Σάββατο, 29 Σεπτεμβρίου 2018

Εξοικονόμηση 220 εκατ. ευρώ για τον ΕΟΠΥΥ από υγειονομικό υλικό και ειδική διατροφή



Χωρίς να επηρεαστούν οι παροχές προς τους ασφαλισμένους, ο ΕΟΠΥΥ σημείωσε σημαντική εξοικονόμηση πόρων μέσα σε μια διετία, της τάξεως των 220 εκατ. ευρώ σύμφωνα με πληροφορίες, σε κάποιες από τις πλέον δαπανηρές για τον οργανισμό κατηγορίες, το υγειονομικό υλικό και τα σκευάσματα ειδικής διατροφής.

Onmed.gr

Τα σκευάσματα ειδικής διατροφής είναι απαραίτητα για τη διαιτητική αγωγή χρονίως αλλά και βαρέως πασχόντων. Το υγειονομικό υλικό, επίσης, αφορά σε ειδικά προϊόντα τα οποία είναι απαραίτητα για τη θεραπεία χρονίως και βαρέως πασχόντων. Τα υλικά για τον σακχαρώδη διαβήτη, τα οστομικά υλικά και τα επιθέματα εκπροσωπούν περίπου το 80% της δαπάνης της συγκεκριμένη κατηγορίας.

Η συγκριτική μελέτη της δαπάνης του ΕΟΠΥΥ στις παραπάνω κατηγορίες για την τελευταία τετραετία, είχε ενδιαφέροντα αποτελέσματα. Κατά την περίοδο 2014-2015, τόσο τα σκευάσματα ειδικής διατροφής όσο και οι κύριες κατηγορίες υγειονομικού υλικού, παρουσίασαν σημαντική αύξηση, η οποία όμως φέρεται να μην συνδέεται από αντίστοιχη αύξηση της συχνότητας των νοσημάτων που προκαλούν αναγκαιότητα χορήγησής τους. Συγκεκριμένα, τα δεδομένα έδειξαν ότι:

• Η δαπάνη για επιθέματα από 55 εκατ. ευρώ το 2014, αυξήθηκε σε 71 εκατ. ευρώ το 2015, παρουσίασε δηλαδή αύξηση της τάξης του 30% περίπου.

• Η δαπάνη για σκευάσματα ειδικής διατροφής από 22 εκατ. ευρώ το 2014, αυξήθηκε σε 38 εκατ. ευρώ το 2015, παρουσίασε δηλαδή αύξηση της τάξης του 70% περίπου.

• Η δαπάνη για αναλώσιμα διαβήτη από 79 εκατ. ευρώ το 2014, αυξήθηκε σε 87 εκατ. ευρώ το 2015, παρουσίασε δηλαδή αύξηση της τάξης του 12% περίπου.

Εκτιμάται ότι η αύξηση αυτή συνδέεται με παραβατικές συμπεριφορές από την πλευρά παρόχων (κατευθυνόμενη συνταγογράφηση, προκλητή ζήτηση κ.α.). Οι περιπτώσεις αυτές διερευνώνται και ήδη τα πορίσματα ελέγχου έχουν διαβιβαστεί στις αρμόδιες εισαγγελικές αρχές.

Ήδη οι πρώτες περικοπές δαπανών στις παραπάνω κατηγορίες δρομολογήθηκαν από τα τέλη του 2015, με την έναρξη του δειγματοληπτικού ελέγχου και την εκκαθάριση των υποβολών. Η «δομική λύση», όμως, στην οποία προχώρησε ο πρόεδρος του ΕΟΠΥΥ, Σωτήρης Μπερσίμης, και ξεκίνησε να υλοποιείται από το 2016 και μετά, βασίζεται στους εξής τρεις άξονες:

1. Συμβασιοποίηση των παρόχων απευθείας με τον Οργανισμό, ώστε οι πολίτες να μην προπληρώνουν τα υλικά και να είναι δυνατός ο άμεσος έλεγχος τους.

2. Δημιουργία μητρώου αποζημιούμενων ειδών, ώστε να διασφαλιστεί η ποιότητα των υλικών/ειδών και να είναι δυνατός ο ορισμός των τιμών αποζημίωσης

3. Εφαρμογή κλειστών προϋπολογισμών από 01/01/2017 με rebate και clawback.

Οι παραπάνω παρεμβάσεις είχαν τα εξής αποτελέσματα:

• Μειώθηκε περαιτέρω η υποβαλλόμενη δαπάνη για επιθέματα από 61 εκατ. ευρώ το 2016, σε 49 εκατ. ευρώ το 2017, παρουσίασε δηλαδή επιπλέον μείωση της τάξης του 21% περίπου. Η παράλληλη εφαρμογή κλειστών προϋπολογισμών μείωσε ακόμη περισσότερο τη πραγματική δαπάνη του ΕΟΠΥΥ σε 37 εκατ. ευρώ για το 2017, δηλαδή πραγματική μείωση της τάξης του 40% σε σχέση με το 2016.

• Μειώθηκε η υποβαλλόμενη δαπάνη για αναλώσιμα διαβήτη από 95 εκατ. ευρώ το 2016, σε 83 εκατ. ευρώ το 2017, παρουσίασε δηλαδή μείωση της τάξης του 13% περίπου. Η παράλληλη εφαρμογή κλειστών προϋπολογισμών μείωσε ακόμη περισσότερο τη πραγματική δαπάνη του ΕΟΠΥΥ σε 59 εκατ. ευρώ για το 2017, δηλαδή πραγματική μείωση της τάξης του 39% σε σχέση με το 2016.

• Μειώθηκε η υποβαλλόμενη δαπάνη για σκευάσματα ειδικής διατροφής από 42 εκατ. ευρώ το 2016, σε 37 εκατ. ευρώ το 2017, παρουσίασε δηλαδή μείωση της τάξης του 12% περίπου. Η παράλληλη εφαρμογή κλειστών προϋπολογισμών μείωσε ακόμη περισσότερο τη πραγματική δαπάνη του ΕΟΠΥΥ σε 20 εκ. ευρώ για το 2017, δηλαδή πραγματική μείωση της τάξης του 50% σε σχέση με το 2016.

Για την περίοδο, τέλος, 2017-2018 ο σχεδιασμός του ΕΟΠΥΥ για περαιτέρω εξορθολογισμό περιλαμβάνει:

• Εφαρμογή Τεμαχιακών πλαφόν.

• Εφαρμογή ηλεκτρονικού ΑΥΣ (Ανώτατο Υγειονομικό Συμβούλιο).

• Εφαρμογή άυλων barcodes.

• Ανάπτυξη μητρώων χρόνιων ασθενών για τον έλεγχο χρήσης αναλωσίμων.

• Εφαρμογή ηλεκτρονικών υπογραφών για την πιστοποίηση της παρουσίας του πολίτη.

• Αντικατάσταση του Ελεγκτή Ιατρού από τους ιατρούς σε real time.

• Έλεγχοι με χρήση στατιστικών μεθόδων και αξιοποίηση τεχνολογίας αιχμής.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου