Σελίδες

Παρασκευή 27 Σεπτεμβρίου 2024

Υπουργείο Υγείας: Πώς θα γίνουν οι εξετάσεις ειδικότητας για τους νέους γιατρούς – Όλη η εγκύκλιος

Υπουργείο Υγείας: Πώς θα γίνουν οι εξετάσεις ειδικότητας για τους νέους γιατρούς – Όλη η εγκύκλιος

Το υπουργείο Υγείας εξέδωσε εγκύκλιο για τις εξετάσεις ειδικότητας των νέων γιατρών που θα πραγματοποιηθούν

HR

Διευκρινήσεις σχετικά με τον τρόπο διεξαγωγής των επικείμενων γραπτών εξετάσεων ειδικότητας των νέων γιατρών εξέδωσε το Υπουργείο Υγείας.

Αναλυτικότερα σε κατεπείγουσα εγκύκλιο, που αναρτήθηκε στη Διαύγεια, περιγράφεται πώς θα διατυπωθούν οι ερωτήσεις στους νέους γιατρούς που ολοκληρώνουν την εκπαίδευση της νέας ειδικότητας αλλά και πώς διασφαλιστεί το αδιάβλητο διαδικασίας.

Δείτε ΕΔΩ την εγκύκλιο

Οι εξετάσεις περιλαμβάνουν γραπτή και προφορική δοκιμασία.

Οι ερωτήσεις ελέγχουν την ικανότητα των εξεταζόμενων να δίνουν λύση σε σύντομα περιληπτικά διατυπωμένα κλινικά προβλήματα -όπου αναφέρονται σύντομο ιστορικό με τα σημαντικά θετικά ή αρνητικά ευρήματα και διατυπώνεται το ερώτημα- εκτιμώντας ταυτόχρονα την κατανόηση του εξεταζόμενου για το σκεπτικό της επιλογής του. Επιγραμματικά, οι ερωτήσεις αφορούν το τι, το πώς και το γιατί της συνήθους κλινικής πρακτικής και εκτιμούν το επίπεδο χρηστικών γνώσεων με έμφαση κυρίως στα συνήθη νοσήματα.

Ειδικότερα, οι ερωτήσεις στις προ κλινικές επιστήμες εκτιμούν την ικανότητα του υποψηφίου να κατανοεί και να εφαρμόζει τις βασικές έννοιες στην κλινική πράξη με έμφαση στις αρχές και τους μηχανισμούς λειτουργίας του οργανισμού στην υγεία και στη νόσο. Οι ερωτήσεις στις κλινικές επιστήμες αφορούν γνώσεις και δεξιότητες, εκτιμώντας την ικανότητα του εξεταζόμενου να τις εφαρμόζει για την προαγωγή της υγείας, την πρόληψη των ασθενειών, τη διάγνωση και τη θεραπεία τους.

Β’ Κανόνες Ορθής Εξεταστικής Πρακτικής

Για την διαφύλαξη της αξιοπιστίας, της διαφάνειας και του κύρους των εξετάσεων πρέπει να τηρούνται οι εξής στοιχειώδεις κανόνες ορθής εξεταστικής πρακτικής.

Β.1. Γραπτές Εξετάσεις

α) Τίθενται ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής με 5 δυνατές απαντήσεις και επιλογή της καταλληλότερης απάντησης. Ο μεγαλύτερος αριθμός επιτρέπει ακριβέστερη εκτίμηση της επάρκειας του εξεταζόμενου σε όλη την ύλη.

β) Οι γραπτές εξετάσεις είναι ενιαίες για τη Βόρειο και Νότιο Ελλάδα και διεξάγονται την ίδια μέρα με κοινά θέματα.

γ) Η εξέταση κρίνεται επιτυχής εφόσον απαντηθεί σωστά τουλάχιστον το 50% των ερωτήσεων.

δ) Αποφεύγονται οι ερωτήσεις απλής απομνημόνευσης και δίνεται έμφαση σε ερωτήσεις που αφορούν την κατανόηση βασικών παθοφυσιολογικών διαγνωστικών και θεραπευτικών εννοιών και στρατηγικών.

ε) Οι ερωτήσεις είναι σαφώς διατυπωμένες και καλύπτουν τα γνωστικά αντικείμενα που περιγράφονται στο αντίστοιχο ΦΕΚ της ειδικότητος. Αφορούν κυρίως τις «βασικές/απαραίτητες» γνώσεις της ειδικότητας αλλά μπορεί-κατά την κρίση των εξεταστών- να διανθίζονται από «επιθυμητές», περισσότερο σύνθετες/εξειδικευμένες-όχι όμως εξεζητημένες, γνώσεις.

Β2. Διαδικασία γραπτών Εξετάσεων

Με ευθύνη των προέδρων κατανέμεται η ύλη κάθε ειδικότητας σε 6 τομείς/πεδία που καλύπτουν όλο το γνωστικό αντικείμενο της ειδικότητας και ετοιμάζονται 204 συνολικά ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής. Στόχος η πλήρης και ισόρροπη κάλυψη ολόκληρου του γνωστικού πεδίου της ειδικότητας.

Κάθε εξεταστής (3 από τη Βόρειο και 3 από τη Νότιο Ελλάδα) συνεισφέρει το 1/6 των ερωτήσεων. Στις περιπτώσεις εξεταστικών επιτροπών που είναι κοινές για όλη τη χώρα, η συνεισφορά του κάθε μέλους αυξάνεται στο διπλάσιο.

Β2.α. Ηλεκτρονική πλατφόρμα και κλήρωση

Για την υλοποίηση των παραπάνω θα δημιουργηθεί και θα λειτουργήσει στον ιστότοπο του ΠΙΣ, με ευθύνη του και σε ασφαλές κρυπτογραφημένο περιβάλλον, ηλεκτρονική εφαρμογή, στην οποία θα καταχωρούνται τα θέματα από τα μέλη των Επιτροπών, που έχουν πιστοποιηθεί και διαθέτουν κωδικούς ασφαλείας. Με την ίδια εφαρμογή θα πραγματοποιείται και η κλήρωση των 100 ερωτήσεων, το πρωί της εξέτασης και μετά την είσοδο των εξεταζόμενων στην αίθουσα εξετάσεων. Οι κληρωθείσες ερωτήσεις θα αποτυπώνονται σε αρχείο pdf, το οποίο θα εκτυπώνεται από τους εξουσιοδοτημένους γραμματείς των επιτροπών και θα διανέμεται στους εξεταζόμενους.

Β2.β. Τράπεζα Θεμάτων

Οι ερωτήσεις παραμένουν στον ιστότοπο του ΠΙΣ και εμπλουτίζονται σε κάθε νέα εξέταση με ερωτήσεις, έτσι ώστε με την πάροδο του χρόνου να δημιουργηθεί μια «τράπεζα θεμάτων» για τη διευκόλυνση της εξέτασης.

Η τράπεζα θεμάτων θα καταχωρείται σε ασφαλές κρυπτογραφημένο περιβάλλον στον ιστότοπο του ΠΙΣ και θα είναι προσβάσιμη μόνο σε πιστοποιημένα μέλη των επιτροπών εξετάσεων.

Διευκρινίζεται ότι η περιγραφόμενη στα πεδία Β2.α και Β2.β διαδικασία δεν τυγχάνει προς το παρόν εφαρμογής για τις εξετάσεις των ιατρικών εξειδικεύσεων.

Β.3. Τύπος ερωτήσεων

Οι ερωτήσεις περιλαμβάνουν σύντομη κλινική περίπτωση ή πρόταση με επιλογή της βέλτιστης δυνατής απάντησης ανάμεσα από 5 δυνατές επιλογές. Επιθυμητή είναι η παράθεση κλινικών εικόνων απεικονίσεων (ΗΚΓ, ΑΑ, CT, MRI, US, αγγειογραφίες, PET, ιστολογικές, επιχρισμάτων αίματος κλπ.) εφόσον υπάρχει η δυνατότητα επαρκούς αναπαραγωγής τους με ευκρινή τρόπο.

1. Κάθε ερώτηση αποτελείται από το κύριο μέρος με τη διατύπωση (στέλεχος, stem) μετά από το οποίο ακολουθούν 5 πιθανές απαντήσεις από το Α ως το Ε εκ των οποίων η μια είναι η καλύτερη (single-best answer).

2. Το περιεχόμενο των ερωτήσεων πολλαπλής επιλογής (MCQs) θα περιλαμβάνεται στο Πρόγραμμα και Περιεχόμενο Εκπαίδευσης της ιατρικής ειδικότητας όπως περιγράφεται στο αντίστοιχο ΦΕΚ.

3. Το πρώτο βήμα στη συγγραφή μιας ερώτησης είναι να προκαθοριστεί ο μαθησιακός στόχος της (εκπαιδευτικό αντικείμενο). Έτσι ξεκινάμε τη συγγραφή μιας ερώτησης που θα εξετάσει την ικανότητα του υποψηφίου π.χ. να αναγνωρίζει τα εργαστηριακά ευρήματα της διάχυτης ενδαγγειακής πήξης, να επιλέγει την κατάλληλη διαγνωστική δοκιμασία για τη διάγνωση της οστεοπόρωσης , να επιλέγει την κατάλληλη θεραπευτική παρέμβαση σε έναν ασθενή με πνευμονία κοινότητας και αλλεργία στις ημισυνθετικές πενικιλλίνες κλπ.

4. Επειδή πρόκειται για εξετάσεις ειδικότητας, οι ερωτήσεις έχουν ως κύριο στόχο να εξετάσουν ανώτερες γνωσιακές ικανότητες (higher level thinking), δηλαδή την ικανότητα σύνθεσης πληροφοριών, την κατανόηση μιας έννοιας ή την ικανότητα ανάλυσης και αξιολόγησης των δεδομένων. Οι ερωτήσεις οι οποίες απλά ελέγχουν αν ο εξεταζόμενος γνωρίζει μια πληροφορία είναι χαμηλής προτεραιότητας.

5. Αν ο μαθησιακός στόχος είναι π.χ. η ικανότητα του υποψηφίου να επιλέγει την κατάλληλη διαγνωστική εξέταση για τη διάγνωση της σπλαγχνικής λεϊσμανίασης, η κατάλληλη/επιθυμητή εκφώνηση θα παρουσιάζει ένα ασθενή με κλινική/εργαστηριακή εικόνα λεϊσμανίασης και η ερωτηματική πρόταση θα είναι πχ «Ποιά από τις παρακάτω εξετάσεις θα τεκμηριώσει ισχυρότερα τη διάγνωση;». Οι πιθανές απαντήσεις θα περιλαμβάνουν διαγνωστικές εξετάσεις που αφορούν τόσο τη λεϊσμανίαση (αναζήτηση λεϊσμανιών στο μυελό των οστών) όσο και άλλες πιθανές διαγνώσεις (π.χ. έλεγχος αντισωμάτων για πιθανή βρουκέλλωση κλπ).

6. Για τον ίδιο μαθησιακό στόχο η ερώτηση «Ποια είναι η εξέταση εκλογής για τη διάγνωση της σπλαγχνικής λεϊσμανίασης;» δεν είναι το ίδιο κατάλληλη, μια και εξετάζει απλή γνώση, ενώ η προηγούμενη προϋποθέτει ότι ο υποψήφιος μπορεί να αναγνωρίσει την κλινική/εργαστηριακή εικόνα της λεϊσμανίασης και στη συνέχεια να επιλέξει την κατάλληλη διαγνωστική εξέταση.

7. Η κάθε ερώτηση έχει το στέλεχος/σώμα (stem) ή εκφώνηση, π.χ. μια σύντομη παρουσίαση ενός ασθενούς και την καθαυτό ερώτηση (ερωτηματική πρόταση). Η ερωτηματική πρόταση πρέπει να είναι εύκολα κατανοητή και σαφώς διατυπωμένη. Συνιστάται να αποφεύγονται οι αρνητικές ερωτηματικές προτάσεις, π.χ. ποιο από τα παρακάτω ΔΕΝ ενδείκνυται… κ.λπ.

8. Στις κλινικές ερωτήσεις το “στέλεχος/σώμα” να ακολουθεί μια τυποποιημένη δομή: σύντομο/επιγραμματικό ιστορικό, κλινική εξέταση, διαγνωστικές εξετάσεις, θεραπευτική αντιμετώπιση. Από τα παραπάνω περιλαμβάνονται όσα είναι απαραίτητα στη συγκεκριμένη ερώτηση π.χ. ιστορικό και κλινική εξέταση αν η ερώτηση αφορά διαγνωστικές εξετάσεις κ.λπ. Επομένως οι ερωτήσεις να παρουσιάζουν ένα κλινικό πρόβλημα και οι απαντήσεις να περιλαμβάνουν διαφορετικές διαγνωστικές ή θεραπευτικές επιλογές.

9. Η ερωτηματική πρόταση θα πρέπει να ζητάει από τον υποψήφιο να επιλέξει την «καταλληλότερη» ή την «συνιστώμενη» επιλογή και όχι τη «σωστή» επιλογή. π.χ. «Ποια από τις παρακάτω θεραπευτικές επιλογές είναι η καταλληλότερη στον ασθενή μας;» και όχι «Ποια από τις παρακάτω επιλογές είναι σωστή;». Μπορεί να υπάρχουν πάνω από μια σωστές θεραπευτικές επιλογές αλλά η καταλληλότερη είναι μία από αυτές, ενώ οι άλλες είναι οι εναλλακτικές επιλογές (θεραπευτικές επιλογές 2ης και 3ης γραμμής).

10. Οι λανθασμένες απαντήσεις θα πρέπει να είναι πιθανές/δυνατές στον ίδιο περίπου βαθμό. Να αποφεύγονται απαντήσεις οι οποίες είναι εμφανώς λανθασμένες.

11. Οι πιθανές απαντήσεις καλό θα είναι να κατανέμονται κατά το δυνατόν ισομερώς και στα 5 γράμματα από το Α-Ε , να αποφεύγεται δηλαδή ή χρήση καθ’ υπεροχήν ενός γράμματος (λ.χ. Β ή Γ).

12. Να υπάρχει σαφής τεκμηρίωση για τη σωστή και τις λανθασμένες απαντήσεις σε πηγές διαθέσιμες στους εξεταζόμενους π.χ. σε ένα σύγχρονο κλασικό σύγγραμμα, σε πρόσφατες κατευθυντήριες οδηγίες κ.λπ.

13. Το περιεχόμενο των ερωτήσεων και η σωστή απάντηση να είναι σύμφωνο με τις τρέχουσες γνώσεις.

Β.4. Χρήσιμες οδηγίες/κατευθύνσεις για τη διαμόρφωση ερωτήσεων πολλαπλής επιλογής

1. Σύντομες ερωτήσεις με πέντε απαντήσεις.

2. Εστίαση σε σημαντικά θέματα – αποφυγή λεπτομερειών.

3. Αποφυγή ερωτήσεων που απαιτούν μόνο απομνημόνευση (π.χ. αριθμοί, ποσοστά) χωρίς κλινική σκέψη.

4. Σαφείς, σύντομες ερωτήσεις, λακωνικά διατυπωμένες, χωρίς περιττές πληροφορίες με σαφή διατύπωση χωρίς αμφισημίες.

5. Αποφυγή παρελκυστικών ερωτήσεων.

6. Οι δυνατές απαντήσεις να είναι σύντομες και με παρόμοια μορφή/έκταση με τις ερωτήσεις.

7. Αποφυγή αρνητικών ερωτήσεων όπως «δεν», «εκτός από».

8. Αποφυγή των διατυπώσεων «Όλα τα παραπάνω», «κανένα από τα παραπάνω».

9. Αποφυγή απόλυτων όρων: «πάντοτε», «ποτέ».

10. Αποφυγή ασαφών όρων όπως «συχνά», «σπάνια» κ.τ.λ.

11. Οι ερωτήσεις να είναι ανεξάρτητες μεταξύ τους. Δεν επιτρέπεται αναφορά σε προηγούμενη ερώτηση.

12. Να αποφεύγονται οι παραπλανητικές ερωτήσεις ή ερωτήσεις «παγίδες», δηλαδή ερωτήσεις οι οποίες μέσω της δομής ή έκφρασης της εκφώνησης (πχ δίνοντας έμφαση σε μια μη σημαντική λεπτομέρεια του ιστορικού) στρέφουν τους υποψηφίους προς μια λανθασμένη απάντηση. Οι υποψήφιοι που γνωρίζουν το αντικείμενο πρέπει να μπορούν απαντήσουν σωστά στην ερώτηση.

Γ. Προφορικές εξετάσεις

α) Οι προφορικές εξετάσεις είναι υποχρεωτικές και γίνονται μόνο κατόπιν επιτυχίας στις γραπτές εξετάσεις. Οι προφορικές εξετάσεις θα γίνονται την ίδια ή σε επόμενη μέρα από τις γραπτές, κατά την κρίση των Εξεταστικών Επιτροπών.

β) Εφόσον ο υποψήφιος έχει αποτύχει καταγράφονται συνοπτικά στο πρακτικό της εξέτασης οι ερωτήσεις που έγιναν.

γ) Οι απαντήσεις των υποψηφίων και τα θέματα των εξετάσεων αποτελούν μέρος του πρακτικού της εξέτασης και φυλάσσονται για ένα (1) έτος τουλάχιστον, με ευθύνη του Προέδρου της Επιτροπής.

δ) Κατά τις προφορικές εξετάσεις μπορεί να γίνει εξέταση σε κλινικές δεξιότητες π.χ. ενδοσκοπήσεις, εκτέλεση υπερηχογραφήματος κλπ. κατά την κρίση της επιτροπής.

ε) Κατά την προφορική εξέταση προσκομίζεται και ελέγχεται το βιβλιάριο εκπαίδευσης (logbook), για όσες ειδικότητες και εξειδικεύσεις έχει δημοσιευτεί και αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του ΚΕ.Σ.Υ. Το ως άνω βιβλιάριο συνεκτιμάται στο πλαίσιο της προφορικής εξέτασης, για τη διαμόρφωση ολοκληρωμένης εικόνας για τον εξεταζόμενο, ωστόσο η μη προσκόμισή του ή η ελλιπής συμπλήρωσή του, δεν αποτελεί λόγο αποκλεισμού από την εξέταση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου