Τετάρτη 14 Δεκεμβρίου 2016

Το νέο σύστημα πληρωμών με πλαστικό χρήμα -Σαρωτικές αλλαγές στις συναλλαγές



ΙΕFIMERIDA.GR


Λίγες ημέρες πριν εκπνεύσει η χρονιά και λίγες ώρες πριν ξεκινήσουν οι διαβουλεύσεις με το κουαρτέτο, έφτασαν στη Βουλή οι... πολύπαθες διατάξεις για το πλαστικό χρήμα, οι οποίες... υπόσχονται συνέχεια του σίριαλ.

Το ερώτημα που «καίει» είναι αν το σύστημα θα προλάβει να ενεργοποιηθεί από τις αρχές του επόμενου έτους, με δεδομένο ότι σχεδόν σε κάθε άρθρο του νομοσχεδίου, που ορίζει τι πρέπει να κάνουν φορολογούμενοι και επιτηδευματίες, προβλέπεται η έκδοση αποφάσεων, οι οποίες θα ρυθμίζουν τις λεπτομέρειες. Είναι, άλλωστε, ενδεικτικό ότι υπάρχει ειδικό άρθρο (75) που δίνει εξουσιοδότηση στον υπουργό Οικονομικών να θεσπίσει, με απόφαση, νέα μέτρα, κίνητρα και όποια άλλη λεπτομέρεια, προκειμένου να... προωθηθούν οι ηλεκτρονικές πληρωμές!

Το τι μπορεί να προκαλέσει μια ενδεχόμενη καθυστέρηση, στην αλυσίδα των ενεργειών που απαιτούνται για να λειτουργήσει το κατά τα άλλα ορθό μέτρο, δεν χρειάζεται να έχει φαντασία κανείς για να το αντιληφθεί. Αν αναλογιστεί π.χ. κανείς ότι όσοι δεν πιάνουν το προβλεπόμενο ποσοστό ηλεκτρονικών δαπανών, θα έχουν ποινή φόρου 22%, είναι ηλίου φαεινότερο ότι αν καθυστερήσει η Απόφαση και η συνήθης εγκύκλιος π.χ. για τις δαπάνες που θα εξαιρούνται, οι φορολογούμενοι για μια ακόμα φορά θα τρέχουν και δεν θα φτάνουν.

Το πλαίσιο για τη χρήση πλαστικού χρήματος σε γενικές γραμμές προβλέπει όσα διέρρεε ή ανακοίνωνε επισήμως το υπουργείο Οικονομικών από τον… περσινό Νοέμβριο και επιχειρεί να κλείσει τις «τρύπες» της φοροδιαφυγής. Ωστόσο, από τις διατάξεις απουσιάζει η πρόβλεψη ακατάσχετου λογαριασμού για τους επιτηδευματίες, που είχε αποτελέσει σημείο πολύμηνης τριβής με τους δανειστές. Ως εκ τούτου, μένει να φανεί στην πράξη, αν θα επιβεβαιωθούν οι φόβοι για δομικές δυσλειτουργίες του συστήματος, που έχουν εκφράσει οι επιτηδευματίες.

Οι βασικές προβλέψεις για το πλαστικό χρήμα είναι οι εξής:
Υποχρεωτική η αποδοχή καρτών από τους επιτηδευματίες αλλά με υπουργικές Αποφάσεις θα οριστούν οι προθεσμίες, οι διαδικασίες αλλά και οι κυρώσεις για κάθε δραστηριότητα.
Οι επιτηδευματίες πρέπει να ενημερώνουν με σαφήνεια στην είσοδο του καταστήματος και στο ταμείο ότι αποδέχονται κάρτες διαφορετικά προβλέπεται πρόστιμο 1.000 ευρώ.
Οι ελάχιστες δαπάνες με πλαστικό ή ηλεκτρονικό χρήμα ανάλογα με το ύψους του εισοδήματος (προοδευτική κλίμακα άρα κλιμακωτά): 
Ως 10.000 ευρώ: 10% 
10.000- 30.000 ευρώ: 15% 
30.000 ευρώ και άνω: 20%
και μέχρι 30.000 ευρώ δαπάνη

Ποινή φόρου 22% στη διαφορά μεταξύ της απαιτούμενης και της δηλούμενης δαπάνης με πλαστικό ή ηλεκτρονικό χρήμα.
Όσοι εξαιρούνται από την υποχρέωση δαπανών με πλαστικό ή ηλεκτρονικό χρήμα, οφείλουν να συγκεντρώνουν το αντίστοιχο ποσό σε αποδείξεις.
Με υπουργική Απόφαση θα οριστούν οι δαπάνες που εξαιρούνται, οι κατηγορίες των φορολογούμενων που εξαιρούνται, τα επιπλέον κίνητρα για όσους πραγματοποιούν ηλεκτρονικές πληρωμές πέρα από το απαιτούμενο ποσοστό κ.λ.π.
Οι ιατρικές δαπάνες θα λαμβάνονται υπόψιν για την προβλεπόμενη μείωση του φόρου κατά 10% μόνο εφόσον πραγματοποιούνται με πλαστικό χρήμα.
Οι διατάξεις για το πλαστικό χρήμα αφορούν στο φορολογικό έτος 2017, δηλαδή τις δαπάνες που θα γίνουν την επόμενη χρονιά.
Τέλος στα μετρητά για συναλλαγές άνω των 500 ευρώ (ως σήμερα το όριο είναι 1.500 ευρώ).
Τα δεδομένα των ηλεκτρονικών συναλλαγών θα διαβιβάζονται σε ειδική βάση δεδομένων της ΓΓΔΕ. Με υπουργική Απόφαση θα οριστούν διαδικασίες, εξαιρέσεις, τεχνικές προδιαγραφές ασφάλειας κ.λ.π.
Κάθε χρόνο θα διενεργούνται Λοταρίες με βάση τα στοιχεία των ηλεκτρονικών συναλλαγών. Με υπουργική Απόφαση θα οριστούν όλες οι λεπτομέρειες, όπως η συχνότητα των κληρώσεων, τα έπαθλα κ.λ.π αλλά η ετήσια δαπάνη του Προϋπολογισμού δεν θα ξεπερνά τα 12 εκατομμύρια ευρώ.
Η μισθοδοσία δεν θα είναι εφεξής εκπιπτόμενη δαπάνη για τις επιχειρήσεις αν δεν τελείται με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής.
Προβλέπεται πρόστιμο 2.500 ευρώ για όσους «πειράζουν» τις ταμειακές μηχανές
Γίνεται πιο αυστηρό το πλαίσιο λειτουργίας του Συστήματος Μητρώων Τραπεζικών Λογαριασμών και Λογαριασμών Πληρωμών- ο αποκαλούμενος Big Brother της εφορίας στους τραπεζικούς λογαριασμούς- απαιτώντας την ονομαστικοποίηση όλων των ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής. Μεταξύ άλλων προβλέπονται επίσης ειδικές υποχρεώσεις για τις εταιρίες ηλεκτρονικού στοιχηματισμού, με προφανή στόχο να αντιμετωπιστεί το ξέπλυμα χρήματος.

Και διατάξεις-σκούπα
Επειδή δεν νοείται πολυνομοσχέδιο με τη συνυπογραφή του υπουργείου Οικονομικών, που δεν… σκουπίζει εκκρεμότητες, ιδού και κάποιες από τις σκόρπιες διατάξεις:
Αναστέλλεται για 2 ακόμα χρόνια (ως το τέλος του 2018) η εφαρμογή του Φόρου Υπεραξίας στα ακίνητα
Διατηρούνται σε ισχύ για μια ακόμα χρονιά οι διατάξεις που προστατεύουν από τα τεκμήρια- άρα και την εξωπραγματική φορολογία- όσους έχουν πραγματικό εισόδημα ως 6.000 ευρώ και τεκμήρια ως 9.500 ευρώ, δηλαδή κυρίως όσους έχουν περιστασιακή απασχόληση
Ορίζονται οι συντελεστές με βάση τους οποίους θα υπολογίζεται η αξία αυτοκινήτου που παραχωρείται από επιχειρήσεις στους εργαζόμενους της, έτσι ώστε να υπολογίζεται η σχετική προσαύξηση εισοδήματος άρα και ο επιπλέον φόρος. Ως βάση χρησιμοποιείται η Λιανική Τιμή Προ Φόρων, ενώ προβλέπονται και συντελεστές απομείωσης λόγω παλαιότητας
Ανοίγει ο κύκλος των υπόχρεων ΦΠΑ, οι οποίοι μπορούν να υπαχθούν στο ειδικό καθεστώς, που δίνει τη δυνατότητα απόδοσης του ΦΠΑ όταν εισπραχθεί από αυτούς. Το όριο τζίρου ανεβαίνει στα 2 εκατ. ευρώ από 500 χιλ. ευρώ σήμερα και θα διευκολύνει επιχειρήσεις με σοβαρά προβλήματα ρευστότητας. Από το ειδικό καθεστώς εξαιρούνται όσοι δεν υπέβαλαν δηλώσεις εισοδήματος και ΦΠΑ τα δύο προηγούμενα φορολογικά έτη
Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (η νυν ΓΓΔΕ) δεν θα παρέχει στον υπουργό Οικονομικών μόνο συγκεντρωτικά στοιχεία, αλλά και αναλυτικά στοιχεία σε επίπεδο ΑΦΜ, προκειμένου να γίνονται οι αναγκαίες αναλύσεις, συγκρίσεις, προβλέψεις για τη χάραξη της φορολογικής πολιτικής. Σύμφωνα με την επίμαχη διάταξη, τα στοιχεία αυτά θα δίνονται μετά από διαδικασία ψευδωνυμοποίησης τους.

Αλλάζουν όλα στο τσίπουρο!
Ο ΟΟΣΑ και η… εργαλειοθήκη του «έφαγαν και τους μικρούς, παραδοσιακούς παραγωγούς τσίπουρου, τους αποκαλούμενους διήμερους.
Στο πολυνομοσχέδιο που κατατέθηκε λίγο πριν το ρολόι χτυπήσει μεσάνυχτα, προβλέπονται τα εξής, με έναρξη ισχύος 1/8/2017:
Μπορούν να εμπορεύονται το προϊόν τους, αλλά μόνο με έκδοση φορολογικών στοιχείων, έτσι ώστε να μη νοθεύεται ο ανταγωνισμός
Οι μόνοι που θα εξαιρούνται από την έκδοση φορολογικών στοιχείων είναι όσοι το παράγουν για να το… πιούν. Μπαίνει, όμως, πλαφόν 120 κιλών ανά αποστακτική περίοδο και ανά πρόσωπο, ενώ απαγορεύεται η εμπορία του προϊόντος.
Αυτό που δεν αλλάζει είναι ότι το προϊόν διατίθεται χύμα, χωρίς τυποποίηση
Το πρόστιμο για όσους διαθέτουν το προϊόν τους χωρίς παραστατικά ορίζεται στα 500 ευρώ
Το πρόστιμο για όσους το πουλάνε αντί να το καταναλώνουν οι ίδιοι, ορίζεται στα 1.500 ευρώ

Ντου της εφορίας στα «γκρίζα» τουριστικά καταλύματα
«Φρένο» στο φαινόμενο του αποκαλούμενου διαμοιρασμού, επιχειρεί να βάλει το υπουργείο Οικονομικών, απειλώντας με πρόστιμα όσους νοικιάζουν τα ακίνητα τους ως τουριστικά καταλύματα, χωρίς να το δηλώνουν στην εφορία.

Ο βασικός μοχλός πίεσης είναι ότι αναγνωρίζει τη δυνατότητα βραχυχρόνιας μίσθωσης σε ιδιώτες, μη επαγγελματίες του τουρισμού, αλλά μόνο για 2 ακίνητα. Επιπλέον, το χρονικό διάστημα μίσθωσης δεν μπορεί να ξεπερνά τις 90 ημέρες ανά έτος και ειδικά για τα νησιά (ως 10.000 κατοίκους) τις 60 ημέρες. Αν το διάστημα είναι μεγαλύτερο, το εισόδημα δεν πρέπει να ξεπερνά τις 12.000 ευρώ. Επιπλέον, το ακίνητο θα πρέπει να διατίθεται ως έχει, χωρίς καμία άλλη παροχή π.χ. αλλαγή σεντονιών , καθαριότητα ή πρωινό.

Τι πρέπει να κάνουν οι παραπάνω; Να εγγραφούν στο ειδικό Μητρώο της ΓΓΔΕ. Αν δεν το κάνουν, θα βρεθούν αντιμέτωποι με πρόστιμο 5.000 ευρώ. Αν διαπιστωθεί η ίδια παράβαση το πρόστιμο διπλασιάζεται και στη συνέχεια τετραπλασιάζεται. Τι θα γίνει με αυτούς που θα εγγραφούν στο ειδικό Μητρώο της ΓΓΔΕ; Θα πληρώσουν φόρο εισοδήματος από ακίνητη περιουσία, δηλαδή 15% ως τις 12.000 ευρώ, 35% ως τις 35.000 ευρώ και 45% για το υπερβάλλον, ενώ απαλλάσσονται από ΦΠΑ. 

Το «κλειδί» είναι, βέβαια, η συλλογή στοιχείων και η συνεργασία με τις ειδικές πλατφόρμες, μέσω των οποίων γίνεται η ενοικίαση αυτών των ακινήτων. Όσον αφορά στην εφαρμογή του μέτρου, ξεκινά από την 1η Φεβρουαρίου.

2 σχόλια:

  1. Πιστεύω κε Παππού ότι στο φασισμό του υποχρεωτικού σωστού μέτρου όπως το αναφέρεις στο άρθρο σου, παραβλέπεις εσκεμμένα την επιβάρυνση του κόστους συμμετοχής του μηχανήματος , το υποχρεωτικό αποδιδόμενο ποσοστό του συνεταιρισμού με την τράπεζα και φυσικά το δικαίωμα επιλογής του πολίτη στην ευνομούμενη χώρα που ζούμε. Είναι εύκολο να χαρακτηρίζεις δίκαιο ότι φαίνεται σε σένα σωστό επειδή κρατάς μια πένα και αρθρογραφείς.Στην δουλειά σου όμως μάθε να υπερασπίζεσαι όχι μόνο ότι σου φαίνεται δίκαιο αλλά κι αυτό που είναι όπως πχ την ανυπαρξία αφορολόγητου στους ελευθεροεπαγγελματίες , τις απίθανες μη ανταποδοτικές εισφορές το χαράτσι του τέλους επιτηδεύματος επειδή τολμάμε να εργαζόμαστε και τόσα άλλα άδικα. Ο ενικός είναι δείγμα εκνευρισμού κι όχι ασέβειας προς το πρόσωπό σου από έναν γιατρό που δε θεωρεί τον ευατό του κλέφτη κι έτσι δεν αποδέχεται ότι το πλαστικό χρήμα πρέπει να του επιβληθεί για να μη μπορεί να ρευστοποιεί τα έσοδά του στις κλειστές τράπεζες της πρώτης φοράς δικτακτορίας Τσίπρα με την πρόφαση ότι θα πιάσει τον κλέφτη. Ντροπή σε όλους μας που δεν μπορούμε να φωνάξουμε όχι από το φόβο των δικών σας χαρακτηρισμών ότι αφού δεν το το θέλετε είστε κλέφτες

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Συμφωνω απολυτος με τον συναδελφο. Υπαρχουν και αλλοι τροποι να ελεγχθει ο παρανομος πλουτος. Η γενικοτερη νοοτροπια του τσουβαλιασματος και του "ολοι ιδιοι ειναι" πρεπει να σταματησει. Στη χωρα της δημοκρατιας θα πρεπει καποιος να μπορει να επιλεξει αν θα βαλει την τραπεζα συνεργατη στο μικρο του ιατρειο. Ο ΠΙΣ ακουει ή απαντες απο φοβο εχουν λουφαξει;

    ΑπάντησηΔιαγραφή