Πέμπτη 12 Σεπτεμβρίου 2013

ΠΡΟΣ ΕΟΠΥΥ: ΜΕΤΡΗΣΗ ΤΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΣΤΙΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΥΓΕΙΑΣ-2 / -3

ΜΕΤΡΗΣΗ ΤΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΣΤΙΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΥΓΕΙΑΣ-2

Δημήτρης Ν.Πατσάκης,11.9.13

ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΒΕΛΤΙΩΣΗΣ ΤΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ

Η επιδίωξη διαρκούς βελτίωσης της Ποιότητας και στις Υπηρεσίες Υγείας, απαιτεί την ύπαρξη και την αλληλοεπίδραση επιμέρους παραγόντων, όπως:

Ηγεσία

Ο εκάστοτε επικεφαλής του οργανισμού οφείλει να διαθέτει :

-Όραμα

-Επικοινωνιακό «ταλέντο»

-Πλεόνασμα ικανότητες «πειθούς»

-Εμπειρία υποστήριξης της συμμετοχικής διαδικασίας στην Διοίκηση

Δέσμευση

Η έμφαση στην ενεργό συμμετοχή με φυσική παρουσία στην λήψη αποφάσεων, συνδυάζεται με την διάχυση των διαδικασιών σε ομάδες, των οποίων οι ενέργειες υποστηρίζονται, συντονίζονται και επιβλέπονται συνεχώς.

Διαρκής ενημέρωση αναγκών και προσδοκιών

Με την ανάδειξη των ασθενών, των χρηστών των υπηρεσιών και των προμηθευτών («πελάτες» του συστήματος) στην α΄ βαθμίδα, η συνεχής παρακολούθηση είναι στοιχείο που διευκολύνει την βελτίωση του επιπέδου ικανοποίησής τους.

Επιλεκτική διαδικασία εκτίμησης και αξιολόγησης αποτελεσμάτων

Σε κάθε περίπτωση, το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα που άπτεται της ποιότητας,  ιεραρχείται ανάλογα και  προσαρμόζεται σε όποιο βαθμό είναι δυνατό με τα αποδεκτά πρότυπα. Η σύνταξη «σχεδίου δράσης» είναι απαραίτητη προκειμένου να προσεγγισθούν οι στόχοι που τίθενται.

Αναβάθμιση του προσωπικού

Η «βάση» του συστήματος στις Υπηρεσίες Υγείας είναι οι «εσωτερικοί» του «πελάτες» δηλ. οι εργαζόμενοι. Διαρκής εκπαίδευση και κατάρτιση είναι η  μέθοδος για την προσφορά καλύτερων υπηρεσιών στους «εξωτερικούς» πελάτες.  Φυσικά, για να γίνει αυτό, απαιτείται η παροχή όλων όσων χρειάζονται, προκειμένου να συμμετέχουν ενεργά στην βελτίωση της ποιότητας. Η «ηγεσία» πρέπει να έχει την διάθεση και την ικανότητα να προβλέπει τις όποιες ανάγκες και αδυναμίες, παράλληλα με τις δυνατότητες και τα καθήκοντα κάθε ομάδας και ατόμου που συμμετέχει σε αυτές.

Πρόληψη αντί διαχείρισης κρίσης

Η ενδεχόμενη υιοθέτηση της επίλυσης των προβλημάτων άμα τη εμφανίσει τους, είναι σε πλήρη αντίθεση με την διαδικασία βελτίωσης της ποιότητας. Κάτι  τέτοιο ενισχύει την αδράνεια αντί να προωθεί την πρόθεση καινοτομίας.

Ορθή διαχείριση των πληροφοριών

Η ανάλυση των πληροφοριών σε άμεσο χρόνο, αντί της στατιστικής τους απλώς καταγραφής, συμβάλλει θετικά στην επιλογή των κατάλληλων αποφάσεων έγκαιρα, με σκοπό την εξάλειψη επανάληψης σφαλμάτων και μονομερών ενεργειών.

Ομαδική εργασία και επιβράβευση

Έχοντας υπόψη πως «όλοι μαζί» πετυχαίνουν καλύτερο αποτέλεσμα από το «καθένας μόνος του» και το υψηλό ηθικό προσθέτει στην ικανοποίηση των ατόμων, επιτυγχάνεται ο συνδυασμός αυξημένης παραγωγικότητας, μείωσης σφαλμάτων και ολοκλήρωσης των «στόχων»

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Η ΜΕΤΡΗΣΗ ΤΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΣΤΙΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΥΓΕΙΑΣ-3

Δημήτρης Ν.Πατσάκης,12.9.13

Οι ανθρώπινοι πόροι

Το προσωπικό, κάθε ειδικότητας και βαθμίδας, πρέπει να αξιολογείται τακτικά, με βάση διεθνώς αποδεκτά αντικειμενικά πρότυπα, με σκοπό την επιδίωξη ατομικής και ομαδικής αυτό-βελτίωσης. Μία από τις αιτίες της «στασιμότητας» οφείλεται και στην απουσία αντίστοιχης διαδικασίας η οποία, ευνοεί λίγους αλλά βλάπτει πολύ περισσότερους.

Το οργανωτικό επίπεδο

Ο σχεδιασμός και οι λειτουργία κάθε τμήματος και συνολικά του οργανισμού παροχής των υπηρεσιών, συνιστά βασικό λόγο συντήρησης ή βελτίωσης  ποσοτικών ή μη όρων, εφόσον δεν υπάρχει διαρκής ανάδραση και επανα-προσδιορισμός των διαδικασιών και των ροών.

Το ποσοτικό αποτέλεσμα

Ένα μεγάλο μέρος από τα «αποτελέσματα» είναι δυνατόν να μετρηθούν, όπως:

-Η επαγγελματική εμπειρία και η διαχρονική κατάρτιση του προσωπικού

-Το χρονικό διάστημα (συνολικά ανά κλινική και πράξη) αναμονής των ασθενών, προ και κατά την διάρκεια της νοσηλείας

-Ο βαθμός «ικανοποίησης» των ανωτέρω

-Το ποσοστό επιτυχίας των θεραπευτικών διαδικασιών

-Η αξιοπιστία των συσκευών των εργαστηριακών και διαγνωστικών εξετάσεων

Κ.τ.λ.


Φυσικά, κάθε νοσοκομείο έχει τους δικούς του λόγους να ιεραρχήσει την μέτρηση των μεγεθών, ανάλογα με την εξειδίκευση και την επάρκειά του σε προσωπικό και υλικές υποδομές.

Επιλογή  Δεικτών Ποιότητας

Για να καταστεί δυνατή η θέσπιση δείκτη αντικειμενικής αξιολόγησης, τα όποια επί μέρους στοιχεία πρέπει να λαμβάνουν υπόψη μια σειρά από προϋποθέσεις, μεταξύ των οποίων είναι:

-Η «ειλικρίνεια» των μετρήσιμων στοιχείων. Με απλά λόγια, αυτό που «φαίνεται» οφείλει και να «είναι». Εάν και εφόσον δεν ισχύει κάτι τέτοιο, πράγμα που δεν εξακριβώνεται με ευχέρεια τις περισσότερες φορές, δημιουργούνται λανθασμένες εικόνες για την όλη διαδικασία.


-Η συνέπεια μεταξύ διαδοχικών μετρήσεων του ίδιου μεγέθους, δηλαδή ο μηδενικός ή ο ελάχιστος βαθμός απόκλισης. Η Στατιστική επιστήμη συμβάλλει σε αυτό ,με την εισαγωγή του βαθμού «συσχέτισης».
 
-Η σύγκριση του ίδιου δείκτη με τον αντίστοιχο σε σειρά άλλων χωρών, εφόσον αναφέρονται τα ίδια ακριβώς δεδομένα, μετρούμενα  με τον ίδιο τρόπο.

Κ.ά.

Οι επιλεγόμενοι δείκτες, δεν είναι απαραίτητο να είναι πάντοτε οι ίδιοι, με την έννοια πως, ειδικά στην Ιατρική, η δυναμική των αλλαγών είναι από τις ταχύτερες μεταξύ άλλων επιστημών.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου