Σάββατο 14 Ιουλίου 2012

Έκθεση του ΟΟΣΑ για την υγεία

του Αιμίλιου Νεγκή

Συγκλονιστικά στοιχεία για φακελάκια, μίζες γιατρών και αδικαιολόγητα υψηλές δαπάνες για φάρμακα στην Ελλάδα, αναφέρει έκθεση του Οργανισμού για την Οικονομική Συνεργασία & Ανάπτυξη (ΟΟΣΑ).


Η έκθεση φέρει τον τίτλο "Health Care System In Greece" και εκπονήθηκε στα πλαίσια ευρύτερης αξιολόγησης του δημόσιου τομέα της χώρας μας, την οποία ζήτησε η ίδια η ελληνική κυβέρνηση από τον ΟΟΣΑ. Για το σκοπό αυτό, εμπειρογνώμονες του οργανισμού βρέθηκαν προ μηνών στην Αθήνα και πραγματοποίησαν συναντήσεις με περισσότερα από 230 υψηλόβαθμα στελέχη της δημόσιας διοίκησης, καθώς και επιλεγμένους επιστήμονες.


Οι χαρακτηρισμοί, που χρησιμοποιούν οι ξένοι εμπειρογνώμονες για το ΕΣΥ είναι ότι είναι χωρίς λόγο γραφειοκρατικό, πολύπλοκο, σπάταλο, υπερσυγκεντρωτικό, άδικο, αναποτελεσματικό και διεφθαρμένο. Γενικά, χαρακτηρίζουν σοβαρή την κατάσταση, τόσο από ιατρική όσο και από οικονομική σκοπιά. Και το πιο δυσάρεστο τονίζουν είναι ότι το πιο πιθανό είναι πως η κατάσταση θα συνεχιστεί, καθώς δεν διέκριναν ίχνη εσωτερικών πολιτικών ή κοινωνικών δυνάμεων, οι οποίες μπορούν να οδηγήσουν σε σημαντική αλλαγή.


Η Ελλάδα παίρνει αρνητικό βαθμό και στους τρεις δείκτες, που χρησιμοποιούνται διεθνώς στην αξιολόγηση των συστημάτων υγείας: το προσδόκιμο επιβίωσης κατά τη γέννηση, το ποσοστό των δαπανών υγείας επί του ΑΕΠ και το ποσοστό των δαπανών υγείας, που καλύπτονται από το κράτος. Ας δούμε όμως ορισμένα βασικά σημεία της έκθεσης:
  • Ενώ πριν από 50 χρόνια, η Ελλάδα ήταν στη δεύτερη θέση όσον αφορά στο προσδόκιμο επιβίωσης κατά τη γέννηση με 69,9 χρόνια, σήμερα, έχει πέσει στην 15η θέση με 79,3 χρόνια. Την ίδια ώρα το κόστος συνεχώς διογκώνεται ανεξέλεγκτα και μάλιστα χωρίς εμφανή οφέλη για τη χώρα σε όρους βελτίωσης της υγείας του πληθυσμού.
  • Την περίοδο από το 1990 μέχρι σήμερα, η Ελλάδα είχε τη μεγαλύτερη - συγκριτικά με όλες τις άλλες χώρες του ΟΟΣΑ - αύξηση των δαπανών υγείας (σχεδόν 4% του ΑΕΠ), ενώ ταυτοχρόνως είχε τη μικρότερη αύξηση στο προσδόκιμο επιβίωσης κατά τη γέννηση μαζί με την Ολλανδία (μόνο 2 χρόνια).
  • Για την παραοικονομία οι εμπειρογνώμονες αναφέρουν ότι δέχθηκαν αναφορές πως ανέρχεται στο 29% επί των συνολικών δαπανών υγείας. Αν αυτό αληθεύει, τονίζουν, τότε η Ελλάδα δαπανά για την υγεία 12,9% επί του ΑΕΠ, κατέχοντας τη δεύτερη θέση πίσω από τις ΗΠΑ και μπροστά από την Ελβετία.
  • Η έκθεση αναφέρει ότι δημοσκόπηση έχει δείξει πως το 49% των Ελλήνων-ασθενών, που έχουν νοσηλευτεί σε δημόσιο νοσοκομείο, έχουν δηλώσει πως πλήρωσαν απευθείας το γιατρό τους.
  • Κατά την έκθεση, σε τουριστικές περιοχές της χώρας, έχει αναφερθεί ότι υπάρχει ένα οργανωμένο δίκτυο, στο οποίο συμμετέχουν ξενοδοχεία, ταξί, γιατροί και ιδιωτικές κλινικές. Οι γιατροί λαμβάνουν αμοιβή 200 ευρώ για μία απλή επίσκεψη και οι κλινικές έως και 3.000 ευρώ την ημέρα για μία «απλή» ασθένεια.
  • Το νέο, κεντρικό σύστημα προμηθειών δεν μπορεί να επιταχύνει τις διαδικασίες, ούτε να προσφέρει εξοικονόμηση 500 εκατ. ευρώ, όπως έχει υποσχεθεί η κυβέρνηση.
  • Επίσης, τονίζει με έμφαση ότι ο ΟΟΣΑ δεν έλαβε επισήμως απάντηση στο αίτημα, που υπέβαλλε στην ελληνική πλευρά για πληροφορίες σχετικά με τις διαφορές στις τιμές προϊόντων ανάμεσα σε κρατικά και ιδιωτικά νοσοκομεία... Αναφέρει πάντως ότι ανεπίσημες εκτιμήσεις αναβιβάζουν τη διαφορά από 50% έως και 300%!
  • Η έκθεση υπογραμμίζει ότι η διαχείριση ενός νοσοκομείου και κατ' επέκταση του συστήματος υγείας είναι σε όλες τις χώρες, ένα δύσκολο εγχείρημα. Σε παγκόσμιο επίπεδο είναι πλέον κοινός τόπος ότι τα συστήματα υγείας πρέπει να λειτουργούν αποκεντρωμένα, ώστε η διαχείρισή τους να είναι πιο αποδοτική.
  • Σύμφωνα με την έκθεση, στη χώρα μας οι δαπάνες για φάρμακα είναι αδικαιολόγητα υψηλές και γι' αυτό συστήνεται έλεγχος της συνταγογράφησης και προώθηση των γενόσημων (αντιγράφων) φαρμάκων. Όπως αναφέρει, οι συνταγές γενόσημων αντιπροσωπεύουν μόλις το 10% της φαρμακευτικής αγοράς, σε σύγκριση με το 60% στη Γερμανία. Παλαιά, αλλά αποτελεσματικά σκευάσματα δεν συνταγογραφούνται. Η κυβέρνηση δεν έχει προσπαθήσει να εξηγήσει ότι τα γενόσημα είναι εξίσου αποτελεσματικά με τα γνήσια σκευάσματα.
Κάντε κλικ εδώ για το πλήρες κείμενο στα αγγλικά.

Ποια μέτρα πρέπει να ληφθούν
Σύμφωνα με τους εμπειρογνώμονες του ΟΟΣΑ, για να βελτιωθεί το ελληνικό σύστημα υγείας, χρειάζεται επειγόντως η λήψη μέτρων σε τέσσερις τομείς.
  1. Συλλογή πληροφοριών. Προτείνουν τη συλλογή δεδομένων σε τακτική βάση για τη νοσηρότητα του πληθυσμού, καθώς και για τη χρήση των υπηρεσιών υγείας (εισαγωγές στα νοσοκομεία, επισκέψεις ασθενών σε εξωνοσοκομειακές υπηρεσίες κλπ.) Ακόμη, συστήνουν τον έλεγχο της ποιότητας των στατιστικών στοιχείων, που αφορούν τη θνησιμότητα. Προς την ίδια κατεύθυνση, τονίζουν την ανάγκη:
    • η χώρα να γνωρίζει με ακρίβεια ποια φάρμακα συνταγογραφούνται από τους γιατρούς και ποια καταναλώνονται από τους ασθενείς.
    • Να αναπτύξουμε κατάλληλη κωδικοποίηση, με την οποία να μετριούνται οι δραστηριότητες των γιατρών στα νοσοκομεία, στα κέντρα υγείας, τα διαγνωστικά κέντρα, τα εργαστήρια και τα ιδιωτικά ιατρεία.
    • Να υιοθετήσουμε ένα ειδικό σύστημα αποζημίωσης των νοσοκομείων ανά διαγνωστική ομάδα, το οποίο αποκαλείται DRG και εφαρμόζεται στο εξωτερικό, με σκοπό να καταγράφονται οι νοσοκομειακές δραστηριότητες. Ο εξοπλισμός δεν είναι πρόβλημα καθώς αρκεί ένα μόνο PC σε κάθε νοσοκομείο για τη συλλογή των πληροφοριών.
  2. Ανάπτυξη διαχειριστικών εργαλείων. Εδώ προτείνουν την ευρεία χρήση ενός διπλοεγγραφικού λογιστικού συστήματος και ενός μηχανογραφικού συστήματος σε κάθε υγειονομικό φορέα. Ακόμη, να δημιουργηθεί μία διαδικασία πιστοποίησης όλων των δημόσιων και ιδιωτικών νοσοκομείων, καθώς και ένας ανεξάρτητος φορέας, ο οποίος θα αναλάβει την υλοποίηση της πιστοποίησης.
  3. Παροχή αυτονομίας στους φορείς υγείας και τον έλεγχό τους. Προτείνεται να υπάρξει νόμος, ο οποίος θα κάνει τα νοσοκομεία ανεξάρτητα, τόσο ώστε να μπορούν να είναι αυτοδιαχειριζόμενα. Στο ίδιο μήκος κύματος, η έκθεση συστήνει:
    • Παροχή σταθερότητας και διαφάνειας στην αποζημίωση των νοσοκομείων από τα ασφαλιστικά ταμεία.
    • Έλεγχος της αποδοτικότητας και της αποτελεσματικότητας κάθε νοσοκομείου.
    • Έλεγχος της συνταγογράφησης των φαρμάκων.
  4. Προγραμματισμός των πόρων σύμφωνα με τις ιατρικές και υγειονομικές ανάγκες. Στον τομέα αυτό, τονίζεται ότι χρειάζεται προγραμματισμός των ανθρωπίνων πόρων: γιατρών, νοσηλευτών, ειδικών δημόσιας υγείας, λογιστών, ιατρικών μηχανικών και ειδικών λογισμικού. Ακόμη, απαιτείται σχεδιασμός της αλλαγής των ιατρικών υπηρεσιών, σύμφωνα τόσο με τις στατιστικές της δημόσιας υγείας όσο και της ιατρικής τεχνολογίας.
HEALTH VIEW

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου