Δευτέρα 8 Οκτωβρίου 2018

Έλλειψη στρατηγικού σχεδίου στην ηλεκτρονική υγεία

Από Μαρία Τσιλιμιγκάκη - ΙΑΤROPEDIA

Ανεξάντλητη «πηγή» λύσεων για τη βελτίωση τις πρόσβασης σε υπηρεσίες υγείας όσο και εξοικονομήσεων, οι νέες τεχνολογίες εφαρμόζονται δειλά-δειλά και στην Υγεία στη χώρα μας, με πρωτοπόρο τον ΕΟΠΥΥ που τα τελευταία χρόνια αξιοποιεί τεχνικά και ψηφιακά εργαλεία όλο και περισσότερο. Παρόλα αυτά, η Ελλάδα παραμένει ουραγός στη χρήση νέων τεχνολογιών στην υγεία. Θέμα το οποίο αποτέλεσε αντικείμενο συζήτησης στο τελευταίο πάνελ του 9th Pharma & Health Conference.

Σύμφωνα με το Θεοφάνη Ρηγάτο, προϊστάμενο της Διεύθυνσης Στρατηγικού Σχεδιασμού του ΕΟΠΥΥ, «έχουν γίνει φοβερά έργα στον ΕΟΠΥΥ». Χαρακτηριστικά αναφέρθηκε στο real time έλεγχο των υποβολών που εφαρμόζεται ήδη πιλοτικά σε 5 κλινικές και λειτουργεί κανονικά, στο μητρώο για τα ιατροτεχνολογικά προϊόντα και στον Ασφαλιστικό Φάκελο, στον οποίο ο πολίτης μπορεί να δει και να απορρίψει παροχές, καθώς επίσης και να εκτυπώσει βεβαιώσεις που σχετίζονται με τον ΕΟΠΥΥ. «Ο πολίτης θα πρέπει να συμμετέχει και να μιλά για το τι βρήκε στο φάκελό του», τόνισε σχετικά. Ειδική περίπτωση για τον κ. Ρηγάτο αποτελεί η ψηφιακή εξέλιξη των νοσοκομείων, όπου τα πράγματα προχωρούν πιο αργά.

Στα βασικά εμπόδια των προσπαθειών συνολικής ψηφιοποίησης ο Ειδικός Συνεργάτης του υπουργού Υγείας, Γιώργος Στεφανόπουλος, «βλέπει» την απουσία κωδικοποίησης και της έννοιας της διαλειτουργικότητας. Όπως διευκρίνισε, βέβαια, «το 40% των ολοκληρωμένων πληροφοριακών συστημάτων έχουν παραδοθεί». Ο κ. Στεφανόπουλος σημείωσε χαρακτηριστικά ότι 5 νέα έργα είναι σε εξέλιξη, μεταξύ των οποίων ο φάκελος ασθενή και το σύστημα της αιμοδοσίας.

Όπως ανέφερε, «δυσκολίες αναμένεται να συναντήσουν για παράδειγμα τα μικρά διαγνωστικά εργαστήρια για την ηλεκτρονική διαχείριση των εξετάσεων». Επισήμανε δε πως στην ηλεκτρονική συνταγογράφηση, που ήταν ένα μεγάλο βήμα, «ένα μέρος της διόρθωσης είναι το ότι η πληροφορία καταγράφεται αλλά δεν φτάνει». Ο κ. Στεφανόπουλος αναφέρθηκε και στη σύνδεση του Ευαγγελισμού και του Λαϊκού Νοσοκομείου με το Ενιαίο Πληροφοριακό Σύστημα Μονάδων Υγείας. «Η ευφυΐα και η λειτουργικότητα θα μπορούσε να είναι πολύ καλύτερη. Όμως επειδή οι πόροι δεν βρίσκονται εύκολα, πρέπει να πάρεις μια απόφαση» διευκρίνισε. «Ξεκινώντας από τα 2 εκατ. ευρώ θεωρώ ότι είναι ένα έργο βάσης», πρόσθεσε.

Για τον Kωνσταντίνο Καγγελίδη, Πρόεδρο του Σύνδεσμου Επιχειρήσεων Πληροφορικής Βορείου Ελλάδος, Ιδρυτή και COO της «Γνώμων» Πληροφορικής ΑΕ, η πληροφορική γενικά είναι πολύ χαμηλά στην ατζέντα. Εκτίμησε, δε, ότι η αγορά πρέπει να φιλελευθεροποιηθεί. «Γιατί να παίρνουμε κεντρικές αποφάσεις σαν κοινωνία γι’ αυτά τα θέματα;», διερωτήθηκε, προσθέτοντας: «Ας κριθεί κάθε διοικητής. Φτιάχνουμε δικά μας έργα και δεν αφήνουμε τους μικρούς να λειτουργήσουν σε αυτό το οικοσύστημα».

Κατά τον ίδιο, τα δεδομένα υγείας θα έπρεπε να τα παίρνει ο ΕΟΠΥΥ.

Παράλληλα, χρειάζεται επένδυση στην τεχνολογία, στην εξειδίκευση, καλύτερη διαχείριση των πόρων. «Εμείς δίνουμε λύσεις σε αγορές όπως το εξωτερικό (Μάλτα, Ιταλία, κλπ). Ο ανταγωνισμός αυτών των χωρών θα μας ξεπεράσει και η χώρα θα υποφέρει», κατέληξε.

«Η πληροφορία υπάρχει για να τυπωθεί. Ηλεκτρονική για να περάσει σε ένα άλλο σύστημα δεν υπάρχει παρά μόνο στα νοσοκομεία», ανέφερε από τη δική του πλευρά ο Δημήτρης Κουναλάκης, Γενικός Ιατρός. Όπως εξήγησε, οι γιατροί δεν εναντιώθηκαν στην ηλεκτρονική συνταγογράφηση αλλά στα προβλήματα των συστημάτων. Βασικό αγκάθι για τον κ. Κουναλάκη είναι ότι «δεν υπάρχει εθνική στρατηγική». «Είναι 3 με 4 εταιρίες στην Ελλάδα για τη διαχείριση των αποτελεσμάτων των διαγνωστικών εξετάσεων. Αυτοί δεν έχουν κληθεί να καθίσουν στο ίδιο τραπέζι και να αποφασίσουν για μια κοινή κωδικοποίηση», σημείωσε.

Για τον Κωνσταντίνο Πανουτσόπουλο, Healthcare Consulting Manager της Roche Diagnostics Hellas, τα συνεργαζόμενα τμήματα των νοσοκομείων θα πρέπει παράσχουν τις πληροφορίες, για να βλέπουμε αν η εφαρμογή είναι επιτυχής ή όχι. Γι’ αυτό, εξήγησε, εδώ η διαλειτουργικότητα των συστημάτων κι η χαρτογράφηση των διαδικασιών είναι πολύ σημαντικές.

«Στις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν τα νοσοκομεία στην πορεία τους για αποδοτική λειτουργία, αειφόρο ανάπτυξη και μετασχηματισμό της υγειονομικής φροντίδας, η Roche, απαντά με Υπηρεσίες Συμβουλευτικής Υγείας» τόνισε. Ενδεικτική είναι η βελτιστοποίηση του κλινικού μονοπατιού των ασθενών με καρδιακή ανεπάρκεια στο Νοσοκομείο Juan Ramón Jiménez της Ισπανίας, η οποία επέφερε ετήσια εξοικονόμηση 1,5 εκ. ευρώ για το Νοσοκομείο, μείωση του ποσοστού των επανεισαγωγών κατά 64% και μείωση του ποσοστού επισκέψεων στα επείγοντα περιστατικά από 17% στο 4%.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου