Τετάρτη 30 Απριλίου 2014

Συνέντευξη Τύπου του Υπουργού Υγείας, κ. Άδωνι Γεωργιάδη, και του Επιτρόπου της Ε.Ε., κ. T. Borg


Γραφείο Τύπου Υπουργού
Αθήνα, 29 Απριλίου 2014

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ

ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΥΓΕΙΑΣ κ. ΑΔΩΝΙ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗ και ΕΠΙΤΡΟΠΟΥ T. BORG

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ:

Λίγο τη προσοχή σας. Οι διερμηνείς είναι έτοιμοι.

Ολοκληρώθηκε λοιπόν το άτυπο Συμβούλιο των Υπουργών Υγείας. Ο κύριος Υπουργός θα σας κάνει μία ενημέρωση για τα αποτελέσματα του Συμβουλίου.

Στη συνέχεια θα λάβει το λόγο ο αρμόδιος Επίτροπος και θα υπάρξουν ορισμένες ερωτήσεις και προς τον κύριο Υπουργό, αλλά και προς τον Επίτροπο.

Κος ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ:

Κατ΄ αρχάς, θέλω να ευχαριστήσω τον κύριο Επίτροπο. Όλους τους συναδέλφους Υπουργούς και όλες τις αντιπροσωπείες για τη συμμετοχή τους στη διήμερη αυτή σύνοδο.

Νομίζω ότι το θερμό χειροκρότημα στο τέλος ήταν μία μικρή επιβράβευση τής προσπάθειας που έκανε η ελληνική Προεδρεία για να μπορέσουμε να θέσουμε σημαντικά ζητήματα σε Ευρωπαϊκό επίπεδο και να βρούμε από κοινού λύσεις.

Ζούμε σε μία δύσκολη εποχή. Όμως, αυτό που θέλουμε να κάνουμε, είναι να αξιοποιήσουμε τις δυσκολίες για να κάνουμε ένα βήμα μπρος, προς το συμφέρον των πολιτών μας, προς διασφάλιση καλύτερων παρεχομένων υπηρεσιών υγείας, αλλά και στην αποστολή ενός θετικού μηνύματος για το τι μπορεί να κάνει η Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία παραμένει ο καλύτερος τόπος στο πλανήτη για να ζει κανείς.


Ο τόπος που έχει σε συνολικό επίπεδο τις καλύτερες παρεχόμενες υπηρεσίες υγείας, ο τόπος στον οποίον γίνονται περισσότερο σεβαστά τα ανθρώπινα δικαιώματα από οπουδήποτε αλλού και νομίζω αυτές τις εποχές του ευρωσκεπτικισμού, δεν πρέπει να ξεχνάμε πόσα είναι τα επιτεύγματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και πόσο μεγάλη ωφέλεια και ευημερία έχει δώσει τους λαούς της.

Απόδειξη ότι ακόμα και σήμερα όπου η Ευρώπη περνάει μία τόσο μεγάλη κρίση, οι χώρες οι οποίες προσπαθούν να μπουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι πάρα πολλές και καμία δεν επιθυμεί να βγει και νομίζω ότι αυτό πρέπει να το δηλώνουμε. Πρέπει να υπερασπιζόμαστε την Ευρώπη σε αυτές τις κρίσιμες ώρες.

Εξετάσαμε τρία μεγάλα ζητήματα. Στο γεύμα εργασίας χθες είχαμε ειδική συνεδρίαση για τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες υγείας, το e-health και το m – health, μέσω των κινητών τηλεφώνων.

Ήταν ένα θέμα το οποίο προξένησε πολύ μεγάλο ενδιαφέρον από όλους τους συμμετέχοντες. Ο κύριος Επίτροπος έκανε μία πολύ συγκροτημένη παρουσίαση αυτού του θέματος από πλευράς Επιτροπής.

Πιστεύουμε ότι με τη χρήση αυτών των νέων τεχνολογιών, θα μπορέσουμε και να εξοικονομήσουμε πόρους από τα εθνικά συστήματα υγείας, αλλά και να δίνουμε καλύτερες υπηρεσίες υγείας στους πολίτες μας και κυρίως σε όσους βρίσκονται σε απομακρυσμένες περιοχές.

Νομίζω ότι στη χθεσινή μας συζήτηση για πρώτη φορά ετέθη με τόσο μεγάλη ένταση το ζήτημα της ρύθμισης αυτού του συγκεκριμένου πεδίου και πρέπει να πω ότι για το θέμα αυτό η ελληνική Προεδρία διοργανώνει σε λίγες μέρες, στις 12 και 14 Μαΐου ένα ειδικό φόρουμ, όπου πάλι θα έχουμε πολλούς προσκεκλημένους από όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση και πολλές αντιπροσωπείες, ειδικά για το e-health.

Θεωρούμε ότι αποτελεί ένα κρίσιμο κομμάτι του μέλλοντος για τις υπηρεσίες υγείας στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Στη συνέχεια, χθες προχωρήσαμε στη συζήτηση του θέματος που αποτελεί βασικό άξονα της ελληνικής Προεδρίας, μετανάστευση και δημόσια υγεία.

Θα σας διαβάσω τα συμπεράσματα στα οποία καταλήξαμε:

Τονίστηκε ιδιαιτέρως το ζήτημα της πρόσβασης των μεταναστών σε υπηρεσίες υγείας και σεβασμού των βασικών ανθρωπίνων δικαιωμάτων και το δικαιώματος στην υγεία.

Προτάθηκε και έγινε αποδεκτή η ανάπτυξη κατευθυντήριων οδηγιών και μεθοδολογίας για τον έλεγχο των μεταδοτικών νοσημάτων.

Αναγνωρίστηκε η ανάγκη για ειδικές υπηρεσίες, για τις περισσότερο ευάλωτες ομάδες μεταναστών, όπως οι έγκυες και τα μικρά παιδιά.

Αποφασίστηκε η δημιουργία ειδικής ομάδος εργασίας στο πλαίσιο της Επιτροπής Υγειονομικής Ασφάλειας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για τη διερεύνηση και εμπεριστατωμένη προσέγγιση πρακτικών ζητημάτων.

Υπογραμμίστηκε η ανάγκη ενισχυμένης συνεργασίας μεταξύ των κρατών – μελών για ανταλλαγή καλών πρακτικών και αλληλοϋποστήριξης.

Τέλος, εστιάσαμε και τονίσαμε την ανάγκη καλύτερης διάχυσης της πληροφορίας και καλύτερης αξιοποίησης των διαρθρωτικών ταμείων και του νέου ταμείου για το άσυλο, τη μετανάστευση και την ενσωμάτωση.

Πρέπει να πω ότι χθες η μέρα έκλεισε με μία ξενάγηση στο νέο Μουσείο Ακροπόλεως και το επίσημο δείπνο. Νομίζω ότι ήταν μία πολύ ωραία βραδιά για όλους μας και για άλλη μία φορά ο ελληνικός πολιτισμός έδειξε τη δύναμή του.

Το θέμα της σημερινής συζήτησης ήταν το θέμα της οικονομικής κρίσης και της επίπτωσης στην υγεία και στα δημόσια συστήματα. Πρέπει να σας πω ότι υπήρξε πολύ μεγάλη συμμετοχή. Σχεδόν όλες οι αντιπροσωπείες έλαβαν το λόγο και αυτό ήταν πολύ εντυπωσιακό, με πολύ εποικοδομητικές προτάσεις, αλλά και κοινές εμπειρίες για το πώς ο καθένας αντιμετωπίζει στη δική του χώρα την οικονομική κρίση.

Σας διαβάζω τα συμπεράσματα από τη σημερινή μας συζήτηση.

Υπήρξε ευρεία συναίνεση για διασφάλιση καθολικής πρόσβασης στην υγειονομική περίθαλψη και αναγνώρισε ότι υπάρχει ανάγκη περαιτέρω βελτίωσης στον τομέα αυτό.

Το οικονομικό περιβάλλον έχει δημιουργήσει μία νέα πραγματικότητα και κατά συνέπεια απαιτείται να προσαρμόσουμε τα συστήματα υγείας σε αυτή τη νέα πραγματικότητα και να συνεχίζουμε να παρέχουμε ποιοτικές υπηρεσίες.

Κεντρικό σημείο αποτελεί η ενίσχυση της συνεργασίας, η ανταλλαγή καλών πρακτικών και πληροφοριών μεταξύ των κρατών – μελών για τη διασφάλιση τής ανθεκτικότητας των συστημάτων υγείας σε μία σειρά τομέων, μεταξύ των οποίων τα φαρμακευτικά προϊόντα, η φαρμακευτική δαπάνη και η τιμολόγηση των φαρμάκων, το καλάθι των βασικών υπηρεσιών, κυρίως για την κάλυψη των πιο ευάλωτων ομάδων. Επένδυση στη πρόληψη και κατ΄ επέκταση η μείωση του κόστους της υγειονομικής περίθαλψης. Η αξιολόγηση των συστημάτων υγείας.

Τέλος, συζητήσαμε την υγεία στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού εξαμήνου και το ρόλο των Υπουργών Υγείας και πως μπορούν να εμπλακούν καλύτερα.

Θέλω στο σημείο αυτό και πριν δώσω το λόγο στον κύριο Επίτροπο, να πω ότι η ελληνική Προεδρία ενθέρμως υποστηρίζει τη πρωτοβουλία της Επιτροπής για την υπογραφή μίας συμφωνίας όσων κρατών – μελών το επιθυμούν, για τη κοινή προμήθεια εμβολίων, έτσι ώστε να πετύχουμε οικονομίες κλίμακος και έλεγχο της δαπάνης σε ένα κρίσιμο τομέα για τη δημόσια υγεία.

Η συμφωνία αυτή προβλέπει την εθελοντική συμμετοχή της κάθε χώρας στη συγκεκριμένη διαδικασία. Είναι δηλαδή τελείως ευέλικτη ως προς τον τρόπο που η κάθε χώρα – μέλος θα θέλει να αξιοποιήσει.

Η Προεδρία την υποστηρίζει και η Ελλάδα πρόκειται να την υπογράψει.

Κύριε Επίτροπε.

Mr BORG:

Ευχαριστώ κύριε Υπουργέ.

Πρώτο σχόλιο. Μην υποτιμάτε άτυπα Συμβούλια. Πράγματι οι άτυπες συναντήσεις του Συμβουλίου είναι ο χώρος όπου δεν μπορούν να ληφθούν αποφάσεις δεσμευτικές σίγουρα.

Αλλά, έχω εμπειρίες αποκτήσει τα τελευταία δύο χρόνια, που δείχνουν ότι σε αυτά τα άτυπα Συμβούλια έχετε συζήτηση προσανατολισμού.

Ναι μεν δεν δεσμεύονται οι Υπουργοί από αυτό που λένε στο άτυπο, εν τούτοις, αποκτάς την αίσθηση πού φυσάει ο αέρας. Οπότε, τα άτυπα Συμβούλια είναι εξίσου και πολύ περισσότερο σημαντικά μερικές φορές απ’ ότι τα επίσημα.

Εντάξει, υπάρχει η επικουρικότητα. Δύο φορές το χρόνο λαμβάνονται οι αποφάσεις. Δύο φορές έχουμε τα επίσημα. Έχουμε και τα άτυπα μία φορά το εξάμηνο, είναι Προεδρία, αλλά τα θέματα που συζητιούνται, τουλάχιστον αυτά που επέλεξε η ελληνική Προεδρία και σε διαβούλευση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, είναι πολύ σωστά.

Πρώτα η κρίση. Δεν θα μπω σε λεπτομέρειες για το κατά πόσο πέρασε η κρίση. Αν είμαστε στα μέσα, στην αρχή και εγώ δεν ξέρω που είμαστε. Όχι.

Αν δείτε την ελληνική κατάσταση, δεν είμαι ειδήμων, εντάξει, αν και έχω επισκεφτεί τη χώρα σας. Από τότε που ήμουν 19 την επισκέπτομαι.

Αλλά, το γεγονός ότι ήρθε η κρίση, επιτάχυνε τους ρυθμούς της μεταρρύθμισης. Αυτό δεν αφορά μόνο στην Ελλάδα. Δημόσια έχω δηλώσει ότι κανένα σύστημα υγείας στην Ευρώπη δεν μπορεί να παραμείνει έτσι, εκτός και αν μεταρρυθμιστεί. Αλλιώς δεν θα αντέξει.

Δεν είμαστε μη κυβερνητική οργάνωση η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Δεν επικρίνω τις μη κυβερνητικές. Άλλος ο ρόλος των μη κυβερνητικών.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι εδώ για να βοηθήσει τις κυβερνήσεις. Δεν ήρθα για να κρίνω. Δεν είμαι κριτής. Ποτέ δεν επέλεξα αυτό το ρόλο. Να υπεραμυνθώ κάποιου, ναι. Όχι να τον κρίνω.

Αλλά, η εντύπωση μου είναι και αυτό επιβεβαιώνεται από τα γεγονότα, είναι ότι οι μεταρρυθμίσεις είτε επίπονες, είτε επώδυνες ή όχι που έγιναν στην Ελλάδα, απέφεραν θετικά αποτελέσματα στον τομέα της υγείας.

Αναφέρθηκα στη κάλυψη όσον αφορά, τη κάλυψη ατόμων που στο παρελθόν δεν καλυπτόταν από το σύστημα υγείας και ανέφερα και αναφέρω ξανά ένα άλλο θέμα, όχι επειδή μου υποσχέθηκαν να με προσκαλέσει σε γεύμα, αλλά για την αλήθεια το λέω.

Γιατί η ηλεκτρονική συνταγογράφηση στην Ελλάδα, δημιούργησε ένα προχωρημένο σύστημα σε σχέση με τα συστήματα στην Ευρώπη. Εντάξει, βοήθησαν και άλλα κράτη – μέλη, ιδιαίτερα η Σουηδία. Ήρθε η Σουηδία για να βοηθήσει την Ελλάδα προς αυτή τη κατεύθυνση ηλεκτρονικής συνταγογράφησης

Οπότε είχαμε τελικά οικονομίες εκατομμυρίων ευρώ για τις δαπάνες για τα φάρμακα. Γιατί η Ελλάδα ήταν από τις χώρες με τις υψηλότερες δαπάνες για φάρμακα. 2% του ΑΕΠ. Πολύ σημαντικό ποσό αυτό για την Ευρώπη.

Αν τώρα με ρωτήσετε «ναι, όλα καλά και άγια, αλλά τι σημαίνει αυτό για αυτόν που θέλει απασχολήσει στην Ελλάδα ή για αυτόν που θεωρεί ότι πρέπει να καλύπτεται πιο πλήρως από το σύστημα υγείας. Τι αλλάζει για αυτόν»;

Κοιτάξτε, εγώ σας δίνω συγκεκριμένα αντικειμενικά στοιχεία. Και εγώ θα ήθελα να έχουν γίνει περισσότερα, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και σε άλλα κράτη - μέλη θα ήθελα να γίνουν περισσότερα.

Αλλά, δεν έχουν λυθεί τα πάντα, αλλά πολλά έχουν γίνει σε σχέση με την ολιγωρία στον παρελθόν. Έλλειψη λύσεως στο παρελθόν και αυτό δεν εφαρμόζεται μόνο στην Ελλάδα.

Σε πολλές χώρες έχουμε υψηλό χρέος σε σχέση με το ΑΕΠ. Είναι αυτό το λάθος της Ένωσης και όταν θεσπίζονται εθνικά μέτρα σωστά, τι τα κάνει αυτά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ή επειδή πρέπει να θεσπιστούν διορθωτικά μέτρα για να αποφύγουμε τη κατάρρευση του συστήματος.

Ιδού, αυτά τα θέματα συζητούνται μεταξύ των κρατών – μελών σε όλα τα κράτη – μέλη σχετικά με τη κρίση. Πως μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε την πρόληψη για να κάνουμε οικονομίες.

Χρησιμοποιούμε τη πρόληψη. Όχι αρκετά. Μόνο 3% των εθνικών προϋπολογισμών των χωρών – μελών της Ένωσης πάει στη πρόληψη, 97% πάει στη θεραπεία.

Χρησιμοποιούμε αρκετά ηλεκτρονική υγεία; Έγινε το σύνθημα του συρμού, αλλά δεν πρέπει να παραμείνει μόνο σύνθημα. Εμείς θα σας δημιουργήσουμε ένα φόρουμ ηλεκτρονικής υγείας. Σε δύο βδομάδες θα συνέλθει εδώ στην Αθήνα επίσης και ταυτόχρονα έχουμε κατευθυντήριες γραμμές για το τι θα πρέπει να συμπεριληφθεί σε αυτό το ηλεκτρονικό ιατρικό αρχείο.

Όταν θα πάει ο πολίτης της Ελλάδας στην Ιταλία μέσω της νέας διασυνοριακής οδηγίας για την υγεία, θα μπορεί να μεταφέρει ηλεκτρονικά τον ιατρικό του φάκελο, που θα είναι ο ίδιος με αυτόν που χρησιμοποιεί η Ιταλία για τους δικούς της ασθενείς.

Οπότε, λοιπόν, και υπό αυτή την οπτική γωνία διασυνοριακής θεραπείας είναι σημαντικό. Και σε δυο εβδομάδες θα ξαναβρεθούμε εδώ για μια διάσκεψη ηλεκτρονικής υγείας αλλά και στο φόρουμ που θα συζητηθούν κατευθυντήριες γραμμές.

Και επίσης για τη διαλειτουργικότητα των συστημάτων ηλεκτρονικής υγείας. Γιατί υπάρχει μια τάση να κάνει ο καθένας του κεφαλιού του. Και έχουμε 28 διαφορετικές κατευθύνσεις αντί να έχουμε μια κατεύθυνση. Υπάρχει αυτή η τάση, για αυτό θα γίνει συζήτηση πάνω σε ένα σχέδιο που θα χρηματοδοτηθεί από τα ευρωπαϊκά κονδύλια για τη διαλειτουργικότητα των συστημάτων ηλεκτρονικής υγείας.

Επίσης θα έπρεπε να θέσουμε και το θέμα της μετανάστευσης στην ημερήσια διάταξη σίγουρα, αυτό είναι φυσικό. Εγώ είμαι από χώρα της Μεσογείου. Ήμουν Υπουργός Μετανάστευσης για 10 χρόνια και ήμουν εκεί όταν ξεκίνησε το πρόβλημα. Όχι ότι δεν υπήρχε νωρίτερα, πάντα υπήρχε. Από το 2002 όμως και μετά είχαμε όξυνση του προβλήματος. Αυξήθηκαν οι αριθμοί των αφίξεων στην Ελλάδα, Μάλτα, Ιταλία, Ισπανία κλπ.

Και κατά τη διάρκεια τρέχοντος έχουμε δυο προεδρίες από τη Μεσόγειο. Ελληνική, έχουμε την Ελλάδα και από 1ης Ιουλίου την Ιταλία. Και χαίρομαι που η μετανάστευση και θέματα της Μεσογείου συζητούνται. Ήδη συζητήσαμε σήμερα τη μετανάστευση και με την Ιταλική προεδρία θα έχουμε θέμα των Υπουργών Υγείας της Μεσογείου.

Και το θέμα της μετανάστευσης ποιο είναι. Υπάρχουν νομικές υποχρεώσεις απέναντι στους μετανάστες. Υπάρχουν διαφορές από τη μια χώρα στην άλλη, σίγουρα. Αλλά υπάρχουν και κοινές υποχρεώσεις να εγγυηθούμε την υγεία τους προς όφελος των μεταναστών φυσικά πρώτα-πρώτα.

Δεν είναι ασθένεια ο μετανάστης και να τον γιατρέψουμε. Πρέπει να θεραπεύσουμε τις ασθένειες των μεταναστών. Λοιπόν, έχουμε την εισροή των μεταναστών και θα έρθουν τώρα όλες οι ασθένειες οι τρομερές; Όχι, όχι φυσικά. Ταυτόχρονα υπάρχει η υποχρέωση να προστατεύσουμε και την υγεία των δικών μας πολιτών με τη σωστή ιατρική έρευνα, το screening.

Λοιπόν, η ερώτηση είναι εφαρμόζουμε την ίδια έρευνα για όλους; Ο μετανάστης που έρχεται στη Μάλτα, ο μετανάστης που έρχεται στη Σικελία, αυτός που έρχεται μέσω του Αιγαίου και φτάνει στη Σαντορίνη ή κάπου αλλού στην Ελλάδα ή στην Αθήνα, η ιατρική του έρευνα είναι η ίδια; Του κάνουμε την ίδια έρευνα, την ίδια διάγνωση;

Θα πρέπει, λοιπόν, για αυτό το λόγο να έχουμε μια ομάδα εργασίας με βάση τους κανόνες που έχει η Επιτροπή για την ασφάλεια την υγειονομική για να θεσπιστούν κατευθυντήριες γραμμές. Τι θα πρέπει να εξετάζουμε όταν γίνεται το screening. Πότε και πώς; Αυτό θα είναι φυσικά κάτι το εθελοντικό. Υποθέτω αυτοί που άμεσα θίγονται από το θέμα θα συμμετάσχουν στο σύστημα. Αυτοί που έμμεσα όμως εμπλέκονται στο θέμα σίγουρα έχουν ενδιαφέρον γιατί οι μετανάστες μεταναστεύουν μετά από την πρώτη είσοδο στην Ιταλία ή Μάλτα ή Ελλάδα, πάνε αλλού.

Και για αυτό είναι σημαντικό να σημειώσουμε εδώ ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημιούργησε ένα νέο ταμείο για το άσυλο, μετανάστευση και ένταξη των μεταναστών. 3 δις ευρώ το κονδύλι που θα χρησιμοποιηθεί και για σχέδια που άπτονται της μετανάστευσης αυτής.

Για αυτό, λοιπόν, ευχαριστώ κύριε Υπουργέ που αναφερθήκατε στις κοινές προμήθειες εμβολίων. Ιδού, λοιπόν, και τέλος ένα παράδειγμα όπου φαίνεται ότι η δράση σε ευρωπαϊκό επίπεδο μπορεί να αποφέρει καρπούς και να κάνει τη διαφορά. Είχαμε πανδημίες, θα έχουμε πανδημίες και στο μέλλον. Όταν έχουμε, ελπίζω να μην έχουμε σύντομα, αν έχουμε κάποια στιγμή αύριο, μεθαύριο, του χρόνου ή σε δυο χρόνια, σημαντικό είναι να είμαστε προετοιμασμένοι. Όχι με 28 διαφορετικούς τρόπους. Και για αυτό χαίρομαι που έχουμε αυτή την οδηγία διασυνοριακής θεραπείας. Χαίρομαι που εγκρίθηκε γιατί έτσι συντονίζουμε περισσότερο παρά ποτέ τις προσπάθειες των κρατών κατά διασυνοριακών απειλών στην υγεία.

Υπό αυτή την οδηγία, λοιπόν, είναι δυνατόν να έχουμε κοινή προμήθεια εμβολίων και φαρμάκων, υπό την προϋπόθεση ότι έχουν να κάνουν αυτά με κάποια πανδημία. Το πλεονέκτημα του συστήματος ποιο είναι; Ότι έχουμε εγγύηση της προμήθειας. Ιδιαίτερα για μικρά ή μικρομεσαία κράτη. Και ξέρετε, micro-states, και ξέρετε πού αναφέρομαι.

Λοιπόν, τώρα έτσι έχουμε τη σωστή, τη διασφαλισμένη τροφοδότηση της αγοράς. Όταν έχουμε την κρίση είναι δύσκολο να βρει κανείς τα εμβόλια ή η χώρα μπορεί να είναι θύμα της κερδοσκοπικής δράσης κάποιων. Για αυτό, λοιπόν, με την κοινή προμήθεια θα έχουμε ασπίδα έναντι της έλλειψης της προμήθειας και μια ασπίδα έναντι της κερδοσκοπίας. Και είμαι αισιόδοξος ότι κατά την διάρκεια της Ελληνικής Προεδρίας 20 Ιουνίου στο Λουξεμβούργο, στο επόμενο Συμβούλιο όπου θα έχουμε και πολλά κράτη-μέλη όπου θα υπογράψουν αυτή τη συμφωνία κοινών προμηθειών προς όφελος όλων.

Κος ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ:

Κύριε Επίτροπε, ξέρετε ότι η Ελληνική Προεδρία καταβάλει μεγάλη προσπάθεια για να γίνει. Η Ελλάδα θα υπογράψει και ενθαρρύνουμε όλες τις χώρες να την υπογράψουν.

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ:

Ευχαριστώ, κύριε Υπουργέ. Ο κύριος Υπουργός και ο κύριος Επίτροπος θα δεχθούν 4 ερωτήσεις σε πρώτη φάση. 2 από το διεθνή τύπο και 2 από τα ελληνικά μέσα, κατά προτεραιότητα για θέματα που άπτονται των εργασιών του Συμβουλίου.

Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας αναφέροντας το όνομά σας και το μέσο που εκπροσωπείτε. Παρακαλώ, το γαλλικό πρακτορείο.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Ευχαριστώ πολύ. Θα κάνω μια ερώτηση στον Επίτροπο για τη μετανάστευση. Ατυχής ενδεχομένως η σύμπτωση. Οι περισσότερες χώρες που αντιμετωπίζουν τους αφικνούμενους μετανάστες είναι οι χώρες στις οποίες έγιναν οι περισσότερες περικοπές λόγω λιτότητας και λόγω μεταρρυθμίσεων.

Εάν κατάλαβα καλά, είπατε κάτι για 3 δισεκατομμύρια για το Ταμείο Ασύλου. Αυτό θα δοθεί στα κράτη-μέλη για να τα βοηθήσετε να αντιμετωπίσουν τις πρώτες ανάγκες. Πιστεύετε ότι επαρκεί αυτό το κονδύλι ενόψει της γνωστής κατάστασης; Της εισροής δηλαδή, της μαζικής εισροής μεταναστών από τη Συρία ίσως και από άλλες χώρες σύντομα; Στην Ελλάδα το σύστημα υφίσταται τεράστια πίεση. Τα νοσοκομεία, οι γιατροί, τα φάρμακα.

Ευχαριστώ.

Mr. BORG:

Ευχαριστώ, για την ερώτηση. Για το Ταμείο καταρχήν. Είναι αλήθεια ότι το πρόβλημα της μετανάστευσης δεν αφορά όλους με τον ίδιο τρόπο. Κάποιοι πλήττονται περισσότερο, ειδικά οι χώρες πρώτης εισόδου που είναι οι χώρες της κρίσης. Και άλλοι αντιμετωπίζουν μέρος του φορτίου λόγω της εσωτερικής πλέον μετακίνησης των μεταναστών. Όπως οι μέλισσες που αναζητούν το μέλι, και οι μετανάστες θα πάνε εκεί που υπάρχουν περισσότερες ευκαιρίες για θέσεις εργασίας και ούτω το κάθε εξής.

Να σας δώσω όμως μερικά νούμερα. Εκατομμύρια ήδη δόθηκαν στις χώρες του νότου. Να σας πω για τη δική μου χώρα, τη Μάλτα. Εισπράξαμε περίπου 80.000.000 κατά τη διάρκεια 7 ετών για να ενισχύσουμε τις διοικητικές ικανότητες, τα κέντρα κράτησης, τα ανοιχτά κέντρα υποδοχής και ούτω το κάθε εξής.

Και το λέω αυτό διότι το νέο αυτό ταμείο θα συνεχίσει να υποστηρίζει τα κράτη-μέλη για να αντιμετωπίσουν τη μετανάστευση, όχι μόνο στην Ελλάδα, αυτό αφορά όλα τα κράτη-μέλη. Και ας μην ξεχνούμε ότι ο τύπος επικεντρώνει το ενδιαφέρον του στη Μεσόγειο γιατί από εκεί εισέρχονται οι περισσότεροι μετανάστες, έχουμε τα ατυχήματα, κάποιοι χάνουν τη ζωή τους καθ΄ οδόν. Φυσικά υπάρχουν οι έκτακτες αυτές ανάγκες αλλά υπάρχουν και άλλα σημεία εισόδου στην Ευρωπαϊκή Ένωση και όχι μόνο ο νότος.

Έχουμε όμως και τα ταμεία για τις έκτακτες ανάγκες. Σε καταστάσεις συναγερμού η Κομισιόν θα δώσει επιπλέον κονδύλια για να αντιμετωπιστούν οι έκτακτες είσοδοι μεταναστών. Και αυτά είναι κονδύλια επιπλέον των συνήθων. Πέραν δηλαδή αυτών που δίνονται στην Ελλάδα για την επιτήρηση των εξωτερικών συνόρων. Το ’12 η Ελλάδα πήρε 2.000.000, το 2013 3,7 εκατομμύρια κλπ.

Το νέο, επαναλαμβάνω, αυτό ταμείο το οποίο δημιουργήθηκε λόγω της κρίσης και μετά από τη Λαμπεντούζα, μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί και για την προστασία της υγείας των μεταναστών. Άρα δεν μιλάμε μόνο για υποδομές αν και άπτονται όλα αυτά της υγείας αλλά σίγουρα μπορεί να αξιοποιηθεί για την προστασία της υγείας.

Ανέφερα και τις κατευθυντήριες γραμμές γιατί όπως εξήγησα και στους υπουργούς, κοιτάξτε είναι όπως το Σένγκεν. Όλοι είμαστε μέλη της ζώνης Σένγκεν αλλά αν κάποιος είναι ο ασθενής κρίκος όσον αφορά την επιτήρηση των συνόρων επηρεάζει και τους άλλους διότι αυτός ο οποίος θα μπει σε ένα κράτος-μέλος ενώ κανονικά δεν θα έπρεπε από εκεί και πέρα να κυκλοφορεί ελεύθερα οπουδήποτε.

Το ίδιο ισχύει και με την υγεία. Δεν θέλουμε, λοιπόν, να προστατεύσουμε μόνο την υγεία των πολιτών μας. Άλλωστε δεν θα κάνουμε τίποτα εάν δεν προστατέψουμε και την υγεία των μεταναστών. Και για αυτό χρειαζόμαστε κατευθυντήριες γραμμές για τους προληπτικούς ελέγχους στα σύνορα. Να συμφωνήσουμε τι κάνουμε, πως το κάνουμε και σε ποιο βαθμό, με ποια ένταση. Προστατεύουμε έτσι τόσο τους μετανάστες όσο και τους ευρωπαϊκούς πληθυσμούς.

Κος ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ:

Βασικός στόχος της Ελληνικής Προεδρίας και ο λόγος που θέσαμε το ζήτημα αυτό ως βασικό της άξονα είναι να πετύχουμε να γίνει ακόμα περισσότερο συνείδηση ότι το ζήτημα της μετανάστευσης δεν μπορεί να αποτελεί πρόβλημα μιας μόνο χώρας.

Είναι κοινό ευρωπαϊκό μας ζήτημα και είναι κοινό ευρωπαϊκό μας συμφέρον και στα πλαίσια του πολιτισμού μας αλλά και στα πλαίσια των οικονομιών μας να το αντιμετωπίσουμε από κοινού.

Πρέπει να πω εδώ ότι η Ελληνική Προεδρία, και αυτό συζητήσαμε με όλους τους συναδέλφους και στην άτυπη Σύνοδο, έθεσε ακριβώς το ζήτημα. Νομίζω ότι δώσαμε τη διάσταση ότι πρέπει να αυξηθούν τα κονδύλια τα οποία θα δώσει η Ευρωπαϊκή Ένωση στις χώρες που αντιμετωπίζουν πρόβλημα διαχείρισης της μεταναστευτικής ροής και ασφαλώς και στα εθνικά συστήματα υγείας για το μέτρο που αυτά επιβαρύνονται το κόστος αυτής της διαχείρισης.

Δεν μπορεί ένα κράτος-μέλος, αναφέρομαι κυρίως στην Ελλάδα που το γνωρίζω αλλά από ό,τι άκουσα και από τους συναδέλφους τα ίδια περίπου είπαν -ιδιαίτερα πρέπει να σημειώσω την τοποθέτηση της Ιταλίδας συναδέλφου- δεν μπορούν μόνες τους οι χώρες να αντιμετωπίσουν αυτό το μεγάλο κόστος.

Εδώ έγινε ένα μεγάλο πρώτο βήμα από την Ευρωπαϊκή Ένωση το οποίο εμείς θέλουμε να ενισχύσουμε για να πετύχουμε το στόχο μας που είναι η παροχή υπηρεσιών υγείας φυσικά στους μετανάστες γιατί είμαστε Ευρωπαίοι, γιατί προστατεύουμε τα ανθρώπινα δικαιώματα, γιατί πιστεύουμε ότι αυτό πρέπει να κάνουμε αλλά με έναν τέτοιο τρόπο ώστε να μην αισθάνονται και οι πολίτες των δικών μας χωρών ότι οι δικές τους περικοπές πηγαίνουν εκεί.

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ:

Από το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, παρακαλώ.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Η ερώτηση για τον Επίτροπο τον κ. Borg και για τον Έλληνα Υπουργό.

Κύριε Borg, εκτιμάται ότι 2.000.000 άνθρωποι στην Ελλάδα δεν έχουν πρόσβαση σε υπηρεσίες υγείας. Πιστεύετε ότι αυτό είναι επιτυχία στο πλαίσιο της μεταρρύθμισης του συστήματος υγείας στην Ελλάδα;

Mr. BORG:

Εκτιμώ ότι είναι ρητορική η ερώτηση γιατί την απαντήσατε. Αλλά επιτρέψτε μου να πω δυο πράγματα και θα δώσω μετά το λόγο στον Υπουργό που γνωρίζει το θέμα.

Η κάλυψη της υγείας είναι καλύτερη σήμερα σε σύγκριση με πριν από ένα ή δυο χρόνια; Κοιτάξτε, δεν ζω στην Αθήνα ούτε καν στην Ελλάδα αλλά ενημερώνομαι. Και αξιολογώ τις πληροφορίες. Κάποιοι λένε για 1.000.000, άλλοι λένε για 2.000.000, άλλοι λένε για 500.000, αλλά ξέρω ότι υπήρχε πρόβλημα στη Ελλάδα, υπήρχε μεγάλο πρόβλημα αλλά ότι η κάλυψη σήμερα επίσης είναι καλύτερη από ότι ήταν πριν από καιρό.

Τώρα, εάν είναι αυτό το οποίο θα θέλαμε να είναι βεβαίως κανείς πολιτικός δεν θα πει «αποστολή εξετελέσθη». Όποιος το είπε στο παρελθόν το μετάνιωσε, ποτέ δεν τελειώνει αυτή η προσπάθεια γιατί αν λύσετε το ένα πρόβλημα κάτι άλλο θα προκύψει.

Όμως σημειώνω με ικανοποίηση ότι σημειώθηκε πρόοδος και ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ήταν μέρος αυτής της βελτίωσης, φυσικά ο πρωταγωνιστής ήταν η ελληνική Κυβέρνηση. Όμως, αξιοποιήθηκαν και κοινοτικά κονδύλια για να βελτιωθεί η περίθαλψη. Σίγουρα υπάρχει βελτίωση ανεξαρτήτως του πώς καλύπτονται έκτακτα περιστατικά ή το αν καλύπτονται όλοι.

Θα ήταν πάντως, επαναλαμβάνω, άδικο να υποστηρίξει κανείς ότι η κατάσταση είναι σήμερα όπως ήταν στο παρελθόν. Κατά τη γνώμη μου η κατάσταση είναι καλύτερη και είναι βέβαιο ότι η βελτίωση αυτή επιταχύνθηκε από την κρίση.

Κος ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ:

Το πρόβλημα το οποίο έθεσε ο δημοσιογράφος είναι υπαρκτό πρόβλημα που δεν οφείλεται καθόλου στις μεταρρυθμίσεις στην υγεία. Η αύξηση του αριθμού των ανασφαλίστων στην Ελλάδα, οφείλεται στην αύξηση της ανεργίας, οφείλεται δηλαδή στο γεγονός ότι είχαμε ένα σύστημα, κατά το παρελθόν, που συνέδεε την ασφαλιστική κάλυψη με το αν έχεις εργασία. Και επειδή αυξήθηκε η ανεργία μέσα στην κρίση από το 8% στο 27,8% αυτομάτως έμειναν πολύ περισσότεροι άνθρωποι χωρίς πρόσβαση στις υπηρεσίες υγείας.

Αυτό που ανέφερε ο κύριος Επίτροπος, και είναι απολύτως αληθές, είναι ότι με την πρόσφατη μεταρρύθμιση στην πρωτοβάθμια υγεία, για πρώτη φορά όλοι οι πολίτες, ασχέτως ασφαλιστικής κάλυψης, έχουν πρόσβαση στην πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας. Και αυτό πράγματι είναι μία πολύ μεγάλη μεταβολή.

Φυσικά δεν προσδοκούμε οι μεταρρυθμίσεις στην υγεία να λύσουν και το πρόβλημα της ανεργίας, ούτε και να λύσουν τα προβλήματα των ασφαλιστικών ταμείων. Όμως, βασικός άξονας της πολιτικής του Υπουργείου Υγείας -και θέλω σε αυτό να εκφράσω και τις ευχαριστίες μου στην επιτροπή, γιατί και με τη δική της συμβολή αυτό έγινε εφικτό και με την Τask Force και με τον WHO βέβαια- προχωρήσαμε σε μεταρρύθμιση που πράγματι ενώ στο παρελθόν οι ανασφάλιστοι δεν είχαν πρόσβαση στην πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας, σήμερα έχουν.

Και όπως έχουμε ήδη ανακοινώσει, και αυτή είναι η συμφωνία μας και με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μέχρι το τέλος Ιουνίου θα παρουσιάσουμε, όχι θα παρουσιάσουμε, θα εφαρμόσουμε και τον τρόπο για να παρέχουμε σε όλους, εννοώ και τους ανασφαλίστους, και την κάλυψη της φαρμακευτικής τους δαπάνης σαν να ήταν ασφαλισμένοι. Με τον ίδιο δηλαδή ακριβώς τρόπο.

Είναι ένα εγχείρημα το οποίο επεξεργάζεται η Κυβέρνηση, ενώ έχουμε ήδη ανακοινώσει το χρονοδιάγραμμα εφαρμογής του.

Θέλω στο σημείο αυτό να πω ότι βεβαίως, κύριε Επίτροπε, τα προβλήματα δεν τελειώνουν ποτέ και σε μία εποχή κρίσης τα προβλήματα μεγεθύνονται, ασχέτως της δικής μας βούλησης, αλλά όλος ο σκοπός της μεταρρύθμισης και η εξοικονόμηση πόρων που γίνεται σε διάφορα άλλα σημεία έχουν ως κεντρικό στόχο να περισσέψουν χρήματα για να καλύψουμε τις ανάγκες υπηρεσιών υγείας όλων των πολιτών ασχέτως του αν έχουν πρόσβαση και ασφαλιστική κάλυψη ή όχι.

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ:

Το ισπανικό πρακτορείο ειδήσεων, παρακαλώ.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Μία ερώτηση και για τον Επίτροπο και για τον Υπουργό.

Μιλήσατε για τα προβλήματα που σχετίζονται με την μετανάστευση, ιδιαίτερα, λοιμώδεις νόσοι και δυνατότητα επιδημίας με λοιμώδεις νόσους.

Ταυτόχρονα υπάρχουν χώρες, όπως η Ισπανία και η Ελλάδα, που έχουν άτομα χωρίς έγγραφα και δεν έχουν δικαίωμα πρωτοβάθμιας φροντίδας στην Ελλάδα και στην Ισπανία.

Πώς μπορούμε, λοιπόν, να επιλύσουμε το πρόβλημα αυτό; Αυτή την αντίφαση που φαίνεται να υπάρχει; Θα υπάρχει δικαίωμα καθολικής πρόσβασης στην θεραπεία ή θα βρείτε άλλες λύσεις για τέτοια άτομα, μετανάστες χωρίς έγγραφα και να έχουν πρόσβαση στην φροντίδα την υγειονομική;

Mr. BORG:

Δυστυχώς, δεν υπάρχει κοινή νομοθεσία επ’ αυτού εκτός όσον αφορά δύο θέματα, εννοώ ενωσιακό νόμο, κοινό.

Όσον αφορά στους πρόσφυγες μετανάστες, δηλαδή που κάνουν αίτηση για άσυλο και γίνονται αποδεκτοί σαν πρόσφυγες σύμφωνα με τη Σύμβαση της Γενεύης, αυτοί υπό την ενωσιακή νομοθεσία τυγχάνουν της ίδιας μεταχείρισης για την υγεία όπως και οι υπήκοοι της Ένωσης. Ένα αυτό.

Τώρα όσον αφορά στους άλλους που δεν έχουν αναγνωριστεί σαν πρόσφυγες αλλά βρίσκονται στην διαδικασία, δηλαδή έχουν κάνει την αίτηση η οποία εξετάζεται, για αυτούς υπάρχουν επίσης κάποιοι κανόνες που ισχύουν.

Έχουν δικαίωμα πρόσβασης, τουλάχιστον σε κάποιες θεραπείες κατεπείγουσες, ιδιαίτερα τα παιδιά, οι έγκυες και άτομα που χρήζουν ειδικής θεραπείας.

Αν και δεν καλύπτονται πλήρως από την υγεία, εκτός από την περίπτωση των προσφύγων των αναγνωρισμένων, υπάρχουν κάποιοι θύλακες κάλυψης υπό την ενωσιακή νομοθεσία.

Τώρα, σε ορισμένες χώρες, όπως η Ιταλία, η Μάλτα και άλλες, υπάρχει ένα καθολικό σύστημα. Δωρεάν ιατρικές θεραπείες σε άτομα με έγγραφα, χωρίς έγγραφα, αναγνωρισμένοι πρόσφυγες και λοιπά. Αυτό που αναφέρθηκαν στο ελάχιστο που υπάρχει στα πιο πολλά κράτη- μέλη. Τώρα, πώς κάνουν αυτές τις υποχρεώσεις τους, αυτό παραμένει στην διακριτική ευχέρεια του κράτους- μέλους κάθε φορά.

Αυτό που λέω σήμερα είναι το εξής. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει διάφορα ταμεία, κονδύλια, με δισεκατομμύρια ευρώ και αυτό για να βοηθήσει τα κράτη μέλη έτσι ώστε να διασφαλίσει, στα πλαίσια του δυνατού, την ιατρική φροντίδα των μεταναστών. Ειδικά, κατά κύριο λόγο για την φροντίδα των μεταναστών.

Αλλά ταυτόχρονα φροντίζουμε και για την υγεία των πολιτών μας.

Κος ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ:

Στην Ελλάδα συμβαίνει το εξής. Οι μετανάστες, οι οποίοι έχουν έρθει παρανόμως στην χώρα αλλά τυγχάνουν δικαίωμα ασύλου ως πρόσφυγες έχουν όλα τα δικαιώματα σαν να είναι Έλληνες πολίτες και δεν έχουν καμία διάκριση.

Οι μετανάστες, οι οποίοι έχουν εισέλθει παράνομα, οι λαθρομετανάστες δηλαδή, και οι οποίοι δεν είναι πρόσφυγες, αφού ολοκληρωθεί η παραμονή τους στα κέντρα κράτησης των λαθρομεταναστών απελαύονται πίσω στις πατρίδες τους.

Ο στόχος της Ελλάδας δεν είναι να δώσει την αίσθηση και την εικόνα ότι όποιος θέλει μπορεί να έρχεται στη χώρα και να κάνει ό,τι θέλει. Αυτό δεν μπορεί να γίνει. Εάν δίναμε ένα τέτοιο μήνυμα, θα γινόταν η Ελλάδα πόλος έλξης εκατομμυρίων ανθρώπων. Και όχι μόνο η Ελλάδα αλλά και οι υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης.

Με την βοήθεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όμως, στα κέντρα φύλαξης των μεταναστών παρέχουμε πλήρεις υπηρεσίες ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης και υγειονομικής εξέτασης σε όλους αυτούς τους ανθρώπους ώστε φροντίζουμε να διατηρούν το καλό επίπεδο της υγείας τους και να έχουν ανθρώπινες συνθήκες διαμονής.

Όμως, το μήνυμα προς αυτούς πρέπει να είναι σαφές. Όσοι δεν είναι πρόσφυγες και έχουν έρθει στην Ελλάδα παράνομα θα πρέπει να γυρίσουν στις πατρίδες τους.

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ:

Επόμενη ερώτηση από την εφημερίδα Το Κέρδος. Παρακαλώ.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Κύριε Επίτροπε, σας καλωσορίζουμε στην Ελλάδα και σας ευχαριστούμε για τα όσα κάνετε υποστηρίζοντας τις ελληνικές προσπάθειες. Θα συνεχίσω στα ελληνικά όμως.

Θέλω να ρωτήσω τον Υπουργό Υγείας, αφού καλωσόρισα τον κύριο Επίτροπο, νομίζω η σημερινή συνεδρίαση αφορούσε πάρα πολύ έντονα στο κομμάτι των ιδιωτικών υπηρεσιών υγείας. Αυτό σημαίνει πολύ πρακτικά ότι σταδιακά, κύριε Υπουργέ, τα νοσοκομεία, το ΕΣΥ μετατρέπεται σε αυτόνομες επιχειρήσεις με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, με δικά τους έσοδα;

Και δώστε μας λίγο περισσότερα στοιχεία. Θα συνεργάζεται, επομένως, με τις ασφαλιστικές εταιρείες, πιο έντονα, το κομμάτι του ΕΣΥ;

Και δώστε μας περισσότερα στοιχεία για την υπογραφή αυτής της συμφωνίας που αφορά στην κοινή προμήθεια εμβολίων για όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ευχαριστώ.

Κος ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ:

Η συζήτηση που κάναμε σήμερα δεν αφορούσε κυρίως την ιδιωτική υγεία, το αντίθετο. Αφορούσε κυρίως τα δημόσια συστήματα υγείας και στο πώς αυτά θα παραμείνουν βιώσιμα και πώς αυτά θα μπορέσουν να παρέχουν υπηρεσίες στους Ευρωπαίους πολίτες και μάλιστα υπηρεσίες υψηλού επιπέδου.

Πρέπει να σας πω, και αυτό θα είχε πολύ μεγάλο ενδιαφέρον να γίνει αντιληπτό από την ελληνική κοινή γνώμη, ότι πράγματα τα οποία εμάς εδώ τους τελευταίους μήνες πολύ μας διχάζουν, ακούστηκαν από πάρα πολλούς Υπουργούς Υγείας της Ευρωπαϊκής Ένωσης ως τετελεσμένα γεγονότα στις δικές τους πατρίδες και ως μεγάλες επιτυχίες.

Θα σας φέρω ένα παράδειγμα. Ο επικεφαλής της βρετανικής αντιπροσωπείας, ανέφερε ότι έφτασαν στην Βρετανία σε ποσοστό κατανάλωσης γενοσήμων φαρμάκων 83%. 83% όταν η Ελλάδα είναι πλησίον του 20%. Και μάλιστα αυτό κατάφερε να τους φέρει μείωση της τιμής των γενοσήμων λόγω του πολύ μεγάλου όγκου πωλήσεων -70%.

Στις δικές μου ερωτήσεις και εκτός της Συνόδου, πώς οι δικοί τους γιατροί εκεί συνταγογραφούν τα γενόσημα φάρμακα και δεν φοβούνται για την ποιότητά τους, μου είπε ότι αυτά είναι θέματα που ούτε καν περνάνε από το μυαλό ότι θα τα πει ένας Βρετανός γιατρός και ότι κανείς δεν αμφισβητεί ότι τα γενόσημα φάρμακα έχουν την ίδια ακριβώς θεραπευτική αξία με τα πρωτότυπα.

Όμως εδώ στην Ελλάδα, ξέρετε τι μεγάλη προσπάθεια γίνεται και από ορισμένους να εμποδίσουν αυτού του τύπου την μεταρρύθμιση που εξοικονομεί χρήματα για να τα διαθέσουμε, παραδείγματος χάριν, στους ανασφάλιστους, για ανθρώπους που δεν έχουν πρόσβαση σήμερα.

Κατά συνέπεια η κουβέντα έγινε και η συζήτηση έγινε για το πώς θα κάνουμε μεταρρυθμίσεις, που έχουν να κάνουν φυσικά με την αξιολόγηση, που είχαν να κάνουν και με συνεργασίες και με τον ιδιωτικό τομέα και με την ιδιωτική ασφαλιστική αγορά, που έχουν να κάνουν με κλειστούς προϋπολογισμούς. Εργαλεία, όμως, εφαρμοζόμενα στο δημόσιο σύστημα με στόχο να είναι βιώσιμο το δημόσιο σύστημα και τα επόμενα χρόνια.

Πιστεύουμε ακράδαντα ως Ευρωπαίοι ότι πρέπει να έχουμε υγιή, βιώσιμα και σταθερά δημόσια συστήματα υγείας που θα εξασφαλίζουν πρόσβαση σε όλους τους Ευρωπαίους πολίτες. Αυτή είναι η βασική αρχή της Ευρωπαϊκής Ένωσης και φυσικά και της ελληνικής Κυβέρνησης.

Τώρα, όσον αφορά στις λεπτομέρειες της συμφωνίας για την κεντρική προμήθεια των εμβολίων, θα αφήσω τον κύριο Επίτροπο να απαντήσει που είναι ένα θέμα το οποίο αποτελεί πρωτοβουλία της Επιτροπής.

Mr. BORG:

Είναι εθελοντική αυτή η συμφωνία, πρώτα, πρώτα. Κανείς δεν είναι υποχρεωμένος, κανείς δεν είναι αναγκασμένος να υπογράψει τη συμφωνία. Ένα αυτό.

Δεύτερον, ακόμα και αν υπογράψει κανείς τη συμφωνία δεν δεσμεύεται κανείς να συμμετάσχει σε όλες τις δημόσιες προμήθειες. Ένα κράτος, λοιπόν, μπορεί να υπογράψει τη συμφωνία και να μην συμμετάσχει ποτέ, να μην αγοράσει ποτέ μέσω αυτής της κοινής προμήθειας.

Στις 20 Ιουνίου είμαι σίγουρος ότι η μεγάλη πλειονότητα των κρατών- μελών θα υπογράψει τη συμφωνία.

Επαναλαμβάνω, είναι εθελοντική, δεν μπορούμε να υποχρεώσουμε κανένα να υπογράψει.

Υπάρχουν ορισμένα κράτη- μέλη που (δεν ακούγεται) νομικής συμβουλής και δεν παρεμβαίνουν, ο καθένας έχει διαφορετικό σύστημα. Ζήτησαν και ίσως χρειαστεί να περάσει από το εθνικό κοινοβούλιο η υπογραφή, ίσως χρειαστούν δύο φάσεις λοιπόν.

Τι κάνουμε, λοιπόν, για τις 20 του Ιουνίου; Για τις χώρες που θέλουν να υπογράψουν αλλά έχουν νομικά προβλήματα, κωλύματα, μπορούν να υπογράψουν μία επιστολή προθέσεων. Κάνουν την πολιτική δηλαδή δήλωση ότι είναι υπέρ και μόλις διαλευκανθούν τα νομικά προβλήματα μπορούν μετά ενδεχομένως να υπογράψουν.

Από τις ενδείξεις που έχω φαίνεται ότι σχεδόν όλοι θα συμμετάσχουν στο παιχνίδι. Θέλουν να είναι όλοι στο σκάφος.

Και συζητούμε τώρα με κάποιες χώρες που θέτουν ερωτήματα, δεν λένε ότι δεν θα υπογράψουν, ερωτήματα νομικής φύσης, να τα διαλευκάνουμε αυτά και κατά τη διάρκεια της ελληνικής Προεδρίας μία από τις επιτυχίες θα είναι αυτή η υπογραφή.

Κος ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ:

Να σας ευχαριστήσω για την εδώ παρουσία σας σήμερα και για την πραγματικά πολύ καλή συνεργασία που έχουμε όλο αυτό το διάστημα. Θέλω να το πω και δημοσίως ότι οποτεδήποτε χρειαστήκαμε την δική σας προσωπική παρέμβαση και παρουσία της Επιτροπής ήσαστε πάντοτε παρών και αυτό μας έδωσε την ευκαιρία να λύσουμε πολύ γρηγορότερα προβλήματα τα οποία αλλιώς θα ήταν δυσεπίλυτα.

Πιστεύω ότι πραγματικά είστε ένα παράδειγμα προς μίμηση για το πώς πρέπει να λειτουργεί η Επιτροπή.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου