Από τι εξαρτάται το μερίδιο που θα καταλάβει το ηλεκτρονικό φαρμακείο έναντι του παραδοσιακού σημείου πώλησης φαρμάκων.
IATRONET.
Τρεις ουσιαστικά είναι οι τάσεις που θα καθορίσουν το μέλλον του ηλεκτρονικού φαρμακείου στην ελληνική αγορά- και άρα το μερίδιο που αυτό θα καταλάβει έναντι του παραδοσιακού σημείου πώλησης φαρμάκων που δεν είναι άλλο από το φαρμακείο.
Η πρώτη τάση αφορά την ψηφιακή συνεργασία των on line φαρμακείων με τους επώνυμους προμηθευτές μέσω κοινής διαδικτυακής καμπάνιας, η από κοινού αξιοποίηση των στοιχείων ψηφιακών επισκεπτών, η συνεργασία στη διαχείριση blogs κ.λπ. Αυτή, εφόσον επιτευχθεί, ελαχιστοποιεί τα υψηλά κόστη της ψηφιακής προώθησης και εξαρτάται από την καλή συνεργασία που υπάρχει μεταξύ των φαρμακείων και των επώνυμων brands.
Η έξυπνη αξιοποίηση του καλά οργανωμένου φυσικού φαρμακείου στα πλαίσια της πολυκαναλικής (multichannel) και πανκαναλικής (οmni-channel) συμπεριφοράς των Ελλήνων on line αγοραστών αποτελεί τη δεύτερη τάση που θα κρίνει την επιτυχημένη πορεία των ηλεκτρονικών φαρμακείων. Στο πλαίσιο αυτής της τάσης κρίνεται απαραίτητη η χρήση του διαδικτύου για την προσέλκυση των πολιτών στο καλά οργανωμένο φυσικό φαρμακείο μέσα από τα sites των προμηθευτών ή και στη βάση κοινών προωθητικών ενεργειών.
Η τρίτη τάση έχει να κάνει με τις περισσότερες εξατομικευμένες υπηρεσίες –π.χ. έλεγχος παραγγελίας- πιο εμπεριστατωμένη πληροφόρηση που μπορεί να δώσει το ηλεκτρονικό φαρμακείο.
Μολονότι τα τελευταία χρόνια έχουν εμφανιστεί στην ελληνική αγορά αρκετά ηλεκτρονικά φαρμακεία, παράγοντες τονίζουν ότι πάνω από το 15% αυτών παρουσιάζουν σοβαρά ερωτήματα για τη νόμιμη λειτουργία τους. Θέμα που αναμένεται να επιλύσει η πρόσφατα υπογραφείσα ΚΥΑ (Κοινή Υπουργική Απόφαση), σύμφωνα με την οποία δικαίωμα έναρξης λειτουργίας ηλεκτρονικού καταστήματος έχουν αποκλειστικά τα φαρμακεία που λειτουργούν νόμιμα στην επικράτεια. Για τη σωστή εφαρμογή της ΚΥΑ, ο Πανελλήνιος Φαρμακευτικός Σύλλογος θα δημιουργήσει ιστοσελίδα με σκοπό την ενημέρωση των ενδιαφερομένων, την υποβολή αιτήσεων προκειμένου να τους χορηγηθεί η προβλεπόμενη πιστοποίηση (κοινό λογότυπο) και η δημοσιοποίηση του καταλόγου των πιστοποιημένων ηλεκτρονικών καταστημάτων φαρμακείων.
Στα ήδη υπάρχοντα ηλεκτρονικά φαρμακεία, τελευταία στοιχεία αναφέρουν ότι οι κατηγορίες που συγκεντρώνουν τις περισσότερες πωλήσεις είναι τα συμπληρώματα διατροφής, τα καλλυντικά και τα φυτικής προέλευσης προϊόντα. Ωστόσο και σε αυτά τα σημεία πώλησης, η πλειονότητα του τζίρου προέρχεται από τα επώνυμα προϊόντα σε ποσοστό 94% έναντι 6% που καταλαμβάνουν τα είδη ιδιωτικής ετικέτας.
Τι ισχύει στην Ευρώπη
Εκτιμάται ότι σήμερα υπάρχουν 7.000 εξουσιοδοτημένοι ιστότοποι ηλεκτρονικού εμπορίου φαρμακείων. Η πλειοψηφία αυτών λειτουργεί ως μικρής κλίμακας ανεξάρτητα φαρμακεία βασιζόμενα στις διαδικτυακές πωλήσεις. Ωστόσο ένας σημαντικός αριθμός ιστότοπων ηλεκτρονικού εμπορίου φαρμακείων έχουν ενσωματωθεί στις πολυκαναλικές ψηφιακές στρατηγικές των κορυφαίων αλυσίδων λιανικής πώλησης φαρμακείου.
Η Γερμανία αποτελεί τη μεγαλύτερη αμιγώς διαδικτυακή αγορά φαρμακείου στην Ευρώπη. Τρεις αμιγώς διαδικτυακοί operators – DocMorris 29%,EAV/Shop-apotheke 19%, Sanicare 10%- κατέχουν το 58% της «mail order και ιinternet» αγοράς στα φαρμακεία.
Δέσποινα Καραγιαννοπούλου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου