ΑΠΟ TΙΣ ΠΡΩΤΕΣ εξαγγελίες του νέου υπουργού Υγείας είναι η αναδιοργάνωση του ΕΣΥ, τα KEN και ο κλινικός έλεγχος οι οποίες ενδύονται με ενθουσιασμό για να γίνουν αλλαγές που χρονίζουν, αλλά στην πράξη ξεχάσθηκαν τον τελευταίο χρόνο.
Όμως, η πολιτική και η διοίκηση στις μέρες μας πρέπει να έχουν άμεσα συνέχεια. Όσα έγιναν (2010-12) ήταν αναγκαιότητα ετών και πρέπει να ολοκληρωθούν, αφού προφανώς βελτιωθούν.
Αναλυτικά:
l.Ύστερα από μελέτες και διάλογο, εγκρίθηκαν πέρυσι 85 ενιαίοι οργανισμοί νοσοκομείων του ΕΣΥ, που αποτυπώνονται σε περίπου 35.000 πραγματικές (και όχι εικονικές) κλίνες του ΕΣΥ και 100.000 οργανικές θέσεις, στις οποίες πια υπηρετούν κάτω από 90.000 άτομα.
Αυτά σε περίπου 1.400 κλινικές (και όχι 2.000 που είχε δημιουργήσει το πελατειακό σύστημα), με 25 κλίνες ανά κλινική, πλέον εργαστηρίων (ενιαίο βιο-παθολογικό και ακτινοδιαγνωστικό εργαστήριο, ανά ενιαίο νοσοκομείο). To ερώτημα που ανακύπτει είναι γιατί όλα αυτά δεν υλοποιήθηκαν έως το τέλος του 2012; Δεν υπήρχε χρόνος; Δεν μπορούσαν να γίνουν βελτιώσεις; Δεν ήταν αντιληπτό ότι η ορθολογική κατανομή πόρων βελτιώνει την πρόσβαση των ασθενών, τη διαχείριση του προσωπικού χωρίς διαθεσιμότητες, αλλά και την οικονομική του βιωσιμότητα; Προφανώς όλα μπορούσαν να γίνουν. Τους λόγους ας τους αναζητήσει ο καθένας στις αιτίες που έφτασαν τη χώρα στο σημείο μηδέν.
2. Η προσπάθεια εφαρμογής των Κλειστών Ενοποιημένων ή Ελληνικών Νοσηλίων (KEN) αντικατέστησε έναν κάκιστο τρόπο τιμολόγησης των νοσηλειών που επικράτησε για μια 20ετία. Ήταν η προσπάθεια δεκάδων επιστημόνων και επαγγελματιών του ΕΣΥ (όπως και το esy.net; που το στήριξε) για έναν και πλέον χρόνο. Είχε προβλήματα; Προφανώς ναι. Διέθετε όμως έντονα τα στοιχεία ενός κεντρικού σχεδιασμού και μιας ολοκληρωμένης εφαρμογής σε όλα τα νοσοκομεία. Και μπορούσε να διορθωθεί, όπως συνέβη δύο φορές πριν από τις εκλογές, αλλά περιέργως μετά σταμάτησε. Τα περίπου 750 KEN έχουν ελληνική ορολογία (π.χ. σκωληκοειδεκτομή), που έλαβε υπόψη την αυστραλιανή, τη γερμανική, την αμερικανική, ακόμα και τη σκοπιανή (!) ορολογία, ενώ είχε τη σύμφωνη γνώμη του ΚΕΣΥ, του ΕΟΠΥΥ και, κυρίως, έγκριτων γιατρών ανά ειδικότητα, αλλά και την ενημέρωση στελεχών του ιδιωτικού τομέα.
Αυτά αναφέρονται στην αναθεωρημένη έκδοση ΚΥΑ του 2012, ενώ οι σχετικοί φάκελοι βρίσκονται στις εκδότριες Αρχές, και ανάλογο υλικό είναι αναρτημένο στην ιστοσελίδα του υπ. Υγείας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι τα Καρδιολογικά KEN Κ12Μ και Κ12Χ, που από «τοποθέτηση ή αντικατάσταση βηματοδότη με και χωρίς περιπλοκές» μετονομάστηκαν σε «εμφύτευση βηματοδότη»....Όλα τα KEN κοστολογήθηκαν σε ελληνικά δημόσια νοσοκομεία, λαμβάνοντας υπόψη διευθετημένο συντελεστή βαρύτητας και τον τότε λειτουργικό προϋπολογισμό του ΕΣΥ: Τέλος, η διαδικτυακή εφαρμογή με τις αντιστοιχίσεις διαγνώσεων (ICD-10) και ιατρικών πράξεων είναι ακόμα στη βάση δεδομένων του υπουργείου Υγείας. Πρέπει να τονισθεί ότι όλα αυτά έγιναν χωρίς κόστος για το Δημόσιο, παρά μόνο με το μεράκι του προσωπικού που εκπαιδεύθηκε, π.χ. γιατροί και νοσηλευτές των ομάδων που τα διαχειρίζονταν, αλλά και διοικητικών-πληροφορικών που τα εφάρμοσαν.
Αντίθετα, έργα ΕΣΠΑ που εγκρίθηκαν για την ολοκλήρωση και βελτίωσή τους ακόμα καρκινοβατούν, όπως και τα KEN! Γιατί; Η απάντηση είναι πάλι παραπλήσια, αλλά εδώ προστίθεται και η θέση της επιστημονικής κοινότητας: θα τα κάνουμε από την αρχή καλύτερα. N α i, αλλά. Πότε και πώς;
3. Μια τρίτη, συναφής με τα παραπάνω, αναγκαιότητα είναι ο κλινικός (εσωτερικός) έλεγχος. Προϋποθέτει 1.400 κλινικούς διευθυντές (κι όχι 3.000-4.000), που μπορούν να τοποθετηθούν άμεσα έπειτα από αξιολόγηση, και τα 750 πρωτόκολλα για κάθε ανάλογο KEN, που οι ιατρικές επιστημονικές εταιρείες πρέπει, ως θεσμικοί φορείς, να τα παραδώσουν άμεσα, όπως έγινε σε ανεπτυγμένα συστήματα υγείας.
Χρειάζεται κλινικός (εξωτερικός) έλεγχος κι από ποιον; Ναι, από τον ΕΟΠΥΥ που πληρώνει!
Πώς θα γίνει; Από τους ελεγκτές του που βρίσκονται στα νοσοκομεία, αφού εκπαιδευθούν και ενισχυθούν από πλεονάζοντες συναδέλφους τους.
Θα μπουν ιδιωτικές εταιρείες γι' αυτό; Από τα νοσοκομεία ή τον ΕΟΠΥΥ; Προφανώς όχι από τα νοσοκομεία που χρειάζονται τα όποια χρήματα για τη διατήρηση και βελτίωση των λογιστικών και πληροφοριακών συστημάτων τους. Πιθανόν ναι από τον ΕΟΠΥΥ, αλλά για να οργανώσουν, να βοηθήσουν και να δώσουν τεχνογνωσία στους ανωτέρω.
Συμπληρωματικά με όσα αναφέρθηκαν πρέπει να είναι στην ατζέντα:
a. Η δημιουργία επτά περιφερειακών και 85 νοσοκομειακών προϋπολογισμών, με βάση τα KEN κάθε νοσοκομείου και το προσωπικό.
β. Η επανασύσταση της ΕΠΥ ως ανεξάρτητης κεντρικής Αρχής με περιφερειακές δομές, γιατί το σύστημα προμηθειών έχει σχεδόν καταρρεύσει.
Ποιος θα τα κάνει όλα αυτά και άλλα πολλά (π.χ. ΕΟΠΥΥ και ΠΦΥ);
'Ενας αποφασισμένος υπουργός που θα έχει στρατηγική, με μια διοίκηση που θα την αφήσει ή θα τη δημιουργήσει αξιοκρατικά, που να μπορεί, να θέλει, να ξέρει και να δρα.Έχουμε ελπίδες; Ναι, λίγες και τελευταίες! Αλλιώς θα ξαναλέμε οι Γερμανοί ξανάρχονται ή ο ιδιωτικός τομέας θα μας σώσει. Ας είμαστε συγκρατημένα αισιόδοξοι, βοηθώντας όπου και όπως μπορούμε!
Νίκος Πολύζος Αναπληρωτής Καθηγητής, Πρώην Γενικός Γραμματέας Υπουργείου Υγείας - ΕΠΕΝΔΥΤΗΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου