Capital.gr
Αύξηση 94% καταγράφουν σε μόλις επτά μήνες τα ληξιπρόθεσμα χρέη των δημόσιων νοσοκομείων: από 607 εκατ. το Δεκέμβριο στα 1,179 δισ. ευρώ τον Ιούλιο, όπως αναφέρεται στο προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού 2016 που κατατέθηκε στη Βουλή.
Το 2015 είχαν προβλεφθεί πιστώσεις ύψους ενός δισ. ευρώ για την αντιμετώπιση έκτακτων και επειγουσών δαπανών. Από τις πιστώσεις αυτές έχουν ήδη κατανεμηθεί σε διάφορες κατηγορίες δαπανών κονδύλια ύψους 698 εκατ. ευρώ. Στα ποσά αυτά έχει σχεδιασθεί και η ενίσχυση της επιχορήγησης των νοσοκομείων, ως αντιστάθμισμα των μειωμένων μεταβιβάσεων από τον ΕΟΠΥΥ και η διάθεση ποσού ύψους 250 εκατ. ευρώ για την κάλυψη της αυξημένης δαπάνης για το ΕΚΑΣ.
Όπως αναφέρεται στο προσχέδιο, ο προϋπολογισμός των νοσοκομείων και του ΠΕΔΥ ως προς το σκέλος των εσόδων αναμένεται ότι θα κινηθεί εντός των ορίων του αρχικού σχεδιασμού, παρά την παρατηρούμενη και στο τρέχον έτος υστέρηση των μεταβιβάσεων από το ασφαλιστικό σύστημα. Η υστέρηση αυτή πρόκειται να αντιμετωπιστεί μερικώς με πρόσθετες μεταβιβάσεις πιστώσεων από τον Τακτικό Προϋπολογισμό.
Προς το παρόν εμφανιζόμενη σημαντική σώρευση απλήρωτων υποχρεώσεων, οφείλεται κατά κύριο λόγο στη χρονική υστέρηση της απόδοσης των προϋπολογιζόμενων ποσών για επιχορηγήσεις από τον Τακτικό Προϋπολογισμό, γεγονός που αναμένεται να εξαλειφθεί πλήρως έως το τέλος του έτους.
Παράλληλα το υπουργείο Υγείας θα πρέπει να προχωρήσει στην επαναφορά προηγούμενων ρυθμίσεων και παρεμβάσεων στο χώρο της υγείας, με σκοπό τον έλεγχο των δημοσίων δαπανών και ειδικότερα στη βελτίωση της διαχείρισης των νοσοκομείων:
· αύξηση των ιδίων εσόδων των νοσοκομείων (επαναφορά του τέλους των 5 ευρώ ή άλλης ισοδύναμης παρέμβασης),
· διείσδυση των γενοσήμων φαρμάκων και στους ενδονοσοκομειακούς ασθενείς σε ποσοστό 50% το 2015 και έως 60% το Δεκέμβριο του 2016 επί του συνόλου,
· αύξηση του μεριδίου των προμηθειών φαρμακευτικών προϊόντων ανά δραστική ουσία από τα νοσοκομεία στα 2/3 επί του συνόλου έως το Δεκέμβριο του 2015 και στα 3/4 επί του συνόλου έως το Δεκέμβριο του 2016,
· περαιτέρω αύξηση του ποσοστού των συνολικών προμηθειών που διενεργούνται συγκεντρωτικά,
· κατάρτιση σχεδίου για την πλήρη εφαρμογή του συστήματος των Κλειστών Ενοποιημένων Νοσηλίων (ΚΕΝ) ή άλλης διεθνώς τυποποιημένης διαδικασίας κοστολόγησης των δραστηριοτήτων των νοσοκομείων.
Σύμφωνα με το προϋπολογισμό του 2015, η επιχορήγηση των νοσοκομείων για τις λειτουργικές τους δαπάνες είχε οριστεί στα 1,38 δισ. ευρώ, από1,6 δισ. ευρώ πέρσι, εκ των οποίων όμως έχουν λάβει μόνο κάτι παραπάνω 500 ευρώ, με την τελευταία τακτική επιχορήγηση, ύψους 60 εκατ. ευρώ, να δίνεται από την υπηρεσιακή κυβέρνηση.
Την ίδια ώρα, από τα στοιχεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού του ΕΟΠΥΥ προκύπτει αύξηση των υποχρεώσεών του, κυρίως στην κατηγορία των λοιπών παροχών ασθένειας (διαγνωστικές εξετάσεις, νοσήλια ιδιωτικών κλινικών, φυσικοθεραπείες, συμβεβλημένοι γιατροί, δαπάνες ασφαλισμένων ΕΟΠΥΥ) αλλά και στη φαρμακευτική δαπάνη. Το αυξημένο ύψος των υποχρεώσεων αυτών αντιμετωπίζεται, στο μεγαλύτερο μέρος του, με την εφαρμογή μηχανισμών αυτόματης επιστροφής (clawback) και κλιμακούμενου ποσοστού επιστροφής (rebate) ώστε να τηρηθούν τα καθορισμένα όρια δαπανών για τις συγκεκριμένες κατηγορίες.
Στα έσοδα, προβλέπεται αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών, η οποία οφείλεται κατά κύριο λόγο στην αύξηση του ποσοστού της εισφοράς για υγειονομική περίθαλψη, όλων των φορέων κύριας ασφάλισης από 4% σε 6% επί των κυρίων συντάξεων και στη θέσπιση αντίστοιχης εισφοράς στις επικουρικές συντάξεις (ν.4334/2015), με εκτιμώμενη απόδοση εσόδων ύψους 352 εκατ. ευρώ στο 2015 και 714 εκατ. ευρώ στο 2016.
Β. Κουρλιμπίνη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου