Δευτέρα 17 Φεβρουαρίου 2020

Ολοκληρώνεται η δημόσια διαβούλευση για το νομοσχέδιο της Δημόσιας Υγείας! Απογοητευμένοι οι γιατροί

 

Την έντονη απογοήτευσή τους εκφράζουν οι γιατροί για το νομοσχέδιο της δημόσιας υγείας, η δημόσια διαβούλευση για το οποίο ολοκληρώνεται σήμερα το μεσημέρι (18 Φεβρουαρίου 2020, 15:59).

Το νομοσχέδιο με βάση τα σχέδια της ηγεσίας του υπουργείου Υγείας θα υλοποιηθεί σε βάθος χρόνου καθώς περιλαμβάνει ρυθμίσεις που θα αποτελέσουν τη βάση για αλλαγή της νοοτροπίας στη χώρα. Δείτε ΕΔΩ αναλυτικά τι αλλάζει: «Τι αλλάζει στη δημόσια υγεία με το νομοσχέδιο Κικίλια! Όλες οι ρυθμίσεις»

Οι γιατροί πάντως είναι αντίθετοι στις ρυθμίσεις τονίζοντας μάλιστα ότι στις αλλαγές και στις υπηρεσίες που συστήνονται δεν έχει συμπεριληφθεί ιατρικό προσωπικό.

Ο Ιατρικός Σύλλογος Αθηνών

Ο Ιατρικός Σύλλογος Αθηνών (ΙΣΑ) κατέθεσε στη δημόσια διαβούλευση τις παρατηρήσεις του οι οποίες σχεδόν στο σύνολό τους είναι αρνητικές.

Ειδικότερα ο ΙΣΑ καταγράφει:
«Από την ίδια την εισηγητική έκθεση είναι προφανής ο σκοπός που αναφέρεται μάλιστα ως επιτακτική ανάγκη για τη συγκέντρωση όλων των δράσεων των επιμέρους δημόσιων φορέων, αλλά και του κοινωνικού κεφαλαίου υπό κοινή εποπτεία και συντονισμό, προκειμένου να εξασφαλιστεί η καλύτερη δυνατή διάθεση των πόρων και να κατανεμηθούν οι δράσεις μεταξύ των πλέον αποτελεσματικών επιχειρησιακά φορέων, κατά το πρότυπο άλλων κρατών.

Ο συντονισμός θα πρέπει όμως να διακρίνεται του συγκεντρωτισμού, που προφανώς εν προκειμένω θα συμβεί.

Είναι χαρακτηριστικό ότι από το σύστημα, τον επιχειρούμενο εξορθολογισμό, λείπουν οι κύριοι συντελεστές που είναι οι γιατροί και οι ιατρικοί σύλλογοι, των οποίων εκπρόσωπος δεν υπάρχει καν στην Εθνική Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων Δημόσιας Υγείας (αρθρ. 11).

Γίνεται αναφορά στις υπηρεσίες δημόσιας υγείας των ΟΤΑ Α’ βαθμού, όταν δεν έχει θεσμοθετηθεί η αδειοδότηση των φορέων πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας των Δήμων.
Ομοίως δεν συμπεριλαμβάνονται στο σχεδιασμό τα τμήματα κοινωνικής ιατρικής, επιδημιολογίας, δημόσιας υγείας των ιατρικών σχολών και των σχολών υγείας που μετά βεβαιότητας μπορούν να συμβάλουν σε μία τέτοια προσπάθεια ιδίως στον τομέα της έρευνας.

Επιπλέον είναι ατυχές ότι η υγειονομική δομή της χώρας δεν συμβαδίζει με τη διοικητική της δομή.
Τέλος, φαίνεται να μην λαμβάνονται υπ΄ όψιν διατάξεις που ισχύουν και προβλέπουν είτε υπηρεσίες δημόσιες υγείας (στη Δ/ση Δημόσιας Υγείας των Περιφερειών) ή αρμοδιότητες άλλων φορέων για την έγκριση προγραμμάτων πρόληψης (πχ αρθρ. 7 του ν. 3418/2005).

Οι δράσεις για τη Δημόσια Υγεία θα έπρεπε να εκκινούν και να συντονίζονται πρωτίστως σε επίπεδο ΟΤΑ Αʹ και Βʹ βαθμού, χωρίς να έχει τον πρώτο ρόλο η Κεντρική Διοίκηση. Αυτή ήταν ουσιαστική ενίσχυση της Αποκέντρωσης που προβλέπει και το Σύνταγμα.

Το σύνολο του νομοσχεδίου φαίνεται περισσότερο να αποτελεί ένα ευχολόγιο δράσεων και αρμοδιοτήτων των δομών δημόσιας υγείας, την προσπάθεια σύστασης νέων επιτροπών και διευθύνσεων, χωρίς αξιοποίηση των υφιστάμενων δομών, γνώσεων και εμπειριών»

Η Ελληνική Εταιρεία Κοινωνικής Ιατρικής

Την απογοήτευσή της εκφράζει και η Ελληνική Εταιρεία Κοινωνικής Ιατρικής, με τους επιστήμονες της Εταιρείας να σταχυολογούν όλα τα λάθη που περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο.

Μάλιστα οι ειδικοί αναφέρουν ότι το υπουργείο υγείας δεν δισκάκεται από τις σημερινές απειλές για τη δημόσια υγεία όπως είναι ο κορωνοϊός.
Αναλυτικά η Ελληνική Εταιρεία Κοινωνικής Ιατρικής περιγράφει:


«Η Ελληνική Εταιρεία Κοινωνικής Ιατρικής εκφράζει την απογοήτευση της για το σχέδιο νόμου για τη Δημόσια Υγεία που δόθηκε στη δημοσιότητα καθότι διαπιστώνει ότι το Υπουργείο Υγείας δεν διδάσκεται από το μεγάλο πρόβλημα δημόσιας υγείας που διαχειρίζεται αυτή τη στιγμή, την επαπειλούμενη επιδημία του κορωνοϊού Covid-19, η οποία αναδεικνύει το γεγονός ότι πυρήνας της δημόσιας υγείας είναι η ιατρική επιστήμη.

Δεν διδάχθηκε ούτε από το άλλο μεγάλο πρόβλημα για το οποίο η Κυβέρνηση έλαβε σημαντικά μέτρα παρέμβασης, αυτό της αντικαπνιστικής εκστρατείας, όπου καταδεικνύεται ότι η επιτυχής εφαρμογή ενός μέτρου δημόσιας υγείας προϋποθέτει το Υπουργείο Υγείας να ηγείται της προσπάθειας, αλλά η εφαρμογή της εξαρτάται από μια ευρεία διατομεακή συνεργασία με άλλα υπουργεία και με υπηρεσίες «έξω» από τον τομέα της υγείας.

Δεν διδάχθηκε ούτε από το προηγούμενο των δυο Νόμων για τη Δημόσια Υγεία, δηλαδή του ν. 3172/2003 και του ν. 3370/2005 που «έμειναν στα χαρτιά» και επιχειρεί να κάνει το ίδιο εγχείρημα και μάλιστα επαυξημένο»!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου