Πέμπτη 15 Οκτωβρίου 2015

Δυσαρεστημένοι ασθενείς, εξουθενωμένοι γιατροί



HEALTH VIEW.GR

Αν και είναι αναγκαία η “συμμαχία” μεταξύ γιατρών διαφόρων ειδικοτήτων στην αντιμετώπιση χρονίων παθήσεων, καθώς και η συμμαχία μεταξύ γιατρών και ασθενών για τη βελτιστοποίηση του θεραπευτικού αποτελέσματος εν τούτοις στην Ελλάδα λόγω ελλείψεων της Πρωτoβάθμιας Φροντίδας Υγείας ένα μεγάλο μέρος των πασχόντων να μην απολαμβάνει τη βέλτιστη θεραπεία που θα έπρεπε να έχει.

Αυτό ήταν το συμπέρασμα της ημερίδας της "Θεραπευτικής συμμαχίας"με θέμα “Η σχέση επαγγελματιών Υγείας και ασθενών στη διαχείριση χρόνιων νοσημάτων”, η οποία πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη στο αμφιθέατρο του νοσοκομείου “Ερρίκος Ντυνάν”.

Ο καθηγητής Γενικής Ιατρικής στο Πανεπιστήμιο Κρήτης Χρήστος Λιονής ανέδειξε την κακή θέση που παρουσιάζει η χώρα μας στην πρόσβαση, τον συντονισμό του συστήματος πρωτοβάθμιας φροντίδας Υγείας και την παροχή ολοκληρωμένης φροντίδας.

Σύμφωνα με τον καθηγητή, οι ασθενείς εμφανίζονται δυσαρεστημένοι, την ώρα που οι επαγγελματίες εμφανίζουν επαγγελματική εξουθένωση. Ένα άλλο φαινόμενο – είπε – είναι η μη συνεργασία μεταξύ διαφορετικών ιατρικών ειδικοτήτων στην αντιμετώπιση χρονίως πασχόντων.

Συμμετοχή

Οι ασθενείς – είπε – επιθυμούν να συμμετέχουν στη λήψη των αποφάσεων για τη θεραπεία. Το 51,7% των ασθενών θέλουν να ξέρουν ποιον γιατρό θα δουν στο ραντεβού τους στην πρωτοβάθμια φροντίδα. Το 49,5% θεωρούν, επίσης, σημαντική την ερώτηση του γιατρού εάν έχουν καταλάβει τα πάντα σε σχέση με τη θεραπεία τους.

Ο γενικός γραμματέας της Ιατρικής Εταιρείας Αθηνών Ελευθέριος Θηραίος είπε ότι οι ανάγκες της χώρας είναι μεγάλες στην κάλυψη ασθενών με χρόνια νοσήματα. Το 80% των επισκέψεων στην πρωτοβάθμια φροντίδα αφορά χρονίως πάσχοντες και το 40% των εισαγωγών για νοσηλεία.

Χαρακτήρισε “κλειδί” την πρόσβαση στα δεδομένα Υγείας για τη βελτίωση των υπηρεσιών, λέγοντας ότι η τεχνολογία μπορεί να δώσει απαντήσεις σε μία σειρά από ζητήματα. Αναφερόμενος στο θέμα της συμμαχίας γιατρών και ασθενών είπε ότι το 30% έως 60% των ασθενών δεν συμμορφώνονται με τις ιατρικές οδηγίες. 

Επιπτώσεις

Στη δεινή οικονομική συγκυρία και τις επιπτώσεις της στο σύστημα Υγείας, αναφέρθηκε ο επίκουρος καθηγητής Οικονομικών Υγείας Κυριάκος Σουλιώτης. Ο καθηγητής τόνισε ότι πρέπει να προσαρμοστούμε ως χώρα στα νέα δεδομένα: Από το 2009 έως το 2013, η συνολική δαπάνη Υγείας μειώθηκε κατά 32% (7,4 δισ. ευρώ). Πολύ μεγαλύτερη ήταν η μείωση της δημόσιας δαπάνης Υγείας, η οποία μειώθηκε το ίδιο διάστημα κατά 37,7% ή 6,1 δισ. ευρώ.

Για τη “συμμαχία” γιατρών και ασθενών, σημείωσε ότι η συμμετοχή των ασθενών στη λήψη των αποφάσεων μπορεί να οδηγήσει σε πιο ορθολογική διαχείριση πόρων. Υπό δημοσίευση έρευνα δείχνει ότι το 40% των συλλόγων ασθενών δεν μετέχουν στη λήψη αποφάσεων και το 70% δεν μετέχουν στη διοίκηση των νοσοκομείων.

Σύμφωνα με τον κ. Σουλιώτη, δεν είναι τυχαία η τελευταία θέση που κατέχει η Ελλάδα στη διασφάλιση των δικαιωμάτων των ασθενών.

Ενδιαφέρον είχε η παρουσίαση μίας σειράς από παθήσεις και τον ρόλο της ενημέρωσης των πασχόντων. Ηπρόεδρος του Συλλόγου Ρευματοπαθών Κρήτης Αικατερίνη Κουτσογιάννη ανέφερε πως οι ασθενείς έχουν ανάγκη να ακούσουν από τον γιατρό ό,τι αφορά την πάθησή τους, με απλά και κατανοητά λόγια.

Απόφαση

Επικαλούμενη το Βρετανικό Σύστημα Υγείας (NHS), είπε ότι καμία απόφαση δεν πρέπει να λαμβάνεται από τους ασθενείς, χωρίς τους ασθενείς. Στη χώρα μας, ωστόσο, αυτό δεν ισχύει, κυρίως λόγω της έλλειψης υποδομών και χρόνου για εξυπηρέτηση των ασθενών.

Η Νόνη Παπαστεφάνου, Doctor Patient Relationship Manager της φαρμακευτικής εταιρείας Leo, ανέφερε χαρακτηριστικά ότι – σύμφωνα με αποτελέσματα μελέτης – οι γιατροί διακόπτουν τον ασθενή τους 18 έως 24 δευτερόλεπτα από την ώρα που ξεκινούν να του περιγράφουν το πρόβλημά τους.

Στο στίγμα της σχιζοφρένειας αναφέρθηκε ο Σπύρος Ζορμπάς, γενικός γραμματέας του ΚΙΝΑΨΥ και μέλος του Δ.Σ. του European Federation of Families of People with Mental Illness.

Πολλοί άνθρωποι – είπε – δεν γνωρίζουν τι είναι ψυχοκοινωνική αποκατάσταση, πέραν του φαρμάκου κατά της νόσου. Για τη σχέση γιατρού – ασθενούς, ο κ. Ζορμπάς τόνισε ότι είναι σημαντικό να έχουμε έναν ψεύτικα ευγενικό γιατρό, παρά έναν ειλικρινά αγενή...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου