Τετάρτη 30 Νοεμβρίου 2011

Ο ΚΑΘ. ΕΘΝΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΥΓΕΙΑΣ Ι. ΚΥΡΙΟΠΟΥΛΟΣ

«Το μνημόνιο απέτυχε στη δημόσια υγεία»

Τρίτη, 29 Νοεμβρίου 2011

Τα μέχρι σήμερα «δεδομένα και οι προβλέψεις που μπορεί να κάνει κανείς δείχνουν ότι το μνημόνιο δεν έχει επιτυχή εφαρμογή στην υγεία» τονίζει, μιλώντας στην «Ε», ο καθηγητής Οικονομικών της Υγείας και κοσμήτορας της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Υγείας (ΕΣΔΥ) Ιωάννης Κυριόπουλος.
Καταρρίπτοντας έτσι το βασικό επιχείρημα του υπουργείου Υγείας, ότι οι οριζόντιες περικοπές των δαπανών για την υγεία, δεν θα υποβάθμιζαν – ακόμη περισσότερο - ποιοτικά τις παρεχόμενες υπηρεσίες υγείας στα δημόσια νοσοκομεία, σε βάρος δηλαδή των πολιτών. Ο κ. Κυριόπουλος προβλέπει «έκρηξη» των προβλημάτων του ΕΣΥ, προβλημάτων που διόγκωσε η εφαρμογή του Μνημονίου με στόχους «πρόχειρους, οριζόντιους και ανέφικτους» οι οποίοι δεν συνδυάστηκαν με «ένα οργανωμένο και συγκροτημένο πρόγραμμα διαρθρωτικών αλλαγών». Όπως μεταξύ άλλων για παράδειγμα, της μη έμφασης στην πρωτοβάθμια φροντίδα.
Την ώρα που η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υγείας σπεύδει να δηλώσει ικανοποιημένη από τη «μερική λογιστική επίτευξη στόχων» κυρίως στη φαρμακευτική δαπάνη, ο κ. Κυριόπουλος παρουσιάζοντας νεότερα ερευνητικά δεδομένα της ΕΣΔΥ, αποδεικνύει πως η ακολουθούμενη, γενικότερα, οικονομική πολιτική έχει επιβαρύνει τη δημόσια υγεία, με το ΕΣΥ, την ίδια ώρα, να αδυνατεί να ανταποκριθεί στις αυξανόμενες ανάγκες των χρηστών υγείας, των οικονομικά δηλαδή ασθενέστερων πολιτών το βιοτικό επίπεδο των οποίων, πλήττεται ακόμη περισσότερο.
Ο κ. Κυριόπουλος παρουσίασε τα νεότερα δεδομένα, μιλώντας στο 2ο πανελλήνιο συνέδριο του Φόρουμ Δημόσιας Υγείας και Κοινωνικής Ιατρικής, οι εργασίες του οποίου ολοκληρώνονται σήμερα στη Λάρισα. Ο κοσμήτορας της ΕΣΔΥ, επιμένοντας στις διαρθρωτικές αλλαγές, χαρακτηρίζει «ατελές και ασαφές» το εγχείρημα του ΕΟΠΠΥ με αφορμή και τις συνεχείς αναβολές στην εφαρμογή του μετά και τη διαπίστωση ότι δεν πρόκειται για μια απλή συνένωση ασφαλιστικών ταμείων αλλά για ένα εγχείρημα με μια βάση μεγαλύτερη από αυτή του ΕΣΥ. Παραπέμπει τέλος στο τέλος του τρέχοντος μηνός, όπου η λεγόμενη «Επιτροπή Σοφών» αναμένεται να καταθέσει το πόρισμά της για την εφαρμογή του Μνημονίου στη δημόσια υγεία και παράλληλα να καταθέσει προτάσεις για το μέλλον του Εθνικού Συστήματος Υγείας.
Αναλυτικά η συζήτησή μας με τον κ. Κυριόπουλο έχει ως εξής:
- Βιώνουμε δύο χρόνια εφαρμογής των μέτρων του Μνημονίου, έχουμε συνεπώς έναν πρώτο «καθρέφτη» των επιπτώσεων στην υγεία...
- «...Από τα ποσοτικά δεδομένα, διαφαίνεται μια σχετικά ικανοποιητική σε εισαγωγικά, λογιστική προσαρμογή κυρίως στη φαρμακευτική περίθαλψη, όπου οι χειρισμοί και οι παρεμβάσεις είναι πλέον οι ευχερείς και σε αρκετά μικρότερο βαθμό στη νοσοκομειακή περίθαλψη όπου, πλην της περιστολής του μισθολογικού κόστους γιατρών, νοσηλευτών και άλλων επαγγελματιών, η υπόθεση των προμηθειών των τεχνολογικών προϊόντων έχει εξ αντικειμένου μια δυσκολία η οποία διαπιστώνεται και στο πλαίσιο αυτού του προγράμματος».
- Να επιμείνουμε στις επιπτώσεις τόσο στο ΕΣΥ γενικότερα όσο και στον χρήστη υγείας που αποτελεί και ζητούμενο...
- «...Στο τέλος του 2012 που είναι ο προγραμματισμός για τις περικοπές στην υγεία, η δημόσια δαπάνη για την υγεία θα έχει μειωθεί κατά 30% και περίπου κατά 50% η ιδιωτική δαπάνη. Θα έχουμε δηλαδή μια συνολική μείωση της τάξης του 40%. Αυτό βεβαίως σημαίνει ότι καλούμαστε με δραματικά λιγότερα χρήματα, λιγότερους ανθρώπους καθώς ελαττώνεται το ανθρώπινο δυναμικό και λιγότερη τεχνολογία, να εξασφαλίσουμε υπηρεσίες υγείας στον πληθυσμό. Αυτό δεν μπορεί να γίνει με αυτούς τους όρους. Μπορεί να γίνει μερικώς με δραματική αλλαγή του τρόπου και της τεχνολογίας παραγωγής. Γιατί χρειάζεται αυτό και γιατί είναι επείγον; Γιατί ήδη έχουμε τις πρώτες επιπτώσεις στην υγεία του πληθυσμού από τα πρόσφατα ελληνικά δεδομένα του 2011. Υπάρχει στατιστικά σημαντική διαφορά στο επίπεδο υγείας όπως αναφέρεται από τον πληθυσμό μετά του 2006 και του 2011, επί τα χείρω! Αυτή η κατάσταση υγείας δεν αφορά σε όλο τον πληθυσμό εν τω συνόλω του. Αφορά σε αυτούς οι οποίοι είναι συνταξιούχοι, είναι άνεργοι, αφορά στις γυναίκες και κυρίως βλέπουμε μια πολύ μεγάλη μείωση στο επίπεδο υγείας των χρονίως πασχόντων οι οποίοι, το 38% του πληθυσμού αναφέρει ότι έχει μικρού, μεσαίου ή μεγάλης βαρύτητας κάποιο χρόνιο νόσημα.
Αυτοί είναι και οι κύριοι χρήστες, περίπου το 65 έως 70% των υπηρεσιών υγείας. Αυτοί είναι οι «πελάτες» των νοσοκομείων και των ιατρείων. Άρα κατά συνέπεια το πλήγμα της οικονομικής κρίσης κατευθύνεται σε αυτούς, με όρους υγείας. Εάν συνδυάσετε και τη δυσκολία πρόσβασης λόγω μείωσης των εισοδημάτων προς τα ιατρεία, αυτό δείχνει πως αυτός ο πληθυσμός, μια μεγάλη μερίδα δηλαδή, βρίσκεται σε διπλή παγίδευση. Αυτό φαίνεται και μερικώς από το γεγονός ότι έχουν αυξηθεί οι εισαγωγές στα δημόσια νοσοκομεία στα οποία ο κόσμος προσέρχεται για να αντιμετωπίσει προβλήματα χρονίων περιστατικών ενώ αυτά υπό κανονικές συνθήκες γίνονται στην εξωνοσοκομειακή περίθαλψη.
Έτσι την τελευταία χρονιά είχαμε αύξηση των εισαγωγών στα κρατικά νοσοκομεία κατά 24% και 11% μείωση στα εξωτερικά ιατρεία και τα πολυιατρεία. Αυτό το παράδοξο ερμηνεύει την επιβάρυνση των προβλημάτων υγείας και τη μείωση της αγοραστικής δύναμης ταυτόχρονα. Δημιουργείται δηλαδή ένας φαύλος κύκλος. Αυτοί οι οποίοι επιβαρύνονται είναι οι φτωχοί, δεν έχουν χρήματα να πάνε στα πολυιατρεία κ.λπ., που εκεί συνήθως χρειάζονται κάποια χρήματα, μπαίνουνε στα νοσοκομεία αυξάνοντας το ούτως ή άλλως ακριβό κόστος για τα νοσοκομεία και κατά συνέπεια δημιουργούν ένα φαύλο κύκλο αύξησης του κόστους».
- Στο ερώτημα, πέτυχε ή απέτυχε το μνημόνιο, υπάρχει απάντηση;
- «Τα δεδομένα μέχρι αυτή τη στιγμή και οι προβλέψεις που μπορεί να κάνει κάποιος δείχνουν ότι το μνημόνιο δεν έχει επιτυχή εφαρμογή στην υγεία. Πρώτον διότι οι στόχοι είναι πρόχειροι, οριζόντιοι και ανέφικτοι. Δεύτερον διότι η δραματική μείωση των ανθρώπινων υλικών και τεχνολογικών πόρων την οποία προβλέπει, δεν μπορεί να εξασφαλίσει επάρκεια υπηρεσιών χωρίς μείζονες διαρθρωτικές αλλαγές, όταν δεν έχουμε ένα οργανωμένο και συγκροτημένο πρόγραμμα διαρθρωτικών αλλαγών. Και τέλος, τα αποτελέσματα, πλην της μερικής λογιστικής επίτευξης των στόχων, δείχνουν ότι τόσο στο επίπεδο υγείας έχουμε αρχίσει να έχουμε εμφανή προβλήματα δυσμενών εξελίξεων αλλά όσο και στην επίδραση χρήσης των υπηρεσιών. Της λειτουργίας δηλαδή των μονάδων υγείας. Όπου υπάρχουνε μείζονες αρρυθμίες και οι οποίες θα εξελιχθούν τους επόμενους μήνες. Άρα κατά συνέπεια χρειαζόμαστε μια πολιτική διαρθρωτικών αλλαγών, σοβαρή, συγκροτημένη η οποία να λαμβάνει υπόψη τις περιοριστικές συνθήκες».
- Προφανώς ανατρέπεται το αρχικό επιχείρημα του υπουργείου Υγείας ότι η μείωση των δαπανών δεν θα επηρεάσει αρνητικά τις παρεχόμενες υπηρεσίες...
- «Αυτό θεωρητικά μπορεί να σταθεί, μόνο με αλλαγή της τεχνολογίας παραγωγής και μείζονες διαρθρωτικές αλλαγές οι οποίες δεν είναι ορατές επί του παρόντος. Μια βάση για παράδειγμα θα ήταν η δραματική μεταστροφή των πόρων στην πρωτοβάθμια φροντίδα. Αλλά το εγχείρημα του ΕΟΠΠΥ είναι ατελές και ασαφές...».
- Η «Επιτροπή Σοφών» στα τέλη Νοεμβρίου παραδίδει το πόρισμά της. Προβλέπονται «επιχειρησιακές» συγχωνεύσεις νοσοκομείων;
«Δεν προβλέπονται από την πολιτική του υπουργείου Υγείας ή από άλλα όργανα, επιχειρησιακές συγχωνεύσεις. Προβλέπεται ένας συντονισμός, εντός εισαγωγικών, δραστηριότητας με πρόσωπο το οποίο μπορεί να είναι πρόεδρος ή διοικητής σε περισσότερα νοσοκομεία και κατά συνέπεια να έχει καλύτερη πληροφόρηση κλπ. Στις 30 Νοεμβρίου θα περιμένετε από την Επιτροπή Ανεξάρτητων Εμπειρογνωμόνων, τη λεγόμενη Επιτροπή Σοφών, ένα πόρισμα για το πώς έχει πάει το μνημόνιο στην υγεία και ποιες είναι ο προοπτικές του συστήματος υγείας στο μέλλον».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου