Κυριακή, 26 Ιανουαρίου 2014

ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΟ ΕΘΝΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ ΥΓΕΙΑΣ: Η λευκή βδομάδα και η μαύρη νύχτα


 - Υgeianet- 

Αν το υπουργείο Παιδείας θέλησε να προσφέρει απλώς μία “λευκή εβδομάδα” για σκι μετά τα καρναβάλια, το υπουργείο Υγείας δίνει ευκαιρίες για διακοπές σε κάποιο spa όλες τις εποχές του χρόνου!

Πρόκειται για ένα από τα προκλητικότερα άρθρα που περιλαμβάνει το κατατεθειμένο από την Παρασκευή στη Βουλή σχέδιο νόμου για το Πρωτοβάθμιο Εθνικό Δίκτυο Υγείας, την πατρότητα του οποίου διεκδικούν και ο Άδωνις Γεωργιάδης και ο Ευάγγελος Βενιζέλος.

“Τα κέντρα ιαματικού τουρισμού -θερμαλισμού και θαλασσοθεραπείας δύναται να αναγνωρίζονται ως μονάδες πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας”, ενώ οι όροι και οι προϋποθέσεις αδειοδότησής τους θα συναποφασιστούν από τα υπουργεία Υγείας και Τουρισμού.

Όπως αναφέρει η έκθεση αξιολόγησης του σχεδίου νόμου, η αναγνώριση των spa γίνεται “στο πλαίσιο του ιατρικού τουρισμού και της ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας”. Στο πνεύμα προφανώς της επιχειρηματικότητας οι ιδιοκτήτες των κέντρων ιαματικού τουρισμού διεκδικούν και τη μερίδα του λέοντος από τα κοινοτικά κονδύλια για την υγεία μέσω του ΕΣΠΑ 2014-2020, ενώ θα χρηματοδοτούνται από τον ΕΟΠΥΥ ή αντίστοιχο φορέα άλλης χώρας (π.χ. της Γερμανίας) για να παρέχουν υπηρεσίες ως μονάδα πρωτοβάθμιας φροντίδας.

Στη Θεσσαλονίκη έχει πάρει ήδη θέση το δίκτυο “greek medical travels”, το οποίο διοργάνωσε πριν τα Χριστούγεννα το “1ο Ιατροτουριστικό Φόρουμ κεντρικής και βορείου Ελλάδος” και όπως ανέφερε το κείμενο που καλεί τους γιατρούς να πλαισιώσουν το εγχείρημα (“όπως έχουν κάνει ήδη δεκάδες κορυφαίοι γιατροί και οδοντίατροι”, γράφει η πρόσκληση), το δίκτυο “βρίσκεται σε άμεση επαφή με tour operators, tour facilitators, κλινικές και ασφαλιστικές εταιρείες της Ρωσίας”.

Άλλωστε μία από τις προτάσεις που είχαν κυκλοφορήσει για την τύχη του κτιρίου ιδιοκτησίας του επιχειρηματία Θ. Λιακουνάκου που στέγαζε το πάλαι ποτέ νοσοκομείο του Β' ΙΚΑ “Παναγία”, είναι η μετατροπή του σε κέντρο θαλασσοθεραπείας...

Ασθενείς σε αποθήκες

Αν για τους ιδιοκτήτες spa (επιχειρηματίες, γιατρούς, δημοτικές επιχειρήσεις) το τοπίο γίνεται ειδυλλιακό, για τους κλινικάρχες αρχίζουν πραγματικά χρυσές μέρες. Οι ιδιώτες απαλλάσσονται από την υποχρέωση τήρησης ακόμα και στοιχειωδών κανόνων λειτουργίας και θα περιμένουν απλώς το πλαίσιο λειτουργίας που επαφίεται σε υπουργική απόφαση!

Όπως το θέτει το σχέδιο νόμου, “ανανεώνουν την άδεια λειτουργίας οι ιδιοκτήτες ιδιωτικών κλινικών οι οποίες για λόγους ανωτέρας βίας δεν έχουν επαναλειτουργήσει”, δηλαδή όσες έκλεισαν με τα προεδρικά διατάγματα του 1991 επειδή έμοιαζαν περισσότερο με αποθήκες παρά με χώρους για ασθενείς.

Στην έκθεση αξιολόγησης διευκρινίζεται ότι ως “λόγοι ανωτέρας βίας” νοούνται η ακαταλληλότητα του κτιρίου (“πολεδομικά προβλήματα, τεχνικές ατέλειες”) ή “ειδικού είδους νομικές, διοικητικές δεσμεύσεις που δεν επέτρεπαν την αναθεώρηση της άδειας”, χωρίς πάντως οι συντάκτες να μπουν στο κόπο να επεξηγήσουν τι εννοούν όταν λένε “νομικές δεσμεύσεις”. Οι μοναδικοί ιδιοκτήτες κλινικών που εξαιρούνται από το πάρτι είναι όσοι δεν θα υποβάλλουν αίτηση. Ενδεικτικό της αδημονίας των κλινικαρχών είναι ένα προσχέδιο σύμβασης του ΕΟΠΥΥ με ιδιωτικές κλινικές που έχει κυκλοφορήσει (εφ. “Ναυτεμπορική”) , όπου εκτός από τα γνωστά για τη διάθεση του 70% των κλινών γ' θέσης σε ασφαλισμένους (μπορούν να αλλάξουν θέση μόνο εάν το δηλώσουν εγγράφως, δηλαδή εάν πληρώσουν) προβλέπει και το εξής: “Οι παρεχόμενες υπηρεσίες αφορούν αποκλειστικά νοσοκομειακή περίθαλψη και όχι διαγνωστικές και παρακλινικές εξετάσεις σε εξωτερικούς ασθενείς”. Δηλαδή, για να έχει δικαίωμα κάποιος ασφαλισμένος να εξεταστεί, θα πρέπει προηγουμένως να εισαχθεί στην κλινική. “Άλλο ένα μέτρο περιορισμού της σπατάλης”, όπως θα έλεγαν και οι πιστοί του Άδωνι...

Κλείνοντας το μάτι στους γιατρούς, το σχέδιο νόμου προβλέπει ότι η χορήγηση, αναστολή, ανάκληση ή ακύρωση βεβαίωσης λειτουργίας διαγνωστικού εργαστηρίου ή εργαστηρίου φυσικής ιατρικής και αποκατάστασης, ανατίθεται στους κατά τόπους ιατρικούς συλλόγους από 1-1-14 κάτι που μέχρι τώρα ίσχυε μόνον για τα ιδιωτικά ιατρεία.

Γράφουν – σβήνουν τον απολογισμό του '12

Για το κόστος του εγχειρήματος της μετατροπής του ΕΟΠΥΥ αποκλειστικά σε αγοραστή υπηρεσιών υγείας (που η διεθνής εμπειρία δείχνει ότι εκτινάσσεται), οι συντάκτες της συνοδευτικής έκθεσης του γενικού λογιστηρίου δεν είναι πολύ διαφωτιστικοί, εν πολλοίς γιατί τα κρισιμότερα ζητήματα παραπέμπονται σε υπουργικές αποφάσεις.

Άλλωστε, πώς να συντάξεις προϋπολογισμό όταν ακόμη δεν έχει συνταχθεί απολογισμός για το πρώτο έτος λειτουργίας του ΕΟΠΥΥ, το 2012. Σε άρθρο του σχεδίου νόμου αναφέρεται ότι “παρατείνεται η υποχρέωση έκδοσης και έγκρισης απολογισμού μέχρι τον προσεχή Ιούνιο”!

Προκαταβολική απαλλαγή;

Ωστόσο, το γεγονός ότι “το ύψος των υποχρεώσεων δεν είναι γνωστό”, δεν αποτρέπει το γενικό λογιστήριο από το να “νομιμοποιήσει τις δαπάνες για την εξόφληση εταιρειών για εξωσυμβατικές προμήθειες νοσοκομείων από τον Σεπτέμβριο του 2012 μέχρι τη δημοσίευση του παρόντος”. Πρόκειται για το άρθρο 38 του σχεδίου νόμου που θέλει να καλύψει εκ των προτέρων μια διαδικασία που μπορεί να γίνεται για λόγους επείγουσας ανάγκης μπορεί όμως ακριβώς με το πρόσχημα του επείγοντος να υποκρύπτει και ενδεχόμενες ποινικές ευθύνες.

Στο επόμενο άρθρο (39) παρατείνεται η ισχύς άλλου νόμου που “καθιστά νόμιμες τις δαπάνες για προμήθειες που εναρμονίζονται με τις χαμηλότερες τιμές της εγχώριας αγοράς του παρατηρητηρίου τιμών”. Το άρθρο κατονομάζει τα νοσοκομεία Αρεταίειο και Αιγινήτειο, “Ωνάσειο” και “Παπαγεωργίου” Θεσσαλονίκης και το ερώτημα είναι γιατί αναφέρει ως μέτρο σύγκρισης μόνο τις εγχώριες τιμές και όχι αυτές που ισχύουν διεθνώς για τα υλικά που προμηθεύονται τα νοσοκομεία.

Κωστής Κεκελιάδης, δημοσιογράφος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου