ενώ η Novartis αύξησε τις πωλήσεις της κατά 8% και η Johnson & Johnson σημείωσε αύξηση 7%. Η Merck και η AstraZeneca αύξησαν τα τριμηνιαία έσοδα κατά 6%, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2022.

Επιπλέον, οι ευρωπαϊκές εταιρείες παραγωγής Sanofi και Roche – οι οποίες ανέφεραν στάσιμες τριμηνιαίες πωλήσεις- είχαν κέρδη 9% η καθεμία σε σταθερές συναλλαγματικές ισοτιμίες.

Η Pfizer και η Moderna βρίσκονται μεταξύ βιοφαρμακευτικών κολοσσών που σημειώνουν πτώση στις πωλήσεις του πρώτου τριμήνου.
Σε πέντε εταιρείες μειώθηκαν οι πωλήσεις

Λόγω της κατακόρυφης πτώσης της ζήτησης για τα εμβόλια κατά της COVID, η Moderna (-45%) και η Pfizer (-42%) ανέφεραν τη μεγαλύτερη πτώση πωλήσεων στο τέταρτο τρίμηνο.

Ενώ τα έσοδα της Pfizer στο τρίμηνο μειώθηκαν κατά 10 δισεκατομμύρια δολάρια – από 24,2 δισεκατομμύρια δολάρια το 2022 σε 14,2 δισεκατομμύρια δολάρια το 2023 – οι πωλήσεις του εμβολίου Comirnaty και του αντιιικού Paxlovid μειώθηκαν συνολικά κατά 11,1 δισεκατομμύρια δολάρια. Ένα καλό σημάδι για την Pfizer, ωστόσο, ήταν ότι εξαιρουμένων των πωλήσεων των προϊόντων COVID, τα έσοδα αυξήθηκαν κατά 8%.

«Πιστεύουμε ότι η ανάπτυξη της Pfizer θα επιταχυνθεί καθώς η εταιρεία επικεντρώνεται πλέον περισσότερο σε καινοτόμα φάρμακα και εμβόλια», όπως σημειώνει ο John Boylan, αναλυτής του Edward Jones, σε ένα σημείωμα προς τους πελάτες.

Η AbbVie, εν τω μεταξύ, σημείωσε πτώση 6% στα έσοδα τριμήνου, καθώς ο ανταγωνισμός των γενόσημων επιβράδυνε τις πωλήσεις του Humira, οι οποίες μειώθηκαν κατά 41%, φτάνοντας στα 3,3 δισεκατομμύρια δολάρια.
Η Gilead σημείωσε πτώση 4% στο τρίμηνο, συνεχίζοντας την πτωτική τάση των ετήσιων εσόδων από το 2021. Ωστόσο, υπήρχαν και θετικές εξελίξεις καθώς οι πωλήσεις της αυξήθηκαν κατά 2% και 7% όταν εξαιρεθούν από το σύνολο οι πωλήσεις του αντιικού Veklury κατά της COVID.

Η μοναδική φαρμακευτική που ανέφερε μείωση των εσόδων του τριμήνου τόσο διαδοχικά όσο και από έτος σε έτος ήταν η Biogen, η οποία μειώθηκε κατά 6% και στις δύο κατηγορίες. Οι αναλυτές της Mizuho Securities χαρακτήρισαν την απόδοση «αδύναμη», εξαιτίας των πωλήσεων στο φάρμακο για τη μυϊκή ατροφία της σπονδυλικής στήλης Spinraza και τη θεραπεία της σκλήρυνσης κατά πλάκας Vumerity.

Αρκετές εταιρείες δεν έχουν ακόμη αναφέρει τα κέρδη τους για το τέταρτο τρίμηνο, συμπεριλαμβανομένων των Bayer και BioNTech. Άλλες μεγάλες εταιρείες που δεν έχουν ακόμη δημοσιεύσει είναι οι Merck KGaA, Viatris, UCB και Boehringer Ingelheim.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου