Σάββατο 11 Μαΐου 2013

ΔΙΑΘΕΣΗ ΦΑΡΜΑΚΩΝ ΕΚΤΟΣ ΦΑΡΜΑΚΕΙΩΝ: Ο ΑΝΤΙΛΟΓΟΣ

Δημήτρης Ν.Πατσάκης, 3.5.13 

Σε εφαρμογή, προφανώς των όσων ισχύουν εκτός των εθνικών συνόρων, η πώληση φαρμακευτικών σκευασμάτων εκτός των «κλασσικών» σημείων πώλησης, είναι «ante portas». 

Με αυτήν την έννοια, η άρση της απαγόρευσης διάθεσης ,αρχικά, των βιταμινούχων σκευασμάτων και συμπληρωμάτων διατροφής εκτός φαρμακείων, συνιστά την απαρχή «επαναστατικών» αλλαγών που θίγουν επιχειρηματικά συμφέροντα και ευνοούν, αν όλα πάνε καλά, την «τσέπη» των καταναλωτών. 

Το ζήτημα δεν είναι καινοφανές. Από την στιγμή που αντίστοιχα προϊόντα διακινούνται π.χ. στα καταστήματα ειδών γυμναστικής, όσο και άλλα κοσμητικής στα φαρμακεία, όλοι έχουν το δικαίωμα, εάν διαθέτουν υλικές υποδομές και εξειδικευμένο προσωπικό, να αναλάβουν το «ρίσκο» της διάθεσης κεφαλαίων και χώρου για το σχετικό επιχείρημα. 

Ενδεχομένως, το πρόβλημα δεν είναι μόνο «επιστημονικού» ενδιαφέροντος. Τα «μη.συ.φα», ενώ απολαμβάνουν ένα υψηλό επίπεδο επικέρδειας, έναντι των περισσοτέρων συνταγογραφούμενων φαρμάκων, δεν υποχρεούνται στην καταβολή του «rebate», αν δεν απατώμαι. Συνεπώς, το –μικτό- κέρδος είναι εξ ολοκλήρου προς όφελός τους. Από την άλλη, η δυνατότητα των «μεγάλων» πελατών να προσφέρουν χαμηλότερες τιμές σε αρκετά προϊόντα, αποστερεί ενδεχομένως τους φαρμακοποιούς από ένα μερίδιο των μέχρι σήμερα πωλήσεών τους. 

Οι αντιρρήσεις και τα επιχειρήματα των αντιτιθέμενων πλευρών είναι εύλογα. Η υποχρέωση π.χ. πλήρους απασχόλησης πτυχιούχου ανέργου φαρμακοποιού, στην περίπτωση της πώλησης σε super-market ή πολυκαταστήματα, είναι ένα ζήτημα που οφείλει να απασχολήσει το συνδικαλιστικό όργανο των μη αδειούχων φαρμακοποιών (Π.Ε.Φ). Άλλωστε, οι διαφημιστικές καταχωρήσεις των μη.συ.φα. εμπεριέχουν το «συμβουλευθείτε τον φαρμακοποιό σας». 

Ανάλογα, η δυνατότητα παροχής εκπτώσεων στις λιανικές τιμές των προϊόντων από τα φαρμακεία, μέσω των κατά τόπους προμηθευτικών συνεταιρισμών, είναι κάτι που δεν είναι δύσκολο να επιτευχθεί. H «δύναμη πυρός», όταν συγκεντρώνεται εκεί που πρέπει και όχι «στο βρόντο», έχει καλύτερα αποτελέσματα. Άλλο 500-1000 φαρμακεία με προσωπικές σχέσεις με την πελατεία και άλλο τα ευκαιριακά σημεία πώλησης. 

Σε κάθε περίπτωση, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά στην ακύρωση της αποκλειστικότητας «επιλεκτικής» διανομής ειδών, όπως τα «ειδικά καλλυντικά» που εισήλθαν στην αγορά μέσω των φαρμακείων, τονίζοντας στο παρελθόν την συγκεκριμένη λεπτομέρεια («μόνο στα φαρμακεία»), πρέπει να αναγνωρίσουμε το δίκαιο της αντίδρασης του Π.Φ.Σ. και των τοπικών Φ.Σ. Αρκετοί επαγγελματίες δαπάνησαν και δαπανούν κεφάλαια για εξοπλισμό και εγκαταστάθηκαν σε «high» περιοχές με ανάλογα μισθώματα, ακριβώς για να αυξήσουν τις πωλήσεις των προϊόντων αυτών. 

Ανάλογα, η βιασύνη της Πολιτείας για την «εναρμόνιση» με το Ευρωπαϊκό κεκτημένο, δεν έγινε αντιληπτή στις περιπτώσεις όπου «γυμναστές» αντιποιούνται τους διαιτολόγους και «προπονητές» τους βιοχημικούς. Τα παραδείγματα είναι πρόσφατα και δεν είναι ανάγκη να τα απαριθμήσουμε. 

Όπως και να έχει το πράγμα, όσοι έχουν την δυνατότητα να «απελευθερώσουν» την αγορά, οφείλουν ταυτόχρονα να αποδείξουν το κόστος και τα οφέλη της απελευθέρωσης.

1 σχόλιο:

  1. Εδώ δεν έχει γίνει αντιληπτή η αντίδραση της πολιτείας επι δεκαετίες όπου οι "φαρμακοποιοι" (και οι βοηθοί αυτών, απο οριτζιναλ βοηθούς φαρμακείου μέχρι Βουλγαρες που "φυλάνε" την γιαγιά και επιστρατεύονται για να κρατήσουν και τον πάγκο να ξεκουραστουμε και λιγάκι) αντιποιουνται τους γιατρούς, στους γυμναστές και τους διαιτολογους κολλησαμε;

    ΑπάντησηΔιαγραφή