Δευτέρα 25 Μαΐου 2020

Σκυλακάκης στο Εθνος: Αποκλείω μειώσεις μισθών και συντάξεων στο Δημόσιο

Θεόδωρος Σκυλακάκης/Eurokinissi

ethnos.gr

Οι παρεμβάσεις μας έχουν ως κεντρική γραμμή να κρατήσουμε όσο περισσότερους γίνεται στη δουλειά, να τους βοηθήσουμε να διατηρήσουν το επίπεδο ζωής που απολάμβαναν προ Covid-19, τονίζει ο υφυπουργός Οικονομικών, αρμόδιος για τη δημοσιονομική πολιτική

Για τις επόμενες μάχες στον «πόλεμο» της οικονομίας μιλά στο «Εθνος της Κυριακής» ο υφυπουργός Οικονομικών, αρμόδιος για τη δημοσιονομική πολιτική, Θεόδωρος Σκυλακάκης, τονίζοντας πως στόχος είναι «να κρατήσουμε όσο το δυνατόν περισσότερους μπορούμε στη δουλειά».

Λίγο μετά την ανακοίνωση της νέας δέσμης μέτρων ανοίγει τα χαρτιά του και προαναγγέλλει νέες παρεμβάσεις το φθινόπωρο στο μέτωπο της μείωσης φόρων και εισφορών, ενώ τονίζει πως με τα σημερινά δεδομένα δεν αναμένονται μειώσεις μισθών και συντάξεων στο Δημόσιο. Ταυτόχρονα απορρίπτει το ενδεχόμενο να ενταχθεί η Ελλάδα σε προληπτική πιστωτική γραμμή, τονίζοντας όμως ότι σε κάθε περίπτωση δεν μιλάμε για μια κλασική προληπτική πιστωτική γραμμή.

Ο Ιούνιος προδιαγράφεται κρίσιμος στο μέτωπο της ανεργίας. Ανησυχείτε για απότομη αύξηση των απολύσεων από τον ερχόμενο μήνα;

Είναι υποχρέωσή μας να ανησυχούμε με δεδομένες τις τεράστιες αυξήσεις ανεργίας σε όλες τις χώρες που πλήττονται από την κρίση. Σκεφθείτε ότι στις ΗΠΑ 38,6 εκατ. Αμερικανοί εργαζόμενοι έχασαν τη δουλειά τους λόγω Covid-19, σε μια χώρα με πληθυσμό 329 εκατ. ανθρώπων. Εδώ στην Ελλάδα με τα μέτρα που έχουμε λάβει έχουμε πάει πολύ πολύ καλύτερα από πλευράς αύξησης της ανεργίας, γιατί από την πρώτη στιγμή -πριν ακόμα αρχίσει η οικονομική κρίση και ενόσω η κρίση ακόμα ήταν μόνο υγειονομική- είπαμε ξεκάθαρα ότι όλα τα μέτρα που θα λαμβάνονταν θα είχαν ρήτρα διατήρησης των θέσεων εργασίας. Τώρα που μπαίνουμε στη φάση της μετάβασης κάνουμε μια πολύ μεγάλη επένδυση στη διατήρηση των θέσεων εργασίας μέσω του προγράμματος ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ αλλά και της διατήρησης των αναστολών συμβάσεως εργασίας για πολλούς πληττόμενους κλάδους τον Ιούνιο. Θα πρέπει να δούμε ταυτόχρονα και την πορεία του ανοίγματος της οικονομίας και της φετινής δύσκολης τουριστικά χρονιάς για να αξιολογήσουμε πώς θα συνεχίσουμε τις παρεμβάσεις μας. Παρεμβάσεις που έχουν ως κεντρική γραμμή να κρατήσουμε όσο περισσότερους γίνεται στη δουλειά και να μην τους αφήσουμε να γίνουν άνεργοι και να τους βοηθήσουμε να διατηρήσουν το επίπεδο ζωής που απολάμβαναν προ Covid-19.

Πότε θα ξεκινήσουν να εισρέουν τα πρώτα χρήματα από το πρόγραμμα SURE; Θα διατεθεί κονδύλι από τα ταμειακά διαθέσιμα για δράσεις στο πλαίσιο του SURE, για ποιες και για τι ποσά μιλάμε; Θα είναι και κατηγορίες εργαζομένων του Δημοσίου, π.χ. συμβασιούχοι, στο «καλάθι» του SURE;

Το SURE ελπίζουμε ότι θα αρχίσει να φαίνεται στα έσοδά μας από τα μέσα του καλοκαιριού και μετά. Ελπίζω και νωρίτερα, αλλά δεν υπολογίζουμε σε αυτό. Ενδιαμέσως θα προχωρήσουμε καλύπτοντας το πρόγραμμα ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ και τα άλλα μέτρα στήριξης της απασχόλησης από τον κρατικό προϋπολογισμό. Για όλα αυτά θα έχουμε ένα προσωρινό κόστος στα ταμειακά μας διαθέσιμα ύψους άνω των 500 εκατ. ευρώ, κάτι που έχουμε προγραμματίσει στον ταμειακό σχεδιασμό μας. Θα τα πάρουμε όμως πίσω και με το παραπάνω -πολύ παραπάνω- στους επόμενους μήνες. Σε ό,τι αφορά το Δημόσιο, το SURE δεν θα χρηματοδοτήσει καθόλου δαπάνες του ευρύτερου δημοσίου τομέα. Δεν είναι αυτός ο σκοπός του.

Σε τι θα διαφοροποιείται ο νέος, δεύτερος, κύκλος επιστρεπτέας προκαταβολής και πότε θα ξεκινήσει η υποβολή αιτήσεων; Θα δούμε και νέους κύκλους μέσα στο έτος;

Η βασική αλλαγή στην επιστρεπτέα προκαταβολή είναι η διεύρυνση τόσο των επιχειρήσεων και νομικών προσώπων που καλύπτονται (για παράδειγμα, ατομικές επιχειρήσεις με αξιόλογη εμπορική δραστηριότητα που δεν έχουν μεν εργαζόμενο, αλλά χρειάζονται κεφάλαιο κίνησης για να επανεκκινήσουν τη δραστηριότητά τους), όσο και των μηνών που θα αφορά ο αλγόριθμος που θα εφαρμόσουμε, αφού τώρα θα αφορά τον τζίρο Μαρτίου, Απριλίου και Μαΐου αθροιστικά. Με το δεδομένο αυτό οι αιτήσεις θα ξεκινήσουν στις αρχές Ιουνίου, για να μπορούν οι επιχειρήσεις να μας ενημερώσουν και για τον τζίρο του Μαΐου, και θα γίνουν πάλι σε δύο κύκλους. Στον πρώτο θα γίνει η εκδήλωση ενδιαφέροντος και στον δεύτερο θα βγουν τα μέγιστα ποσά και οι τελικοί όροι της επιστρεπτέας και θα κληθούν οι επιχειρήσεις για να συμφωνήσουν με τους όρους και το ποσό που επιθυμούν να λάβουν. Το πιο σημαντικό όμως θα είναι ότι οι δύο φάσεις της επιστρεπτέας θα λειτουργήσουν ως μία. Ετσι όσοι τυχόν έχασαν την ευκαιρία (ή δεν είχαν τόση μείωση τζίρου τον Μάρτιο για να περιληφθούν στην πρώτη φάση), να μην αδικηθούν όταν θα μπουν στη δεύτερη φάση στη «μοιρασιά» που θα γίνει. Σε ό,τι αφορά επόμενες φάσεις δεν υπάρχει, με τα δεδομένα που έχουμε σήμερα, τέτοιος σχεδιασμός.

Η Ελλάδα περνάει φέτος σε πρωτογενές έλλειμμα. Είναι πιθανή η προσφυγή σε προληπτική πιστωτική γραμμή;

Δεν υπάρχει τέτοια προοπτική. Σημειώστε πάντως ότι η προσφυγή στα φθηνά δάνεια του ESM, που διαβάζω ότι ήδη κάποιες χώρες αποφάσισαν να αξιοποιήσουν (π.χ. Κύπρος), δεν γίνεται με τους όρους της κλασικής πιστοληπτικής γραμμής. Είναι κάτι ουσιωδώς διαφορετικό, εξ ου και αρχίζει ήδη να έχει ενδιαφερόμενους. Είναι μια ειδική πίστωση που αφορά μόνο δαπάνες υγείας (και πρόληψης του Covid-19) και για τις οποίες η εποπτεία που προβλέπεται αφορά κατά κύριο λόγο τη συγκεκριμένη χρήση και διαρκεί μέχρι να ολοκληρωθεί η εκταμίευση των πόρων.

Θα αποκλείατε μείωση μισθών στο Δημόσιο ή/και περικοπές συντάξεων;

Με τα σημερινά δεδομένα, ναι.

Το δεύτερο σενάριο του φετινού δημοσίου δανειακού προγράμματος προβλέπει εκδόσεις έως 8 δισ. Θα το ξεπεράσουμε;

Η εικόνα που έχουμε είναι ότι θα κινηθούμε περίπου σε αυτό το πλαίσιο, όμως οι βαθμοί αβεβαιότητας είναι τόσο σημαντικοί ώστε το πρόγραμμα αυτό να θεωρείται ότι εξελίσσεται δυναμικά χωρίς να έχει οριστικοποιηθεί, πριν μπορέσουμε να διακρίνουμε σε ποιο τελικά σενάριο θα κινηθεί η οικονομία. Σημειώστε ότι στις αβεβαιότητες στη συγκεκριμένη περίπτωση προστίθενται στις ήδη γνωστές (υγειονομική αβεβαιότητα, βάθος ύφεσης στην Ελλάδα και διεθνώς, αριθμός τουριστών που θα μας επισκεφθούν κ.λπ.) το είδος, το ύψος και ο χρόνος εκταμίευσης των διαφόρων ευρωπαϊκών χρηματοδοτήσεων.

Ποιο θα είναι το συνολικό ταμειακό κόστος για την αντιμετώπιση της κρίσης φέτος;

Μιλούμε για 24 δισ. συνολικά μέτρα, εκ των οποίων τα 5,5 δισ. αφορούν μόχλευση από το τραπεζικό σύστημα και δεν έχουν ταμειακό κόστος. Από τα υπόλοιπα έχουμε προσδιορισμένα μέτρα 14,5 δισ. ευρώ και επιπλέον 4 δισ. που πρόκειται να προσδιοριστούν. Από αυτά θα πρέπει να αφαιρεθούν όμως οι ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις που θα λάβουμε μέχρι τέλους του έτους (κάποιες θα μεταχρονολογηθούν και θα εισπραχθούν στις αρχές του 2021). Συνεπώς το τελικό ταμειακό κόστος θα κυμανθεί μεταξύ του 55% και του 70% των δύο ποσών που προαναφέρθηκαν. Πού θα «κάτσει» τελικά θα εξαρτηθεί πολύ από τις ευρωπαϊκές χρηματοροές.

Στην ατζέντα του φθινοπώρου «ψαλίδι» σε φόρους και εισφορές

Ποιοι πρέπει να είναι οι άξονες για το πακέτο μέτρων στήριξης της οικονομίας στο δεύτερο εξάμηνο του έτους;

Το δεύτερο εξάμηνο έχει δύο φάσεις. Το καλοκαίρι, στη διάρκεια του οποίου λόγω των υγειονομικών μέτρων και της συρρικνωμένης τουριστικής χρονιάς έχουμε ακόμα ισχυρή πρόσθετη στήριξη μεγάλου τμήματος της οικονομίας (προπαντός τουρισμός, μεταφορές, ψυχαγωγία και εστίαση, πολιτισμός, αθλητισμός κ.λπ.), και το φθινόπωρο, που ξεκινά ελπίζουμε η ανάκαμψη της οικονομίας στο σύνολό της. Στην πρώτη φάση έχουμε μέτρα στήριξης που είναι περισσότερο εξατομικευμένα, στη δεύτερη μέτρα επανεκκίνησης που είναι περισσότερο οριζόντια και συνδέονται με το ευρύτερο πρόγραμμα για το οποίο ψηφίστηκε αυτή η κυβέρνηση (μείωση φόρων και εισφορών), υπό τους δημοσιονομικούς περιορισμούς όμως που μας θέτει η κρίση του Covid-19.

Θα θεωρούσατε πιθανότερη μια ανάκαμψη τύπου V ή τύπου U; Ποια είναι τα βασικά «όπλα» για μια ανάκαμψη το 2021;

Ελπίζουμε, προσδοκούμε και εργαζόμαστε για μια ανάκαμψη τύπου V. Αυτό δείχνουν και οι προβλέψεις μας για το 2021. Ακόμα όμως το περιβάλλον είναι εξαιρετικά αβέβαιο. Το διεθνές προπαντός, τις εξελίξεις στο οποίο δεν μπορούμε να επηρεάσουμε.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου