Προς
Υπουργό Υγείας
κ. Άδ. Γεωργιάδη
Αθήνα 21/02/2014
Αρ. Πρωτ. :4
ΑΝΟΙΚΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ
Η αδικία της αυτόματης επιστροφής δαπανών (claw back) και οι ευθύνες του Ε.Ο.Π.Υ.Υ.
Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,
Επειδή η χώρα βρίσκεται σε βαθιά ηθική κυρίως κρίση σε όλους τους τομείς της κοινωνικής ζωής, συνέπεια της οποίας είναι η οικονομική κρίση που όλοι βιώνουμε, είναι αδήριτη ανάγκη για να εξέλθουμε απ’ αυτήν να συνειδητοποιήσουμε όλοι τις αιτίες που μας οδήγησαν σ’ αυτήν την κατάσταση και να ενεργήσουμε αταλάντευτα προς δύο συγκεκριμένες κατευθύνσεις, στην εφαρμογή του δικαίου αφενός και στην πάταξη της διαφθοράς αφετέρου.
Τα ιδιωτικά Ιατρικά Διαγνωστικά Κέντρα και Εργαστήρια είναι μονάδες παροχής υπηρεσιών Π.Φ.Υ. υποχρεωμένες να εκτελέσουν τις εργαστηριακές διαγνωστικές εξετάσεις που παραγγέλλουν οι κλινικοί ιατροί, χωρίς να έχουν τη δυνατότητα ν’ αρνηθούν την εκτέλεσή τους, γιατί θα έρθουν αντιμέτωπες με διοικητικές, αστικές και ενίοτε ποινικές ευθύνες. Ως εκ τούτου δεν είναι μόνο άδικο αλλά και ανήθικο να έρχεται η Πολιτεία και να περικόπτει αυθαίρετα, αυταρχικά, παράνομα και αντισυνταγματικά τις αποζημιώσεις που οφείλει στις μονάδες αυτές, από τις υπηρεσίες που έχουν παράσχει στους ασφαλισμένους του Ε.Ο.Π.Υ.Υ., οι οποίες περικοπές ξεπερνούν το 50% του τζίρου τους για το έτος 2013.
Επιπλέον τα Διαγνωστικά Κέντρα και Εργαστήρια λόγω της εργαστηριακής διαγνωστικής ιατρικής που παρέχουν στους ασφαλισμένους του Οργανισμού και στους πολίτες γενικότερα, έχουν την ιδιαιτερότητα ότι για να εκτελέσουν το έργο τους σε οποιονδήποτε πολίτη προσέρχεται στις εγκαταστάσεις τους, να δαπανούν ένα ποσό που ανέρχεται στο 30% του τζίρου τους και το οποίο οφείλεται στην αγορά αναλωσίμων υλικών και αντιδραστηρίων που είναι απαραίτητα για τη διενέργεια των διαγνωστικών εξετάσεων που παράγουν, χωρίς να υπολογίζουμε το κόστος αγοράς των πανάκριβων ιατρικών μηχανημάτων υψηλής τεχνολογίας και τα λειτουργικά έξοδα τα οποία απαιτούνται για την εύρυθμη λειτουργία τους.
Από την άλλη μεριά, τα Ιατρικά Διαγνωστικά Κέντρα και Εργαστήρια είναι οι ιδιωτικές μονάδες παροχής υπηρεσιών Π.Φ.Υ. οι οποίες εξυπηρετούν άμεσα, ποιοτικά και με αξιοπιστία αποτελεσμάτων την πλειοψηφία των ασφαλισμένων του Ε.Ο.Π.Υ.Υ, γι’ αυτό και τα προτιμούν το 96% των ασφαλισμένων του Οργανισμού, οι οποίοι χωρίς ταλαιπωρία κλείνουν το ραντεβού τους τηλεφωνικά και προσέρχονται την επόμενη ημέρα για να εκτελέσουν τις εξετάσεις τους σε χώρους καθαρούς και πολιτισμένους με αξιοπρέπεια και χωρίς αναμονές, την ίδια ημέρα ή το πολύ την επόμενη παραλαμβάνουν τα αποτελέσματα των εξετάσεων τους και όλα αυτά με μία μικρή συμμετοχή της τάξεως του 15% στο κόστος των εξετάσεων, σε τιμές που έχουν να αναπροσαρμοστούν από το 1991.
Και ενώ τα ιδιωτικά Διαγνωστικά Κέντρα και Εργαστήρια εξυπηρετούν σήμερα με τις παραπάνω προδιαγραφές 10 εκατ. περίπου ασφαλισμένους του Ε.Ο.Π.Υ.Υ., χωρίς να έχουν τη δυνατότητα άρνησης της παροχής υπηρεσιών υγείας, αφού όπως προαναφέραμε είναι υποχρεωμένα να εκτελέσουν τις διαγνωστικές εξετάσεις που παραγγέλλει ο κλινικός ιατρός ο οποίος προσδιορίζει και τον αριθμό των εξετάσεων που πρέπει να διενεργηθούν αλλά και το είδος αυτών των εξετάσεων, έρχεται η Πολιτεία και επιβάλλει ένα κλειστό προϋπολογισμό ύψους 300 εκ. ευρώ για το 2013, περικόπτοντας αυθαίρετα, αυταρχικά και παράνομα από τα Διαγνωστικά Κέντρα ό,τι ξεπερνά το ποσό αυτό, όταν μάλιστα το έτος 2009 μόνο για τους ασφαλισμένους του Ο.Π.Α.Δ. (Δημόσιοι υπάλληλοι και οι οικογένειες τους) που αριθμούσαν 1.300.000 άνθρωποι είχε πληρώσει 352 εκατ. ευρώ και όταν ο μέσος όρος της δαπάνης για εργαστηριακές εξετάσεις στις χώρες του Ο.Ο.Σ.Α. είναι 0,3% του Α.Ε.Π. κάθε χώρας, το οποίο υπολογιζόμενο στο σημερινό Α.Ε.Π. της χώρας μας (190 δις περίπου), ανέρχεται στο ποσό των 570 εκ. ευρώ τουλάχιστον.
Είναι ανήθικο λοιπόν να έρχεται το Υπουργείο Υγείας να ζητά να του επιστρέψουν χρήματα εκείνοι οι πάροχοι που δεν έχουν καμία ευθύνη για τις παραγγελίες των εργαστηριακών διαγνωστικών εξετάσεων, απεναντίας είναι υποχρεωμένοι να τις εκτελέσουν, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι όλες αυτές οι εξετάσεις είναι απαραίτητες να γίνουν, πλην όμως και σ’ αυτό το σημείο το βάρος ανήκει στην Πολιτεία η οποία είτε από ανικανότητα, είτε από αδιαφορία, είτε από σκοπιμότητα δεν έχει φροντίσει όλα αυτά τα χρόνια να δημιουργήσει έναν ισχυρό ελεγκτικό μηχανισμό ο οποίος δεν θα επιτρέπει στους επίδοξους καταχραστές του δημόσιου χρήματος, όπου υπάρχουν αυτοί, να ενεργούν ανεξέλεγκτα και ατιμώρητα μολονότι ο ΠΑ.Σ.Ι.ΔΙ.Κ. έχει πλειστάκις και από πολλά χρόνια προτείνει συγκεκριμένα μέτρα περιστολής της σπατάλης και της αρπαγής, με προεξάρχοντα τα Διαγνωστικά Πρωτόκολλα Παραπομπής και τα Θεραπευτικά Πρωτόκολλα Συνταγογράφησης, μέτρα που όλοι οι υπεύθυνοι τα έχουν ακούσει πολλές φορές, τα γνωρίζουν και τα αποδέχονται, αλλά κανένας δεν τα υλοποιεί.
Όσον αφορά το φαινόμενο της προκλητής ζήτησης, εάν και εφόσον υπάρχει, εμπίπτει στην αποκλειστική αρμοδιότητα και ευθύνη του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. να ανεύρει και να αποβάλλει αυτούς που το προκαλούν προστατεύοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο και τους ασφαλισμένους του αλλά και τους έντιμους και ευσυνείδητα συνεργαζόμενους με τον Οργανισμό παρόχους.
Ο Σύνδεσμός μας πιστός στις αρχές της ηθικής και της δικαιοσύνης, προσπαθώντας να στηρίξει την Π.Φ.Υ., έκανε μία υπεύθυνη πρόταση στον Υπουργό Υγείας, προσφέροντας δωρεάν τις παρακλινικές εξετάσεις και ιατρικές πράξεις οι οποίες υπερβαίνουν τον κύκλο εργασιών μας του έτους 2012, επαυξημένες με ένα ποσοστό της τάξεως του 15% για το 2013, ποσοστό το οποίο εκφράζει τον αριθμό των ασφαλισμένων των μικρότερων ταμείων που εντάχθηκαν στον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. κατά τη διάρκεια του 2012, λαμβάνοντας οπωσδήποτε μέριμνα για ειδικές περιπτώσεις παρόχων που για κάποιους πραγματικούς και αδιαμφισβήτητους λόγους πρέπει να εξεταστούν κατά περίπτωση.
Όλα τα στοιχεία που μας παρέδωσε ο Ε.Ο.Π.Υ.Υ. τα οποία αφορούν στο α’ εξάμηνο του 2013, καταδεικνύουν μία μέση αύξηση συγκριτικά με το αντίστοιχο α’ εξάμηνο του 2012 για μεν τα Διαγνωστικά Κέντρα εταιρείες σε ποσοστό 33,9%, για τα Διαγνωστικά Εργαστήρια ιδιώτες σε ποσοστό 56,6% και για τους κλινικοεργαστηριακούς ιατρούς ένα ποσοστό αύξησης 58,9%, γεγονός που συνηγορεί ότι κάποιοι έχουν κάνει μεγάλες υπερβάσεις οι οποίες δεν μπορούν να δικαιολογηθούν την κρίσιμη αυτή περίοδο που διέρχεται η χώρα μας και οι οποίοι προσδοκούν να τις μοιραστούν με τους έντιμους και ευσυνείδητα συνεργαζόμενους με τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. παρόχους.
Γνωρίζοντας όλα τα παραπάνω, είναι στο χέρι της Πολιτείας να προστατεύσει με την πρόταση μας τους έντιμους παρόχους και να οργανώσει τις υπηρεσίες του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. καλύτερα, δημιουργώντας ένα καθολικό και αξιόπιστο σύστημα μηχανογράφησης και ένα ισχυρό ελεγκτικό μηχανισμό, το κόστος του οποίου δεν θα πρέπει να μετακυλίεται στους ελεγχόμενους παρόχους μιας και είναι υποχρέωση του Οργανισμού, ενώ παράλληλα θα πρέπει να εξασφαλιστεί μεγαλύτερη χρηματοδότηση στον Οργανισμό για να πλησιάσει κάπως στον μέσον όρο των χωρών του Ο.Ο.Σ.Α., διαφορετικά όλο το σύστημα θα καταρρεύσει με τραγικές συνέπειες για τους ασφαλισμένους και τους συνεργαζόμενους με τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. παρόχους.
Μετά τιμής
Ο Πρόεδρος Ο Αντιπρόεδρος
Δρ Γεώργιος Βουγιούκας Ευάγγελος Κατσίκης
Ιατρός Ακτινολόγος Δικηγόρος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου