Πέμπτη, 24 Νοεμβρίου 2016

"Γολγοθάς" για τους ασθενείς η αναζήτηση πρωτοβάθμιας υγείας





Healthmag.gr

Έρευνα της ALCO για την πρόσβαση των ασθενών σε υπηρεσίες εξωνοσοκομειακής περίθαλψης

Καθόλου ή ελάχιστα ικανοποιημένοι από τις υπηρεσίες του ΠΕΔΥεμφανίζονται οι ασθενείς σε ποσοστό 64%, ιδίως όταν έχουν περάσει την ηλικία των 55 ετών, και ζουν στην Αττική. Μάλιστα οι πιο δυσαρεστημένοι είναι αυτοί που έχουν ασφάλιση ΙΚΑ, ακολουθούν οι αγρότες και οι δημόσιοι υπάλληλοι και τελευταίοι σε δυσαρέσκεια είναι οι ασφαλισμένοι του ΟΑΕΕ.

Για να λύσουν το πρόβλημα της αναζήτησης υπηρεσιών πρωτοβάθμιας υγείας οι ασφαλισμένοι στρέφονται στους συμβεβλημένους με τον ΕΟΠΥΥ γιατρούς, από τους οποίους οι μισοί είναι ικανοποιημένοι (44%) και οι άλλοι μισοί (46%) καθόλου ή λίγο.

Πιο δυσαρεστημένοι εμφανίζονται οι άνδρες και οι ασθενείς ηλικίας 45-54 ετών, ενώ ικανοποιημένοι είναι οι κάτοικοι της περιφέρειας, ηλικίας 25-34 ετών. Επίσης πιο δυσαρεστημένοι από τους συμβεβλημένους γιατρούς με τον ΕΟΠΥΥ εμφανίζονται οι ασφαλισμένοι του ΙΚΑ και του Δημοσίου, και ακολουθούν οι ασφαλισμένοι του ΟΓΑ και του ΟΑΕΕ.

Στην πλειονότητά τους οι ασφαλισμένοι επισκέπτονται τους συμβεβλημένους με τον ΕΟΠΥΥγιατρούς (48%) και ακολουθούν τα εξωτερικά ιατρεία των νοσοκομείων (30%) και τις δομές του ΠΕΔΥ κατά 18%, ενώ το 23% προτιμά άλλες δομές από τον ιδιωτικό τομέα υγείας, ιδιώτες γιατρούς και φαρμακεία.

Τα στοιχεία αυτά έδειξε έρευνα της ALCO, που έγινε για λογαριασμό της ΕΝΙ-ΕΟΠΥΥ και αφορούσε την πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας. Την έρευνα παρουσίασε σε συνέντευξη Τύπου η πρόεδρος της Ένωσης κ. Άννα Μαστοράκου, επισημαίνοντας ότι η Ελλάδα είναι η χειρότερη χώρα της Ε.Ε. σε ότι αφορά τη δυνατότητα πρόσβασης των ασθενών στο σύστημα υγείας, παρότι διατηρεί την μεγαλύτερη αναλογία γιατρών - ασθενών.

Σύμφωνα με την έρευνα, μπορεί το 56% των ασφαλισμένων να γνωρίζει πώς λειτουργεί το πλαφόν στους συμβεβλημένους γιατρούς, όμως υπάρχει το υπόλοιπο 44% που δεν το γνωρίζει. Η άγνοια αφορά κυρίως νέους ηλικίας 25-34 ετών, συνήθως άνδρες, αν και υπάρχει και ποσοστό 45% των ασφαλισμένων άνω των 55 που δεν γνωρίζουν τη διαδικασία.

Σε ότι αφορά τον τρόπο λειτουργίας του ραντεβού με τους συμβεβλημένους γιατρούς, το 87% γνωρίζει πώς λειτουργεί, ενώ άλλο ένα 76% γνωρίζει ότι υπάρχει συμμετοχή στο κόστος των ιατρικών πράξεων. 

Όσο για την επάρκεια κάλυψης μόνο το 36% των ασθενών θεωρεί ότι η περιοχή τους καλύπτεται επαρκώς από συμβεβλημένους γιατρούς, σε αντίθεση με το 41% των ασφαλισμένων που δεν συμφωνεί. Η μεγαλύτερη κάλυψη εντοπίζεται στην Αττική, ενώ την έλλειψη αντιμετωπίζουν περισσότερο οι ασφαλισμένοι του ΟΓΑ στην περιφέρεια. Το αποτέλεσμα δεν θα μπορούσε να είναι διαφορετικό, αφού σε 10 νομούς δεν υπάρχουν συμβεβλημένοι γενικοί γιατροί, σε 19 νομούς δεν υπάρχουν παιδίατροι, σε 5 παθολόγοι, σε 35 γαστρεντερολόγοι, σε 30 ψυχίατροι, σε 37 δερματολόγοι, και πουθενά δεν υπάρχουν νεφρολόγοι.

Σε ότι αφορά την άμεση ανταπόκριση του συστήματος σε ραντεβού, μόνο το 40% καταφέρνει να βρει ραντεβού στην πρώτη εβδομάδα, ενώ 18% βρίσκει σε δύο εβδομάδες, 19% σε τρεις και ένα ποσοστό 23% κάνει πάνω από 30 μέρες για να βρει γιατρό!

Σε ποσοστό 80% και πλέον, οι ασφαλισμένοι είναι ικανοποιημένοι από τα εργαστήρια που είναι συμβεβλημένα με τον Οργανισμό, τόσο σε ότι αφορά την ευκολία των ραντεβού, όσο και σε ότι αφορά την ταχύτητα επεξεργασίας και την αξιοπιστία των αποτελεσμάτων.

Συνολικά, οι ασφαλισμένοι φαίνονται απογοητευμένοι, αφού στις προτάσεις βελτίωσης του ΕΟΠΥΥ, το 29% απαντά "τίποτα" και πρόκειται για την συνηθέστερη απάντηση!
Βελτίωση στο χρόνο ανταπόκρισης του συστήματος, πιστεύει ότι χρειάζεται το 18% των ασφαλισμένων, περισσότερους γιατρούς το 17%, περισσότερες ειδικότητες γιατρών το 12%, καλύτερη ποιότητα υπηρεσιών το 11%, αύξηση του πλαφόν το 10%, δωρεάν υπηρεσίες το 7%, φθηνότερες εξετάσεις το 4%, αξιοπιστία στα ραντεβού το 3% και καλύτερες αμοιβές γιατρών το 2%.

Σύμφωνα με την κ. Μαστοράκου, επεσήμανε ότι η χώρα μας υπέστη τη μεγαλύτερη μείωση στην επιχορήγηση των δαπανών υγείας, και "η μαύρη τρύπα στα οικονομικά του ΕΟΠΥΥ" μεταφέρθηκε στους παρόχους και τους γιατρούς.

Την ίδια στιγμή, εκτός από τις ληξιπρόθεσμες οφειλές, ο ΕΟΠΥΥ πληρώνει με έξι μήνες καθυστέρηση, όταν οι γιατροί καλούνται να καταβάλλουν φόρους και εισφορές, με υποκοστολογημένες εξετάσεις και πράξεις, και ενίσχυση του συστήματος με νέες πράξεις για τις οποίες δεν υπάρχει ο απαιτούμενος προϋπολογισμός. Επιπλέον, έχει παγώσει η Επιτροπή Διαπραγμάτευσης για τις νέες συμβάσεις.

Με όλες αυτές τις δυσκολίες που παρατηρούνται στην πρωτοβάθμια υγεία της χώρας, οι γιατροί του ΕΟΠΥΥ εκφράζουν σοβαρές αμφιβολίες για τη βιωσιμότητα του νέου συστήματος ΠΦΥ που επιδιώκει να εφαρμόσει η Κυβέρνηση, τόσο λόγω της περιορισμένης δυνατότητας χρηματοδότησης, όσο και των περιορισμών σε προσλήψεις.

3 σχόλια:

  1. ο υποχρεωτικος χρονος εκπαιδευσης για τον οποιο δεν φταιει οιατρος είναι 10 λεπτα ενώ στο ιατρειο των συμβεβλημένων οσο επιλεγει ο ιατρος, επισης στα κτιρια πεδυ συνηθως δεν υπαρχει θερμανση, οι ασθενείς είναι σε σαλονι μαλλα 20-30 ατομα και όλα αυτά καθιστουν αδυνατη την εξυπηρετηση τους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΚΑΛΟ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΑΝΕΦΕΡΕΣΤΕ ΚΑΙ ΣΤΗ ΛΟΙΠΗ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Κύριοι
    Πρέπει κάποιος να σας μιλήσει έξω από τα δόντια και να σας πει ότι παίρνεις ότι πληρώνεις.Διαμαρτύρονται λοιπόν οι ασθενείς ότι δεν βρίσκουν ιατρό και ενίοτε έχουν δίκιο.Εγώ ως συμβ/νος ιατρός Δερματολόγος διαμαρτύρομαι για τα εξής
    1.Κανένας ασθενής δεν γνωρίζει πως πρέπει να "κλείνει"τηλεφωνικά ραντεβού.Κανένας δεν τους έχει ενημερώσει ότι κανονικά για να κλείσεις ραντεβού πρέπει να γνωρίζεις το ΑΜΚΑ σου
    2.Ελάχιστοι ασθενείς ακυρώνουν τα ραντεβού τους.Στατίστικα από το 2012 ως σήμερα-ναι κρατάω στατιστικά-από τα ραντεβού που προγραμματίζω για μετά 3 ημέρες δεν προσέρχεται ο ένας στους δύο..
    3.Πλην των συνταγογράφων ιατρών κανένας συνάδελφος δεν θεωρεί τα ...10??(κανονικά τα καθαρά είναι κάτω από 5)ευρώ, αμοιβή.Συνεπώς το σύστημα στηρίζεται ΜΟΝΟ από τους συναδέλφους οι οποίοι πραγματοποιούν 200 επισκέψεις ΣΥΝΤΑΓΟΓΡΑΦΗΣΗΣ(πιθανόν μέσω μίας γραμματέος)

    ΑπάντησηΔιαγραφή