Τετάρτη 17 Δεκεμβρίου 2014 - HEALTH REPORT.GR
Γράφει η Άννα Μαστοράκου, Πρόεδρος Ιατρικού Συλλόγου Πατρών
- Όλοι απροστάτευτοι από την απεριόριστη εύνοια της πολιτείας στο επιχειρηματικό κεφάλαιο -
Και ενώ η Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας καταποντίζεται από ανύπαρκτες και άστοχες μεταρρυθμίσεις, η επιβολή των μέτρων του clawback και των κουρεμάτων στον ευρύτερο εργαστηριακό τομέα αναδρομικά από τις αρχές του 2013, έχουν οδηγήσει τις ιδιωτικές εργαστηριακές δομές και τα ιατρεία σε συνθήκες εργασίας κάτω του κόστους λειτουργίας τους.
Το Υπουργείο Υγείας και ο ΕΟΠΥΥ διαβεβαιώνουν τους ασφαλισμένους ότι υπάρχει μεγάλη σπατάλη στην παραγωγή των παρακλινικών και εργαστηριακών εξετάσεων, παραλείποντας οδυνηρές αλήθειες:
1.Υποχρηματοδότηση Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας (ΠΦΥ). Ο μέσος όρος χρηματοδότησης για τον ιδιωτικό διαγνωστικό τομέα που εξυπηρετεί πάνω από το 70-80% των ασφαλισμένων, βάσει του πληθυσμού έπρεπε να είναι της τάξεως των 570 εκατομμυρίων βάσει των στοιχείων του ΟΟΣΑ. Ο ΕΟΠΥΥ διαθέτει συνολικά 320 εκατομμύρια. Η χρηματοδότηση της ιδιωτικής ΠΦΥ για κλινικό έργο και εργαστηριακό τομέα, αντιστοιχεί σε λιγότερο από 8% του προϋπολογισμού ΕΟΠΥΥ.
2. Οι περικοπές του προϋπολογισμού του ΕΟΠΥΥ για το 2015 αφήνουν πολύ λίγα περιθώρια επιλογών για τους ασφαλισμένους που έχουν ιδιαίτερα περιορισμένες οικονομικές δυνατότητες και αδυναμία κάλυψης του χρηματοδοτικού κενού.
3. Εξυπηρέτηση χωρίς χρηματοδότηση. Η μεταρρύθμιση της ίδρυσης του ΠΕΔΥ το 2014, δημιούργησε μεγάλο κενό στην εξυπηρέτηση των ασφαλισμένων σε διαγνωστικές εξετάσεις. Οι τελευταίοι απευθύνθηκαν στον ιδιωτικό τομέα χωρίς να έχει προβλεφθεί αντίστοιχη αύξηση του προϋπολογισμού του ΕΟΠΥΥ για την κάλυψη των υπαρκτών αναγκών, όπως έγινε πχ με τις επισκέψεις. Κατά τον ΕΟΠΥΥ, υπήρξε « ανεξήγητη υπέρβαση » (!) του προϋπολογισμού κατά 50% το πρώτο εξάμηνο του 2014.
4. Αδειοδοτήσεις νέων ακτινολογικών μηχανημάτων σε «τάγμα επιλεγμένων» του εκάστοτε Υπουργού Υγείας. Η πολυδιαφημιζόμενη πάταξη της υπερσυνταγογράφησης των παρακλινικών πράξεων, των αξονικών και μαγνητικών τομογραφιών της χώρας έρχεται σε πλήρη ρήξη με την απόφαση του Υπουργείο Υγείας για απελευθέρωση των πληθυσμιακών περιορισμών αδειοδότησης για νέα ακτινολογικά μηχανήματα και για την έγκριση ίδρυσης αιμοληπτηρίων χωρίς τις αντίστοιχες προδιαγραφές διαγνωστικού εργαστηρίου. Προφανώς λαμβάνονται αποφάσεις μετά από πίεση γνωστών μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων, λειτουργώντας πάντα εις βάρος της επιβίωσης των ατομικών ιατρείων.
5. Η αποτυχία των διαπραγματεύσεων του ιατρικού κόσμου με την πολιτική ηγεσία έγκειται στην ειλημμένη απόφαση της πολιτείας να εξυπηρετεί συγκεκριμένα συμφέροντα με έναν άξονα διάλυσης του ιστού της ΠΦΥ και παράδοσής της σε ολιγοπωλιακά συμφέροντα.
