Πέμπτη 23 Ιανουαρίου 2014

H ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΔΟΜΗΣ ΤΗΣ Π.Φ.Υ.



Δημήτρης Ν.Πατσάκης,23.1.14

Στο Ν/Σ για την κυοφορούμενη αλλαγή της δομής της Π.Φ.Υ., ένα άρθρο (21) αφορά στην ανάληψη των διαδικασιών διοίκησης και –κυρίως- ελέγχου στις οικείες Υ.ΠΕ. Με όλο το θάρρος, η σύντομη παραμονή μου στην μεγαλύτερη από αυτές, μου παρέχει το δικαίωμα να εκφράσω, τόσο αμφιβολίες όσο και προτάσεις για την αποτελεσματικότητα του εγχειρήματος και την βελτίωση της αποδοτικότητας και ιδιαίτερα του ελέγχου που –υποθέτω- πως πρέπει να συνοδεύει την όποια αλλαγή.

Η ελλειπής στελέχωση των τμημάτων των Υγειονομικών Περιφερειών, είναι αδύνατον, όσο και να επιθυμούμε, να «αντέξει» τον όγκο διαχείρισης προσωπικού, προμηθειών, ελέγχων και πληροφορίας που θα «φορτωθούν» στο υφιστάμενο προσωπικό.

Φαντασθείτε πως, ακόμη και ένας σχετικά τυποποιημένος όγκος στοιχείων από 10 ή περισσότερα νοσοκομεία –έστω και διασυνδεόμενα- θα διευρυνθεί με τα δεδομένα, τόσο των πρώην Πολυϊατρείων του Ε.Ο.Π.Υ.Υ(ex I.K.A) όσο και δεκάδων Κέντρων Υγείας εκτός των αστικών κέντρων. Για παράδειγμα, στην ιστοσελίδα του esyNET, τα όποια αποτελέσματα των νοσοκομείων πανελλαδικά για το 2013 έχουν κολλήσει στο α΄6μηνο του παρελθόντος έτους. Τί θα προκύψει λοιπόν όταν, επιπλέον της συνήθους έως σήμερα εργασίας θα πρέπει να ελέγχονται και να υλοποιούνται συμβάσεις, πληρωμές, αποδόσεις και γενικα ό,τι απαιτεί ή μελλοντική διάρθρωση της Π.Φ.Υ;

Χαρακτηριστικά, πως ακριβώς θα παρακολουθείται η εφαρμοστέα Φαρμακευτική ή Διαγνωστική πολιτική, όταν στις Υ.ΠΕ. δεν υπάρχουν θέσεις Φαρμακοποιών (με εμπειρία και αποδεδειγμένες ικανότητες) ή Ιατροί, των Διαγνωστικών Πρωτοκόλλων έτι στα «μπετά»;

Eίναι συμβατό π.χ. το λειτουργικό σύστημα του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. με το υφιστάμενο στις Υ.ΠΕ; Αν όχι, καταλήξουμε μάλλον στα χειρόγραφα –αρχικά- και στην με καθυστέρηση πληκτρολόγηση-τεκμηρίωση-οριστικοποίηση σε βάθος τέτοιου χρόνου, ώστε τα στοιχεία να συνιστούν απλώς «ιστορικά δεδομένα» και όχι αξιοποιήσιμη «ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑ».

Σε ό,τι σχετίζεται με τα π.χ.αναλώσιμα υλικά (για εργαστηριακές εξετάσεις), που θα απαιτηθούν για την πλήρη –ολοήμερη- λειτουργία των διατηρητέων εργαστηρίων Μικροβιολογικών/Βιοχημικών αναλύσεων και Απεικονιστικών Εξετάσεων (αρνητικά και υγρά ακτινοσκοπήσεων) αλλά και για απλά είδη μιας χρήσεως (π.χ. γλωσσοπίεστρα, σύριγγες κ.τ.λ), ποιοί θα αναλάβουν και –κυρίως- πού την λειτουργία και την διανομή των αποθηκών και των υλικών;.

Ένα πρόσθετο ζήτημα προκύπτει, κατά την γνώμη μου, από τις εξαγγελίες περί λειτουργίας Κ.Υ. τουλάχιστον ανά «Καλλικρατικό» Δήμο. Προφανώς, οι «σοφοί» που εκθέτουν τους πολιτικούς προϊσταμένους του Υ.Υ&Κ.Α. δεν γνωρίζουν πως π.χ. η Ρόδος έχει 1 Δήμο με την ίδια «ιστορική» έδρα, όπου και το Νοσοκομείο του νησιού και μάλιστα στο ένα άκρο του, με αποστάσεις της τάξης των 80 (max) χλμ από τον τελευταίο οικισμό. Παράλληλα, πως θα αντιμετωπισθούν τα αιτήματα π.χ. της Τήλου, της Κάσου, της Ανάφης ή των Αντικυθήρων, όταν, βάσει του «γράμματος» του Νόμου θα απαιτήσουν την λειτουργία Κ.Υ. Αστικού Τύπου στον Δήμο τους;

Το «λογικό» (αν υφίσταται ακόμη....) θα ήταν η κατάθεση τροπολογίας με την οποία, όπου λόγω πληθυσμού ή και απόστασης δεν θα λειτουργήσει Κ.Υ.Α.Τ. να θεσμοθετηθεί η υποχρέωση τακτών εξετάσεων από κινητές σύγχρονες και πλήρως εξοπλισμένες μονάδες, με προτεραιότητες βάσει ηλικίας, νοσολογικού profile κ.τ.λ. Καρδιογραφήματα, Μαστογραφίες , Υπερηχογραφήματα απλής μορφής, PAP ή PSA εξετάσεις, κ.ά. επιτροπίως εκτελούμενες πράξεις, επιτυγχάνουν το ζητούμενο της Έγκαιρης Πρόληψης, της ορθής Φαρμακευτικής Αγωγής και της Προαγωγής της Υγείας, αποφευγόμενης της αμφισβητήσιμης ταχείας και ασφαλούς –εκ του αποτελέσματος- προσφυγής στα τμήματα πραγματικά Επειγόντων περιστατικών, αν (προλάβουν να) φθάσουν στα προσβάσιμα Νοσοκομεία;

Με την πεποίθηση πως θα επανέλθουμε πολύ σύντομα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου