Κυριακή 28 Ιανουαρίου 2024

Ηλεκτρονική τιμολόγηση στις δημόσιες συμβάσεις( B2G)!

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΤΙΜΟΛΟΓΗΣΗ ΣΤΙΣ ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ (B2G)Εφαρμογή της ΚΥΑ 52445 ΕΞ/2023

Με την Απόφαση 52445 ΕΞ/2023, δόθηκε νέα κατεύθυνση για την εφαρμογή των άρθρων 148 έως 154 του Ν. 4601/2019 που αφορούν την έκδοση Ηλεκτρονικών Τιμολογίων στο πλαίσιο δημοσίων συμβάσεων.

Η εν λόγω εξέλιξη αφορά σημαντική μερίδα των επιχειρήσεων της χώρας, αν αναλογιστεί κανείς ότι πλέον τίθενται ειδικοί όροι τιμολόγησης για όποιον συναλλάσσεται με τον μεγαλύτερο πελάτη της χώρας, που δεν είναι άλλος από τον Τομέα του Δημοσίου.

Μέσα από την απόφαση αυτή, αποσαφηνίστηκαν τα κάτωθι:Οι αναθέτουσες αρχές, δηλαδή οι φορείς του δημοσίου που αναθέτουν τις συμβάσεις προμηθειών, υπηρεσιών και έργων, υποχρεούνται*να παραλαμβάνουν και να επεξεργάζονται ηλεκτρονικά τιμολόγια και οι οικονομικοί φορείς, υποχρεούνται να υποβάλλουν ηλεκτρονικά τιμολόγια που είναι σύμφωνα με το ευρωπαϊκό πρότυπο έκδοσης ηλεκτρονικών τιμολογίων, δηλαδή τον εθνικό μορφότυπο τιμολογίων B2G.

* Εδώ παρατηρείται μια ουσιώδης διαφορά, συγκριτικά με την εφαρμογή της Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης (χάριν συντομίας αναφέρεται ως Η.Τ) στον ιδιωτικό τομέα, καθώς ο πελάτης – ιδιώτης δύναται να ζητήσει την έκδοση του παραστατικού από τον εκδότη σε έγχαρτη μορφή (σχετ. παρ. 1 και 3, αρ.14, Ν 4308/2014 ), ενώ, αντίθετα, η αποδοχή του ηλεκτρονικού τιμολογίου από το Δημόσιο είναι υποχρεωτική.

Δύο στόχοι επιδιώκονται με την υιοθέτηση και εφαρμογή της Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης στο Δημόσιο (B2G).Πρώτος στόχος είναι η τήρηση κοινών κανόνων τιμολόγησης προς το Δημόσιο σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση, ώστε να μπορεί, στην ενιαία αγορά, μια επιχείρηση, από οποιαδήποτε χώρα, ανεμπόδιστα να συνάπτει και να εκτελεί συμβάσεις με δημοσίους φορείς άλλων ευρωπαϊκών χωρών. Αυτό επιτυγχάνεται με τη σύγκλιση του εθνικού μορφότυπου H.T προς τον ευρωπαϊκό τύπο, και τη θέσπιση υποχρεωτικής εφαρμογής του σταδιακά σε όλο το Δημόσιο.
Δεύτερος στόχος είναι το δημόσιο να αποκτήσει μια κεντρική εικόνατων προμηθειών,
των ανεξόφλητων τιμολογίων, και
του ποσοστού εκτέλεσης των συμβάσεών του.

Σε συγκεντρωτική μορφή, σήμερα, δεν υπάρχει η πληροφόρηση αυτή. Για την επίτευξη του στόχου αυτού, καθοριστικό ρόλο θα παίξει το Κέντρο Διαλειτουργικότητας της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων, το οποίο θα συγκεντρώνει και θα παρακολουθεί την πορεία των τιμολογήσεων προς το Δημόσιο (παρακάτω ακολουθεί αναλυτική περιγραφή).

Βάσει της απόφασης 52445 ΕΞ/2023, οι χρόνοι έναρξης υποχρεωτικής χρήσης της Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης για το Δημόσιο ορίστηκαν ως εξής:

ΑΝΑΘΕΤΟΥΣΑ ΑΡΧΗ ΧΡΟΝΟΣ ΕΝΑΡΞΗΣ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗΣ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΤΙΜΟΛΟΓΗΣΗΣ ΓΙΑ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΜΕ ΧΡΟΝΟ ΣΥΝΑΨΗΣ:
12/09/2023

1) Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών

2) Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης

3) Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου

4) Δήμος Αθηναίων

5) Εθνική Κεντρική Αρχή Προμηθειών Υγείας (ΕΚΑΠΥ)

6) Εγνατία Οδός ΑΕ

7) Κοινωνία της Πληροφορίας ΑΕ

8) Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών

9) Αττικό Μετρό ΑΕ

10) ΕΥΔΑΠ ΑΕ

11) Εθνική Κεντρική Αρχή Αγορών του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων Από ----------------------------------------

Φορείς Κεντρικής Διοίκησης** Από 01/01/2024
Λοιπές Αρχές και Φορείς πλην Κεντρικής Διοίκησης Από 01/06/2024
Λοιπές Δαπάνες Γενικής Κυβέρνησης*** Από 01/01/2025

** Στους Φορείς Κεντρικής Διοίκησης περιλαμβάνονται η Προεδρία της Δημοκρατίας, τα Υπουργεία, οι Αποκεντρωμένες Διοικήσεις, Ανεξάρτητες Αρχές άνευ νομικής προσωπικότητας, και το Κοινοβούλιο (Αρ. 14 Ν.4270/2014).

***Από 01/01/2025, η υποχρέωση Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης επεκτείνεται και σε “εκτός συμβάσεων” προμήθειες και υπηρεσίες του Δημοσίου εφόσον το ύψος της δαπάνης υπερβαίνει τις 2.500 ευρώ.

Σε συνέχεια της ίδιας απόφασης, για τις διαδικασίες που εκκινούν μετά την πάροδο των ανωτέρω προθεσμιών, οι αναθέτουσες αρχές και οι αναθέτοντες φορείς οφείλουν να περιλαμβάνουν ρητή πρόβλεψη στα έγγραφα της σύμβασης αναφορικά με την υποχρέωση των οικονομικών φορέων για έκδοση ηλεκτρονικών τιμολογίων.

Ωστόσο, υπάρχει μια σειρά από συμβάσεις, αλλά και δαπάνες, που εξαιρούνται ρητά από την υποχρέωση υποβολής Ηλεκτρονικών Τιμολογίων:Δημόσιες συμβάσεις που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του άρθρου 148 του ν. 4601/2019, και συνάπτονται δυνάμει των άρθρων 117Α και 327Α του ν. 4412/2016 (Δημόσιες Συμβάσεις ήσσονος αξίας μέχρι 2.500 ευρώ).2. α) Δημόσιες συμβάσεις μεταξύ φορέων του δημοσίου τομέα, που ανατίθενται σύμφωνα με το άρθρο 12 του ν. 4412/2016,
β) συμβάσεις μεταξύ αναθετουσών αρχών, που ανατίθενται σύμφωνα με το άρθρο 247 του ν. 4412/2016 και
γ) συμβάσεις παραχώρησης μεταξύ φορέων του δημοσίου τομέα, που ανατίθενται σύμφωνα με το άρθρο 16 του ν. 4413/2016.3. Λοιπές δαπάνες το ύψος των οποίων είναι έως 2.500 ευρώ (χωρίς σύμβαση).

«Κέντρο Διαλειτουργικότητας (ΚΕΔ)» της Γ.Γ.Π.Σ.Δ.Δ και το «Πρότυπο PEPPOL» για την Ηλεκτρονική Τιμολόγηση B2G

Τόσο η αρχιτεκτονική, όσο και οι διαδικασίες παραλαβής, επεξεργασίας, και πληρωμής του Ηλεκτρονικού Τιμολογίου από φορείς στο δημόσιο, καθορίστηκαν με την απόφαση 98979 ΕΞ/2021. Με την ίδια απόφαση προσδιορίστηκαν οι απαιτήσεις διαλειτουργικότητας και διασύνδεσης με τα πληροφοριακά συστήματα του Δημοσίου.

Καθοριστικό ρόλο διαδραματίζει η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης (ΓΓΠΣΔΔ), η οποία συνιστά στη χώρα μας την “Εθνική Αρχή PEPPOL” (PEPPOL Authority), με αρμοδιότητα να διευκολύνει τις ηλεκτρονικές δημόσιες συμβάσεις και την ηλεκτρονική διακυβέρνηση σε περιφερειακό ή εθνικό επίπεδο εντός της Ευρώπης (ΕΟΧ) όσον αφορά ηλεκτρονικές συναλλαγές B2G. (Άρθρο 4 του ν. 4623/2019)

Σε αδρές γραμμές, PEPPOL, ή αλλιώς, Pan-European Public Procurement On Line, αποτελεί ένα ανοικτό, πανευρωπαϊκό πρότυπο τεχνικών προδιαγραφών και διατάξεων νομικού πλαισίου που επιτρέπει στις ευρωπαϊκές (και όχι μόνο) επιχειρήσεις του Ιδιωτικού Τομέα, να συναλλάσσονται διασυνοριακά κατά ηλεκτρονικό και ομοιογενή τρόπο με τον Ευρωπαϊκό Δημόσιο Τομέα (B2G) όσον αφορά τις διαδικασίες προμηθειών (e-procurement).

Στoν Ελληνικό Δημόσιο Τομέα συγκεκριμένα, η εφαρμογή του πρότυπου PEPPOL αφορά το σχεδιασμό, υλοποίηση και αξιοποίηση κατανεμημένων, συνεργαζόμενων υπηρεσιών της διαδικασίας της Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης (e-invoicing) στο πλαίσιο των προμηθειών του Ελληνικού Δημοσίου (ΦΕΚ 2425 Β, 18-7-2020).

Για την εξυπηρέτηση των παραπάνω, η ΓΓΠΣΔΔ διατηρεί στο Πληροφοριακό της Σύστημα ένα Κέντρο Διαλειτουργικότητας (ΚΕΔ), ως “Ενιαίο Σύστημα Ηλεκτρονικής Πρόσβασης του Δημοσίου” (επιτρέπει διεπαφή μέσω API με άλλα προγράμματα, όπως ERP), και, στο οποίο γίνεταιη υποδοχή (συγκέντρωση) των ηλεκτρονικών τιμολογίων των δημοσίων συμβάσεων όλων των δημοσίων φορέων (σημείωση: ο πάροχος, που έχει εξουσιοδοτηθεί από την επιχείρηση, πέρα από τη διαβίβαση στο MyDATA, αναλαμβάνει την αποστολή του Η.Τ και στο ΚΕΔ για λογαριασμό της επιχείρησης)
ο έλεγχος τεχνικής πληρότητας των ΗΤ σύμφωνα με το εθνικό μορφότυπο για συναλλαγές με το δημόσιο και βάσει των απαιτήσεων του προτύπου PEPPOL. Αν απορριφθούν, επιστρέφουν στην εταιρεία σχετική ένδειξη σφάλματος, τα παραστατικά δεν εκδίδονται και παύει η διαδικασία επεξεργασίας τους από το ΚΕΔ. Αν γίνουν αποδεκτά, τότε, θα ακολουθήσει:
η αποστολή (δρομολόγηση) αυτών από το ΚΕΔ προς τα επιμέρους Πληροφοριακά Συστήματα των Δημοσίων Φορέων (πρόσβαση στα Η.Τ έχουν οι αναθέτοντες φορείς είτε απευθείας μέσα από τα προγράμματά τους – εφόσον έγινε διασύνδεση με API – διαφορετικά μέσω της ιστοσελίδας της ΓΓΠΣΔΔ με κωδικούς εξουσιοδοτημένου χρήστη).

(σχετική η 118944 ΕΞ/2019)

Το ΚΕΔ αποτελεί ουσιαστικά ένα δίκτυο διακίνησης των Η.Τ των Δημοσίων Συμβάσεων, και στο οποίο εφαρμόζεται το πρότυπο προδιαγραφών του PEPPOL που ορίστηκε παραπάνω.

Η ανατροφοδότηση της επιχείρησης από το ΚΕΔ, σχετικά με την πορεία των Ηλεκτρονικών της Τιμολογίων, δεν διακόπτεται μετά την επιτυχή παραλαβή, αλλά είναι διαρκής. Έτσι κάθε οικονομικός φορέας, μέσω του παρόχου του, ενημερώνεται από τη ΓΓΠΣΔΔ/ ΚΕΔ με τις ακόλουθες τιμές:

1 σχόλιο: