Στο 1,3 δισ. ευρώ ανέρχονται οι συνολικές οφειλές του ΕΟΠΥΥ και των νοσοκομείων προς τις φαρμακευτικές επιχειρήσεις, ποσό που είναι σχεδόν διπλάσιο από το αντίστοιχο του 2014, επισημαίνει στο Iatronet ο γενικός διευθυντής του ΣΦΕΕ.
IATRONET.GR
Με τον αυτόματο μηχανισμό επιστροφής υπερβάσεων στη νοσοκομειακή δαπάνη, η φαρμακοβιομηχανία πληρώνει τα 800 εκατομμύρια από τα 2,5 δισ. ευρώ της μικτής δαπάνης, δηλαδή το ένα τρίτο.
Την ίδια ώρα, το κράτος της οφείλει 1,3 δισ. ευρώ για φάρμακα που προμηθεύτηκαν τα νοσοκομεία και ο ΕΟΠΥΥ, ποσό που είναι σχεδόν διπλάσιο σε σύγκριση με το αντίστοιχο του 2014.
Τα παραπάνω επισημαίνει, μεταξύ άλλων, ο Μιχάλης Χειμώνας, γενικός διευθυντής του Συνδέσμου Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων Ελλάδας (ΣΦΕΕ), με συνέντευξή του στο Iatronet.
Το πλήρες κείμενο της συνέντευξης έχει ως εξής:
Τι σημαίνει για τη φαρμακοβιομηχανία το νοσοκομειακό clawback;
Ακριβώς τη στιγμή που όλα κινούνται απολύτως οριακά στο σύστημα Υγείας μετά από έξι χρόνια κρίσης και συνεχώς μειούμενων προϋπολογισμών, ο κλάδος του φαρμάκου καλείται να λειτουργήσει κάτω, πλέον, και από τα όρια της αντοχής του. Και το λέω έτσι, γιατί, ακριβώς στο όριο, είμαστε πολύ καιρό, καταβάλλοντας διαρκώς τεράστιες προσπάθειες οι εταιρίες ώστε αυτή η πίεση να μην φτάνει στους ασθενείς.
Η επιβολή, τώρα, επιπλέον ρήτρας υπέρβασης (clawback) στη νοσοκομειακή φαρμακευτική δαπάνη, κάνει το βάρος επικίνδυνα ασήκωτο κι αυτό αργά ή γρήγορα θα έχει επιπτώσεις στις παροχές υγείας και στην πρόσβαση των ασθενών στα φάρμακά τους.
Οι φαρμακευτικές εταιρίες δεν θα μπορούν να ανταπεξέλθουν στο γεγονός ότι στις ήδη θεσπισμένες υποχρεωτικές επιστροφές και ρήτρες υπέρβασης (rebates και clawback) έρχεται να προστεθεί το νοσοκομειακό clawback, ζητώντας, επί της ουσίας, από τον κλάδο να χρηματοδοτήσει το 30% της συνολικής δημόσιας φαρμακευτικής δαπάνης. Δηλαδή, σχεδόν 800 εκατομμύρια ευρώ στα 2,5 δισ. ευρώ μικτής δαπάνης!
Αυτή η ελληνική «εφεύρεση» - δεν ισχύει πουθενά στην Ευρώπη κάτι ανάλογο - εκτός των άλλων, στέλνει ξεκάθαρο μήνυμα σε όσους σκέφτονται να επενδύσουν εδώ στον τομέα της Υγείας – να έρθουν κλινικές μελέτες για παράδειγμα- ότι δεν είναι καθόλου καλή ιδέα.
Η Ελλάδα θεσπίζει αντικίνητρα σε ένα ήδη ασταθές περιβάλλον. Είναι παράλογο. Ιδιαιτέρως αν σκεφτεί κανείς ότι επιβαρύνει έναν κλάδο, τον κλάδο του Φαρμάκου, που είναι ο δεύτερος σε εξαγωγές και αφορά και στην Υγεία και συνολικά στην Ανάπτυξη.
Σε ποιό επίπεδο βρίσκεται η συνεργασία σας με την πολιτεία;
Πριν απ’ οτιδήποτε άλλο να σας πω ότι ο ΣΦΕΕ είναι προσανατολισμένος στη δημιουργία πλαισίου οργανωμένης συνεργασίας με την πολιτεία. Και έτοιμος να συμβάλλει με όλες του τις δυνάμεις για να διαμορφωθεί ένα σταθερό πλαίσιο, ένα Εθνικό Σχέδιο για την Υγεία, που να διασφαλίζει τη βιωσιμότητα του συστήματος.
Η χώρα – και ως εξ αυτού κανείς μας - δεν έχει πλέον την πολυτέλεια των αποσπασματικών κινήσεων. Πολύ περισσότερο όταν μιλάμε για τη διαχείριση ενός πολύτιμου κοινωνικού αγαθού και ενός σημαντικού κοινωνικού κεφαλαίου.
Τώρα, σε ό,τι αφορά στο νοσοκομειακό φαρμακευτικό clawback, υπάρχουν σοβαρές τεχνικές προκλήσεις, σημαντικά λειτουργικά θέματα που πρέπει άμεσα να αντιμετωπιστούν. Δεν αρκεί ο νόμος.
Απαιτείται μια σειρά προϋποθέσεων για να λειτουργήσει σωστά. Αναφέρω μόνο τον καθορισμό θεραπευτικών πρωτοκόλλων ώστε να υπάρχει έλεγχος στη συνταγογράφηση, τη δημιουργία ενός κεντρικού φορέα που θα διαχειρίζεται όλα τα στοιχεία που θα φτάνουν από τα νοσοκομεία για κάθε Κάτοχο Άδειας Κυκλοφορίας (ΚΑΚ) και φυσικά ένα ενιαίο μηχανογραφικό σύστημα σε όλα τα νοσοκομεία.
Όπως και να επανακαθοριστεί με ακρίβεια τι θα περιλαμβάνει ο κλειστός προϋπολογισμός των 570 εκατ. ευρώ για το 2016 και τα όρια για τα άλλα έτη. Σημεία τα οποία έχουμε σημειώσει και υπογραμμίσει προς την πολιτεία, καταθέτοντας προτάσεις και θέσεις για την διασφάλιση του αυτονόητου δικαιώματος των ασθενών, της απρόσκοπτης πρόσβασης στα αναγκαία φάρμακα.
Πάραυτα, η πολιτεία προχωρά σε μονομερείς ενέργειες, θεσπίζοντας το νοσοκομειακό clawback και δημοσιεύοντας το αντίστοιχο ΦΕΚ χωρίς την παραμικρή διαβούλευση ή συμμετοχική διαλεκτική διαδικασία των εμπλεκόμενων φορέων, ενώ μας είχαν υποσχεθεί ότι θα το δούμε πριν δημοσιευθεί.
Από την πλευρά μας συνεχίζουμε να επιδιώκουμε τη διαρκή και στενή συνεργασία με την πολιτεία για αυτά τα ζητήματα. Είναι όμως στο χέρι της πολιτείας να συνθέσει δυνάμεις δίνοντας λύσεις αντί να επιβάλλει νόμους διαιωνίζοντας παθογένειες και προβλήματα.
Πόσα είναι τα χρέη των νοσοκομείων και του ΕΟΠΥΥ προς τις φαρμακευτικές επιχειρήσεις;
Το συνολικό ύψος των οφειλών του δημοσίου προς τις εταιρείες έχει φτάσει το 1,3 δισ. ευρώ, ενώ αντίστοιχα τον προηγούμενο χρόνο οι οφειλές ήταν 790 εκατ. ευρώ.
Ειδικότερα, τα χρέη του ΕΟΠΥΥ αγγίζουν τα 760 εκατ. ευρώ, μόνο για το 2014 - 274 εκατ. ευρώ - και για το πρώτο εξάμηνο του 2015 - 484 εκατ. ευρώ. Χωρίς μάλιστα να υπάρχει σαφές χρονοδιάγραμμα πληρωμών και με το δεδομένο ότι οι φαρμακευτικές εταιρίες συγκριτικά με άλλους παρόχους βρίσκονται 14 μήνες πίσω στην εκτέλεση πληρωμών.
Καταλαβαίνετε ότι η απουσία ταμειακών ροών δημιουργεί ασφυξία στην αγορά που αν συνεχιστεί μπορεί να θέσει σε κίνδυνο και τη διαθεσιμότητα φαρμάκων στους ασθενείς, αλλά και θέσεις εργασίας στον Κλάδο.
Ένα προβλέψιμο περιβάλλον χωρίς αιφνιδιαστικές κινήσεις αλλά με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα κάλυψης των πληρωμών σε εκκρεμότητα, θα επιτρέψει την ίδια στιγμή τον προγραμματισμό επενδύσεων και την επανεκκίνηση της οικονομίας.
Η φαρμακοβιομηχανία "βλέπει" καλύτερες ή χειρότερες προοπτικές για την ελληνική οικονομία;
Οι προκλήσεις και οι πιέσεις, όσα πρέπει λίγο πολύ να θεωρούμε δεδομένα τα γνωρίζουμε όλοι και φυσικά σε κάθε σοβαρή στρατηγική συνυπολογίζονται.
Εκείνο που συνεχίζουμε να μην γνωρίζουμε και που μέχρι τώρα έχει αποδειχτεί ο περισσότερο «αστάθμητος παράγοντας» είναι ο τρόπος που η ίδια η χώρα μας σκοπεύει να διαχειριστεί τις αναξιοποίητες δυνατότητές της.
Στον κλάδο του φαρμάκου αυτές οι αναπτυξιακές δυνατότητες είναι πολύ μεγάλες, καθώς η συνεργασία των πολυεθνικών με τις ελληνικές εταιρίες φτιάχνει μια ενιαία ισχυρή φαρμακοβιομηχανία που μπορεί να παράξει επενδύσεις και θέσεις εργασίας για την Ελλάδα, βασισμένη πρώτα απ’ όλα στο εξαιρετικά υψηλού επιπέδου ανθρώπινο δυναμικό.
Αν η πολιτεία συνειδητοποιήσει αυτή τη δυναμική και την ενισχύσει με κίνητρα αντί να την αποθαρρύνει, το όφελος μπορεί να είναι πολύ μεγάλο και να ενεργοποιηθούν επενδυτικά σχέδια που τώρα «παγώνουν» εξαιτίας του ασταθούς και μάλλον εχθρικού πλαισίου.
Όπως καταλαβαίνετε, οι προοπτικές – αν θα είναι χειρότερες ή καλύτερες όπως ρωτάτε - έχουν πολύ να κάνουν με το πως η κυβέρνηση θα «παίξει» τα χαρτιά της χώρας, τα οποία δεν είναι ευνοϊκά, αλλά η παρτίδα μπορεί να κερδηθεί αν δει την επιχειρηματικότητα ως τον άσσο στο μανίκι της.
Τι προτείνετε, ώστε να βγούμε από τον σημερινό φαύλο κύκλο;
Ουσιαστική συνεργασία για ουσιαστικές αλλαγές. Είναι πάγια θέση του ΣΦΕΕ, το είπα και προηγουμένως, ότι χρειάζεται ένα συνολικό και οργανωμένο σχέδιο που όντως θα έχει βασιστεί στην συνεννόηση, στην πραγματικότητα που βιώνει η αγορά και φυσικά στη φιλοδοξία για καλύτερες υπηρεσίες στον πολίτη.
Και αυτό μπορεί να πραγματοποιηθεί μέσα από ένα βιώσιμο σύστημα Υγείας που θα διασφαλίζει την απρόσκοπτη πρόσβαση των ασθενών στις καινοτόμες και κατάλληλες θεραπευτικές αγωγές.
Πιστεύουμε πως αυτό είναι το κλειδί που θα βάλει μπροστά τη μηχανή της ανάπτυξης. Ειδικά για το φάρμακο, είναι αναγκαίο ένα σταθερό πλαίσιο που θα επιτρέψει στον κλάδο να προγραμματίσει επενδύσεις, να αξιοποιήσει τις αναπτυξιακές δυνατότητες που έχει μέσα από την παραγωγή και την κλινική έρευνα.
Αν μάλιστα συνοδευτεί με μια συνέπεια εκ μέρους της πολιτείας στην εκπλήρωση των υποχρεώσεων της θα είναι μια εξαιρετικά ενθαρρυντική μεταστροφή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΑΡΑΓΙΩΡΓΟΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου