Δευτέρα 10 Σεπτεμβρίου 2018

Έλλειψη σχεδίου στην Υγεία μετά την έξοδο από το Μνημόνιο

Αποτέλεσμα εικόνας για ΠΦΥ
Συντάκτης: Αιμίλιος Νεγκής - Virus

Πριν έρθει στην εξουσία, ο ΣΥΡΙΖΑ έριχνε την ευθύνη στα Μνημόνια για την κατάσταση στην Υγεία. Όταν την ανέλαβε, ψήφισε κατά γράμμα όλα τα μέτρα του Μνημονίου. Και τώρα, που βγήκαμε, πρακτικά, δεν έχει κανένα σχέδιο, για την πραγματική αναδιοργάνωση, που τόσο έχει ανάγκη το ΕΣΥ!

«Είσαι ισοπεδωτικός και δάκτυλος της ΝΔ», μπορείτε εύλογα να με κατηγορήσετε. Σας καλώ λοιπόν να δείτε προσεκτικά τη συνέντευξη του έδωσε ο Ανδρέας Ξανθός στο ραδιοσταθμό Real FM. Διαβάζοντάς την, είναι ξεκάθαρο πόσο «φτωχό» είναι το αφήγημα της κυβέρνησης στην υγεία μετά την έξοδο από το Μνημόνιο. Και το πιο σημαντικό: Δεν υπάρχει σαφές σχέδιο, ώστε το ΕΣΥ να αναδιοργανωθεί σε σύγχρονα πρότυπα και κυρίως πως θα βελτιωθεί το επίπεδο υγείας των Ελλήνων.


Ακόμη και ο ίδιος ο Ανδρέας Ξανθός δυσκολεύεται να βρει κάποια θετικά σημεία για να προβάλει από το κυβερνητικό έργο μετά την έξοδο από τα Μνημόνια. Τελικά, λέει ότι… «κάνουμε ένα σχέδιο τώρα, σε πρώτη φάση να καταργήσουμε το 1 ευρώ ανά συνταγή που είναι μία μικρή, αλλά νομίζω σημαντική επιβάρυνση για ανθρώπους που παίρνουν κάθε μήνα φάρμακα κλπ.».

Αν είναι δυνατόν! Αν είναι δυνατόν να προβάλλεται αυτό το μέτρο ως σημαντική ανακούφιση και αλλαγή! Ας δούμε λοιπόν τι σημαίνει σε αριθμούς. Σε μηνιαία βάση έχουμε περίπου 6 εκατ. συνταγές φαρμάκων, άρα, ετησίως το μέτρο «μεταφράζεται» σε περίπου 72 εκατ. ευρώ.

Αναρωτιέμαι λοιπόν: Δεν θα ήταν πιο σημαντικό για τους ασθενείς αυτά τα 70 εκατ. να δοθούν για να καλυφθούν κενά στην περίθαλψη; 

Να σας δώσω ένα δραματικό παράδειγμα. Στην Ελλάδα, έχουμε περίπου 1.000 αιμορροφιλικούς και ανάμεσά τους αρκετά παιδιά και νέους. Η σύγχρονη αντιμετώπιση προβλέπει τη προφυλακτική χορήγηση θεραπείας, ώστε να περιοριστούν οι επιπλοκές και οι αιμορραγίες. Όμως, στην Ελλάδα, λόγω έλλειψης πόρων η θεραπεία δίνεται κυρίως κατ’ επίκληση, δηλαδή, όταν έχουμε αιμορραγικά επεισόδια. Τραγική συνέπεια είναι η ραγδαία μείωση της ποιότητας ζωής των ασθενών.

Να σας δώσω και άλλο παράδειγμα. Θα μπορούσε η Πολιτεία να επενδύσει πόρους σε μία πανελλαδική καμπάνια για την προώθηση των εμβολιασμών. Δυστυχώς, όπως απέδειξε η έξαρση κρουσμάτων ιλαράς, έχουμε αδυναμίες και λόγω έλλειψης ενημέρωσης πολλοί γονείς είναι ευάλωτοι σε φήμες για τους κινδύνους των εμβολίων, που διασπείρονται κυρίως μέσω του διαδικτύου.

Η κατάργηση του 1 ευρώ ανά συνταγή γίνεται μόνο για εφήμερους, επικοινωνιακούς λόγους. Άλλωστε, οι χρόνιοι ασθενείς μπορούν να λαμβάνουν συνταγές διάρκειας πολλών μηνών και έτσι να μην επιβαρύνονται οικονομικά. Ας υποθέσουμε όμως ότι υπάρχουν κάποιοι, ελάχιστοι ασθενείς, που εκδίδουν 2 ή 3 συνταγές μηνιαίως. Δηλαδή, με το μέτρο οι ασθενείς αυτοί θα γλυτώσουν 20-30 ευρώ ετησίως. Είναι δυνατόν να εμφανίζεται αυτό ως ανακούφιση των πολιτών και αλλαγή στην υγεία;

Επιστρέφω και σε άλλες «εξαγγελίες». Ο Ανδρέας Ξανθός δήλωσε πως από φέτος ο ΕΟΠΥΥ θα παρέχει οδοντιατρική φροντίδα, μέσω ελευθέρων επαγγελματιών οδοντιάτρων. Μάλιστα, ανέφερε ότι θα υπάρχει ένα κονδύλι περίπου 40 εκατ. ευρώ.

Ας δούμε προσεκτικά το όλο θέμα. Είχε τεθεί και παλαιότερα, την περίοδο 2012-2014, όταν μάλιστα επικεφαλής του ΕΟΠΥΥ, ήταν ο οδοντίατρος Τάκης Κοντός, επί σειρά ετών συνδικαλιστής της ΝΔ. Και τότε είχε τεθεί επί τάπητος να προσφερθεί οδοντιατρική φροντίδα με προϋπολογισμό κατά διαβολική σύμπτωση πάλι 40 εκατ. ευρώ!

Όμως, το μέτρο δεν προχώρησε, καθώς κρίθηκε ότι ο προϋπολογισμός δεν ήταν επαρκής και δεν υπήρχε σύστημα ελέγχου των δαπανών. Αν λάβουμε υπόψη μας ότι ο ΕΟΠΥΥ χονδρικά έχει 10 εκατ. ασφαλισμένους, βλέπουμε πως με τον προϋπολογισμό των 40 εκατ. ευρώ αντιστοιχούν 4 ευρώ ανά ασφαλισμένο!

Δεν είναι τυχαίο οδοντιατρική περίθαλψη δεν προσέφεραν επί χρόνια ούτε οι ιδιωτικές ασφαλιστικές. Μόλις πρόσφατα άρχισαν να εμφανίζονται κάποια προγράμματα, όπως το Clever Dental ή το Dental Care.

Σημειώνω επίσης ότι οι νέες εξαγγελίες του κ. Ξανθού έρχονται σε πλήρη αντίθετη με όσα είχε εξαγγείλει πριν από 1,5 χρόνο. Το Μάιο του 2017, υποσχόταν «πλήρη οδοντιατρική περίθαλψη για όλους» με ειδική νομοθετική ρύθμιση, που θα εντάσσονταν στο υπό διαμόρφωση τότε σχέδιο νόμου για την πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας.

Μάλιστα, είχε υποσχεθεί ότι στα κέντρα υγείας θα δημιουργούνταν Οδοντιατρική Ομάδα, η οποία θα «συνεργάζεται με την Τοπική Μονάδα Υγείας (ΤοΜΥ), θα συμμετέχει σε προγράμματα αγωγής και προαγωγής της υγείας στον πληθυσμό και αναπτύσσει συνεργασίες με άλλους επαγγελματίες Υγείας, εκπαιδευτικούς κ.ά.». Όπως όλοι γνωρίζουμε σήμερα, τίποτε απ’ όλα αυτά δεν έχει γίνει πράξη…

Όσον αφορά τις ίδιες τις Τοπικές Μονάδες Υγείας (ΤοΜΥ), ο υπουργός Υγείας ανατρέπει για μία ακόμη το χρονοδιάγραμμα που είχε θέσει η ίδια η κυβέρνηση. Σήμερα, λέει ότι λειτουργούν 94 και πως μέχρι τα τέλη της χρονιάς είναι στόχος να λειτουργούν 120 μονάδες.

Θυμίζω ότι αρχικός στόχος ήταν να λειτουργούν 250 μονάδες το καλοκαίρι του 2017, μετά δόθηκε παράταση στα τέλη του 2017, μετά στο καλοκαίρι το 2018 και τώρα ένας Θεός ξέρει πότε.

Δεν θέλω να είμαι άδικος. Η μεταρρύθμιση στην πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας, που τόσο έχει ανάγκη η χώρα, δεν είναι απλή υπόθεση. Μιλάμε για αλλαγή υποδείγματος και άρα αλλαγή νοοτροπίας επαγγελματιών υγείας και πολιτών. Είναι επόμενο λοιπόν να υπάρχουν εμπόδια και καθυστερήσεις.

Αυτό όμως όφειλε να το γνωρίζει πριν από όλους η κυβέρνηση, που έχει την ευθύνη για το σχεδιασμό και την υλοποίηση της μεταρρύθμισης. Είναι ξεκάθαρο σήμερα ότι η κυβέρνηση ιδεοληπτικά θέλησε να εφαρμόσει ένα κρατικό σύστημα, αντί να οργανώσει ένα δημόσιο σύστημα, αξιοποιώντας γιατρούς από τον ιδιωτικό τομέα. Μοντέλο που υιοθέτησε η Πορτογαλία, με μεγάλη επιτυχία.

Η ουσία είναι ότι, ενώ η χώρα βγήκε από τα Μνημόνια, φαίνεται ότι δεν υπάρχει σαφές σχέδιο για την αναδιοργάνωση του ΕΣΥ. Αμφιβάλω, δε, αν και κατά πόσο είμαστε σε θέση να υλοποιήσουμε μέτρα, που ήδη ψηφίσαμε, όπως την κεντρικοποίηση των προμηθειών υγείας, την εφαρμογή νέου συστήματος νοσηλίων στο ΕΣΥ κλπ.

Υ.Γ.1: Ίσως και να αδικώ τον Ανδρέα Ξανθό και την κυβέρνηση. Δηλαδή, ίσως να έχουν σχέδιο. Αν υπάρχει, όμως, δεν μας το έχουν παρουσιάσει. Ο υπουργός Υγείας δεν παραχωρεί συνεντεύξεις στους ιατρικούς συντάκτες. Έτσι, αν τον αδικώ, η ευθύνη βαραίνει πρωτίστως τον ίδιο…

Υ.Γ. 2: Η έλλειψη σαφούς σχεδίου στην Υγεία αφορά και τη ΝΔ. Εδώ και 2 χρόνια, ακούμε για το σχέδιο που ετοιμάζεται, για επιτροπές ειδικών, για προτάσεις και από το εξωτερικό, αλλά μέχρι σήμερα δεν έχουμε δει κάτι χειροπιαστό, με χρονοδιάγραμμα και κόστος υλοποίησης. Προφανώς, θα ετοιμαστεί κάτι για να παρουσιαστεί προεκλογικώς. Επιφυλάσσομαι λοιπόν…

1 σχόλιο:

  1. Ποις ΝΕΟΣ γιατρος θα συμμετασχει στην άθλια πρωτοβαθμια περιθαλψη υγειας μιας τριτοκοσμικης χώρας??? Ο παλαιότερος γιατρος(ιδιωτης ανω της πενταετίας), εαν εχει καταφερει σε ολα τα χρονια της πορειας του να καταξιωθει απο την πελατεια του,οχι μονο θα επιβιωσει, αλλα θα ζησει και αξιοπρεπώς,χωρις να χρειαστει να μπει οικογενειακος γιατρος με όρους συμβασης αφρικανικής χώρας. Δειτε κοπριτες ποσο αμοιβουν τον γιατρο στην μεγαλειωδη Βρετανια και Αυστρία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή