In.gr
Μία βασική αντίρρηση της ιατρικής κοινότητας ως προς τη μεταρρύθμιση είναι η εφαρμογή του gatekeeping δηλαδή της υποχρεωτικής παραπομπής του πολίτη από τον οικογενειακό (ή προσωπικό) ιατρό σε ειδικό ιατρό εντός της ΠΦΥ αλλά και προς τα Νοσοκομεία
Ενόψει της κατάθεσης του νέου νομοσχεδίου για την ΠΦΥ στη διαβούλευση, θα πρέπει να αναλυθεί διεξοδικά το περιβάλλον που διέπει αυτή τη μεταρρύθμιση:
Το 2017 με νομοσχέδιο της προηγούμενης κυβέρνησης για την ΠΦΥ εισήχθη η έννοια του θεσμού του οικογενειακού ιατρού, ο οποίος στη συνέχεια θα αποτελούσε πυλώνας πρόληψης, διάγνωσης και θεραπείας των περιστατικών της κοινότητας. Ο μεγάλος πληθυσμός ευθύνης (2.250 άτομα), οι πολλές υποχρεώσεις / δεσμεύσεις του ιατρού και η μικρή αμοιβή ανά άτομο (per capita – 12€ το χρόνο για 2.250 άτομα – η χειρότερη της Ευρώπης) αποτέλεσαν αιτία εγκατάλειψης του θεσμού από τους ιατρούς. Ακολούθησε καταγγελία των συμβάσεων από τον ΕΟΠΥΥ για τους παθολόγους, γενικούς ιατρούς και παιδιάτρους ως μορφή πίεσης για την εκβιαστική ένταξη τους στις νέες συμβάσεις του οικογενειακού ιατρού. Από τους 1970 συμβεβλημένους ιατρούς του 2018, ο Οργανισμός βρίσκεται σήμερα μόνο με 846 συμβάσεις οικογενειακού ιατρού, ενώ η σύμβαση είναι ανοιχτή σε οποιονδήποτε το επιθυμεί.
Από την άλλη πλευρά, η ελλειμματική χαρτογράφηση των περιοχών και η μεγάλη πίεση που ασκήθηκε στους πολίτες να εγγραφούν σε σύντομο χρονικό διάστημα, δημιούργησαν έντονη δυσφορία στην κοινωνία, η οποία δεν απέδωσε τα αναμενόμενα αποτελέσματα.
Ελάχιστοι οικογενειακοί ιατροί βρέθηκαν με το αναμενόμενο πληθυσμό ευθύνης των 2.250 ατόμων, ενώ οι περισσότεροι έχουν λιγότερο από 1.000 άτομα. Με υπουργική απόφαση μετατράπηκε η αμοιβή των ιατρών από αμοιβή per capita σε πάγια αντιμισθία 2.000€, ώστε να αποφευχθεί η παραίτηση των ιατρών από τη σύμβαση. Η αποζημίωση αυτή είναι η ελάχιστη για την κάλυψη των εξόδων (στέγη, πάγια έξοδα, κλπ) λειτουργίας ενός ιατρείου ώστε να ανταποκριθεί στην περίθαλψη αυτών των ασθενών. Σημειωτέον ότι η σύμβαση που στηρίζεται από την ιατρική κοινότητα είναι η αμοιβή κατά πράξη και περίπτωση (όπως στην περίπτωση των 200 επισκέψεων) ενώ η αμοιβή per capita δημιουργεί μεγάλες δεσμεύσεις προς τον ιατρό και προς τον ασθενή, γεγονός που αντιτίθεται στη φιλοσοφία του Έλληνα.
Μία βασική αντίρρηση της ιατρικής κοινότητας ως προς τη μεταρρύθμιση είναι η εφαρμογή του gatekeeping δηλαδή της υποχρεωτικής παραπομπής του πολίτη από τον οικογενειακό (ή προσωπικό) ιατρό σε ειδικό ιατρό εντός της ΠΦΥ αλλά και προς τα Νοσοκομεία. Το αίτημα για ελεύθερη και αμφίδρομη παραπομπή εντός της ΠΦΥ και προς τα Νοσοκομεία φαίνεται να γίνεται αποδεκτό από το Υπουργείο Υγείας και έτσι ο πολίτης θα εξακολουθεί να επιλέγει τον ιατρό του ελεύθερα. Ένα άλλο επιχείρημα είναι ότι οι ο αριθμός των ειδικών ιατρών στη χώρα είναι μεγάλος ενώ ο αντίστοιχος αριθμός των οικογενειακών / προσωπικών ιατρών είναι μικρός για την κάλυψη του πληθυσμού. Άλλωστε συστήματα υγείας που στηρίζονται στην εφαρμογή της υποχρεωτικής παραπομπής έχουν αποτύχει να φέρουν τα αναμενόμενα αποτελέσματα δημόσιας υγείας, λόγω υπέρμετρης ανακοπής της πρόσβασης των πολιτών σε εξειδικευμένες υπηρεσίες υγείας με σκοπό την εξοικονόμηση πόρων.
Ένα μεγάλο αγκάθι του νομοσχεδίου είναι ότι εισάγει μία άτυπη καθολική πολιτική επιστράτευση του ιδιωτικού τομέα υπέρ του δημοσίου για να καλύψει κενές θέσεις που προκηρύσσονται αλλά μένουν άγονες. Αντί να δοθούν κίνητρα στους ιατρούς να προτιμήσουν το ΕΣΥ, επιστρατεύεται ο ιδιωτικός τομέας για πάγιες και διαρκείς ανάγκες του ΕΣΥ, γεγονός που έχει ξεσηκώσει θύελλα διαμαρτυριών. Στους κόλπους της ιατρικής κοινότητας, υπάρχει ήδη διαμορφωμένη τάση αποχώρησης από τη σύμβαση του ΕΟΠΥΥ ή ακόμη και από τη χώρα, ειδικά στους νέους ιατρούς. Οι αμοιβές στην Ευρώπη και στην Κύπρο είναι 3-5πλάσιες από εκείνες της χώρας μας και οι θέσεις εργασίας είναι άφθονες.
Η διάταξη περί υποχρεωτικής εφαρμογής ποιοτικών κριτηρίων έχει αναστατώσει το διαγνωστικό κλάδο καθώς η προτεινόμενη ανανέωση του στόλου του τεχνολογικού εξοπλισμού προκαλεί μεγάλη δέσμευση κεφαλαίου, σε μία εξαιρετικά δύσκολη στιγμή όπου ο κλάδος μαστίζεται από τις χρόνιες μαζικές περικοπές στην αποζημίωση (clawback) του ΕΟΠΥΥ και το κύμα ακρίβειας που διαποτίζει την αγορά και την ενέργεια.
Η παράλειψη εφαρμογής των ποιοτικών κριτηρίων από την πλευρά του ιατρού συνδέεται με εκπτώσεις (rebate) που έρχονται να προστεθούν στην έκπτωση ασφαλιστικής τιμής από τον κρατικό τιμοκατάλογο, εκπτώσεις όγκου και clawback. Εάν προστεθούν όλες οι εκπτώσεις, δοσολόγια, κλπ εξανεμίζεται όλο το ποσό της αποζημίωσης από τον ΕΟΠΥΥ ενώ τα πάγια έξοδα της διαγνωστικής δομής παραμένουν ανελαστικά και επιτακτικά (αναλώσιμα φάρμακα, εξειδικευμένο προσωπικό κλπ).
Τέλος, ο απαράδεκτος εξοστρακισμός των επιστημονικών και κοινωνικών φορέων από το διοικητικό συμβούλιο του ΕΟΠΥΥ στηρίχθηκε στο επιχείρημα ότι δρουν ανταγωνιστικά προς τα συμφέροντα του οργανισμού (;;) όπως ειπώθηκε από κυβερνητικά χείλη. Αυτή η άποψη δεν αντέχει στην κριτική λόγω του ότι ο Οργανισμός διαχειρίζεται κυρίως χρήματα που προέρχεται από ασφαλιστικές εισφορές και η συμμετοχή των φορέων διαμορφώνει την άποψη της ποιότητας παροχής υπηρεσιών υγείας από την πλευρά των επιστημονικών φορέων που υπηρετούν την ΠΦΥ και των ασθενών / ασφαλισμένων που δέχονται αυτές τις παροχές.
Το αίτημα για μία σύγχρονη και οργανωμένη ΠΦΥ παραμένει επιτακτικό και επιβεβλημένο. Με μία σημαντική επισήμανση: πρέπει να διαμορφωθεί σύμφωνα με την νοοτροπία του Έλληνα και τα δεδομένα του επιστημονικού πλούτου της χώρας μας. Δεν θα πρέπει να διδαχθούμε από το γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια, όλο και περισσότεροι ξένοι επισκέπτονται Έλληνες ιατρούς για να λύσουν προβλήματα υγείας; Το δικό μας σύστημα ΠΦΥ έχει πολλά προτερήματα: αμεσότητα, ταχύτητα, εξειδίκευση, ποιότητα υπηρεσιών υγείας. Ευχή όλων μας είναι να συμβάλλουμε ώστε να αναδομηθεί με σωστούς πυλώνες «αλα Ελληνικά».
* Α Αντιπρόεδρος ΠΙΣ
Πρόεδρος ΙΣΠατρών
Πρόεδρος Ένωσης Ιατρών ΕΟΠΥΥ (ΕΝΙ-ΕΟΠΥΥ)
Εξαιρετική , πείτε τους και για το φιάσκο με τις ελεγκτικές εταιρείες/κουμπάρους που έβγαζαν ......κεφαλικούς φόρους την προηγούμενη φορά που έπεσαν στην μάσα.....
ΑπάντησηΔιαγραφήΜπράβο κ..Μαστορακου ! Πυκνωστε την παρουσία σας στα ΜΜΕ να ακούγονται οι θέσεις μας
ΑπάντησηΔιαγραφήΤα 3 αγκάθια στην υπόθεση της δημόσιας υγείας ,είναι 1) η μονιμότητα. 2) η αποκλειστική απασχόληση και 3) η αμοιβή .
ΑπάντησηΔιαγραφήΤώρα που υπάρχει η δυνατότητα της πιστοποίησης στην ηλεκτρονική συνταγογράφηση του κλινικού γιατρού,με αποτέλεσμα να μπορεί να εργασθεί στο ιδιωτικό του ιατρείο άνετα , το να επιλέξει να γίνει οικογενειακός,με πλήρη και αποκλειστική απασχόληση σε δημόσια δομή είναι αυτοκτονία.Θα έπρεπε να διορίζονται με 3ετή σύμβαση για κάποιο ωράριο στη δημόσια δομή και να έχουν το δικαίωμα του ιδιωτικού ιατρείου. Ετσι ο ασθενής θα γνωρίζει οτι εκεί, στη δημόσια δομή, δεν θα πληρώνει.
Οι συμβάσεις στα ιδιωτικά ιατρεία θα πρέπει να καταργηθούν όλες. Το δοκιμάσαμε και μάθαμε οτι από την 3η μέρα ήταν συμπληρωμένος !! Ο οικογενειακός γιατρός δεν χρειάζεται και είναι λάθος να θεσμοθετηθεί. Με το ΑΜΚΑ ο κάθε γιατρός μπορεί να δεί το φάκελο του ασθενούς. Εξ'άλλου οι χρονίως πάσχοντες που είναι οι περισσότεροι ηλικιωμένοι και συνταξιούχοι πάνε στα χωριά τους μερικούς μήνες το χρόνο.Το αν χρειάζονται άλλο ειδικό γιατρό ή νοσοκομείο μπορεί να το διαγνώσει ο γιατρός στη δημόσια δομή και να παραπέμψει τον ασθενή.
Από τα κέντρα υγείας θα πρέπει να φύγουν οι ειδικότητες που είναι χειρουργικές και όσοι διορίστηκαν εκεί κάποτε ακρωτηριάστηκαν,όπως πχ ένας οφθαλμίατρος που δεν μπορεί να χειρουργήσει ποτέ.
Και βέβαια δεν πρέπει να θεσμοθετηθούν τα απογευματινά χειρουργεία με αμοιβή στα νοσοκομεία. Οι γιατροί που δεν αμοίβονται καλά μπορούν να φύγουν για τον ιδιωτικό τομέα. Μεχρι να καταλάβει το υπουργείο να καταργήσει την μονιμότητα και την πληρη και αποκλειστική απασχόληση και να προσλαμβάνει στα νοσοκομεία γιατρούς με συμβάσεις 5ετίας. Οσο για κάποιους συνδικαλιστές που υπεραμύνονται τα σημερινά χάλια ας μας πουν και κάποια πρόταση για να βελτιωθεί η κατάσταση. Αλλά τίποτα δεν λένε .
Ακριβως ετσι κα Μαστορακου . Δυστυχως αναμασανε και χειροτερευουν τις γελοιοτητες του προσφατου παρελθοντος . Ουτε τοτε υπηρχε ΠΙΣ και ΙΣΑ , ουτε και τωρα . Τοτε οι γιατροι εδωσαντην απαντηση που φανηκε με την ΜΗ συμμετοχη .Τοτε επισης , οταν οι ασθενεις ρωτουσαν για τον " υποχρεωτικο και δωρεαν" ιατρο , ξεμπροστιαζαμε την ανικανοτητα . Το ιδιο κε Υπουργε γινεται και τωρα , διοτι με τις " διαρροες " οι ασθενεις ρωτουν , και οι απαντησεις που τους δινουμε εχουν και ονοματεπωνυμα και δεν θα σας αρεσουν καθολου .
ΑπάντησηΔιαγραφή