6. Ανάγκη προστασίας του ατομικού ιατρείου – ταφόπλακα με απόφαση της πολιτείας. Ενώ ο κύριος άξονας της διαπραγμάτευσης για το ανώτατο όριο (πλαφόν) ανά ιατρείο – εργαστήριο ήταν η εξασφάλιση της βιωσιμότητας των νέων ιατρών και μικρών ιατρείων – εργαστηρίων, βάσει του εξυπηρετούμενου πληθυσμού και βάσει πραγματικών αναγκών, τα όρια αποζημίωσης που τέθηκαν από τον ΕΟΠΥΥ, αποτελούν πράξη «χαριστικής βολής» αφανισμού των ελευθεροεπαγγελματιών ιατρών: Ανακοινώθηκαν εξαιρετικά χαμηλά όρια (πλαφόν) που αρχίζουν από 150 ευρώ για παρακλινικές εξετάσεις και από 500 ευρώ για τα νέα ή μικρά εργαστήρια, ποσά ασυμβίβαστα με την επιβίωσή τους.
7. Επιπρόσθετη χρηματοδότηση του ποσού των 24 εκατομμυρίων. Με ταχυδακτυλουργικές κινήσεις, τα χρήματα αυτά φαίνεται να διανεμήθηκαν αποκλειστικά στο νομό Αττικής, αφήνοντας ακάλυπτη την υπόλοιπη Ελλάδα, με απόφαση του Υπουργείου Υγείας. Δρομολογούνται ήδη νομικές αντιδράσεις από τους θιγόμενους φορείς.
8. «Ύποπτες δυσαναλογίες» : Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε ο Πρόεδρος του ΕΟΠΥΥ στη δημοσιότητα, προκύπτει μείωση 30% της υπέρβασης μετά από την εφαρμογή των διαγνωστικών πρωτοκόλλων κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2014, ενώ η υπέρβαση του προϋπολογισμού για το πρώτο εξάμηνο του 2014 ήταν 50%, μεσοσταθμικά 40-45% για το τρέχον έτος. Με την ανακοίνωση του ατομικού ορίου πλαφόν τα περισσότερα ατομικά ιατρεία και εργαστήρια έχουν πολύ μεγαλύτερο συνολικό κούρεμα της τάξεως του 50-60% ! Εύλογο το ερώτημα βάσει ποιου αλγόριθμου εκδόθηκαν τα ατομικά όρια και με ποιο τρόπο διενεργήθηκε ο επιμερισμός των κονδυλίων;
9. Αποικιοκρατική επιβολή δεσπόζουσας θέσης κρατικού μονοπωλίου με τριτοκοσμικές συνθήκες συνεργασίας : Εργασία 12 μηνών πληρώνεται με ποσό 6 μηνών και επισχέσεις εργασίας τιμωρούνται με καταγγελία της ατομικής σύμβασης.
10. Ληξιπρόθεσμες οφειλές και αδυναμία ελεγκτικού μηχανισμού: Στρατιές από «κουρεμένες» ληξιπρόθεσμες οφειλές και αδυναμία ελεγκτικού έργου συμπληρώνουν το λαβύρινθο της ασυδοσίας του κρατικού μονοπωλίου.
Η ποιότητα στη λειτουργία της δημόσιας υγείας μάχεται με μία εγκατεστημένη «Λερναία Ύδρα» που εκστομίζει υποσχέσεις και εξαγγελίες για χαοτικές μεταρρυθμίσεις, προωθώντας συστηματικά τη δράση συμφερόντων που ως «γύπες» ανυπομονούν να επιτεθούν στο πτώμα της ΠΦΥ.
Ο ΠΙΣ και οι Ιατρικοί Σύλλογοι οφείλουν θεσμικά να υπερασπιστούν σθεναρά την επιστημονικά ορθή πρακτική στην άσκηση της ιατρικής και να διασφαλίσουν την ποιότητα υπηρεσιών υγείας, καταπολεμώντας ενεργά το επιχειρηματικό μοντέλο εισβολής στο χώρο της υγείας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου