Πέμπτη 11 Φεβρουαρίου 2016

«Το παράλληλο σύμπαν του ΣΥΡΙΖΑ»


Του Κωνσταντίνου Μπαργιώτα, Βουλευτή και Υπεύθυνου Τομέα Υγείας “ΠΟΤΑΜΙ”

Η αλαζονεία, η προχειρότητα και ο λαϊκισμός οδήγησαν την κυβέρνηση και συμπαρέσυραν τη χώρα σε μια ταπείνωση άνευ προηγουμένου τον περασμένο Δεκέμβριο, όταν αποσύρθηκε το παράλληλο πρόγραμμα.

 Και ενώ η κυβέρνηση ομιλεί περί καλής νομοθέτησης, επανακαταθέτει το ίδιο ακριβώς νομοσχέδιο, τη στιγμή που στο μεσοδιάστημα διατάξεις του έχουν παρεισφρήσει σε άλλα νομοσχέδια και ΠΝΠ.

Στην πραγματικότητα, πρόκειται για συνονθύλευμα τροπολογιών, που σύμφωνα με την εφημερίδα Αυγή «περίσσεψαν από το νομοσχέδιο για τους βοσκότοπους». 

Διατάξεις οκτώ υπουργείων, ασύνδετες και συχνά αλληλοαναιρούμενες, συγκεκολλημένες με ένα ανέτοιμο προσχέδιο νόμου του Υπουργείου Υγείας. Μικροπαρεμβάσεις, αλλά καμία ουσιαστική μεταρρύθμιση. Επικοινωνιακό τέχνασμα της κυβέρνησης, για να απορροφήσει τους κραδασμούς από την ασφυκτική κοινωνική πίεση ενόψει ασφαλιστικού αρμαγεδδώνα.

Το νομοσχέδιο τιτλοφορείται «μέτρα για την επιτάχυνση του κυβερνητικού έργου». Ποια επιτάχυνση; Σχεδόν όλα παραπέμπονται για ρύθμιση με ΚΥΑ. Χαρακτηριστικά παραδείγματα:

• Ιατροφαρμακευτική περίθαλψη των ανασφάλιστων (άρθρο 56). Προβλέπεται η έκδοση ΚΥΑ που θα καθορίζει όρους, προϋποθέσεις κλπ. Μέχρι την έκδοσή της τι γίνεται; Η κυβέρνηση προπαγανδίζει την εισφοροδιαφυγή! Γιατί να πληρώσει κάποιος εισφορές; Ειδικά, όταν με το νέο ασφαλιστικό θα αυξηθούν. Επιπλέον, περίθαλψη δωρεάν δίχως κανένα εισοδηματικό κριτήριο θα οδηγήσει αργά ή γρήγορα σε κατάρρευση των νοσοκομείων. Ο προϋπολογισμός του ΕΟΠΥΥ είναι «κατακρεουργημένος» και ο Οργανισμός «πνιγμένος στα χρέη». Πως θα καλυφθεί η δαπάνη; Στην ειδική έκθεση αναφέρεται ετήσια πρόσθετη δαπάνη 100 εκατ. ευρώ. για 2,5 εκατομμύρια ανασφάλιστους…

• Διαφανής Λίστα Χειρουργείου (άρθρο 82). Το άρθρο αποτελεί έκθεση ιδεών. Καμιά συγκεκριμένη δέσμευση ούτε για τον τρόπο ούτε για το χρόνο. Πάλι παραπέμπεται η επίλυσή του στο μέλλον, ενώ δεν γίνεται καμία αναφορά σε θέματα όπως: ενιαίος καθορισμός πρωτοκόλλου μέγιστου χρόνου αναμονής κατά περίπτωση επέμβασης για όλα τα Νοσοκομεία, διασφάλιση της αδιαβλητότητας του μέτρου χωρίς ηλεκτρονική εφαρμογή κλπ.

• Εφημερίες (άρθρο 65). Το σύστημα του εφημεριών χρειάζεται πραγματική μεταρρύθμιση, που με τη ρύθμιση αυτή δεν επιτυγχάνεται. Πρέπει να μιλήσουμε για την ουσία, δηλαδή για το εφημεριακό πρότυπο και όχι να περιγράφουμε το δέον γενέσθαι και μάλιστα μελλοντικά. Τα εξαντλητικά ωράρια των γιατρών γεννούν ζητήματα ασφάλειας στην εφημερία. Είναι ένα σύστημα απαρχαιωμένο, πελατειακό, στη διακριτική ευχέρεια των διοικητών και των κομματικών διοικήσεων των Υ.ΠΕ.

Το «κατ’ ευφημισμόν» μόνο παράλληλο πρόγραμμα θα ήταν τέτοιο, εάν έφερνε μέτρα αναπτυξιακού χαρακτήρα και δεν στηριζόταν στην παλαιοκομματική συνταγή του παρελθόντος με βασικά συστατικά την εξαργύρωση υποσχέσεων για προσλήψεις, εξυπηρετήσεις, βολέματα ημετέρων σε νέες δομές. Ωστόσο, η δημιουργία νέων οργάνων και δομών καλά κρατεί και σε αυτό το νομοσχέδιο. Και όλα αυτά, τη στιγμή που στο νομοσχέδιο για τη Δημόσια Διοίκηση (που συζητείται αυτή τη στιγμή στη Βουλή) γίνεται λόγος για «αποκομματικοποίηση» της Διοίκησης. 

Χαρακτηριστικά παραδείγματα:

• Μετατάξεις και μεταθέσεις με μια υπογραφή (άρθρο 74). Ο Σύντροφος Υ.ΠΕάρχης αποφασίζει μόνος του.

• Αθρόοι διορισμοί κατ’ εξαίρεση στους ΟΤΑ (άρθρο 13).

• Σπατάλες δίχως φειδώ. Επιτροπές με αμοιβή, ενώ πρόσφατα τις καταργήσαμε! (άρθρο 10) και επιδόματα (άρθρο 36).

• Ψηφοθηρία με τα λεφτά των φορολογουμένων (άρθρο 5), ήτοι διάθεση κονδυλίων σε προνοιακά ιδρύματα με απόφαση Υπουργού και με κριτήρια «πέραν της κείμενης νομοθεσίας».

• Δημιουργία νέων δομών (άρθρο 7). Τα περίφημα ΚΕΠ των Φτωχών. Οι λεπτομέρειες θα καθοριστούν με ΚΥΑ. Δηλαδή, τίποτα χειροπιαστό. Στην πραγματικότητα, πρόκειται για δραστηριότητες που ήδη παρέχουν αρκετοί δήμοι. Αντί να δοθούν πόροι στους Δήμους για καλύτερη σχεδίαση των υπηρεσιών τους, δημιουργούνται νέες δομές με κόστος που δεν προσδιορίζεται.

1 σχόλιο: