Δευτέρα 27 Ιουνίου 2016

Φάρμακα, κρατικές οφειλές και clawback

TΑΣΟΣ ΤΕΛΛΟΓΛΟΥ - ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ


Το κουαρτέτο των δανειστών μας αναγκάστηκε να βάλει... «κόφτη», στον «κόφτη» της αγοράς φαρμάκου, εξαιτίας της εκτεταμένης και σχεδόν μονομερούς εφαρμογής του από την κυβέρνηση σε σχέση με άλλα διαρθρωτικά μέτρα που δεν εφαρμόζει.

Συγκεκριμένα, στο «συμπληρωματικό μνημόνιο», που έχουν υπογράψει Αθήνα και δανειστές για την Υγεία, το σημείο 2.5.2 ic «κρύβει» μια εκρηκτική πρόκληση για τη δημόσια διοίκηση: Τον Δεκέμβριο του 2017 θα πρέπει το ύψος του claw back, δηλαδή των μονομερών περικοπών στη δημόσια φαρμακευτική δαπάνη («κόφτης») που κάνει το κράτος στο τέλος κάθε οικονομικού έτους, να μειωθεί κατά 30% σε σχέση με την τρέχουσα χρονιά. Και αυτό, διότι το συσσωρευμένο χρέος του κράτους προς τη φαρμακοβιομηχανία «σκαρφάλωσε» από τα 5,1 εκατ. το 2013, στα 900,2 εκατ. το 2015, ενώ εφέτος κατά το πρώτο τετράμηνο η υπέρβαση δαπανών, αποτέλεσμα των οποίων είναι ο αυτόματος «κόφτης» στη φαρμακευτική περίθαλψη, προσεγγίζει ήδη στο 4μηνο τα 424 εκατ. ευρώ.

Αυτό αναφέρει ο Σύνδεσμος των Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων Ελλάδος (ΣΦΕΕ) σε επιστολή που έστειλε στον υπουργό Υγείας Ανδρέα Ξανθό και τον αναπληρωτή του Παύλο Πολάκη στις αρχές Ιουνίου. Την ύπαρξη της επιστολής επιβεβαίωσαν και οι δύο πλευρές στην «Κ».

Πώς όμως είναι δυνατόν οι οφειλές του κράτους να έχουν αυξηθεί, η δημόσια φαρμακευτική δαπάνη να μειώνεται και το claw back να μεγαλώνει διαρκώς; «Είναι ένας τετραγωνισμός του κύκλου που μόνο το ελληνικό Δημόσιο μπορεί να καταφέρει», λέει στέλεχος μεγάλου ταμείου που επισημαίνει ότι «αυτό συμβαίνει επειδή δεν γίνεται τίποτα άλλο εκτός από την έκπτωση και το claw back» («κόφτης»). Πραγματικά, το 2015 οι εκπτώσεις και ο «κόφτης» στην κρατική φαρμακευτική δαπάνη αυξήθηκαν κατά 42,5% έναντι του 2014, σύμφωνα με στοιχεία του ΣΦΕΕ. Το 2014 η φαρμακευτική δαπάνη ήταν 2 δισ., με 226 εκατ. ευρώ έκπτωση και 202 εκατ. περικοπή. Ενα χρόνο αργότερα, με την ίδια κρατική φαρμακευτική δαπάνη των 2 δισ., το rebate ήταν 320 εκατ. και ο «κόφτης» 322 εκατ. Το 2016 αν η δημόσια φαρμακευτική δαπάνη συνεχίσει να αυξάνεται με αυτόν τον ρυθμό, οι δύο κατηγορίες των περικοπών θα αγγίξουν τα 940 εκατ., με απλά ελληνικά ο ιδιωτικός τομέας θα χρηματοδοτεί το 1/3 της κρατικής φαρμακευτικής δαπάνης.

Τι ξοδεύουν τα νοσοκομεία

Οι πραγματικές δαπάνες των νοσοκομείων είναι γύρω στα 750 εκατ. ευρώ, αλλά πέρυσι αυτές μειώθηκαν έπειτα από επιμονή της τρόικας κατά άνω των 180 εκατ., με τη δαπάνη να κυμαίνεται για φέτος στα 570 εκατ. για ολόκληρο τον χρόνο. Μόνο το πρώτο τετράμηνο του 2016, τα συσσωρευμένα χρέη των νοσοκομείων του ΕΣΥ, χωρίς τα στρατιωτικά, άγγιξαν τα 177 εκατ. Ποιος είναι ο λόγος; Ανάμεσα στους άλλους και ο νόμος 4368/2016 για την παροχή υπηρεσιών ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης σε απόρους και αλλοδαπούς πρόσφυγες, αλλά και τους άνεργους και όσους έχασαν την ασφαλιστική τους ικανότητα.

Η κ. Ζωή Δέδε, τ. πρόεδρος της επιτροπής Τιμών Φαρμάκων, έγραψε στο Health Report, στις 21/6, ότι ο διαχωρισμός των δικαιούχων με περιουσιακά και εισοδηματικά κριτήρια είναι απολύτως αδύνατος ώστε να εντάσσονται όλοι δωρεάν. Σύμφωνα με την έκθεση που συνοδεύει τη σχετική κοινή υπουργική απόφαση, «είναι αδύνατον να προϋπολογιστεί» και δεν επικεντρώνεται μόνο στα νοσοκομειακά φαρμακεία, αλλά και στα ιδιωτικά, με αποτέλεσμα να επιβαρύνει και τον ΕΟΠΥΥ κατά 45%.

Το επόμενο εξάμηνο η χώρα πρέπει, με βάση όσα έχει συμφωνήσει, να δημοσιοποιήσει τα οφέλη, χρηματικά ή άλλα, που παίρνουν οι γιατροί από τις φαρμακευτικές εταιρείες, να δημοσιεύσει θεραπευτικά πρωτόκολλα, να θεσμοθετήσει (μέσω του ΕΟΠΥΥ) διαδικασίες αξιολόγησης και ελέγχου ορκωτών στους ιδιωτικούς φορείς, με τους οποίους συνεργάζεται και να αναπτύξει το πλήρες ηλεκτρονικό αρχείο των ασθενών (που θα περιλαμβάνει τους χρόνους αναμονής, τη συνταγογράφηση και τα κόστη). Επίσης, πρέπει να αξιολογήσει φαρμακευτικές θεραπείες ανάλογα με το κόστος και το όφελος για την υγεία των ασφαλισμένων, να αυξήσει την κεντρικά οργανωμένη προμήθεια υλικών στο 60% και να ενθαρρύνει την περαιτέρω διείσδυση των γενοσήμων στο 50% τον Δεκέμβριο του 2016 και στο 60% έξι μήνες αργότερα.

Τέλος, οφείλει να βελτιώσει το μάνατζμεντ των νοσοκομείων με τη μαζική εξαγωγή αξιολόγησης από εξωτερικές ελεγκτικές εταιρείες και να παρουσιάσει δημόσια εκστρατεία υπέρ της διευρυμένης χρήσης γενοσήμων...

1 σχόλιο:

  1. Τώρα μάλιστα. Από τον κ. Τέλογλου περιμένουμε να μας πει τι να κάνουμε. Οι λύσεις είναι δυο και ο κάθε κ. Τέλογλου τις ξέρει αλλά υπάρχουνε συμφέροντα.
    1. Κανένα φάρμακο χωρίς ιατρική συνταγή
    2. Εμπορική ονομασία μόνο στο γιατρό ώστε να υποχρεώνεται ο φάρμακεμπορας να δίνει οτι του συνταγογραφούν και όχι οτι έχει στοκ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή