Σάββατο 10 Αυγούστου 2019

Η σύμβαση του ΕΟΠΥΥ με τα διαγνωστικά κέντρα

Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,

Η πάγια σύμβαση μεταξύ Δημοσίου και Διαγνωστικών Κέντρων βασιζόταν στην αποζημίωση των Διαγνωστικών Κέντρων (ΔΚ) κατά πράξη και περίπτωση. Σύμφωνα με αυτόν τον κανόνα, τα ΔΚ κάθε μήνα υποβάλλουν στο Δημόσιο (σημερινό ΕΟΠΥΥ) τα παραπεμπτικά των ασφαλισμένων του ΕΟΠΥΥ που αναφέρουν τις εξετάσεις που έχουν εκτελέσει και σύμφωνα με τον τιμοκατάλογο των εργαστηριακών εξετάσεων του Δημοσίου, προκύπτει το αιτούμενο ποσόν, το οποίον μειώνεται κατά 15% δεδομένου ότι το ποσοστό αυτό το καλύπτουν οι ασφαλισμένοι, ως συμμετοχή στη δαπάνη

Ο συγκεκριμένος τιμοκατάλογος, λόγω πληθωρισμού, αναπροσαρμοζόταν κάθε χρόνο με Προεδρικό Διάταγμα, αυξάνοντας τις τιμές των εργαστηριακών εξετάσεων κατά 10%. Εντούτοις, η αναπροσαρμογή σταμάτησε το 1991 και έκτοτε ο τιμοκατάλογος παραμένει ίδιος. (Σωστά διαβάζετε, οι τιμές των εξετάσεων επί 28 χρόνια παραμένουν ίδιες).

Αν και η μορφή της σύμβασης ΕΟΠΥΥ και ΔΚ παράμεινε ίδια, το 2013, λόγω της κρίσης, εφαρμόστηκε ο νέος νόμος για την πληρωμή των εργαστηριακών εξετάσεων που περιελάμβανε:

- Κλειστό προϋπολογισμό

- Εκπτώσεις, ονομαζόμενες Rebate 

- Κουρέματα, ονομαζόμενα Claw back

(Δεν υπάρχει απάντηση γιατί οι εκπτώσεις και τα κουρέματα αναφέρονται στο νόμο με Αγγλικούς όρους Rebate και claw back αντίστοιχα)

Κατόπιν αυτού,

1. Με τον κλειστό προϋπολογισμό, οι ατομικές συμβάσεις αυτόματα και μονομερώς μεταξύ ΕΟΠΥΥ και ΔΚ μετατράπηκαν σε «συλλογική σύμβαση ανάθεσης έργου κατ’ αποκοπή», σύμφωνα με την οποία το σύνολο των Διαγνωστικών Εργαστηρίων, έναντι του ποσού του προϋπολογισμού, είναι υποχρεωμένο να εκτελεί όλες τις εξετάσεις που αναγράφονται στα παραπεμπτικά του ΕΟΠΥΥ.

2. Με το περιεχόμενο των όρων rebate-εκπτώσεις και claw back-κούρεμα περιγράφεται ο τρόπος με τον οποίο κατανέμονται τα χρήματα του κλειστού προϋπολογισμού στα ΔΚ. 

Συγκεκριμένα, τα ΔΚ υποβάλλουν κάθε μήνα τα παραπεμπτικά του ΕΟΠΥΥ κοστολογημένα σύμφωνα με τον τιμοκατάλογο του 1991 και στη συνέχεια ο μηνιαίος λογαριασμός, ανάλογα με το ύψος του, υφίσταται έκπτωση-rebate ως εξής:

Για ποσόν Έκπτωση

0 – 5000 0

5000 – 10000 10%

10000 – 20000 25%

20000 – 30000 35%

30000 και άνω 50%


3. Το ποσόν που προκύπτει μετά την έκπτωση υφίσταται κούρεμα – clawback κάθε μήνα, αναλογικά, σε ποσοστό που προκύπτει από το, μηνιαίο αιτούμενο του συνόλου των ΔΚ (μετά την αφαίρεση των εκπτώσεων), διαιρεμένο δια του 1/12 του προϋπολογισμού.

Επειδή τα ποσοστά του κουρέματος-Claw back ήταν εξοντωτικά, (μετά την έκπτωση-rebate, εννοείται), από το 2016 ο ΕΟΠΥΥ μείωσε τις τιμές του τιμοκαταλόγου του Δημοσίου (εκείνου του 1991) κατά 40% περίπου υποσχόμενος με αυτόν τον τρόπο να μηδενίσει το μηνιαίο κούρεμα-clawback.

Όπως αντιλαμβάνεται κανείς, η συγκεκριμένη παρέμβαση ήταν άνευ ουσίας. Με δεδομένο τον κλειστό και προκαθορισμένο προϋπολογισμό, τα ΔΚ είτε με τον ένα τρόπο είτε με τον άλλον, υφίστανται ακριβώς τις ίδιες περικοπές.

Η κατάσταση, όμως χειροτέρεψε για τα ΔΚ διότι ο ΕΟΠΥΥ με υπουργικές αποφάσεις εισάγει νέες εξετάσεις, τις οποίες υποχρεούνται να εκτελούν τα ΔΚ, χωρίς όμως να αυξάνει τον προϋπολογισμό. Όπως αντιλαμβάνεται κανείς οι λογαριασμοί των ΔΚ αυξάνονται, όμως αντίστοιχα, αυξάνονται και τα ποσοστά των περικοπών. 

Η κατάσταση αυτή μπορεί να χαρακτηριστεί απλά και μόνον ως εξοντωτική για τα Διαγνωστικά Κέντρα.

Με δεδομένο ότι ένα ΔΚ από μόνο του δεν μπορεί να εγκαταλείψει τη σύμβαση με τον ΕΟΠΥΥ, καθώς όλοι οι πολίτες ασφαλισμένοι και ανασφάλιστοι καλύπτονται ασφαλιστικά από τον ΕΟΠΥΥ, η εξόντωση των ΔΚ αποτελεί βεβαιότητα.

Η αθέατη πλευρά του προβλήματος.

Στην υποτιθέμενη σύμβαση των ΔΚ με τον ΕΟΠΥΥ, εμπλέκονται οι παρακάτω:

1. Οι παραγγέλοντες τις εξετάσεις γιατροί, οι οποίοι συνταγογραφούν τις εξετάσεις.

2. Τα ΔΚ, τα οποία υποχρεούνται να εκτελούν όλες τις εξετάσεις που αναγράφονται στα παραπεμπτικά του ΕΟΠΥΥ έναντι εξευτελιστικής αμοιβής

3. Οι Έλληνες πολίτες, ασφαλισμένοι και ανασφάλιστοι, που πραγματοποιούν τις εξετάσεις τους πληρώνοντας το 15% της αξίας των εξετάσεων, σύμφωνα με τον τιμοκατάλογο του 1991. 

4. Το Υπουργείο Υγείας, το οποίο εφαρμόζοντας τον κλειστό προϋπολογισμό θεωρεί πως ξεμπέρδεψε. 

Όλοι οι παραπάνω, εκούσια ή ακούσια έχουν εμπλακεί και είναι υπεύθυνοι στη δημιουργία ενός σαθρού τοπίου που οργιάζει η υπερσυνταγογράφηση, η πλασματική συνταγογράφηση και η προκλητή συνταγογράφηση.

Να εξηγήσουμε τους όρους:

ΥΠΕΡΣΥΝΤΑΓΟΓΡΆΦΗΣΗ:

Οι κλινικοί γιατροί, συμβεβλημένοι ή μη συμβεβλημένοι με τον ΕΟΠΥΥ, εγγράφονται στον ΕΟΠΥΥ και έτσι χαρακτηρίζονται ως πιστοποιημένοι. Μ’ αυτόν τον τρόπο μπορούν να χρησιμοποιούν το σύστημα του ΕΟΠΥΥ συνταγογραφώντας εξετάσεις και φάρμακα, χωρίς κανένα έλεγχο, και χωρίς οποιαδήποτε υποχρέωση ή δέσμευση έναντι του ΕΟΠΥΥ. 

Είναι αυτονόητο πως μέσα σ’ αυτό το διάτρητο σύστημα, ο ΕΟΠΥΥ έχει πλήρη αδυναμία να ελέγξει τις δαπάνες του.

ΠΛΑΣΜΑΤΙΚΗ ΣΥΝΤΑΓΟΓΡΑΦΗΣΗ;

Με τη χρήση ΑΜΚΑ ανυποψίαστων πολιτών, εκδίδονται εικονικά παραπεμπτικά, τα οποία χωρίς να εκτελούνται, στη συνέχεια υποβάλλονται στον ΕΟΠΥΥ για εξόφληση.

Πρόκειται για μια καταφανώς παράνομη αντίδραση κάποιων ΔΚ, στην προσπάθεια τους να λάβουν μεγαλύτερο μερίδιο από τον δεδομένο προϋπολογισμό 

Κι ο ΕΟΠΥΥ αδιαφορεί. Δε νοιάζεται γιατί έτσι ή αλλιώς δεν πρόκειται να πληρώσει περισσότερα από τα χρήματα του προϋπολογισμού.

ΠΡΟΚΛΗΤΗ ΣΥΝΤΑΓΟΓΡΑΦΗΣΗ:

Ο ασθενής, επισκέπτεται το γιατρό του και έναντι μικρής αμοιβής ζητάει να του συνταγογραφηθούν όποιες εξετάσεις επιθυμεί, χωρίς στην πραγματικότητα να τις χρειάζεται.

Είναι φανερό πως αν δεν εξυγιανθεί το σύστημα, κανένας χειρισμός δεν μπορεί να διορθώσει την κατάσταση.

Εξυγίανση σημαίνει να ελεγχθούν η υπερσυνταγογράφηση, η πλασματική συνταγογράφηση και η προκλητή συνταγογράφηση, ενέργειες που μπορούν να πραγματοποιηθούν μόνον από τον ΕΟΠΥΥ.

Όπως αντιλαμβάνεται κανείς, το πρόβλημα έφτασε σε οριακό σημείο. Τα ΔΚ εξοντώθηκαν μέσα στο τοπίο της ανομίας και της ασυδοσίας που δημιούργησε για τον ΕΟΠΥΥ η υποτιθέμενη ασφάλεια του κλειστού προϋπολογισμού.

Βρισκόμαστε έτσι μπροστά σ’ ένα ζήτημα κοινωνικό, οικονομικό, πολιτικό. Ανάλογα με τη θεώρηση της κάθε παραμέτρου μπορούν να προκύψουν και διαφορετικές λύσεις. Σε κάθε περίπτωση, όμως, η εξυγίανση του τοπίου αποτελεί μονόδρομο προκειμένου να ελεγχθεί το σύστημα.

Το καίριο ερώτημα που τίθεται αυτή τη στιγμή είναι το εξής:

Ποιο είναι το εύρος της πραγματικής συνταγογράφησης;

Εφόσον απαντηθεί αυτό το ερώτημα, τότε μπορεί να προκύψει και η λύση του προβλήματος.

Γι’ αυτό, ως πρώτο βήμα, προτείνω μία απλή κίνηση που δεν απαιτεί έξοδα και μηχανισμούς. Η πρόταση είναι η εξής:

Στα αρχεία της ΗΔΙΚΑ εμφανίζεται η αξία των ζητούμενων εξετάσεων ανά ειδικότητα και ανά γιατρό. Αν για κάθε ειδικότητα εξαχθεί ο μέσος όρος του κόστους συνταγογράφησης κάθε γιατρού ανά ειδικότητα και ανά ασθενή, κάθε μήνα, τότε πιθανότατα θα βρεθούμε προ εκπλήξεων, δεδομένου πως θα αποκαλυφθεί ποιοι γιατροί δημιουργούν το πρόβλημα.

Και τότε, τι μπορεί να γίνει; Θα αναρωτηθεί κάποιος.

Κι η απάντηση είναι πως στους συγκεκριμένους γιατρούς που ασύστολα και συστηματικά υπερσυνταγογραφούν, πρέπει να αφαιρεθεί από τον ΕΟΠΥΥ το δικαίωμα συνταγογράφησης. 

Η αφαίρεση του δικαιώματος συνταγογράφησης στους εν λόγω γιατρούς μπορεί να γίνει σταδιακά ως εξής

- να προηγηθεί προειδοποίηση

- σε περίπτωση επιμονής για μικρό χρονικό διάστημα (για παράδειγμα ένα μήνα). 

- μόνιμα, σε περίπτωση περαιτέρω επιμονής στην υπερσυνταγογράφηση.

Η αφαίρεση του δικαιώματος συνταγογράφησης στο σύστημα του ΕΟΠΥΥ είναι επιβεβλημένη διότι κατ’ ουσία υπερσυνταγογράφηση σημαίνει κατάχρηση της περίθαλψης σε βάρος αυτών που τη χρειάζονται. 

Μετά απ’ αυτό τον χειρισμό και εφόσον καταλήξουμε στη διαπίστωση του εύρους της πραγματικής ή απαραίτητης συνταγογράφηση, οι χειρισμοί θα γίνουν προφανείς.

Τότε, μπορεί να γίνει πραγματοποιήσιμο και το δίκαιο αίτημα των Διαγνωστικών Κέντρων, να αμείβονται για κάθε εξέταση που εκτελούν για λογαριασμό του ΕΟΠΥΥ, ακόμη και με τον τιμοκατάλογο του 1991.

Αξιότιμε κύριε Υπουργέ, 

για την εξυγίανση του συστήματος, ενδεχομένως να κρίνετε ως προσφορότερες άλλες τακτικές. Όμως, σε κάθε περίπτωση, ο ΕΟΠΥΥ οφείλει:

- Να εποπτεύει το σύστημα της συνταγογράφησης, πράξη για την οποία αυτή τη στιγμή παντελώς αδιαφορεί.

- Να προσφέρει τις υπηρεσίες τους στους πολίτες ανάλογα με τους πόρους που διαθέτει και όχι στις πλάτες των Διαγνωστικών Κέντρων.


Με εκτίμηση
Αριστείδης Κάντας 

Βιαπαθολόγος

10 σχόλια:

  1. ΜΠΡΑΒΟ !!!! ΣΩΣΤΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ, ΣΩΣΤΗ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ !!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Κύριε συνάδελφε θα πρότεινα και το εξής, το κλόου μπάκ να κατανεμεται αναλογικά στούς γιατρούς που το δημιουργούν και όχι σε αυτούς που υποχρεωτικά εκτελόυν τα παραπεμπτικά τους.Θωμόπουος Ιωάννης/ βιοπαθολόγος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Αγαπητέ συνάδελεφε, δεν συνταγογραφούν όλοι οι γιατροί την ίδια αξία εξετάσεων... Αυτό είνα τοις πάσι γνωστό και ήδη έχει προβληματίσει τους ιθύνοντες... Μηχανισμοί ελέγχου συνταγοράφησης και πρωτόκολλα έχουν ήδη εισαχθεί από καιρό... Δεν είναι τόσο εύκολα όσο νομίζεις... Το κλινικό κομμάτι, το οποίο σημειωτέον υποπληρώνεται ακόμα παρισσότερο από εσάς, έχει προβληματίσει πολύ περισσότερο και δεν έχει βρεθεί ακόμα ιακνοποιητικη λύση... Μήπως η αλήθεια είναι ότι βάσει των κριτηρίων του ΟΟΣΑ ξοδεύουμε για εξετάσεις ακριβώς τα μισά από όσα χρειαζόμαστε...;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Συμφωνω απολυτα με τις αποψεις του κυριου Καντα.Εγω ομως προτεινω μια λυση αμεσα εφαρμοσημη και πιο δικαιη.Απο τη στιγμη που καμια πολιτικη ηγεσια δεν εχει στα αμεσα σχεδια να καταργησει το clawback kai rebate ο χρονος ομως τρεχει με καινουρια φορτια των 120 δοσεων κλπ θα μπορουσε να ΣΥΜΠΕΡΙΛΑΒΕΙ στο ckawback και τους συνταγογραφους κλινικους .Ευκολα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Μπράβο συνάδελφε πιο εμπεριστατωμενη άποψη δεν έχουμε διαβάσει.Κοφτης στη συνταγογραφηση η κάρτα ασφαλισμένο με όριο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Μέχρι το 2012 κανένα από τα διαγνωστικά δεν ενδιαφερόταν για τις τιμές που αποζημίωνε το δημόσιο και λίγα άλλα ταμεία τις εξετάσεις σ'αυτά. Τότε υπήρχε το ΙΚΑ, ο ΟΓΑ ,το ΤΕΒΕ ,δηλαδή τα 3/4 της Ελλάδας .Αυτά τα ταμεία δεν έκαναν συμβάσεις με ιδιωτικά διαγνωστικά. Αρα ο κόσμος μιά και είχε χρήματα έμπαινε στα ιδιωτικά ως πελάτης που θα πλήρωνε ο ίδιος. Ετσι θησαύριζαν τα διαγνωστικά και λοιπά αιμοληπτήρια καθορίζοντας τιμές ελεύθερης αγοράς. Το 1991 και οι τιμές του δεν απασχολούσε κανέναν. Ούτε η τεχνητή ζήτηση. Ούτε τα πλαστά παραπεμτικά.
    Τώρα που όλοι οι ασθενείς έχουν ΕΟΠΥΥ και δεν υπάρχουν παρά ελάχιστοι πελάτες που πληρώνουν μόνοι τους τις εξετάσεις, τώρα τα προβλήματα ήλθαν στην επιφάνεια. Ο ΑΜΚΑ δεν εξασφαλίζει πχ τις πλαστές εξετάσεις. Αν όμως για να κάνεις την εξέταση θα πρέπει να έχει ο ασθενής και ο ΕΟΠΥΥ συνδέσει τον ΑΜΚΑ με το κινητό του ασθενούς-συνοδού και να υπάρχει μήνυμα οτι η εξέταση έγινε από το κινητό του ασθενούς (που μπορεί να το χειρίζεται κάποιος συνοδός) πρός τον ΕΟΠΥΥ τότε ελαχιστοποείς τις πλαστές και εν αγνοία του ασθενούς. Το διαγνωστικό να αποζημιώνεται μόνο για τις εξετάσεις που εστάλησαν μηνύματα από το κινητό του ασθενούς στον ΕΟΠΥΥ οτι η εξέταση έγινε.
    Για την υπερσυνταγογράφηση ορισμένων γιατρών υπάρχουν εργαλεία.Πχ ο μέσος όρος της κάθε ειδικότητας κλπ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Και εάν κάποιος ασθενής/συνοδός αμελήσει να στείλει το μήνυμα εγω τι φταίω? ακόμα παίρνω πραπεμπτικά απο γιατρούς μη πιστοποιημένους στόν ΕΟΠΥΥ τι φταίω πάλι? γιατι να εκδίδονται?,ακόμα και εάν στο γραφείο κίνησης τω νοσοκομείων αμελήσουν να τσεκάρουν το εξιτήριο του ασθενούς εκδίδινται παραπεμπτικά αλλα δεν μπορώ να τα καταχωρήσω τι φταίω πάλι? Θωμόπουλος Ιωάννης/βιοπαθολόγος.

      Διαγραφή
    2. Αγαπητέ συνάδελφε. ζητάμε το αυτονόητο, να αμοιβόμαστε για κάθε εξέταση που εκτελούμε.
      Αριστείδης Κάντας

      Διαγραφή
    3. Συνάδελφε 3:47 μ.μ. Το κινητό τηλέφωνο είναι πλέον κάτι που έχουν όλοι. Είναι κάτι που το έχουν απάνω τους, όπως το πορτοφόλι τους. Για τα παιδιά θα συνδέεται ο ΑΜΚΑ με το τηλ. του γονέα. Γιά κάποια άτομα ανήμπορα θα υπάρχει συνοδός. Υπόψιν οτι έχουν καταργηθεί τα βιβλιάρια. Κάρτα ασθενούς δεν υπάρχει ακόμη και μάλλον θα αργήσει να βγεί. Ετσι το κινητό που ηδη υπάρχει είναι κάτι που πρέπει να αξιοποιηθεί από τον ΕΟΠΥΥ. Εγραψα και σε άλλο σχόλιο κάποιες λεπτομέρειες και δεν τις επανέλαβα. Τον αριθμό του κινητού θα τον αναγράφει το παραπεμτικό σε συνέχεια με τον ΑΜΚΑ του ασθενούς. Δηλαδή κάθε ασθενής θα έχει ΑΜΚΑ και αριθμό κινητού. Οταν θα κάνει εξέταση σε διαγνωστικό εργαστήριο ,κυρίως αν είναι ιδιωτικό, όπως γίνεται συνήθως θα δώσει το παραπεμτικό στη γραμματεία ή στον ίδιο τον γιατρό,προκειμένου να υπολογισθεί και να πληρωθεί και η συμμετοχή. Οταν θα γίνει η εξέταση ή οταν θα πάρει τα αποτελέσματα,η γραμματεύς ή ο γιατρός,προκειμένου να πληρωθούν το ποσό του ΕΟΠΥΥ θα πρέπει να ζητήσουν απο τον ασθενή το κινητό του να στείλουν μήνυμα στον ΕΟΠΥΥ οτι η εξέταση έγινε. Ο ασθενής ή ο συνοδός θα είναι ενήμερος οτι χρειάζεται το κινητό του. Εάν μπορεί να το χειριστεί μόνος του μπορεί να γράψει ο ίδιος το μήνυμα και απλά να το παρουσιάσει στη γραμματέα.Ο ΕΟΠΥΥ θα έχει ένα είδικό αριθμό που θα πηγαίνουν τα μηνύματα.Ετσι σε πραγματικό χρόνο θα ξέρει τι εξετάσεις έγιναν. Περιπτώσεις που δεν έχουν κινητό να πηγαίνουν στα δημόσια διαγνωστικά.
      Κάποτε θα πρέπει να μπεί μιά τάξη.

      Διαγραφή
  7. Αγαπητέ συναδελφε, διεκδικούμε το αυτονόητο, να αμοιβομαστε για κάθε εξέταση που εκτελούμε

    ΑπάντησηΔιαγραφή