Τετάρτη 22 Μαρτίου 2017

Ετοιμάζονται "χαρακώματα" για τη χορήγηση ιατρικών ειδικοτήτων




Αντιδράσεις των νοσοκομειακών γιατρών για δραματική υποβάθμιση της εκπαίδευσης

Δραματική αύξηση του brain drain από νέους γιατρούς φαίνεται να προκαλείται από το νέο σύστημα ειδίκευσής τους, που αναμένεται να εφαρμοστεί στη χώρα από τον ερχόμενο Οκτώβριο.

Ενόψει των αλλαγών αυτών οι νοσοκομειακοί γιατροί ετοιμάζονται να πάρουν θέση στα... "χαρακώματα", με την ΟΕΝΓΕ, αλλά και το Γενικό Γραμματέα της Πάνο Παπανικολάου, να καλούν τους νοσοκομειακούς γιατρούς σε ετοιμότητα για κινητοποιήσεις, αλλά και να επισημαίνουν ταυτόχρονα, ότι παρόμοιες προσπάθειες απορρίφθηκαν στο άμεσο παρελθόν, με επιτυχία.

Οι αντιδράσεις έκαναν τον αναπληρωτή υπουργό Υγείας Παύλο Πολάκη να αμφισβητήσει την ύπαρξη σχετικού πορίσματος από το ΚΕΣΥ πάνω στο οποίο βασίζονται οι επικείμενες αλλαγές, τη στιγμή που έχει ξεκινήσει στη Διαύγεια ανάρτηση αποφάσεων για τις επταμελείς Ομάδες εργασίας ανά ειδικότητα, αλλά και παρουσίαση των επικείμενων αλλαγών από τον πρόεδρο του ΚΕΣΥ καθ. Κ. Μάρκου, στην Ένωση Ιατρών Νοσοκομείων Αχαΐας, η οποία μάλιστα συνοδεύτηκε από έντονες αντιδράσεις του ακροατηρίου.

Οι νοσοκομειακοί γιατροί αναγνωρίζουν στα λεγόμενα του προέδρου του ΚΕΣΥ, ότι οι ειδικευόμενοι δεν θεωρούνται εργαζόμενοι, αλλά εκπαιδευόμενοι.

Σύμφωνα με τον γραμματέα της ΟΕΝΓΕ, βάσει του πορίσματος του ΚΕΣΥ:

Οι ειδικευόμενοι θα διορίζονται μόνο 3 φορές τον χρόνο

Θα δίνουν ενδιάμεσες εξετάσεις κάθε χρόνο εκτός από τις τελικές,

Θα μετακινούνται σε διάφορα νοσοκομεία δήθεν «για να εκπαιδεύονται στην ευθύνη», στην πραγματικότητα για να καλύπτουν κενά ειδικευμένων,

Οι τελικές εξετάσεις ειδικότητας θα έχουν πανελλήνιο χαρακτήρα, θα διεξάγονται μόνο 3 φορές τον χρόνο και μόνο σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

Οι σοβαρότατες αυτές αλλαγές είναι ήδη δρομολογημένες και προβλέπεται η άμεση εφαρμογή τους από Οκτώβριο 2017.

Σύμφωνα με τις αποφάσεις της Διαύγειας, έργο των ομάδων εργασίας που συγκροτούνται ανά ειδικότητα είναι η εισήγηση προς την Επιτροπή Εκπαίδευσης - Μετεκπαίδευσης του ΚΕΣΥ τα ακόλουθα:

Διαμόρφωση Προγράμματος σπουδών (ανά έτος) και σαφής ποσοτικός και ποιοτικός προσδιορισμός των προς απόκτηση δεξιοτήτων. 

Δημιουργία, αξιολόγηση και διαπίστευση Ομάδων Εκπαιδευτικών Κέντρων (ΟΕΚ) και εφαρμογή υποχρεωτικής κινητικότητας (rotation) μεταξύ αυτών. 

Αξιολόγηση και διαπίστευση των Εκπαιδευτικών Κέντρων χορήγησης πλήρους και μερικής ειδικότητας. 

Κοινή έναρξη ειδίκευσης τρείς φορές τον χρόνο ανά ΟΕΚ. 

Καθορισμός ελαχίστου αριθμού Ειδικευμένων προς Ειδικευόμενους Ιατρούς ανά ειδικότητα
Αιτιολογημένη πρόταση μείωσης, αύξησης ή μεταφορά θέσεων ειδικευομένων. 

Υποχρεωτική δημιουργία βιβλιαρίου ειδικευομένου και ποιοτική αξιολόγηση της προόδου του ανά έτος και ανά δεξιότητα καθώς και ανά εκπαιδευτή. 

Προετοιμασία και υλοποίηση των Πανελλαδικών Εξετάσεων (γραπτών και προφορικών) για την απόκτηση ειδικότητας στην Αθήνα και Θεσσαλονίκη τρείς φορές τον χρόνο.


Στο μεταξύ η ΟΕΝΓΕ έχει παρατηρήσει μεταξύ άλλων τα εξής:

1. Αντικατάσταση της “γνώσης” από τη “δεξιότητα” και δημιουργία «φίλτρων» στην έναρξη ή και στη συνέχεια της ειδικότητας για διαμόρφωση ενός αριθμού αποφοίτων, εργαζόμενων στο σύστημα υγείας, χωρίς επιστημονική εξέλιξη, με περιορισμένα επιστημονικά και εργασιακά δικαιώματα, και χαμηλότερα αμειβόμενους από τους ειδικευόμενους γιατρούς. 

2. ”Καθορισμό ελάχιστου αριθμού ειδικών προς ειδικευομένους”, με σημαντική μείωση των θέσεων ειδικότητας, εξέλιξη που θα κάνει τις συνθήκες ειδικότητας ακόμη πιο εξαντλητικές για τους ειδικευόμενους, θα υποβαθμίσει και άλλο την εκπαίδευσή τους, θα έχει αρνητικές συνέπειες στις υπηρεσίες που παρέχονται στους ασθενείς. 

3. ”Υποχρεωτική δημιουργία βιβλιαρίου ειδικευομένου...” κάτι που ήδη ισχύει στη Μεγάλη Βρετανία με τα logbooks. Ωστόσο το Logbook που περιλαμβάνει όχι μόνο ιατρικές πράξεις αλλά και “καταχωρήσεις”, “παρατηρήσεις” κλπ και το οποίο θα λειτουργεί ως μέσο για μεγαλύτερη τρομοκρατία, χειραγώγηση και πειθαναγκασμό των ειδικευομένων.

4. Θεσμοθέτηση της Συνεχιζόμενης Ιατρικής Εκπαίδευσης, με αξιολόγηση και μοριοδότηση από τις “νέες επιστημονικές εταιρίες που πιστοποιούνται ως τα επίσημα συμβουλευτικά όργανα της πολιτείας”, εξαναγκάζοντας τους ειδικευόμενους σε ένα συνεχές κυνήγι μορίων, μεταφέροντας την ευθύνη εκπαίδευσής τους στις φαρμακευτικές. 

5. “Τελικές ενιαίες πανελλαδικές εξετάσεις 2-3 φορές το χρόνο… και καθορισμός επιθυμητής σχέσης ειδικού γιατρού προς πληθυσμό...” Οι εξετάσεις προσλαμβάνουν χαρακτήρα κεντρικότερο και καθίσταται ευκολότερος ο έλεγχος του αριθμού των επιτυχόντων και κατ’ επέκταση του αριθμού των ειδικευμένων γιατρών.

5 σχόλια:

  1. Οι νοσοκομειακοι γιατροι ειναι μεγαλοι υποκριτες διοτι επιδεικτικα περιφρονουν την εκπαιδευση των ειδικευομενων!Απο οσα διαβαζω η μεταρρυθμιση κινειται σωστα εκτος απο την αμισθη εργασια των ειδικευομενων που παντως ο Μαρκου αρνειται ! Επισης οι εξετασεις δεν μπορει να ειναι τοσο συχνες αν και απαραιτητες!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΠΟΙΟΣ ΚΑΝΕΙ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΑΚΟΜΑ ?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. εκεινοι από τα αλλοδαπα πανεπιστημια ,μακαρι να έμπαιναν και παλι πανελλήνιες εξετασεις για την εισαγωγή στην ειδικοτητα

      Διαγραφή
  3. Ο τρόπος, που μέχρι σήμερα γινόταν η ειδίκευση των ιατρών, ήταν κακός και απείχε πολύ από τις συστάσεις της UEMS . Αρα θα πρέπει να γίνουν αλλαγές σοβαρές.Βρίσκω σωστό να διορίζονται με εξετάσεις 3 φορές το χρόνο και να κατανέμονται ,βάσει της βαθμολογίας τους στις δηλωθείσες κενές θέσεις πχ όπως στις σχολές με τις πανελλαδικές. Ετσι θα βαθμολογούνται και τα εκπαιδευτικά κέντρα ,ανάλογα της ζήτησης. Η εντός περιφέρειας κυκλική , για όρισμένο προκαθορισμένο χρόνο ,μετακίνηση είναι καλό να γίνεται για να φαίνεται και η αξία του κάθε κέντρου, απο τα σχόλια και τα αποτελέσματά τους. Οι καθηγητές να καταλάβουν οτι δεν θα έχουν υποτακτικούς και οσφυοκάμπτες και δικά μας παιδιά για τις διατριβές και τις εργασίες και θα πρέπει να αναθέτουν στους επιμελέστερους και ικανούς βάσει της βαθμολογίας .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. κάποτε όμως θα πρέπει κάποιοι να διαβάσουν και λίγο. Δεν είναι τυχαίο ότι πολλοί που κάνουν ειδικότητα στο εξωτερικό έρχονται εδώ να δώσουν εξετάσεις ειδικότητας μόλις συμπληρώσουν τα χρόνια.... γιατί άραγε

    ΑπάντησηΔιαγραφή