Παρασκευή 15 Ιανουαρίου 2016

ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ & ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ «ΠΕΛΑΤΩΝ»

Δημήτρης Ν.Πατσάκης,6.1.16

Μέχρι και την στιγμή που εκτύπωσα το σώμα του Ν/σ για την –αναγκαία- Ασφαλιστική μεταρρύθμιση, είχα την ελπίδα επιβολής της φρόνησης και του ορθού λόγου, τουλάχιστον ως προς τις βασικές συνιστώσες ενός κατά πλειοψηφία αποδεκτού μέτρου.

Mea culpa!! Οι συντάκτες του βασικού μέρους του υπό συζήτηση Ν/σ, είναι μάλλον, είτε ξένοι προς την ασφαλιστική πραγματικότητα, την πολυπλοκότητα κανόνων, εισφορών & παροχών είτε –ελπίζω να σφάλλω- προαγωγοί (Σ.Σ. με την κατά το δοκούν έννοια της λέξης) της απαξίωσης της Δημόσιας Κοινωνικής Ασφάλισης και της αβρόχοις ποσί υιοθέτησης και πρόκρισης της Ιδιωτικής.

Εδώ και αρκετό καιρό, είμαστε όλοι δέκτες, του «Παραδείσου» που υπόσχεται, δίκην «παρθένων της Εδέμ», το σύνολο του Ασφαλιστικού κλάδου, αρχής γενομένης από τα «πακέτα» Υγείας. Μετά την ανάγνωση του Ν/σ, το μόνο βέβαιο είναι πως οι Δ/νσεις Πωλήσεων θα διοργανώσουν ταχύρρυθμα σεμινάρια αποδόμησης ακόμη και των θετικών μέτρων που σταχυολογούνται στις 170 σελίδες του Ν/σ.

Συμπερασματικά, οι «σοφίες» των συντακτών (1) του εν λόγω κειμένου, συνοπτικά εισάγουν:

-Αναντιστοιχία εισφορών & ασφαλιστικής ηλικίας με την αποδοτέα σύνταξη

-«Άφεση αμαρτιών» όσων «πρόκαμαν» να καταθέσουν («Θεία» φώτιση ή in-side ενημέρωση;) αιτήσεις συνταξιοδότησης προ της 18/8 τ.έ.

-«Ισοπέδωση», ως προς τις προϋποθέσεις πρόωρης συνταξιοδότησης, κατά βάση μητέρων ανηλίκων έως 31.12.2010 και τρέχουσας ηλικίας 55 ετων circa.

-Αρκετές εξαιρέσεις ή «στρογγυλέματα» όσων, χωρίς να έχουν καταβάλει λογικές ασφαλιστικές εισφορές, υπάγονται προκλητικότατα σε ευνοϊκότερα ασφαλιστικά καθεστώτα.

-Ομαδοποίηση (ή μάλλον, «τσουβάλιασμα») του συνόλου των υποκειμένων της Δημόσιας Ασφάλισης, αδιαφορώντας 

-Για το ύψος των εισφορών που κατέβαλαν/θα καταβάλουν σε βάθος χρόνου

-Για την σχέση ενεργών (εισφερόντων)/ συνταξιούχων (ωφελουμένων) ασφαλισμένων

-Για το ύψος των εισφορών τους σε σχέση με τις μέσες συντάξεις που απολαμβάνουν ή θα απολάμβαναν, με βάση τα παλαιότερα νομοθετήματα

Για να γίνει περισσότερο κατανοητό το πλήθος και η ποιότητα των αντιρρήσεων που αφορούν στην ποιότητα και βιωσιμότητα του συνολικού σκεπτικού που φιλοδοξεί να ρυθμίσει το κοντινού ορίζοντος ασφαλιστικό μέλλον, ορισμένα στοιχεία είναι ,ίσως, απαραίτητα:

Στην διάρκεια του 25μήνου Ιουνίου 2013-Ιουλίου 2015, με βάση τα επίσημα στοιχεία της βάσης δεδομένων «ΗΛΙΟΣ», το σύνολο των εντολών –κύριας- σύνταξης, παρέμεινε σταθερό. Η σταθερότητα όμως δεν ίσχυσε και για τους επί μέρους Φ.Κ.Α. Συγκεκριμένα:

Ενώ, η καθαρή μεταβολή του συνόλου των συντάξεων ήταν μόλις 0,86% (πλέον 24.658 εντολές), οι συντάξεις γήρατος κυμανθηκαν μεταξύ -9,94 (Τ.Σ.Α) & 25,04% (Τ.Σ.Μ&Ε.Δ.Ε). Οι –συνήθως πρόωρες- συντάξεις λόγω ανικανότητας, ενώ μειώθηκαν συνολικά κατά -1,68% (-4.604 εντολές), κυμάνθηκαν μεταξύ 784(!!!!) & -13,96% (Δημόσιο). Τέλος, οι συντάξεις «θανάτου» αυξήθηκαν κατά 2,28% (πλέον 13.240 εντολές).


Διαχρονική μεταβολή συνόλου κ.σ. (Ιούνιος 2013-Ιούλιος 2015)
Φ.Κ.Α/Περίοδος



Μεταβολή
25μήνου



Κατηγορία
Γήρατος
δ
Θανάτου
δ
Αναπηρίας
δ
Σύνολο
δ
1.Δημόσιο (Γ.Λ.Κ)
30.960
9,85%
-7.961
-6,62%
-2.681
-13,96%
20.318
4,48%
2.1. Ι.Κ.Α(Ιδιωτ.τομέας)
19.125
2,79%
8.308
3,12%
2.742
2,61%
30.468
2,88%
2.2. Ι.Κ.Α(συγχ/ντες Φ.Κ.Α)
2.984
2,88%
1.758
6,87%
133
3,41%
4.926
3,70%
3.1 Ο.Α.Ε.Ε/Τ.Ε.Β.Ε
14.347
10,22%
5.246
6,88%
2.211
9,73%
22.358
9,27%
3.2 Ο.Α.Ε.Ε/Τ.A.E.
-2,336
-7,64%
-324
-1,95%
-80
-2,62%
-2.719
-5,37%
3.3 Ο.Α.Ε.Ε/Τ.A.N.Π.Υ.
144
11,32%
21
3,69%
-1
-1,43%
172
9,00%
4.Ο.Α.Ε.Ε/Τ.Σ.Α.
-2,811
-9,84%
-479
-2,20%
-337
-8,18%
-3.627
-6,65%
4.1 Ε.Τ.Α.Α/Τ.Σ.Μ&Ε.Δ.Ε.
3.780
25,04%
505
8,16%
220
22,75%
4.505
20,25%
4.2 Ε.Τ.Α.Α/Τ.Σ.Α.Υ.
2.239
16,83%
1.900
29,53%
439
783,93%
4.470
22,46%
4.3 Ε.Τ.Α.Α/Ταμείο Νομικών
1.326
9,91%
469
7,41%
77
11,94%
1.872
9,20%
5.Ε.Τ.Α.Π-Μ.Μ.Ε.
581
13,46%
111
7,25%
103
36,27%
795
12,97%
6.Ο.Γ.Α.
-54,873
-8,74%
2.566
25,62%
-7.318
-6,64%
-59.624
-7,97%
7.Ν.Α.Τ.
-264
-0,60%
1.120
5,17%
-112
-2,70%
744
1,06%
Μερικό σύνολο κ.συντάξεων
15.202
0,75%
13.240
2,28%
-4.604
-1,68%
24.658
0,86%
Πηγή: Βάση δεδομένων "ΗΛΙΟΣ" (επεξεργασία από συντάκτη)
Παράλληλα, η διατήρηση εξοργιστικά ευνοϊκών «πακέτων» που είχαν ως «κεκτημένα» κατοχυρώσει οι «πληττόμενοι» του Δημοσίου και των Δ.Ε.Κ.Ω, επέτρεψαν την πρόωρη αποχώρηση χιλιάδων ασφαλισμένων, σε αντίθεση με την πλειοψηφία των «συναδέλφων» τους του ιδιωτικού τομέα.

Νέοι συντ/χοι (Ιούνιος 2013-Ιούλιος 2015)





Φ.Κ.Α/Ηλικία
Ι.Κ.Α(Ι.Τ)
Ι.Κ.Α(συγχ.)
Δημόσιο
Ο.Α.Ε.Ε.
Ο.Γ.Α.
Ε.Τ.Α.Α.
Ν.Α.Τ.
Ε.Τ.Α.Π-Μ.Μ.Ε.
Γ.Σ.
25
3,26%
3,46%
2,71%
1,27%
8,75%
5,00%
4,39%
2,22%
3,41%
26-50
7,09%
5,41%
8,85%
2,89%
11,89%
7,74%
10,16%
17,49%
7,28%
51-55
13,94%
18,31%
21,54%
4,16%
7,68%
7,36%
16,24%
21,43%
14,29%
56-61
30,57%
48,88%
35,57%
21,34%
14,87%
25,37%
19,49%
32,51%
30,37%
62-67
22,65%
10,35%
27,26%
29,85%
25,60%
32,37%
16,33%
12,81%
21,54%
68-73
8,73%
4,29%
6,05%
17,88%
26,33%
12,33%
12,90%
3,69%
10,22%
73+
13,77%
9,28%
9,29%
22,60%
4,87%
12,33%
20,49%
8,87%
12,86%

Ακόμη και στην περίπτωση όπου οι εισφορές των τελευταίων ήταν ίσες ή και υψηλότερες του Ι.Κ.Α (20% συνολικά επί των μικτών αποδοχών), η μικρότερη ηλικία και το μεγαλύτερο προσδόκιμο ζωής, δυναμιτίζει σε βάθος χρόνου την πιθανότητα επιβίωσης του συστήματος χωρίς επιπλέον «τσεκουρώματα».

Πώς μπορεί να «σταθεί» η ισορροπία εισφορών-παροχών, την στιγμή κατά την οποία η –μέση- σύνταξη που καταβάλλει το Γ.Λ.Κ. είναι % υψηλότερη από την αντίστοιχη του ιδιωτικού τομέα;

Ποιος μπορεί να δικαιολογήσει επαρκώς την εσαεί καταβολή της σύνταξης π.χ. σε Δ.Ε.Η ή Ο.Τ.Ε. όταν ,ήδη από ετών, οι συνταξιούχοι είναι περισσότεροι από τους ενεργούς ασφαλισμένους;

Η κατάργηση των «υπέρ τρίτων» φόρων, που υποστήριζε Φ.Κ.Α. κυρίως ελεύθερων επαγγελματιών, έναντι είτε χαμηλών εισφορών (παλαιών ασφαλισμένων) είτε δυσμενούς σχέσης ενεργών/συνταξιούχων και αναλογικά υψηλών συντάξεων, δεν είναι δυνατόν να αντικατασταθεί από το 20% επί των εισοδημάτων των τελευταίων, ιδιαίτερα μάλιστα με το «δάπεδο» της κατώτερης εισφοράς του μισθωτού του ιδιωτικού τομέα.

Απορία: Η Πολιτεία, έχει εγγράψει στον Π/Υ του 2016 την κατά νόμο εισφορά της (13,33%) στον Ε.Φ.Κ.Α. ή το «αφήνει» για την επόμενη Κυβερνηση;

Έπεται συνέχεια………

(1) Το αίτημα της πληροφόρησης περί των συντακτών των Ν/σ, συνιστά πρόσβαση σε «Δημόσια δεδομένα» ή εντάσσεται στα «Άκρως Απόρρητα» για την Εθνική Ασφάλεια;»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου