Τετάρτη, 3 Μαΐου 2017

"Σκόνη και θρύψαλα" το success story της κυβέρνησης λέει το Γρ. Προϋπολογισμού της Βουλής



Των Στέλιου Κράλογλου, Μαρίας Νταλιάνη - Capital.gr

​"Σκόνη και θρύψαλα" κάνει το succes story της κυβέρνησης η πρώτη τριμηνιαία Έκθεση του Γραφείου Προϋπολογισμού του Κράτους στην Βουλή όπου εκφράζεται έντονη ανησυχία για την έξοδο της ελληνικής οικονομίας από την ύφεση.

Την ίδια στιγμή, όχι μόνο δεν χαιρετίζει ως θετικό στοιχείο το υψηλότατο πλεόνασμα του 2016 αλλά προειδοποιεί ότι εάν η δημοσιονομικήυπεραπόδοση του 2016 συνεχιστεί και το 2017, θα υποσκάψει τη δυνατότητα της ελληνικής οικονομίας να παράγει πρωτογενή πλεονάσματα μεσοπρόθεσμα.

Εκφράζει επίσης ανησυχία για την ανάκαμψη της οικονομίας τονίζοντας ότι οι εξελίξεις στην οικονομία έρχονται σε αντίθεση με τις προσδοκίες που επενδύθηκαν στο τρέχον μνημόνιο και μπορεί να οδηγήσουν σε ολική ανατροπή των δεδομένων του, με απρόβλεπτες συνέπειες.

Απογοητευτική η κατάσταση της οικονομίας στο α' τρίμηνο

Αν και στην έκθεση χαρακτηρίζεται ως θετικό πρώτο βήμα για την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης στην οικονομία η τεχνική προκαταρκτική συμφωνία με τους Θεσμούς, επί της ουσίας στο κείμενο τους τα μέλη του Γραφείου απαριθμούν μία σειρά από παράγοντες οι οποίοι καθιστούν ασταθή, ακόμη, την ανάκαμψη. 

Όπως τονίζεται στον πρόλογο, η συμφωνία η οποία ανοίγει το δρόμο για την οριστική τεχνική συμφωνία (staff level agreement) είναι θετικό πρώτο βήμα για την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης στην οικονομία, την ένταξη των ελληνικών ομολόγων στο QE και την έξοδο της χώρας στις αγορές.

Στη συνέχεια σημειώνεται, όμως, ότι "η οικονομική κατάσταση στο α’ τρίμηνο του 2017 είναι απογοητευτική σε σχέση με τις προσδοκίες".

Τονίζεται, εξάλλου, ότι η οικονομία της χώρας παραμένει σε ασταθή κατάσταση που απειλεί να μετατραπεί σε νέα ύφεση. Η αρνητική τάση που δημιουργήθηκε το τελευταίο τρίμηνο του 2016, μεταφέρθηκε στο α’ τρίμηνο του 2017 (carryover effect). 

Απαριθμώντας τα συμπτώματα της οικονομικής "αναιμίας", τα μέλη του ΓΠΚΒ υπό τον καθηγητή Παναγιώτη Λιαργκόβα αναφέρονται:

-στις πιέσεις που δέχτηκε η ιδιωτική κατανάλωση στα τέλη του 2016 και αρχές 2017 με έμφαση στο ότι υποχωρεί η καταναλωτική εμπιστοσύνη
-στη συγκεχυμένη, όπως χαρακτηρίζεται, κατάσταση στις επενδύσεις 
-στις εξαγωγές οι οποίες, εξαιρουμένων των πετρελαιοειδών και των πλοίων, παραμένουν στάσιμες

Στην ίδια έκθεση διαπιστώνονται νέοι κίνδυνοι λόγω των δυσκολιών σε ΔΕΗ, ΕΦΚΑ και αλλού, ενώ χτυπάει καμπανάκι και για τα ακόμα υψηλά ποσοστά ανεργίας (23,6%), με υποσημείωση για την ανεργία ότι το γ’ τρίμηνο του 2016 είχε πέσει στο 22,6%.

Σημειώνεται επίσης η μείωση των τραπεζικών καταθέσεων, η μη εξεύρεση λύσης στο πρόβλημα των μη εξυπηρετούμενων δανείων και ο ρυθμός συνολικής χρηματοδότησης της οικονομίας το Φεβρουάριο του 2017, ο οποίος υποχώρησε κατά 2% σε ετήσια βάση.

Η έκθεση τονίζει επίσης ότι οι οφειλές του δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα το Φεβρουάριο του 2017 ξεπέρασαν τα 5 δισ. ευρώ από 4,54 δισ. ευρώ που ήταν δύο μήνες πριν. Την ίδια στιγμή αυξάνονται οι οφειλές των ιδιωτών προς το δημόσιο, γεγονός που αναδεικνύει την εξάντληση της φοροδοτικής ικανότητας των πολιτών.

Η δημοσιονομική υπεραπόδοση του 2016 "υποσκάπτει" το μέλλον!

"Η εντυπωσιακή δημοσιονομική υπεραπόδοση το 2016, η οποία εν πολλοίς είχε προεξοφληθεί, δε φαίνεται να μπορεί να άρει την αβεβαιότητα στην ελληνική οικονομία", αναφέρει το Γραφείο προϋπολογισμού της Βουλής στην τριμηνιαία έκθεση του τονίζοντας ότι αν αυτή συνεχιστεί και το 2017, υποσκάπτει τη δυνατότητα της ελληνικής οικονομίας να παράγει πρωτογενή πλεονάσματα μεσοπρόθεσμα! Θεωρεί δε ότι η Ελλάδα έχει εγκλωβιστεί σε μια "παγίδα λιτότητας" όπου οι συνεχείς αυξήσεις φορολογίας και μειώσεις δαπανών μειώνουν το ΑΕΠ και αυξάνουν το χρέος.

Συγκεκριμένα οι αναλυτές του Γραφείου θεωρούν οτι η αβεβαιότητα γα την ελληνική οικονομία παραμένει και πλέον σχετίζεται τόσο με την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων, όσο με την κατάσταση της "πραγματικής οικονομίας" και τους πιθανούς κινδύνους σε τράπεζες, ΔΕΗ, ΕΦΚΑ κτλ. Σημειώνουν δεν οτι η συγκεκριμένη δημοσιονομική προσαρμογή μάλιστα φαίνεται να επηρεάζει αρνητικά την "πραγματική οικονομία". Στην έκθεση αναφέρονται τα εξής:

• Δεδομένου ότι η επίτευξη υψηλών δημοσιονομικών στόχων (πρωτογενές πλεόνασμα ≥ 3,5% του ΑΕΠ) είναι σχεδόν ανέφικτη για μεγάλες χρονικές περιόδους (≥ 5 έτη), όπως είναι ευρέως αποδεκτό (και το ΓΠΚΒ έχει επανειλημμένα επιχειρηματολογήσει υπέρ αυτού), η δημοσιονομική υπεραπόδοση του 2016 (που ξεπερνά ακόμα και το στόχο του 2018) ειδικά αν αυτή συνεχιστεί και το 2017, υποσκάπτει τη δυνατότητα της ελληνικής οικονομίας να παράγει πρωτογενή πλεονάσματα μεσοπρόθεσμα (όπως δεσμεύεται από το μνημόνιο).

• Με την υπεραπόδοση του 2016 ουσιαστικά χάθηκε ένα βασικό πλεονέκτημα του τρίτου μνημονίου, που ήταν οι χαμηλότεροι στόχοι για τα πρωτογενή πλεονάσματα (πολύ θετική εξέλιξη για την ουσία της οποίας υπάρχει ευρεία συναίνεση). Η ελληνική οικονομία, αν και δεν προβλεπόταν από τους στόχους του μνημονίου, πέτυχε σχεδόν το πλεόνασμα που είχε παλαιότερα συμφωνηθεί και μάλιστα υπό χειρότερες οικονομικές συνθήκες σε σχέση με αυτά που τότε προβλέπονταν.

• Αν η υπεραπόδοση είναι αποτέλεσμα "ορθής δημοσιονομικής διαχείρισης", τότε αυτή θα πρέπει να μοιραστεί ενδεικτικά ως εξής: 30% για εξόφληση ληξιπρόθεσμων, τουλάχιστον 30% για αποπληρωμή χρέους και έως 40% για κοινωνικούς σκοπούς, μείωση συντελεστών κτλ (όπως προβλέπει το Μνημόνιο του 2015, το συμπληρωμένο Μνημόνιο του 2016 και αναφέρεται και στην επιστολή του Υπουργού Οικονομικών κ. Τσακαλώτου στις 23/12/2016). Ενδεικτικά, από € 1,95 δισ. για ληξιπρόθεσμα και αποπληρωμή χρέους και έως € 2,6 δισ. για κοινωνικούς σκοπούς ή/και μείωση φορολογίας. Η παραπάνω δυνατότητα όμως δε φαίνεται πιθανή προς το παρόν.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου