Του Τάσου Δασόπουλου - Capital.gr
Πακέτο μέτρων, που θα διοχετεύσει έμμεση ρευστότητα 3,5 δισ. στην πραγματική οικονομία, αρχίζει από τώρα να σχεδιάζει το υπουργείο Οικονομικών για την άνοιξη, μόλις αφήσουμε πίσω μας τα lockdowns της πανδημίας.
Πηγές του ΥΠΟΙΚ τονίζουν ότι όλα θα εξαρτηθούν από την κατάσταση στην οποία θα αφήσει την οικονομία η υγειονομική κρίση, καθώς κάθε μέτρο μπορεί να έχει κατά περίπτωση πολλές επιμέρους τροποποιήσεις. Όπως τονίζεται, ο στόχος θα είναι να στηριχτούν όσοι είχαν τη μεγαλύτερη ζημιά από την κρίση και όχι να διευκολυνθούν όλοι και σε κάθε περίπτωση. Με βάση αυτό, μέσα στην άνοιξη, αναμένεται να οριστικοποιηθούν οι αποφάσεις για μια σειρά μέτρων όπως:
Μείωση της προκαταβολής φόρου
Η κλιμακωτή μείωση της προκαταβολής φόρου για τις επιχειρήσεις. Το μέτρο ίσχυσε για τα εισοδήματα του 2019 και υπάρχει βούληση να επαναληφθεί και για τα εισοδήματα του 2020 ανάλογα με την πτώση τζίρου που έχει επιφέρει η πανδημία. Το θέμα δεν θα ανακοινωθεί πριν από τον Απρίλιο, όταν αναμένεται να ανοίξει η πλατφόρμα για την υποβολή των δηλώσεων. Πέρσι, η μείωση της προκαταβολής φόρου σε ποσοστό 30% ίσχυε για πτώση τζίρου από 5% και έφτανε το 100% για μείωση τζίρου από 35% και πάνω και το συνολικό κόστος του μέτρου έφτανε τα 1,6 δισ. ευρώ. Φέτος το κόστος του μέτρου θα μειωθεί καθώς πολλές επιχειρήσεις θα έχουν ζημιές. Ωστόσο, ακόμη και για αυτές για τις οποίες θα ισχύσει, εξετάζεται ένας περιορισμός ο οποίος θα οριστικοποιηθεί μόλις γίνουν γνωστά τα αποτελέσματα των επιχειρήσεων. Θα ισχύει πάντως και φέτος αναλογικά.
Πάγωμα τεκμηρίων
Ένα δεύτερο μέτρο το οποίο επισήμως απορρίπτεται, αλλά ανεπίσημα εξετάζεται το πώς θα εφαρμοστεί, είναι η αναστολή των κριτηρίων διαβίωσης έστω και για έναν χρόνο. Με δεδομένο ότι τα δημόσια έσοδα θα περάσουν σοβαρή κρίση και φέτος, το μέτρο, σύμφωνα με πηγές του ΥΠΟΙΚ, θα εφαρμοστεί μόνο αν από τα στοιχεία των επιχειρήσεων προκύψει μεγάλος αριθμός επιχειρήσεων οι οποίες κινδυνεύουν να φορολογηθούν υπέρμετρα καθώς το πραγματικό τους εισόδημα θα είναι μικρότερο από το τεκμαρτό. Υπάρχουν και σκέψεις το μέτρο να αφορά κλάδους που έμειναν περισσότερο καιρό κλειστοί από τα lockdowns της οικονομίας όπου κατά τεκμήριο οι επιχειρηματίες κινδυνεύουν να φορολογηθούν περισσότερο από το 2020 για εισοδήματα που αγγίζουν το μηδέν.
Ρύθμιση "κορονοοφειλών"
‘Ένα ακόμη μέτρο που εξετάζεται θα εξαρτηθεί από τη συνέχιση της δημοσιονομικής κρίσης και αφορά τις ρυθμίσεις των "κορονοοφειλών" που βρίσκονται σε αναστολή πληρωμής. Σε πρώτη φάση θα εξεταστεί η κατάσταση της οικονομίας τον Απρίλιο. Αν παρ’ ελπίδα συνεχίζονται οι αυστηροί περιορισμοί θα έχουμε παράταση της αναστολής και πέρα από τον Απρίλιο, αφού θα είναι άνευ αντικειμένου να ξεκινήσει η ρύθμιση των 12 άτοκων και 24 δόσεων με επιτόκιο 2,5%, αν οι οφειλέτες δεν έχουν προοπτικές να την εξυπηρετήσουν. Αν έχουν τελειώσει όμως τα lockdowns οι πληττόμενοι μπορεί να έχουν περισσότερες δόσεις (ανάλογα με το ύψος της συνολικής οφειλής) και δυνατότητα να ρυθμίσουν και άλλες οφειλές όπως π.χ. εισόδημα, ΦΠΑ, ΕΝΦΙΑ που έμειναν απλήρωτες τους μήνες της πανδημίας.
Τα νομοθετημένα μέτρα
Βεβαίως, η πρώτη δόση ρευστότητας θα προέλθει από τα ήδη νομοθετημένα έκτακτα μέτρα, δηλ. τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά 3% και την αναστολή για έναν χρόνο της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης για τα εισοδήματα συνολικού κόστους 1,6-1,7 δισ. ευρώ. Προς το παρόν το κέρδος δεν είναι μεγάλο για τις πληττόμενες επιχειρήσεις καθώς στην πλειοψηφία τους καλύπτεται στις αναστολές συμβάσεων και στο πρόγραμμα "Συν-Εργασία" οι εισφορές καλύπτονται από το Δημόσιο. Η αναστολή της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης φαίνεται προς το παρόν μόνο στους μισθωτούς του ιδιωτικού τομέα λόγω χαμηλότερων κρατήσεων. Στις επιχειρήσεις θα φανεί με την εκκαθάριση του φόρου από τις φορολογικές δηλώσεις έως τα τέλη Ιουνίου.
Ένα ακόμη μέτρο-ανάσα θα αποτελέσει και η μείωση του συντελεστή από το 22% στο 9% για τα εισοδήματα έως 10.000 ευρώ που θα εφαρμοστεί για τα εισοδήματα του 2020. Για τους μη μισθωτούς με εισόδημα ίσο ή μεγαλύτερο των 10.000 ευρώ, ύψους που φορολογούνταν μέχρι και το 2019 με συντελεστή 22% από το πρώτο ευρώ, θα φέρει ένα άμεσο κέρδος από τον φόρο ύψους 1.300 ευρώ με ανάλογο κέρδος και για τα εισοδήματα που είναι μικρότερα από 10.000 ευρώ.
Μικροί φόροι για τον ιδιωτικό τομέα
Στους μισθωτούς του ιδιωτικού τομέα που εργάστηκαν στους περισσότερους πληττόμενους κλάδους (λιανεμπόριο, τουρισμό, εστίαση, πολιτισμό, αθλητισμό, μεταφορές) που έμειναν για πολλούς μήνες σε αναστολή σύμβασης εργασίας μέσα στο 2020 ο φόρος που θα κληθούν να πληρώσουν το 2021 μπορεί να είναι ελάχιστος ή μηδενικός. Τούτο διότι το επίδομα ειδικού σκοπού των 534 ευρώ που χορηγείται σε όσους βρίσκονται σε αναστολή σύμβασης είναι αφορολόγητο.
Στοχευμένα μέτρα από τον Μάρτιο
Στο μεταξύ, μέχρι να λήξουν οι αυστηροί περιορισμοί, τα μέτρα στήριξης από τον Μάρτιο θα γίνουν όλο και πιο στοχευμένα, αφού και τα δημοσιονομικά περιθώρια περιορίζονται αλλά και η Ε.Ε. πιέζει να πάψουν τα οριζόντια μέτρα και πλέον τα χρήματα.
Στην κατεύθυνση αυτή, στο επίκεντρο βρίσκονται τα δύο θέματα που έχει ήδη προωθήσει το ΥΠΟΙΚ: Την κάλυψη παγίων δαπανών και το πρόγραμμα "Γέφυρα ΙΙ" για την επιδότηση ενήμερων και μη επιχειρηματικών δανείων. Και τα δύο θέματα βρίσκονται σε φάση διαπραγματεύσεων, το πρώτο με την ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού και το δεύτερο με το σύνολο των θεσμών και τους εκπροσώπους των τραπεζών.
Ως πρώτο δείγμα πιο στοχευμένων μέτρων, μπορεί να χαρακτηριστεί ο 6ος κύκλος της επιστρεπτέας προκαταβολής ο οποίος θα γίνει σε δύο φάσεις. Η πρώτη θα ξεκινήσει από τη Δευτέρα και θα έχει προϋπολογισμό 500 εκατ. ευρώ και θα έχει στόχο την κάλυψη της μείωσης τζίρου του Ιανουαρίου. Πιο σημαντικές θα είναι οι αποφάσεις για το δεύτερο σκέλος της επιστρεπτέας 6 που θα γίνει τον Απρίλιο, με προϋπολογισμό για να καλύψει τη μείωση τζίρου για το πρώτο τρίμηνο του χρόνου. Αν επιλεγεί ως περίοδος αναφοράς το πρώτο τρίμηνο του 2020, τότε και οι ενισχύσεις αλλά και οι δικαιούχοι θα είναι λιγότεροι.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου